Skip to main content

Ik ga 2 weken naar het buitenland ik wou via een google chroomcast 4k, een tv en mijn smartphone met kpn unlimited tv kijken. Helaas werkt dat alleen als ik eerst via een vast kpn netwerk connect daarna werkt het tot ik de chroomcast een keer uit heb gezet.

Dus in het buitenland werkt dit niet.

Hoe krijg ik dit werkend?

Inmiddels ben ik met vakantie in het buitenland. VPN werkt als een tierelier ik kan mijn eigen netwerk gewoon gebruiken en internetten alsof ik thuis ben.

Echter de KPN TV app op mijn google tv doet nul komma nul gewoon een zwart scherm en verder niets.

Van alles geprobeerd maar niets helpt waar dit in NL super werkte. 
heeft KPN nog een buitenlandse troef achter de hand die ik over het hoofd zie?


Wat voor een VPN methode gebruik je?

Weet je zeker dat de smart-TV app via de VPN tunnel communiceert?


Wat voor een VPN methode gebruik je?

Weet je zeker dat de smart-TV app via de VPN tunnel communiceert?

Ik gebruik wireguard op mijn telefoon als ook op de google tv, het werkte goed als ik de vpn op mijn google tv gebruik. Bij andere vpn opties zag de tv app van KPN dat ik niet op een vaste lijn zat. Via deze methode niet. 
de verbinding zelf loopt dan via mijn hotspot op de smartphone met een kpn abonnement.

rare is dan ook dat ik nu dus in net buitenland niet zoals eerder een melding kreeg dat ik niet op een vast lijn zit meer na opstarten vd app gebeurt er gewoon helemaal niets. Het scherm blijft zwart. De google tv zelf hangt dan niet want als ik terugg stap naar het google tv hoofdmenu dan doet hij dat direct.

de tv app wil dus niets doen.


Gebruik je de standaard WireGuard app op de Chromecast Google TV off een andere WireGuard app?

In principe kan er geen verschil zijn tussen het gebruik van de smart-TV via de VPN in Nederland en via de VPN in het buitenland immers in beide gevallen ziet het TV platform de communicatie vanaf het thuisnetwerk komen.

 


Gebruik je de standaard WireGuard app op de Chromecast Google TV off een andere WireGuard app?

In principe kan er geen verschil zijn tussen het gebruik van de smart-TV via de VPN in Nederland en via de VPN in het buitenland immers in beide gevallen ziet het TV platform de communicatie vanaf het thuisnetwerk komen.

 

De in de app store standaard WireGuard app versus een raspberry pi servertje op mijn netwerk.

als ik dat op mijn ipad gebruik heb ik een volledige tunnel naar huis ik kan geen andere items zien (op mijn iPad gebruik ik soms de camping wifi en zonder vpn zie ik andere devices).
ik neem dus aan dat ikdan op mijn chromecast 4k android tv via vpn ook een directe tunnel naar huis heb.

 


Oke. Ben ik weer terug van vakantie en weer een illusie armer.
Mijn VPN werkte als een tierelier. Via VPN werd letterlijk alles naar mijn huis gestuurd en ik kon daar alle devices wel zien maar niet op het netwerk waar ik feitelijk zat.

Dus voor mijn android TV was ik thuis.
En toch zodra ik de KPN TV app aanzetten kreeg ik alleen een zwart scherm. Daar was niets mee te beginnen. Ook na herinstallatie van de app.

Wie heeft een idee wat hiervan de reden kan zijn?
De NLZIET app werkte overigens wel. 


En toch zodra ik de KPN TV app aanzetten kreeg ik alleen een zwart scherm. Daar was niets mee te beginnen.

Wil je zeggen dat de smart-TV app op de Chromecast Google TV niet eens wilde starten?


Ik neem mijn Chromecast TV HD mee op vakantie voor o.a. F1. Nu heb ik dan niet zo'n behoefte om NL tv te zien, maar ik dacht dat de oude iTV app via de wifi van mijn appartement in DLD wel werkte. Behalve dat gedoe met rechten. Dat ding zit tegenwoordig standaard in het koffer als we weg gaan. 


Kan niet, op mijn Chromecast TV HD werkt de oude iTV app via de wifi van mijn appartement in DLD wel.

