Skip to main content

Vandaag heb ik mijn KPN TV+ boxen binnen. Eerder heb ik al google TV’s etc. gebruikt. Op die android TV devices kun je VPN apps speciaal gemaakt voor android TV installeren zoals Nord VPN en nog een paar andere aanbieders.

 

Een van die VPN apps werd gelijk geïnstalleerd toen ik mijn google account aan de KPN TV+ box koppelde, want voorheen geïnstalleerd op de Google TV. 

 

So far so good. Ik de app instellen en de VPN aan….

 

...De hele KPN TV+ box is onbruikbaar geworden met een melding op het scherm: “Helaas kun je de tv-ontvanger nu niet gebruiken. Je gebruikt een ander netwerk dan KPN

 

Nu snap ik een beetje waarom KPN de KPN iTV app zou willen blokkeren, omdat er ook VPN apps als wireguard beschikbaar zijn op android TV, maar om nou de hele box onbruikbaar te maken zodat deze nergens meer op reageert lijkt me wat ver gaan. Kunnen jullie het niet zo maken dat alleen de KPN iTV app netjes uitgeschakeld wordt als een VPN aangezet wordt, maar de box en de streaming apps daar op nog wel te gebruiken is, of minimaal de gelegenheid om de VPN dan maar weer uit te zetten? De enige opties zijn nu de stekker er uit en zo een reboot forceren, of Netflix via de Netflix knop op de afstandsbediening.

Ik heb nooit begrepen waarom  een vpn op tv nodig is .

Ik heb een vpn abonnement ,gebruik het alleen op smartphone, tablet en pc. Cyberghost ook op tv te installeren. 

Ik heb VTMgo op mijn Android-TV geïnstalleerd zonder vpn , buiten België niet te downloaden, ivm geoblocking.


De TV+ Box is bedoeld om, net als de "oude" TV ontvangers, op jouw thuisnetwerk te gebruiken en niet buitenshuis. Een VPN verbinding waarbij alle communicatie door de VPN tunnel loopt zal de hele TV+ Box dus "buitenshuis" plaatsen en daarmee zal hij logischerwijs dus niet meer functioneren.

Je kunt wel de VPN Cliënt Pro app gebruiken want daarmee kan je aangeven welke apps via de VPN tunnel communiceren. De andere apps blijven gewoon rechtstreeks op Internet aangesloten.


De TV+ Box is bedoeld om, net als de "oude" TV ontvangers, op jouw thuisnetwerk te gebruiken en niet buitenshuis. Een VPN verbinding waarbij alle communicatie door de VPN tunnel loopt zal de hele TV+ Box dus "buitenshuis" plaatsen en daarmee zal hij logischerwijs dus niet meer functioneren.

Je kunt wel de VPN Cliënt Pro app gebruiken want daarmee kan je aangeven welke apps via de VPN tunnel communiceren. De andere apps blijven gewoon rechtstreeks op Internet aangesloten.

Wat is dan de functie van een VPN op een Android Tv?

Er zijn vele verschillen tussen Tv+ en een oudere kpn box, Op Tv+ is het  mogelijk te sideloaden en met een simpele app is het mogelijk om de knoppen op de  kpn afstandsbediening te veranderen naar eigen keuze 

Op dit moment werkt het niet naar behoren maar idee erachter is goed ,het is een open box,  Voor Tv kijkers is deze  ontwikkeling niet goed maar kpn moet deze box  niet gaan beperken voor ontevreden klanten

 


Ik heb nooit begrepen waarom  een vpn op tv nodig is .

 

Ik gebruik het ook niet erg veel. Maar het gaat niet zozeer om het gebruik, maar het feit dat de box gelocked wordt door een app die je gewoon uit de play store kunt downloaden (niks sideloaden! Dit zijn redelijk mainstream apps die de standaard android VPN functionaliteit gebruiken). Wat erger is, na even wat doortesten, dat na reboot, sommige VPN apps de VPN vrolijk bij boot weer heractiveren. Ik heb de VPN app weer kunnen disablen maar ik kan me voorstellen dat sommige gebruikers de box als “bricked” beschouwen.


Wat is dan de functie van een VPN op een Android Tv?

Zelf gebruik ik de app VPN Cliënt Pro op een Chromecast Google TV en die app bouwt automatisch een VPN verbinding op met mijn VPN server die in mijn thuisnetwerk op een Synology NAS draait.

Die Chromecast google TV wordt momenteel door mijn zoon op zijn studentenkamer gebruikt waarbij alleen de smart-TV app van KPN en Netflix via die VPN verbinding lopen. Hierdoor ziet het TV platform van KPN en de servers van Netflix die Chromecast Google TV alsof deze thuis staat. De smart-TV app werkt daardoor en Netflix zal het apparaat zien als onderdeel van het huishouden.


Wat is dan de functie van een VPN op een Android Tv?

Zelf gebruik ik de app VPN Cliënt Pro op een Chromecast Google TV en die app bouwt automatisch een VPN verbinding op met mijn VPN server die in mijn thuisnetwerk op een Synology NAS draait.

Die Chromecast google TV wordt momenteel door mijn zoon op zijn studentenkamer gebruikt waarbij alleen de smart-TV app van KPN en Netflix via die VPN verbinding lopen. Hierdoor ziet het TV platform van KPN en de servers van Netflix die Chromecast Google TV alsof deze thuis staat. De smart-TV app werkt daardoor en Netflix zal het apparaat zien als onderdeel van het huishouden.

Ik had  er bij moeten vermelden dat ik Tv+ hebt geannuleerd en ben gegaan naar arris VIP5202 


 

 

"Er zijn vele verschillen tussen Tv+ en een oudere kpn box, Op Tv+ is het  mogelijk te sideloaden en met een simpele app is het mogelijk om de knoppen op de  kpn afstandsbediening te veranderen naar eigen keuze "

 

Kunt u mij vertellen met welke app dit mogelijk is?...,lijkt me erg handig.

Alvast bedankt.

 


Kunt u mij vertellen met welke app dit mogelijk is?...,lijkt me erg handig.

Naar welke VPN server moet die VPN verbinding opgezet worden en welke VPN methodiek(en) word(t)(en) er door de VPN server gebruikt?