Skip to main content
Vraag

KPN TV+ Box op 120HZ: beeld schokt af en toe

• August 6, 2025
  • 42 reacties
  • 654 keer bekeken

Gisteren is mijn nieuwe Sony bravia 7 televisie in huis gekomen.

Nu weet ik niet waarop ik mijn Sagemcom DIW7022 TV-Box moet aansluiten.

Mijn televisie beschikt over 2x 120hz aansluiting en 2x reguliere 4k 60hz aansluiting.

Deze TV Box beschikt ook over streamingapps. Het valt mij op dat bij sommige streamingapps op de TV Box er enkele haperingen te zien zijn. Terwijl rechtstreeks op de televisie alles vloeiend loopt. Dit heb ik vergeleken met dezelfde film en dezelfde apps.

Ik heb geen idee hoe ik de TV ontvanger nu het beste kan aansluiten en alles kan finetunen.

Iemand enig idee?

Ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen… Maar bij bewegingen en verplaatsingen zie je af en toe schokjes/haperingen als je via de TV Box kijkt.

42 reacties

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • August 6, 2025

Probeer 4k 60hz dan op TV ontvanger menu instellingen Beeld Video modus op Multicast,  Automatisch beste kealiteit op actief. Dan terug in menu  naar apparaat ,apparaat voorkeuren ,weergave en geluid , automatisch beste resolutiie aanvinken  of kiezen voor weergave modus 4k2k-59,9 hz ,hdr op automatisch , hdr prioriteit  op dolby vision .

• August 6, 2025

@Ashvin, dat heeft te maken met de Android versie waarop de TV+ box draait. Deze ondersteunt geen variabel frame rates waardoor het kastje niet met de juiste rates werkt tov de bron bijv. Netflix. 

Ik ben er ook “allergisch” voor maar sommige mensen hebben er geen last van. Het gaat vooral fout als het beeld langzaam van links naar rechts gaat en vv. Dan ontstaan die haperingen. Als je de (Netflix) app van je tv gebruikt gaat het wel goed.

• Auteur
  • Topper
  • August 6, 2025

Probeer 4k 60hz dan op TV ontvanger menu instellingen Beeld Video modus op Multicast,  Automatisch beste kealiteit op actief. Dan terug in menu  naar apparaat ,apparaat voorkeuren ,weergave en geluid , automatisch beste resolutiie aanvinken  of kiezen voor weergave modus 4k2k-59,9 hz ,hdr op automatisch , hdr prioriteit  op dolby vision .

@JDD kennelijk lag het aan de enige setting die ik niet aangepast had: Dolby Vision
Dit heeft ervoor gezorgd dat ik de schokken en haperingen niet meer heb op de apps op de tv ontvanger.

Ik vraag me nu af of ik toch de tv box+ op de hdmi met 120hz moet aansluiten? Of is dat niet nodig?

• Auteur
  • Topper
  • August 6, 2025

@Ashvin, dat heeft te maken met de Android versie waarop de TV+ box draait. Deze ondersteunt geen variabel frame rates waardoor het kastje niet met de juiste rates werkt tov de bron bijv. Netflix. 

Ik ben er ook “allergisch” voor maar sommige mensen hebben er geen last van. Het gaat vooral fout als het beeld langzaam van links naar rechts gaat en vv. Dan ontstaan die haperingen. Als je de (Netflix) app van je tv gebruikt gaat het wel goed.

