Skip to main content

Nadat deze week bekend werd dat Viaplay gaat stoppen met het TV-kanaal Xtra, dat bij alle providers te zien was voor mensen met een abonnement, heeft KPN nu mailtjes rondgestuurd naar mensen die klant zijn bij de provider en Viaplay hebben. 

Viaplay heeft sinds begin 2022 de uitzendrechten van de Formule 1 in handen, iets wat tot eind 2024 in ieder geval zo zal blijven. Toch heeft het bedrijf, zeker sinds 2023, veel financiële problemen gekend. Er moesten werknemers vertrekken, het bedrijf is in waarde flink gedaald op de beurs en de streamingdienst gaat ook uit verschillende landen weg om kosten te besparen. Toch was er begin 2024 goed nieuws, toen een geldinjectie van 20 miljoen dollar werd goedgekeurd door de aandeelhouders en er tevens een nieuwe CEO voor de Nederlandse markt werd aangesteld.
 

Nieuwe wijzigingen Viaplay

Als gevolg hiervan kon Viaplay zich gaan focussen op de toekomst. Zo heeft het sinds het nieuws omtrent de geldinjectie besloten om naast het maandabonnement ook het jaarabonnement weer terug te brengen en aan te bieden. Dit abonnement was eerder niet meer beschikbaar omdat klanten behoorlijk wat geld konden bespraken. Ook kondigde Viaplay aan dat het kanaal Viaplay Xtra, dat bij Ziggo, KPN, Odido, Delta, Caiway en Solcon in het pakket zat, in 2024 gaat verdwijnen. Hierdoor kan F1 in 2024 alleen nog maar online bekeken worden.

 

KPN reageert

Via een mail die klanten van de provider KPN hebben gekregen, is duidelijk geworden dat KPN erkent dat Viaplay Xtra niet meer beschikbaar zal zijn. In ruil daarvoor zullen klanten van KPN toegang krijgen tot F1 TV Pro, de enige andere manier om naast Viaplay in Nederland alle sessies live te zien. Naast F1 zijn ook de Formule 2, Formule 3 en Porsche Super Cup daar live te zien. "Straks krijg je volledige toegang tot de F1 TV Pro-streamingdiensten voor het F1-seizoen 2024. Dat betekent leuke extra's zoals live meekijken vanuit F1 racewagens, luisteren naar teamradio's en toegang tot statistieken. Voor de start van het seizoen krijg je per e-mail instructies over hoe je toegang tot F1 TV Pro krijgt", valt in de e-mail naar klanten te lezen.

 

BRON: GP Fans

Het is alleen niet KPN die de abonnee tegemoet komt maar het is Viaplay zelf die F1 TV Pro heeft opgenomen in haar abonnement.


Het is alleen niet KPN die de abonnee tegemoet komt maar het is Viaplay zelf die F1 TV Pro heeft opgenomen in haar abonnement.

Maar ik ben klant van KPN, krijg ik het dan ook? Dat is eigenlijk de vraag, vandaar deze topic, of geldt het alleen voor KPN klanten die een viaplay abonnement hebben afgesloten via KPN? 


Het is alleen niet KPN die de abonnee tegemoet komt maar het is Viaplay zelf die F1 TV Pro heeft opgenomen in haar abonnement.

Maar ik ben klant van KPN, krijg ik het dan ook? Dat is eigenlijk de vraag, vandaar deze topic, of geldt het alleen voor KPN klanten die een viaplay abonnement hebben afgesloten via KPN? 

Alleen klanten die een Viaplay abonnement hebben.


Ik ben KPN klant met een apart Viaplay abonnement (niet gefactureerd via KPN). Ik kon dus wel via KPN apps Viaplay kijken. Kunnen wij dan ook F1 TV pro krijgen?


Alle klanten van Viaplay krijgen toegang tot F1 TV Pro.
Dus zowel als je direct klant van Viaplay bent als via één van de providers (zoals KPN en Ziggo)

Zie: https://help.viaplay.com/nl/f1tv/   F1®️ TV Pro komt binnenkort!


Ik ben KPN klant met een apart Viaplay abonnement (niet gefactureerd via KPN). Ik kon dus wel via KPN apps Viaplay kijken. Kunnen wij dan ook F1 TV pro krijgen?

Nee dan krijg je F1 TV Pro niet via KPN, omdat je geen abonnement hebt afgesloten via KPN. 


Ik ben KPN klant met een apart Viaplay abonnement (niet gefactureerd via KPN). Ik kon dus wel via KPN apps Viaplay kijken. Kunnen wij dan ook F1 TV pro krijgen?

