Skip to main content

Er is op dit forum een al wat verouderde handleiding hierover beschikbaar, op zich duidelijk maar ik heb er toch de volgende vraag hierover….

Mijn zoon stapt over enkele weken over van Ziggo naar KPN en ontvangt dan waarschijnlijk de nieuwste KPN TV+ box.

Hij wil het van de KPN TV+ box afkomstige TV en Radio geluid via de geluidsboxen op een nog te bestellen AV- of Stereo versterker beluisteren. Hij vroeg mij om dat voor hem uit te willen zoeken.

In eerste instantie zou mijn keuze vallen op een AV-versterker omdat ik denk dat dit minder bedieningsproblemen oplevert en de keuze voor een budget Stereo versterker met HDMI heel beperkt is.

Dus eerst even vanuitgaande dat de keuze valt op een AV-versterker, in dit geval een Marantz NR1510 of equivalent ervan.

In de bijlage heb ik een afbeelding van o.a. de HDMI aansluitingen van de Marantz versterker toegevoegd.

Is mijn aanname correct dat dat dan een HDMI kabel gaat van deKPN TV box naar de poort 1 (CBL/SAT) van de versterker en dat er een HDMI kabel gaat van de TV HDMI (ARC) naar de poort Monitor op de versterker?

Dit is dan wat betreft het TV geluid.

Als de KPN Radio kanalen beluisterd willen worden moet waarschijnlijk een Toslink kabel tussen de KPN TV box en de versterker geplaatst worden om de Radio kanalen re beluisteren zonder dat de TV aanstaat, correct?

 

 

Als de KPN Radio kanalen beluisterd willen worden moet waarschijnlijk een Toslink kabel tussen de KPN TV box en de versterker geplaatst worden om de Radio kanalen re beluisteren zonder dat de TV aanstaat, correct?

Dat is correct @srna513006 


Absoluut niet mijn cup of tea, maar afhankelijk van de versterker kun je ook een HDMI-kabel van TV+ Box naar de versterker aansluiten, en vanaf de versterker een andere HDMI-kabel naar de televisie. Ik lees zelfs dat KPN dat aanraadt:

Bij de DIW7022 raden we aan om je geluidsapparaat als middelpunt te zien. Dus tv-ontvanger sluit je aan op geluidsapparaat, en de tv sluit je aan op het geluidsapparaat. In de geluidsinstellingen raden wij aan om automatisch te gebruiken, niet passthrough. Automatisch werkt vrijwel altijd het beste bij gebruik van eigen geluidsapparatuur.

 

(En voor toekomstige lezers: ik denk dat je de KPN afstandsbediening kunt instellen voor zowel je televisie als voor de versterker. Maar voor dat zie mijn reactie in je andere topic.)


Je moet dan maar net een HDMI-ingang op je geluidsapparaat hebben @Arjan van B , Zelf heb ik een soundbar op de TV+ aangesloten via een S/PDIF/kabel, kan niet anders of als alternatief Blutetooth, dat laatste is voor mij geen optie.

 


Hij wil het van de KPN TV+ box afkomstige TV en Radio geluid via de geluidsboxen op een nog te bestellen AV- of Stereo versterker beluisteren.

Is mijn aanname correct dat dat dan een HDMI kabel gaat van deKPN TV box naar de poort 1 (CBL/SAT) van de versterker en dat er een HDMI kabel gaat van de TV HDMI (ARC) naar de poort Monitor op de versterker?

Dit is dan wat betreft het TV geluid.

Als de KPN Radio kanalen beluisterd willen worden moet waarschijnlijk een Toslink kabel tussen de KPN TV box en de versterker geplaatst worden om de Radio kanalen re beluisteren zonder dat de TV aanstaat, correct?

Ikzelf hoef het antwoord niet te weten, maar dit snap ik eigenlijk niet. (Maar ik schreef al: niet mijn cup of tea.)

Als de TV+ Box al met HDMI aan de versterker is aangesloten, waarom dan óók nog via Toslink?