Bij mij werkte het omzetten van HDR10 naar Dolby vision op de tv ontvanger.
Misschien dat dit ook bij jou helpt? Geen idee… Maar het heeft bij mij wel geholpen. En ik had die schokken volgens mij ook als het beeld langzaam van links naar rechts ging

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • August 6, 2025

Je kunt het proberen dan  kan je zelf de keuze maken teruggaan naar 40hz kan altijd 

• Auteur
  • Topper
  • August 6, 2025

Top. Ik heb de TV Box+ op de 120hz aansluiting van mijn Sony Bravia 7 televisie aangesloten.
In de TV ontvanger bij apparaatvoorkeuren de volgende instellingen:

• Automatisch beste resolutie - uit
  • Weergavemodus - 4k2k-59.94hz
  • HDR - automatisch
  • HDR prioriteit - Dolby Vision

Ik heb nu geen haperingen/schokken meer op de TV ontvanger. Vergelijking die ik deed was dmv zelfde app en zelfde film. Ik denk dat bij mij het veranderen van HDR10 naar Dolby Vision op de tv ontvanger geholpen heeft.

Ik weet overigens niet hoe deze instellingen zijn bij het kijken van televisiezenders.
Hopelijk levert dit geen problemen op.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • August 6, 2025

Fijn dar het gelukt is.

• August 6, 2025

@Ashvin, Als het gelukt is met de hulp van ​@JDD is dat heel mooi.

Als het probleem zich gaat voordoen bij andere apps, diensten of de tv zenders neem dan even het volgende topic door.

Vooral de bijdragen van wjb zijn nuttig.

• Auteur
  • Topper
  • August 7, 2025

@Ashvin, Als het gelukt is met de hulp van ​@JDD is dat heel mooi.

Als het probleem zich gaat voordoen bij andere apps, diensten of de tv zenders neem dan even het volgende topic door.

Vooral de bijdragen van wjb zijn nuttig.

@JDD ​@Edu2020 ik ben bang dat het probleem eigenlijk opgelost is door wat anders. Ik denk dat de motionflow instelling van de Sony TV dit probleem verholpen heeft. Als ik ​@Edu2020  goed begrijp is het dus waarschijnlijk een refresh rate probleem? Je ziet bij beeld wat langzaam beweegt van links naar rechts soort van schokjes / haperingen waarschijnlijk "judder" genoemd. Maar de motionflow van de televisie helpt dit heel erg. Alleen hierdoor ontstaat de "soap opera effect" hetgeen waar ik niet echt fan van ben. Het is dus bij mij het een of het ander… Mijn kennis is niet zo goed hierin. Maar zou zo een update van de dynamische refresh rate dit kunnen verhelpen of staat dit helemaal los van elkaar?

Overigens kwam ik gisteren achter een ander probleem… Wellicht weten jullie ook waar dit mee te maken heeft:

Hoor graag van jullie en bedankt! :) 

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • August 7, 2025

Misschien terug gaan naar 40Hz en wat voor hdmi kabel gebruik je ,.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • August 7, 2025

Zit op je TV ook HDR 10 en is die ingeschakeld   .

• Auteur
  • Topper
  • August 7, 2025

Misschien terug gaan naar 40Hz en wat voor hdmi kabel gebruik je ,.

Ik gebruik de bijgeleverde kabel de ultra high speed hdmi kabel. Terug naar 40hz? Je bedoelt naar de standaard? Moet dat niet 50 hz zijn? Ik kwam onderstaand filmpje tegen. Hierin werd uitgelegd wat judder is. Voor mij was dit leerzaam. Hierdoor heb ik het vermoeden gekregen dat ik waarschijnlijk terug moet naar 50 hz. Zodat ik niet dat 3:2 gebeuren heb. Geen idee of dit klopt wat ik zeg. Voor mij is het ook allemaal nieuw...

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • August 7, 2025

Probeer aansluiting 4k 60hz en zet ontvanger op automatisch beste resolutie.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • August 7, 2025
  • Probeer dit 
  •  
  • Ga naar de beeldinstellingen van je tv en zoek naar opties zoals "Motionflow", "TruMotion", "Auto Motion Plus", "Picture Clarity", of vergelijkbare namen, afhankelijk van je merk. 
  • Stel de intensiteit van de functie in of schakel het helemaal uit.  