Welke "oude" iTV app? Er is op de Chromecast Google TV maar één TV app uitgebracht door KPN en dat is de smart-TV app. De smart-TV app werkt enkel op (via) jouw thuisnetwerk.


En toch zodra ik de KPN TV app aanzetten kreeg ik alleen een zwart scherm. Daar was niets mee te beginnen.

Wil je zeggen dat de smart-TV app op de Chromecast Google TV niet eens wilde starten?

Klopt.


Hoe had je de Chromecast verbonden met het internet ?


Hoe had je de Chromecast verbonden met het internet ?

KPN-TV app op een Chromecast/android tv via hotspot op mijn telefoon met kpn unlimited abonnement met een wireguard VPN naar huis verbonden. Dus voor de android tv alsof ik thuis ben.

Thuis uitgeprobeerd en werkte als een speer. Echter in buitenland gaat de tv app gewoon op zwart. En nu thuis werkt het weer gewoon.


@JGJ001, Weet je zeker dat de Chromecast Google TV zelf een WireGuard VPN verbinding met jouw thuisnetwerk heeft/had?


KPN-TV app op een Chromecast/android tv via hotspot op mijn telefoon met kpn unlimited abonnement met een wireguard VPN naar huis verbonden. Dus voor de android tv alsof ik thuis ben.

Thuis uitgeprobeerd en werkte als een speer. Echter in buitenland gaat de tv app gewoon op zwart. En nu thuis werkt het weer gewoon.

Als de Chromecast via de hotspot van je telefoon verbonden is, werkt het niet via je VPN verbinding van je telefoon.
Je VPN verbinding werkt enkel voor je telefoon 'intern’, en niet voor de hotspot connecties die via je telefoon verbonden zijn.

Je moet daarom op je Chromecast een WireGuard VPN app draaien, dit geld voor alle apparaten. Wil je dit centraal regelen voor al je apparaten op vakantie, dan moet je een travel router kopen die je naar huis kan verbinden via VPN. Deze kan je bijvoorbeeld via de hotel wifi verbinden als tussen router, alles wat je daarop verbind gaat van via VPN naar huis. 

Voorbeelden, deze ondersteunen Wireguard:
GL.iNet GL-SFT1200

GL-iNet-GL-MT3000

 


Je VPN verbinding werkt enkel voor je telefoon 'intern’, en niet voor de hotspot connecties die via je telefoon verbonden zijn.

Je moet daarom op je Chromecast een WireGuard VPN app draaien, dit geld voor alle apparaten. Wil je dit centraal regelen voor al je apparaten op vakantie, dan moet je een travel router kopen die je naar huis kan verbinden via VPN. Deze kan je bijvoorbeeld via de hotel wifi verbinden als tussen router, alles wat je daarop verbind gaat van via VPN naar huis. 

Voorbeelden, deze ondersteunen Wireguard:
GL.iNet GL-SFT1200

GL-iNet-GL-MT3000

 

Sorry niet duidelijk vermeld. De vpn draait op mijn chromecast. Dus eerst vpn aan op de chromecast en dat de app opstarten. 


Zie onderstaande link voor tv kijken in het buitenland, zojuist geplaatst TotaalTV:

https://www.totaaltv.nl/nieuws/klanten-ziggo-en-kpn-klagen-geen-televisie-tijdens-vakantie/


Zie onderstaande link voor tv kijken in het buitenland, zojuist geplaatst TotaalTV:

https://www.totaaltv.nl/nieuws/klanten-ziggo-en-kpn-klagen-geen-televisie-tijdens-vakantie/

Wel jammer dat ze het niet over vpn hebben. Of zouden KPN en Ziggo daar nu ook iets op gevonden hebben?


Zie onderstaande link voor tv kijken in het buitenland, zojuist geplaatst TotaalTV:

https://www.totaaltv.nl/nieuws/klanten-ziggo-en-kpn-klagen-geen-televisie-tijdens-vakantie/

Wel jammer dat ze het niet over vpn hebben. Of zouden KPN en Ziggo daar nu ook iets op gevonden hebben?

