Skip to main content

Kijk het WK voetbal 2022 in UHD bij KPN. Op 20 november start het WK! Wij zorgen ervoor dat jij het voetbalspektakel kunt beleven in haarscherp beeld: NPO 1 in UHD.

 

Beleef het WK voetbal 2022 in UHD

Het wereldkampioenschap voetbal komt er weer aan. Op 20 november spelen Qatar en Ecuador de openingswedstrijd. Wij zorgen ervoor dat jij dit evenement in haarscherp beeld kan beleven: NPO 1 in UHD!

 

Hoe kijk ik het WK in UHD?

Heb je een tv-ontvanger van het type VIP5202 of ZXV8001 en voldoende snelheid? Dan krijg je toegang tot het speciale NPO 1 UHD kanaal op zender 690. Het enige wat je dan verder nog nodig hebt, is een televisie die 4K ondersteunt. Je hebt hiervoor dus niet het 4K pakket nodig. H

Heb je geen geschikte tv-ontvanger, dan kun je het speciale NPO 1 UHD kanaal helaas niet ontvangen.

Wanneer kan ik de NPO 1 UHD zender bekijken?

De zender is zichtbaar vanaf 20 november. De makkelijkste manier om te kijken of je toegang hebt, is om vanaf die datum naar kanaal 690 te zappen. Heb je geen 4K tv-ontvanger, dan kijk je natuurlijk op kanaal 1 in HD. 

 

Heb ik het 4K pakket nodig?

Je hebt geen 4K pakket nodig om het aankomende WK in UHD te kijken. Wil je met een ander type tv-ontvanger toch in UHD kijken? Dan kan je ervoor kiezen het 4K pakket aan te zetten.

Let op: je kan het 4K pakket alleen bestellen bij een KPN Hussel pakket. Heb je nu een ander abonnement, dan kan je kiezen voor KPN Hussel. In dat geval kun je 1 HD tv ontvanger om laten ruilen voor een 4K tv-ontvanger (VIP5202). 

 

Veelgestelde vragen

Ik heb wel de juiste tv-ontvanger, maar ik zie geen NPO1 UHD kanaal. Hoe komt dat?

Dat kan te maken hebben met de internetsnelheid. Om UHD te kunnen kijken, heb je een internetverbinding nodig die hoog en stabiel genoeg is. Het kan zijn dat er op het adres niet voldoende bandbreedte is (38mbit).

 

Heb ik het extra 4K pakket nodig om het NPO1 UHD kanaal te ontvangen?

Nee, je hoeft niet ons 4K pakket te hebben. Als je de goede apparatuur in huis hebt, én voldoende internetsnelheid voor UHD, dan zorgen wij ervoor dat het kanaal zichtbaar is. Je hebt natuurlijk wel een tv nodig die 4K/UHD ondersteunt.

 

Kan je ook UHD kijken via de iTV app of iTV online?

Nee, de iTV App en iTV online ondersteunen geen 4K en geen HDR.

 

Wat is de Smart TV app?

Wil je tv-kijken op je 2e tv in huis zonder extra tv-ontvanger en kabels? Download dan de KPN Smart TV app. Deze is beschikbaar voor televisies van Samsung, LG (bouwjaar 2017 of nieuwer) en Android TV (Bèta).

 

Welke snelheid moet ik minimaal halen om het kanaal te ontvangen?

Je moet minimaal 38mbit bandbreedte hebben.

 

Ik heb onlangs Internet en TV besteld. Kan ik ook NPO 1 UHD kijken?

Nieuwe klanten ontvangen ten minste 1 VIP5202 tv-ontvanger. Als je internetsnelheid hoog genoeg is voor UHD en je een geschikte tv hebt, dan werkt kanaal 690 voor jou en kun je in UHD kijken.

 

Ik heb geen geschikte tv-ontvanger, mag ik mijn huidige tv-ontvanger omruilen voor een 4K tv-ontvanger?

Helaas kan je je tv-ontvanger niet zomaar omruilen voor een 4K tv-ontvanger. Wil je het WK in UHD kijken? Dan kan je het 4K pakket bestellen. Daardoor wordt automatisch je tv-ontvanger omgeruild.

 

Het beeld is niet scherp en/of de kleuren zijn niet goed, wat moet ik doen?

