Skip to main content

KPN Comfort+ afstandsbediening voor Chromecast Google TV

• 17 oktober 2024
  • 7 reacties
  • 603 keer bekeken

wjb
Superuser
  • 74624 reacties

Als iemand op zoek is naar een afstandsbediening voor de Chromecast Google TV met numerieke toetsen en toetsen zoals kanaal omhoog/omlaag weet dan dat de KPN Comfort+ afstandsbediening voor TV+ prima te gebruiken is.

Ik had een tweede Comfort+ afstandsbediening liggen en dacht laat ik die eens aan mijn Chromecast Google TV koppelen. Dat was dus geen enkel probleem en vrijwel alle toetsen deden het "out-of-the-box".

De long-press van de knop TV heb ik met behulp van de app "Button Mapper" gekoppeld aan het opstarten van de KPN smart-TV app zodat deze gestart wordt als ik die knop langer (0,5 sec) indruk.

Alleen de knoppen "TV aan/uit" en "Source" werkten niet maar dat is ook wel logisch immers de afstandsbediening was niet gekoppeld aan de televisie. Wel jammer dat die knoppen niet werkten want het zou toch wel handig zijn als ik met die afstandsbediening ook de televisie aan en uit kan zetten en de source voor de televisie zou kunnen veranderen.

Toen dacht ik, wat als ik de afstandsbediening even koppel aan mijn TV+ Box, dan gaan die knoppen wellicht wel werken. Zo gezegd zo gedaan en vervolgens heb ik de afstandsbediening weer gekoppeld aan mijn Chromecast Google TV.

Resultaat: Een volledig werkende afstandsbediening die een stuk vriendelijker is dan de afstandsbediening van de Chromecast Google TV zelf, met name binnen de smart-TV app van KPN.

Ik ben ervan overtuigd dat dit ook zal werken op de nieuwe Google TV streamer en waarschijnlijk ook wel i.c.m. andere Android/Google TV boxen. 

P.S. Het aanzetten van de Chromecast doe je met een willekeurige knop terwijl je de Chromecast uitzet met de KPN knop rechtsboven.

7 reacties

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1180 reacties
  • 18 oktober 2024

Dit werkt dan waarschijnlijk ook wel met de witte afstandsbediening... toch, @wjb?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74624 reacties
  • 18 oktober 2024
Ratonesque schreef:

Dit werkt dan waarschijnlijk ook wel met de witte afstandsbediening... toch, @wjb?

Klopt, dat werkt ook voor de witte afstandsbediening.

Ik gebruik de witte afstandsbediening niet meer sinds ik een comfort+ heb.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 10757 reacties
  • 21 oktober 2024

Dit is nog eens handige en waardevolle info en uitleg! 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74624 reacties
  • 21 oktober 2024
Jeroen van KPN schreef:

Dit is nog eens handige en waardevolle info en uitleg! 

Voor mensen die de nieuwe TV+ app voor smart TV op een Chromecast Google TV gaan gebruiken weet ik zeker dat deze afstandsbediening heel handig zal zijn.

Handiger dan een afstandsbediening app op een Android telefoon al is het toetsenbord van die app wel weer een verademing bij het zoeken.

• Topper
  • 24 reacties
  • 24 maart 2025
wjb schreef:

Als iemand op zoek is naar een afstandsbediening voor de Chromecast Google TV met numerieke toetsen en toetsen zoals kanaal omhoog/omlaag weet dan dat de KPN Comfort+ afstandsbediening voor TV+ prima te gebruiken is.

Ik had een tweede Comfort+ afstandsbediening liggen en dacht laat ik die eens aan mijn Chromecast Google TV koppelen. Dat was dus geen enkel probleem en vrijwel alle toetsen deden het "out-of-the-box".

De long-press van de knop TV heb ik met behulp van de app "Button Mapper" gekoppeld aan het opstarten van de KPN smart-TV app zodat deze gestart wordt als ik die knop langer (0,5 sec) indruk.

Alleen de knoppen "TV aan/uit" en "Source" werkten niet maar dat is ook wel logisch immers de afstandsbediening was niet gekoppeld aan de televisie. Wel jammer dat die knoppen niet werkten want het zou toch wel handig zijn als ik met die afstandsbediening ook de televisie aan en uit kan zetten en de source voor de televisie zou kunnen veranderen.

Toen dacht ik, wat als ik de afstandsbediening even koppel aan mijn TV+ Box, dan gaan die knoppen wellicht wel werken. Zo gezegd zo gedaan en vervolgens heb ik de afstandsbediening weer gekoppeld aan mijn Chromecast Google TV.

Resultaat: Een volledig werkende afstandsbediening die een stuk vriendelijker is dan de afstandsbediening van de Chromecast Google TV zelf, met name binnen de smart-TV app van KPN.

Ik ben ervan overtuigd dat dit ook zal werken op de nieuwe Google TV streamer en waarschijnlijk ook wel i.c.m. andere Android/Google TV boxen. 

P.S. Het aanzetten van de Chromecast doe je met een willekeurige knop terwijl je de Chromecast uitzet met de KPN knop rechtsboven.

Zou je mij kunnen helpen met het installeren van deze afstandsbediening met de Chromecast ??

Voor nu doet de nieuw bestelde afstandsbediening niets op de chromecast (out of the box).

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74624 reacties
  • 24 maart 2025

Heb je een TV+ Box?

Zo ja, koppel de afstandsbediening dan eerst even op de TV+ Box en zorg ervoor dat deze de nieuwste firmware krijgt. Overigens is dat niet noodzakelijk, ook met oudere firmware warmt hij prima.

Indien mogelijk, koppel de afstandsbediening dan ook aan jouw televisie. Let op, standaard worden de instellingen van de gewone afstandsbediening overgenomen.

Ontkoppeld de afstandbediening ook weer.

Ga op de Chromecast Google TV naar Instellingen - Standsbedieningen en accessoires en kies daar voor het koppelen van een afstandsbediening of accessoire.

Selecteer jouw afstandsbediening en koppel hem.

• Topper
  • 24 reacties
  • 25 maart 2025

Lijkt duidelijk.

Ik ga het vanavond proberen !

Dankjewel.

Reageer