Dat is voor de doorsnee klant geen optie, de meesten weten niet eens wat een VPN is denk ik @JGJ001 


 

 

Dat is voor de doorsnee klant geen optie, de meesten weten niet eens wat een VPN is denk ik @JGJ001 

 Snap ik, zowel KPN als Ziggo en TotaalTV willen geen slapen waak honden wakker maken 😁

 


Zie onderstaande link voor tv kijken in het buitenland, zojuist geplaatst TotaalTV:

https://www.totaaltv.nl/nieuws/klanten-ziggo-en-kpn-klagen-geen-televisie-tijdens-vakantie/

Wel jammer dat ze het niet over vpn hebben. Of zouden KPN en Ziggo daar nu ook iets op gevonden hebben?

Natuurlijk niet, KPN, Ziggo en Odido willen dit zelf ook niet, binnen de EU slaat deze restrictie nergens op.

"De providerapps voor Smart TV en online mediaspelers – de apps voor ‘kijken zonder kastje’ dus – worden namelijk gelijkgesteld aan een bruikleendecoder"

Het wordt tijd voor een omslag dat in ieder geval de Chromecast met google tv en andere 'handzame' apparaten niet gelijkworden gesteld aan een bruikleen decoder.

 

Verwijder de KPN itv app van de chromecast met Googletv en normaliter kan je dan vanaf een smartfoon of tablet gewoon casten. Anders blijft kijken via tv.kpn.com over ook daar is binnen de EU geen of nog geen restrictie voor.

Verder is er natuurlijk bvn.tv persoonlijk snap ik de noodzaak van kassie kijken tijdens een vakantie niet helemaal.

 


Verder is er natuurlijk bvn.tv persoonlijk snap ik de noodzaak van kassie kijken tijdens een vakantie niet helemaal.

Ze vermissen de AH Bonus reclames.


Rowi. schreef:

Natuurlijk niet, KPN, Ziggo en Odido willen dit zelf ook niet, binnen de EU slaat deze restrictie nergens op.

"De providerapps voor Smart TV en online mediaspelers – de apps voor ‘kijken zonder kastje’ dus – worden namelijk gelijkgesteld aan een bruikleendecoder"

Het wordt tijd voor een omslag dat in ieder geval de Chromecast en andere 'handzame' apparaten niet gelijkworden gesteld aan een bruikleen decoder.

Dat zal niet gaan gebeuren. De strijd tegen "contractsharing" is daar veel te belangrijk voor. Het gebruiksgemak van de smart-TV app is groter dan het casten via de app op een mobiele telefoon en er zijn (helaas) veel mensen die genoegen nemen met de beeldkwaliteit van de smart-TV app. Je zou het mensen wel heel erg eenvoudig maken om met de smart-TV app mee te liften op een abonnement van familie, vrienden of goede kennissen.


Rowi. schreef:

 

 Je zou het mensen wel heel erg eenvoudig maken om met de smart-TV app mee te liften op een abonnement van familie, vrienden of goede kennissen.

Uiteraard is het misbruiken de reden voor dit alles, dat maakt het gelijkstellen aan een bruikleen decoder niet minder vreemd en onbegrijpelijk voor de goedbedoelende klant.

Met de beperking van op maar 3 schermen tegelijk mogen kijken via apps valt dat meeliften nog wel mee of je moet dat goed regelen.

 

Waarschijnlijk mogen we blij al zijn dat we buitenshuis nog wel kunnen en mogen casten.

De content providers moeten juist blij zijn met meer mogelijke reclame kijkers. Wat natuurlijk niet op gaat als een klant cloudopname afneemt.

 

Off topic 

Ik ben heel benieuwd waar de door Peterg genoemde noodzaak van een scherm wordt genoemd in de regelgeving. Mogelijk kijk ik niet goed wat mij betreft is het redelijk eenvoudig en lees ik nergens een basis voor deze restricties. Het grootse probleem is dat de ontwikkelingen de regelgeving weer heeft ingelopen.

 

Tot de invoering van de huidige regelgeving was er binnen de EU niet veel mogelijk, was je in Spanje kreeg je via Netflix het Spaanse aanbod te zien en in Duitsland weer heel wat anders. Nu zie je de content voor Nederland binnen de EU ongeacht het type toestel.

 


Reageer