Skip to main content
Beantwoord

KPN DVS 1200 werkt, maar updaten lukt niet

• May 25, 2025
  • 5 reacties
  • 171 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

ik heb net kpn dvs 1200 in huis en alles werkt , alleen updaten gaat niet, komt in beeld dat ik mijn internetverbinding moet controleren , nou die is prima dus vanwaar dit bericht ? 

en is hier een oplossing voor ?

groet bertus 

Beste antwoord door Doman

Welk programma gebruik je om te updaten? Van Devolo? Of heb je een programmaatje van KPN? Ik weet niet eens of dat bestaat, zo'n programma van KPN, maar KPN ondersteund de DVS niet meer. Dus ik kan me voorstellen dat zo'n programma van KPN dan ook niet meer zou werken. 

De DVS 1200 update staat gewoon op de site natuurlijk.
Kort geleden nog wat setjes uit de kringloop mee geüpdate. 🙂

KPN: Hulp bij problemen met de Draadloze Verbindingsset / Software Update

@Bertus67 

Voor extra beheer (monitoren/pairen) kan je de Devolo cockpit software gebruiken.

Devolo Cockpit tool

5 reacties

• May 25, 2025

Waarom wil je überhaupt updaten? Als alles werkt, niets aan veranderen toch?

Is de pc waarvan je werkt rechtstreeks bekabeld op de Experiabox/KPN Box aangesloten? Dus niet via die dvs?

Welk programma gebruik je om te updaten? Van Devolo? Of heb je een programmaatje van KPN? Ik weet niet eens of dat bestaat, zo'n programma van KPN, maar KPN ondersteund de DVS niet meer. Dus ik kan me voorstellen dat zo'n programma van KPN dan ook niet meer zou werken. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • May 25, 2025

De DVS was destijds een mooie oplossing.

Maar door de steeds grotere vervuiling (storingen door diverse apparaten, etc.) op het 230 volt netwerk, werkt een DVS steeds minder goed of zelfs helemaal niet.

En het 230 volt netwerk is ook helemaal niet gemaakt (bedoelt) hiervoor.

Oplossing:

WIFI of vaste bekabeling:

1. Heb je de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) en de KPN modem/router Box12, dan kan je deze perfect via Wifi laten verlopen. Indien nodig heb je 1 SuperWifi2 nodig als het signaal niet sterk genoeg is.
  2. Andere KPN tv ontvanger en de Box12, dan heb je 1 KPN super Wifi2 nodig en kan je de KPN tv ontvanger met 1 (korte) UTP kabel op de Super Wifi2 aansluiten.
  3. Experiabox en Sagemcom DIW7022, dan heb je 1 of 2 (als het Wifi signaal zwak is) Super Wifi2 nodig. 1 Super Wifi2 zet je bij de Experiabox V10 en sluit die met een UTP kabel aan (WIFI gaat vanaf dan via de KPN Super Wifi2.
  4. Experiabox en “oudere” KPN tv ontvanger, dan heb je 2 stuks Super Wifi 2 nodig.  1 sluit je aan op de Experiabox met een korte WIFI kabel en de 2de sluit je aan met een korte WIFI kabel op de KPN tv ontvangen.
  5. Alles bekabeld met UTP (CAT5E) kabel verbinden, dat is altijd de beste oplossing.

De Super Wifi 2 kan je bij KPN huren of kopen.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • Antwoord
  • May 25, 2025

De DVS 1200 update staat gewoon op de site natuurlijk.
Kort geleden nog wat setjes uit de kringloop mee geüpdate. 🙂

KPN: Hulp bij problemen met de Draadloze Verbindingsset / Software Update

@Bertus67 

Voor extra beheer (monitoren/pairen) kan je de Devolo cockpit software gebruiken.

Devolo Cockpit tool

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 26, 2025

het was gewoon een vraag , ik neem aan dat als je een product koopt dat je gelijk ook even kijkt of er een update is , niets meer of minder ,

en mijn vraag is nu beantwoord door Doman

Forum|alt.badge.img

Ik weet niet of dit als mosterd na de maaltijd komt, maar ook ik had geruime tijd problemen met de DVS1200's. Altijd stonden ze op rood. Recentelijk (ik ben IT’er) moest ik wat wijzigingen in mijn thuisnetwerk aanbrengen en toen kwam ik op het idee om in mijn KPN router de beide DVS1200's een zgn. reservering te geven. Dat houdt in dat ze op grond van hun hardware-adres (een unieke code die elk aan een netwerk gekoppeld apparaat van zijn fabrikant meekrijgt) altijd hetzelfde netwerkadres krijgen toebedeeld. 

Dus gaat de router een keer even onderuit (stroomstoring/onderhoud/etc.) en komt hij weer bij, dan pakken de DVS1200's hetzelfde netwerkadres op als wat ze voorheen hadden. 

Het valt mij op dat ik sindsdien geen rode lampjes meer op de stekkers heb waargenomen. Je kunt dit instellen door in te loggen op je router. Ga naar "Home network” aan de linkerkant van het scherm, dan naar "Reserve IP address” in de bovenste rij. De regel “Device” is een pulldown: je krijgt een lijst apparaten waaruit je kunt kiezen. Je moet dus wel weten welk apparaat het is. Eén van mijn stekkers heeft de duidelijke naam “KPN DVS 1200”, de andere heet bij mij iets met “QCA7500” aan het begin. Je selecteert het apparaat. Zowel het hardware als het netwerkadres staan er dan onder. Klik op “Add”. Zodra ze er allebei in staan even de router herstarten en bij mij (geen garantie voor anderen!) werkte het toen: geen rode lampjes meer. Net nog gecheckt (bijna twee weken na dato) en het staat nog steeds goed.