Dit kan liggen aan jouw beeldscherminstelling. Heb je een tv-ontvanger type 8001 of 5202? Ga dan naar ‘Menu’ en vervolgens ‘Beeldscherm’ en zet de best mogelijke kwaliteit op UHD. Klanten met de 5202 hebben de mogelijkheid om de HDR optie aan te passen, zet die op ‘auto’ en niet op ‘aan’. Zie je alsnog geen verschil? Dan kan dat komen doordat jouw tv geen UHD ondersteunt of je jouw tv instellingen moet aanpassen. Bekijk daarom ook altijd even de handleiding van je tv. Kom je er niet uit? Dan helpen we je graag op het forum.

 

Wat is het verschil tussen 4K en UHD?

4K zegt iets over de beeldresolutie. Het beeld heeft 4x zoveel pixels als High Definition (HD), namelijk 3840 x 2160 pixels. Hoe meer pixels, hoe meer details je op je TV kunt zien. 

HDR staat voor High Dynamic Range. Dit zorgt voor mooiere kleuren en dieper zwart, dus een hoger kleurcontrast. Hierdoor zien TV beelden er veel natuurlijker uit. 

NPO UHD gaat uitzenden in de Full HD beeldresolutie 1920x1080 met 50 frames per seconde, én HDR. Hierdoor voldoet het NPO het kanaal aan de definitie van 'Ultra HD'.

 

Waarom zenden jullie het WK dit jaar niet uit in 4K?

Voor het uitzenden van de beste kwaliteit zijn wij afhankelijk van de aanleverkwaliteit van de NPO. De NPO levert KPN een signaal in Full HD resolutie (1920x1080), maar nog niet in 4K (3840 x 2160). Wellicht dat de NPO in de toekomst ook 4K zal leveren.



Update topic 20-11-2022

Ik houd mijn hart vast over wat er gaat gebeuren met het online TV platform tijdens de voetbalwedstrijden. Via dat platform kan je er immers niet vanuitgaan dat h.265 (hevc) gebruikt kan worden en dus is de vraag of de centrale infrastructuur de belasting wel aan zal kunnen als veel mensen via de smart-TV app gaan kijken.

Vraag de buren ook even om bij doelpunten niet zo hard te juichen immers bij de smart-TV kijken zal het doelpunt een flink aantal seconden later vallen.


Kanaal 1? Hoezo?  Kanaal 661 heb je zo wie zo een beter beeld.

 

Je hebt geen 4K pakket nodig, maar wel een 4K KPN tv decoder.

En die krijg je alleen als je het 4K pakket neemt.

Of is er een andere oplossing?

Want ik heb geen zin om 6 maanden € 2,50 per maand te moeten betalen voor 3 4K zenders die wij waarschijnlijk helemaal niet gaan bekijken.


Je hebt geen 4K pakket nodig, maar wel een 4K KPN tv decoder.

En die krijg je alleen als je het 4K pakket neemt.

Of is er een andere oplossing?

Tegenwoordig krijgt iedere nieuwe abonnee minstens één 5202, ook zonder 4K abonnement.

Voor bestaande abonnees is er geen andere oplossing.

Beide punten kan je in het openingsbericht terugvinden.


@JanZ_ Uhm, dit is vaktaal voor? 

Dan kan je de 4K VAS bestellen. Daardoor wordt automatisch je tv-ontvanger omgeruild.


@JanZ_ Uhm, dit is vaktaal voor? 

Dan kan je de 4K VAS bestellen. Daardoor wordt automatisch je tv-ontvanger omgeruild.

 

Valued Added Services. (toegevoegde dienst tegen kosten)

 

Mooi man, ik heb de 5202 en 4K UHD TV….genieten 😎😉

 


Moet hier niet ook bij “ Als je via glasvezel bent verbonden NPO 1 HDglas via 661.”???

Wanneer kan ik de NPO 1 UHD zender bekijken?

De zender is zichtbaar vanaf 20 november. De makkelijkste manier om te kijken of je toegang hebt, is om vanaf die datum naar kanaal 690 te zappen. Heb je geen 4K tv-ontvanger, dan kijk je natuurlijk op kanaal 1 in HD. Als je via glasvezel bent verbonden kanaal 661 NPO 1 HDglas.

Zo dus?


Je hebt geen 4K pakket nodig, maar wel een 4K KPN tv decoder.

En die krijg je alleen als je het 4K pakket neemt.

Of is er een andere oplossing?

Tegenwoordig krijgt iedere nieuwe abonnee minstens één 5202, ook zonder 4K abonnement.

Voor bestaande abonnees is er geen andere oplossing.

Beide punten kan je in het openingsbericht terugvinden.

 

Helaas is dit mij bekend.