• Auteur
  • Topper
  • August 7, 2025

Probeer aansluiting 4k 60hz en zet ontvanger op automatisch beste resolutie.

Yes. Doe ik vanmiddag als ik weer thuis ben. Even kijken wat er dan gebeurd. Mijn televisie heeft alle recentste technologieën. HDR10 / Dolby Vision / etc etc

Als ik op automatisch beste resolutie doe… Dan zet hij het op 4k/50hz. Misschien moet ik dat wellicht zo laten. Waarschijnlijk zorgde het aanpassen naar 60 hz voor "judder" waar ik eigenlijk deze topic voor gestart heb.
Mocht dat opgelost zijn met de automatische resolutie op 50hz…  Dan moet ik eens even kijken naar het andere probleem… Waarom mijn netflix op de tv box niet naar dolby vision gaat. Wellicht moet ik dan inderdaad de hmdi aansluiting op de 120hz poort veranderen naar de reguliere hdmi 60hz poort. Ik weet niet of dit uit maakt… Strakkies even proberen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 7, 2025

Klopt in Nederland op 50 Hz laten staan.

60 Hz is o.a. voor USA

(dus 50 of 100 Hz o.a. Nederland)

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • August 7, 2025

Zoek op internet eens naar Sony Bravia TV handleiding daar staat alles over beeld instellingen ,.Denk dat het toch echt aan de instellingen van je TV is .

• August 7, 2025

@Ashvin , heb je dat eerder door mij genoemde topic gelezen? Dynamic frame/refresh rates worden door Android niet ondersteund en ook niet op de oudere Linux boxen. Daarom speelt het probleem vooral bij apps op die apparaten. De apps op je tv zullen wel goed werken.

Veel mensen zien die horizontale haperingen gelukkig niet of storen zich er niet aan, zoals bijv. mijn vrouw en zoon maar ik vind het irritant en kijk dus Netflix via de tv app en niet via de tv box app. Tv zenders hebben dit probleem niet op de tv boxen. 

Als ik het goed heb wordt vanaf Android versie 12 deze techniek wel ondersteund maar moet de app ontwikkelaar dat in de app toevoegen.

Met android 15 zou het volledig opgelost zijn.

Had je trouwens niet dit probleem op je oude tv?

• Auteur
  • Topper
  • August 7, 2025

@Ashvin , heb je dat eerder door mij genoemde topic gelezen? Dynamic frame/refresh rates worden door Android niet ondersteund en ook niet op de oudere Linux boxen. Daarom speelt het probleem vooral bij apps op die apparaten. De apps op je tv zullen wel goed werken.

Veel mensen zien die horizontale haperingen gelukkig niet of storen zich er niet aan, zoals bijv. mijn vrouw en zoon maar ik vind het irritant en kijk dus Netflix via de tv app en niet via de tv box app. Tv zenders hebben dit probleem niet op de tv boxen. 

Als ik het goed heb wordt vanaf Android versie 12 deze techniek wel ondersteund maar moet de app ontwikkelaar dat in de app toevoegen.

Met android 15 zou het volledig opgelost zijn.

Had je trouwens niet dit probleem op je oude tv?

Misschien wel maar viel dit gewoon minder op. Geen idee. Ik kwam ook erachter dat ik al die tijd ook de verkeerde kabel gebruikte een premium hdmi kabel en niet die ultra.
Ik ben naar een 85 inch televisie gegaan en hierop lijken die haperingen meer zichtbaar. Ik weet ook niet welke term ik moet gebruiken voor deze haperingen. Het is voornamelijk bij langzame beelden die heen en weer bewegen. De motionflow setting helpt dit absoluut minder worden. Maar dan ontstaat de soap opera effect waar ik over lees… Dat vind ik nou ook niet echt top. Maar wellicht moet ik maar gewoon wennen aan dit effect… Geen idee...

