Skip to main content

Ik weet niet of dit een officiƫle use case voor HDMI CEC is: kan de TV+ Box worden ingesteld om de televisie te bedienen via HDMI CEC, in plaats van infrarood? (Andersom kan wel, dat weet ik: dat de afstandsbediening van je tv via HDMI CEC de TV+ Box bedient.)

Waarom?

Ik zie dat nieuwe (smart) televisies steeds vaker een bluetooth afstandsbediening hebben, in plaats van infrarood. En dan kun je de KPN afstandsbediening van TV+ dus niet met IR-codes instellen voor bedienen van de televisie. (Tenzij de tv ook nog een IR ontvanger heeft.) Hetzelfde geldt voor het gebruik van telefoon-apps, ook daarmee kun je het volume niet regelen.

Als alternatief kun je de TV+ Box instellen om zĆ©lf het volume te regelen (dus om domweg harder of zachter geluid naar de televisie te sturen als je het volume verandert; werkt ook voor de telefoon-app dan, en bluetooth speakers). Maar de knopjes voor ā€œTV standbyā€ en ā€œbronā€ doen dan niks meer. En bedienen wordt lastig als de tv te zacht staat.

Ik denk niet dat het via HDMI CEC kan, want in een ander topic (voor een ander probleem) schreef iemand het volgende. Is er hoop?

De HDMI-CEC standaard in de DWI7022 is maar Ć©Ć©n kant op geĆÆmplementeerd.

Ā 

(En als iemand denkt: koop gewoon geen smart tv als je KPN TV+ gebruikt. Inderdaad. Maar die nieuwe tv gaat waarschijnlijk langer mee dan een TV+ abonnement.)

Waaneer HDMI-CEC op beiden apparaten zijn ingeschakeld zowel Tv+ ontvanger als Tv met een infrarood afstandsbediening zal beiden afstandsbedieningen werken

KpnĀ  bluetooth afstandsbediening kan Tv bedienen en Tv infrarood afstandsbediening kan Tv+ ontvanger bedienen..Ā 

Enig nadeel kpn afstandsbediening kan niet door het menu van Tv instellingen navigerenĀ 

Een Philips infrarood afstandsbediening kan Tv+ ontvanger volledig bedienen.

Om HDMI-CEC optimaal te laten werken moet op TvĀ  de aangeloten HDMI poort Instellingen aanpassenĀ 


Tv met een infrarood afstandsbediening

Het gaat me dus om een televisie zonder infrarood afstandsbediening.


Tv met een infrarood afstandsbediening

Het gaat me dus om een televisie zonder infrarood afstandsbediening.

Waarom wil je dit?

De afstandsbediening van de box bedient het volume van de tv uitsluitend met IR. Maar wat is daar het bezwaar van? Je zit toch voor de tv en die kan ook niet uit het zicht hĆØ.Ā 

Mijn Samsung One remote werkt volledig BT ook voor volume. Alleen werkt de Samsung afstandsbediening helaas (nog?) niet op de kpn box.Ā 

Wil je het volume met BT bedienen dan kan dat met de kpn afstandsbediening alleen met het box volume zelf.Ā 


Als de (smart) televisie een bluetooth afstandsbediening heeft, dan heb je niks aan infrarood-codes voor de KPN afstandsbediening. Of hebben dergelijke televisies vandaag de dag dan toch ook nog een infraroodontvanger?


Televisies hebben ook infrarood.Ā 

En anders kies je, in de toekomst, toch niet een tv met uitsluitend BT maar ook IR.Ā 

Maar nu maak je een probleem wat helemaal niet bestaat!Ā šŸ˜šŸ˜‰šŸ˜œ


Maar nu maak je een probleem wat helemaal niet bestaat!Ā šŸ˜šŸ˜‰šŸ˜œ

Dat zou heel fijn zijn! šŸ˜€

Ā 

Mijn Samsung One remote werkt volledig BT ook voor volume.
ā€¦
Televisies hebben ook infrarood.Ā 

Ik vraag het toch nog even: dus dat geldt ook voor jouw Samsung? Ondanks dat de Samsung afstandsbediening bluetooth is, werken de infraroodcodes die de KPN TV+ Box kent voor Samsung televisies ook gewoon op de televisie waarbij die malle One Remote geleverd werd?

(Ik vind het maar moeilijk om gebruiksaanwijzingen te vinden van televisies die vandaag de dag te koop zijn. En dan beginnen ze ook nog vaak met ā€œConfiguratie kan afwijkenā€.)


Kon je je Tv voor Tv+ bedienen met een lepel en het werkte, dan zou je met dezelfde lepel ook Tv+ moeten kunnen bedienen.


Ja. Ook Samsung is nog volledig met IR te bedienen ondanks bijgeleverde BT afstandsbediening.Ā 

Ik denk zelfs The Frame van Samsung. Maar als je in de televisie winkel bent kun je dat toch vragen?


Overigens is de tv+ Box niet te bedienen met de Samsung afstandsbediening. Er gaat tussen die 2 iets niet goed in het HDMI CEC protocol.Ā 


Bij mijn tv is ook geen gebruiksaanwijzing meegeleverde. Alleen een voor in gebruik name. Aanmelden BT afstandsbediening bijvoorbeeld.Ā 

Voor de rest zit ie in de tv zelf.


Maar als je in de televisie winkel bent kun je dat toch vragen?

Eerlijk gezegd weet ik niet naar welke winkel ik moet (en dan denk ik heus niet aan de iets als de Mediamarkt of Coolblue) met ā€œrareā€ eisen zoals extra (front) speakers in grote woonkamer met open keuken, en goede HDMI CEC koppeling van tweede afstandsbediening met (nu nog) specifiek de TV+ Box. Geneigd om online te bestellen, allĆ©Ć©n maar vanwege het gemak waarmee dan zonder veel schuldgevoel geruild kan worden.