Maar het is eigenlijk niet eerlijk, ook bestaande klanten met interesse moeten minimala 1 x een 5202 kunnen krijgen.

Maar ik ga ervan uit dat dat niet gaat gebeuren.

En een 4K pakket nemen, nee geen interesse.

 

Ik zie op Disney+ en HBO Max en Netflix ruim voldoende 4K.

Is wel mooi moet ik zeggen (had ik niet verwacht overigens😊)


Ga me afvragen hoeveel mensen het WK gaan kijken, ik zeker niet! Wat daar in Qatar is gebeurd, meer dan 6000 doden door het bouwen van die stadion. 🤮


Ik heb niet het gevoel dat als ik de wedstrijden van het Nederlands elftal kijk ik op welke manier dan ook dat '’regime'’ steun.

Verder kijk ik niks, maar dat doe ik altijd al met EK's en WK's. Alleen NL 11-tal.

Overigens zijn alle pijlen nu gericht op Qatar. Maar dat is niet helemaal terecht. Alle streng Islamitisch geleide staten zijn daarin gelijk. Myanmar, Afghanistan, Iran.


Off-topic:

Ga me afvragen hoeveel mensen het WK gaan kijken, ik zeker niet! Wat daar in Qatar is gebeurd, meer dan 6000 doden door het bouwen van die stadion. 🤮

Ik ook niet en ik hoop oprecht dat, met ons, heel veel mensen dit WK links zullen laten liggen.


Wordt de situatie in Qatar beter als je niet kijkt?


Wordt de situatie in Qatar beter als je niet kijkt?

Dit. Er zou niks gaan veranderen. 
Het was beter geweest als die pipo's van de FIFA het WK daar weer weg hadden gehaald. 


@JanZ_ Uhm, dit is vaktaal voor? 

Dan kan je de 4K VAS bestellen. Daardoor wordt automatisch je tv-ontvanger omgeruild.

 

Valued Added Services. (toegevoegde dienst tegen kosten)

Voor dit inderdaad. Maar de vertaling daarvan is ‘waarde toevoegende diensten’. Alles wat in je abonnement zit buiten het basis internetsignaal, tv signaal en telefoniesignaal (als je die dingen hebt), is een VAS, omdat het waarde toevoegt aan je abonnement. Of het nu een optie is waar je voor betaalt (zoals bijv. een zenderpakket), of die je inbegrepen van ons krijgt (zoals bijv. KPN Veilig).

 

We hebben de tekst inmiddels aangepast :)


Wordt de situatie in Qatar beter als je niet kijkt?

Als er voldoende mensen zijn die dat signaal afgeven dan zal een FIFA zich, neem ik aan, een volgende keer wel twee keer bedenken bij de toewijzing van het WK.

Nu ben ik, als enorme voetbalhater, sowieso al bevooroordeeld maar ik hoop oprecht dat dit WK een enorme flop wordt qua kijkersaantallen. Ik heb er ook alle vertrouwen in dat dat zal gaan gebeuren. De voortekenen zijn in ieder geval gunstig. Vele bedrijven zijn zeer terughoudend in hun commerciële uitingen en bedrijven die de fout in gaan (Jumbo) worden, mijn inziens terecht, publiekelijk aan de schandpaal genageld. Ik verwacht dat de merchandising bij dit WK ook op een laag pitje zal blijven en dat gaan partijen (KNVB en FIFA incluis) toch echt in de portemonnee voelen. Ik hoop dat dat zal resulteren in een kritischere opstelling t.a.v. van mensenrechten bij de toewijzing van een volgend toernooi.


Wordt de situatie in Qatar beter als je niet kijkt?

Dit. Er zou niks gaan veranderen. 
Het was beter geweest als die pipo's van de FIFA het WK daar weer weg hadden gehaald. 

Ook offtopic, maar goed:

Klopt, maar je laat wel zien dat je het no go vind wat er is gebeurt, die reclame van de Jumbo was natuurlijk ook verschrikkelijk.Met Qatar moet je gewoon niks te maken willen hebben.

@Dennis Schreve , denk dat er wel een stuk minder mensen gaan kijken inderdaad.

 


Off-topic:

Ga me afvragen hoeveel mensen het WK gaan kijken, ik zeker niet! Wat daar in Qatar is gebeurd, meer dan 6000 doden door het bouwen van die stadion. 🤮

Ik ook niet en ik hoop oprecht dat, met ons, heel veel mensen dit WK links zullen laten liggen.

 

Sorry, ik ga gewoon kijken.

Door niet te kijken, verander je er niets aan.