Die krijg je al van Viaplay.


Alle klanten van Viaplay krijgen toegang tot F1 TV Pro.
Dus zowel als je direct klant van Viaplay bent als via één van de providers (zoals KPN en Ziggo)

@RBxx volgens mij is het alleen voor de klanten die ViaPlay hebben afgesloten via KPN, heb je ViaPlay rechtstreeks afgesloten zonder tussenkomst van KPN krijg je F1 TV Pro niet gratis via KPN. 


Dat klopt wel @Dennis Schreve , je “krijgt” het erbij van Viaplay.

Dus als je een account bij Viaplay hebt. Direct of via één van de providers, dat maakt niet uit.

Zie →  https://help.viaplay.com/nl/f1tv/     F1®️ TV Pro komt binnenkort!


Deze discussie loopt ook op meerdere andere forums, best “komisch” om te zien wat voor chaos Viaplay heeft weten te creëren sinds dat ze in NL de F1 zijn gaan uitzenden.

Blijkbaar was hun gifbeker nog niet leeg genoeg en hebben ze dit weten te bedenken, zodra je je echt in Viaplay gaat verdiepen, en dan het gegoochel ziet van hun kwartaal cijfers, de verliezen die ze lijden, en de huidige waarde van hun beurswaarde, dan kan je geen andere conclusie trekken dan dat het een zinkend schip is.

Nu hebben ze weer op slinkse wijze het voor elkaar gekregen dat F1TV hun abb.prijzen moeten verhogen in de hoop de kijkers uit NL toch voor Viaplay te laten kiezen, ook de mega investering die Canal+ in Viaplay heeft gedaan wijzen toch allemaal de hoek in dat Canal+ de sport divisie van Viaplay gaat overnemen.

Al met al krijg ik de indruk dat Viaplay zich totaal niet heeft verdiept in de NL-sche markt….


Het blijft vooral het kunnen 'begrijpen'. Vanaf de start van dat extra kanaal 2 jaar geleden was het al ruimschoots bekend dat het tijdelijk zou zijn. Daar breien ze nu een eind aan. Prima toch?

Dat er mensen zijn die dat niet willen begrijpen heb je altijd. Nu bieden ze straks dan ook F1 TV PRO aan als extra service in je Viaplay abonnement, ja hier krijg je nog aanvullende info over om te bewerkstelligen. Dit had Ziggo destijds ook toen daar de F1 nog liep. Het is niet opeens iets 'nieuws' De mensen zelf veroorzaken die 'chaos' begon en is er nog altijd over de manier waarop er gekeken kan worden,... En dat is helemaal niet zo lastig. Het willen begrijpen van kijken is de kunst.

Maar als je na 2 jaar weet hoe je met Viaplay om moet gaan als streamer en je het alleen om de F1 te doen is, neem dan rechtstreeks een abbo bij F1 TV PRO zelf. Er zijn genoeg opties om dat op je tv scherm te verkrijgen. Voor nieuwe klanten is inderdaad de prijs verhoogd van F1 TVPRO, dit staat verder los van Viaplay. Bestaande klanten blijven op dit moment de oude jaarpremie betalen, hier wordt komende week nog gewoon €64,99 betaald. Blijft in beide situaties alsnog voordeliger dan via Viaplay. 

Indien je wens is om gebruik blijven maken van het verschrikkelijke commentaarsduo van Viaplay dan kan dat ook in F1 TV. Maar ook daar heb je weer verschillende mogelijkheden in qua geluidsstreams.


Hallo me 'gerard ik heb viaply bij kpn abonnement krijg ik dan wel F1 tvpro


Hallo @Gerard Heimans 

Zoals ik hierboven al twee keer heb geschreven:

Alle klanten van Viaplay krijgen toegang tot F1 TV Pro.
Dus zowel als je direct klant van Viaplay bent als via één van de providers (zoals KPN en Ziggo)

Zie: https://help.viaplay.com/nl/f1tv/   F1®️ TV Pro komt binnenkort!

 


Dus ik met een F1TV abonnement kan niet via KPN F1 kijken. Wat dat betreft doet KPN weinig voor hun vast klanten. Toch maar eens kijken of naar een andere provider. Voel me door KPN behoorlijk in de zak gescheten. Ben je al jaren klant voor.


Dus ik met een F1TV abonnement kan niet via KPN F1 kijken.

Waarom niet, @Robedirk ? Je kan via KPN internet gewoon F1 TV kijken. Via alle devices die F1 TV ondersteunt. Je kunt zelfs op de allernieuwste ontvanger van kpn, TV+ Sagemcom DIW7022 met Android-TV, de F1 TV app downloaden en met eigen abo op die dienst kijken.