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • August 7, 2025

Neem eens contact met de fabrikant Sony Nederland  ,wellicht hebben die een oplossing. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • August 7, 2025

Vul op Google in haperend beeld kpn dan inloggen daar is een stappenplan die controleren je verbinding enzo 

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • August 7, 2025

Soft reset Sony Bravia TV

Schakel de tv uit met de aan / uit-knop op de afstandsbediening of de tv zelf.
Koppel het netsnoer los van het stopcontact.
Wacht minstens 2 minuten (sommige gidsen raden 30 seconden aan).
Steek het netsnoer weer in het stopcontact.
Zet de tv weer aan met de aan/uit-knop.
Methode 2: Houd de Power Button ingedrukt
Zoek de aan/uit-knop op uw Sony Bravia TV-afstandsbediening of de TV zelf.
Houd de aan/uit-knop minstens 5 seconden ingedrukt of totdat de tv opnieuw wordt opgestart.
De tv wordt automatisch uitgeschakeld en vervolgens weer ingeschakeld.
Wacht tot de tv volledig is opgestart.
Deze methoden wissen in wezen het geheugen van de tv en starten het systeem opnieuw op, wat vaak tijdelijke storingen kan oplossen en de prestaties kan verbeteren.

26 s
Sony TV Tips: Zachte reset en Power Cycle - YouTube

YouTube ·
Sony India

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • August 7, 2025

Als eens aan gedacht om een andere internetkabel aan te schaffen voor verbinding tussen modem en tv ontvanger misschien zit daar een fout zelf heb ik cat8 tot 40Gbps en bandbreedte 2000 Mhz ,

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • August 7, 2025

Zolang de KPN TV+ box nog op Android TV 11 zit, zal het haperen niet geheel verdwijnen. Tenzij je zelf steeds je weergave gaat aanpassen van 50hz naar 60hz of 24hz enz....

Als voorbeeld:

Bekijk eens dit YouTube filmpje op je TV+ box. Bij de 4k2k-50hz instelling zie je haperingen. De motionflow van de TV kan het redelijk bijschaven, maar toch zie je ze.

Zet je hem op 4k2k-59,94hz dan loopt het vloeiend door, maar dan komen de TV zenders weer protesteren dat zij gaan haperen op sommige momenten (neem even de tijd).

Eigenlijk gewoon wachten totdat de volgende versie van Android TV op de TV+ box komt. Ik zit er ook al met smart op te wachten. Al testen we hem maar alvast 😊

• Auteur
  • Topper
  • August 7, 2025

Zolang de KPN TV+ box nog op Android TV 11 zit, zal het haperen niet geheel verdwijnen. Tenzij je zelf steeds je weergave gaat aanpassen van 50hz naar 60hz of 24hz enz....

Als voorbeeld:

Bekijk eens dit YouTube filmpje op je TV+ box. Bij de 4k2k-50hz instelling zie je haperingen. De motionflow van de TV kan het redelijk bijschaven, maar toch zie je ze.

Zet je hem op 4k2k-59,94hz dan loopt het vloeiend door, maar dan komen de TV zenders weer protesteren dat zij gaan haperen op sommige momenten (neem even de tijd).

Eigenlijk gewoon wachten totdat de volgende versie van Android TV op de TV+ box komt. Ik zit er ook al met smart op te wachten. Al testen we hem maar alvast 😊

Dit is nou precies wat ik bedoel!!!! Ik heb dus een 85 inch en daar valt het mij gewoon TE VEEL op. De motionflow setting van de televisie kan het echt wel aanpassen dat je het gewoon niet meer ziet. Alleen lukt dit op een hoge setting waardoor je snel een Soap Opera Effect krijgt. En dan vind ik het beeld ook niet meer zo mooi.
(It can make movies and scripted TV shows appear unrealistically fluid, like a low-budget soap opera)

@Sebas14 heeft dit te maken met de automatische dynamische rate aanpassing waarover gesproken wordt die op dit moment ontbreekt op de TV Box+?