Kijk maar naar Rusland, Argentinië, etc. waar ook het WK is gehouden.

Of China waar al een paar keer de Olympische spelen zijn gehouden.

 

En ja natuurlijk ben ik het niet eens met het regiem daar, maar dat geld voor meerdere landen (helaas).

Bijna 2023, maar helaas gebeuren dat soort dingen in veel te veel landen nog steeds.😣

 

Maar ook veel politieke partijen en dat is ook in Nederland het geval, die dit soort dingen steunen. 😣


Jullie geven het zelf al aan: Off-topic. 

Laten we het nu weer hebben over waar het topic daadwerkelijk over gaat. Wil je verder praten over wel of niet naar het WK voetbal kijken, kun je daar altijd zelf een topic aanmaken. 


Off-topic:

Laten we het nu weer hebben over waar het topic daadwerkelijk over gaat.

Wat mij betreft is dit juist de plek om die discussie te voeren immers daardoor zullen veel meer mensen de discussie zien en er hopelijk zelf ook even bij stil staan.


Off-topic:

Laten we het nu weer hebben over waar het topic daadwerkelijk over gaat.

Wat mij betreft is dit juist de plek om die discussie te voeren immers daardoor zullen veel meer mensen de discussie zien en er hopelijk zelf ook even stil staan.

Wat ons betreft niet. Dit topic is een informatief topic over de beeldkwaliteit van het komende WK, niet een discussie over het boycotten van het toernooi en de misstanden in Qatar. 


Het staat je vrij om zelf een topic te maken over de misstanden en dat je het WK gaat boycottten. 


Dan moet ik maar even snel gaten boren in de meterkast en woonkamer. 

Moet alleen nog even iemand vinden om door de kruipruimte te gaan. Iemand €50,- verdienen in nog geen 10 min?


Wanneer kunnen alle klanten de 4K KPN tv decoder Arris VIP 5202 of nieuwe krijgen zonder dat ze een 4K pakket eerst moeten afnemen?

4K pakket van 3 zenders voor € 2,50 per maand voor zenders waar wij niet naar kijken ga ik niet snel doen natuurlijk.😉😊


Wanneer kunnen alle klanten de 4K KPN tv decoder Arris VIP 5202 of nieuwe krijgen zonder dat ze een 4K pakket eerst moeten afnemen?

Op het moment dat de 2952 en 2260 uit de reguliere ondersteuning gaan. KPN gaat niet zomaar iedereen gratis nieuwe ontvangers sturen, zal een dure operatie gaan worden momenteel. 


Wanneer kunnen alle klanten de 4K KPN tv decoder Arris VIP 5202 of nieuwe krijgen zonder dat ze een 4K pakket eerst moeten afnemen?

Op het moment dat de 2952 en 2260 uit de reguliere ondersteuning gaan. KPN gaat niet zomaar iedereen gratis nieuwe ontvangers sturen, zal een dure operatie gaan worden momenteel. 

 

Dat snap ik.

Maar voor belangstellende?

En de HMB2260 is ondertussen ook al 10 jaar oud.


Maar voor belangstellende?

Dat is niet uitvoerbaar. Want als dit soort dingen eenmaal het web overgaan gaat alsnog iedereen z'n ontvanger wisselen. Dit was ook zo toen de kortingscode voor de afstandsbediening in 2017 het web overging, meteen alle afstandsbedieningen weg. 

 Ik denk dat KPN voor een lage instapprijs van €2,50 per maand (€15,00 over 6 maanden) prima mogelijkheden bied voor de belangstellende. 😃.
 

En de HMB2260 is ondertussen ook al 10 jaar oud.

Klopt, maar hij voldoet nog wel voor het doel hedendaags. Ik denk zolang er nog steeds maar 3 UHD zenders zijn. T-Mobile levert ook geen 4K ontvangers en zijn qua specs redelijk vergelijkbaar met de 2952 en 2260.  Plus er is ook nog geen enkel aanbod qua content. 


 


@joop2011

Helaas is het administratief niet mogelijk om een 4k ontvanger te krijgen als je nog een Alles in 1 of internet + tv abonnement hebt.

ook is het milieu technisch en financieel niet haalbaar om van de klanten die Hussel gaan nemen maar geen 4k zenders de ontvangers te wisselen. 

Zolang je geen Hussel abonnement hebt kun je blijven roepen,  maar kan een 5202 helemaal niet. 

Dus naar Hussel. En 6 maanden het 4k pakket erbij, dat kost je dan maar 15 euro extra, en dan heb je je 5202.