@Robedirk 

Ik heb F1 TV pro en heb de app op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) en kijk probleemloos via die app.

Als je deze KPN tv decoder niet hebt, kan je ook kijken via een Smart tv met Android of via een Chromecast.

 

Overigens is het een optie van ViaPlay en niet een extra van KPN.😉😊

 

P.S.

Ik heb geen ViaPlay meer, alleen F1 TV pro. 😊 voor € 64,99 dit jaar. 😉😊


@Robedirk

Ik heb geen ViaPlay meer, alleen F1 TV pro. 😊 voor € 64,99 dit jaar. 😉😊

Het eerste jaar had ik Viaplay voor €99,- voor een heel jaar. Na dat jaar zou ik, meen ik, €159,- gaan betalen. Voorheen had ik het Ziggo pakket à €15,- per maand.

Vorig jaar F1TV Pro genomen voor €65,- (en komend jaar ook nog) en dat had ik vee eerder moeten doen. Inderdaad, Viaplay maakt er een zootje van.


Wij hebben de VIP5202 van KPN (en dus niet de Sagemcom) en een abonnement bij F1 TV Pro. Wordt het voor ons dan ook mogelijk om de app te krijgen zodat we rechtstreeks op de tv kunnen kijken i.p.v. streamen? Op zich geen probleem om te moeten streamen, maar direct op de tv zelf scheelt weer handelingen.


Wij hebben de VIP5202 van KPN (en dus niet de Sagemcom) en een abonnement bij F1 TV Pro. Wordt het voor ons dan ook mogelijk om de app te krijgen zodat we rechtstreeks op de tv kunnen kijken i.p.v. streamen? Op zich geen probleem om te moeten streamen, maar direct op de tv zelf scheelt weer handelingen.

Nee, er komt geen F1 TV Pro app voor de 5202.

Mijn advies zou zijn om een Chromecast Google TV HD aan te schaffen en de F1 TV Pro app daar op te installeren. Als jouw televisie een Android TV is dan kan je eerst even kijken of de F1 TV Pro app daar ook beschikbaar is in de Google Play Store.


@wjb Dank je wel voor de reactie. Op dit moment gaat het bij ons al via de Chromecast. Wel jammer dat de app niet voor iedere abonnee van KPN beschikbaar komt.


@wjb Dank je wel voor de reactie. Op dit moment gaat het bij ons al via de Chromecast.

Wat voor een Chromecast?

Is dat een Chromecast Google TV HD want dan hoef je niet meer te casten, dan kan je de F1 TV Pro app op de Chromecast Google TV installeren.

 

Wel jammer dat de app niet voor iedere abonnee van KPN beschikbaar komt.

Alleen abonnees met een TV+ abonnement kunnen de F1 TV Pro app op de TV+ Box installeren. F1 TV heeft geen app voor Linux settopboxes, daar kan KPN weinig aan doen.


@wjb Nee, dat niet. Blijft dus streamen vanaf de telefoon naar de Chromecast.


@19Johan67 Met F1Viewer kan je ook vanaf Computer (Windows, Linux, Mac) kijken en screen mirroren op TV. Een abo van F1 Pro is wel vereist.

https://github.com/SoMuchForSubtlety/f1viewer/releases/tag/v2.7.0


@TDN Dank je voor het advies 😊. En wij hebben een F1 TV Pro abbo


@wjb Nee, dat niet. Blijft dus streamen vanaf de telefoon naar de Chromecast.

Schaf dan een Chromecast Google TV HD en installeer daarop de F1 TV Pro app.

Dat kost je €39,90 maar dan ben je wel van dat ellendige casten af.

Ook andere streaming diensten zoals bijvoorbeeld Netflix kan je op de Chromecast Google TV HD installeren waardoor jouw televisie dus eigenlijk een Google smart-TV gaat worden.

 

Met F1Viewer kan je ook vanaf Computer (Windows, Linux, Mac) kijken en screen mirroren op TV.

Mirroren van een scherm heeft ook zo z'n contra's. Als de resolutie van jouw computer lager dan 1920x1080 is dan zal de beeldkwaliteit op de televisie dus ook lager zijn. Daarbij moet die computer voorzien zijn van een hdmi poort en zal je die aan moeten sluiten op jouw televisie. Dat is bij veel mensen een hoop gesleep en gedoe. Dan is de kleine investering in zo'n Chromecast Google TV HD best de moeite waard.