En die ARC (audio return channel) van de TV: waar zou de televisie dat geluid vandaan moeten halen als die zelf niet eens is aangesloten op de TV+ Box?

(Als het helpt: “radio” via de TV+ Box is eigenlijk gewoon een televisiezender zonder beeld en zonder opnemen/terugspoelen. Je ziet bijvoorbeeld ook de zendernaam in beeld, tenzij je de radio-screensaver uitzet. Radiogeluid gaat dus ook via HDMI.)


Als het niet je çup of tea’ is @Arjan van B , waarom reageer je dan, zo maak het de @srna513006 alleen maar moeilijker en verwarrender om een goed advies aan zijn zoon te geven.

Het simpelste is en blijft een S/PDIF-kabel vanuit de TV+ naar de S/PDIF-ingang van het geluidsapparaat, desnoods via een verloop als het geluidsapparaat geen S/PDIF ingang heeft.

Het gaat er alleen maar om om radio te luisteren buiten de tv om, zo simpel is het, zoals ik ook in een eerdere reactie aan jou beschreef.


Als het niet je çup of tea’ is @Arjan van B , waarom reageer je dan, zo maak het de @srna513006 alleen maar moeilijker en verwarrender om een goed advies aan zijn zoon te geven.

Omdat ik, met logisch nadenken, denk dat jouw antwoord fout is 🤓

 

Het simpelste is en blijft een S/PDIF-kabel vanuit de TV+ naar de S/PDI-ingang van het geluidsapparaat, desnoods via een verloop als het geluidsapparaat geen S?PDIF ingang heeft.

Dat is niet wat in de vraag staat. Daar wordt óók HDMI voorgesteld.


Als het niet je çup of tea’ is @Arjan van B , waarom reageer je dan, zo maak het de @srna513006 alleen maar moeilijker en verwarrender om een goed advies aan zijn zoon te geven.

Omdat ik, met logisch nadenken, denk dat jouw antwoord fout is 🤓

 

Het simpelste is en blijft een S/PDIF-kabel vanuit de TV+ naar de S/PDI-ingang van het geluidsapparaat, desnoods via een verloop als het geluidsapparaat geen S?PDIF ingang heeft.

Dat is niet wat in de vraag staat. Daar wordt óók HDMI voorgesteld.

Succes er mee @Arjan van B , ik communiceer alleen nog met @srna513006 


Nou, @srna513006, ik hoop dat er nog iemand anders bijspringt die weet hoe je het aan moet sluiten. Ik blijf erbij dat het niet logisch is om tussen de TV+ Box en de versterker zowel HDMI als Toslink te gebruiken.


Nou, @srna513006, ik hoop dat er nog iemand anders bijspringt die weet hoe je het aan moet sluiten. Ik blijf erbij dat het niet logisch is om tussen de TV+ Box en de versterker zowel HDMI als Toslink te gebruiken.

Ik heb bovenstaande ook nog nooit beweerd, mijn reactie naar @srna513006 was:

Als de KPN Radio kanalen beluisterd willen worden moet waarschijnlijk een Toslink kabel tussen de KPN TV box en de versterker geplaatst worden om de Radio kanalen re beluisteren zonder dat de TV aanstaat, correct?

Dat is correct @srna513006 

Ik zie daar dus het hele woord HDMI niet staan @Arjan van B 


Iets meer quote is dit:

Hij wil het van de KPN TV+ box afkomstige TV en Radio geluid via de geluidsboxen op een nog te bestellen AV- of Stereo versterker beluisteren.

...

Is mijn aanname correct dat dat dan een HDMI kabel gaat van deKPN TV box naar de poort 1 (CBL/SAT) van de versterker en dat er een HDMI kabel gaat van de TV HDMI (ARC) naar de poort Monitor op de versterker?

Dit is dan wat betreft het TV geluid.

Als de KPN Radio kanalen beluisterd willen worden moet waarschijnlijk een Toslink kabel tussen de KPN TV box en de versterker geplaatst worden om de Radio kanalen re beluisteren zonder dat de TV aanstaat, correct?

 

Is die Toslink nog nodig na de eerste 2 paragrafen? Lijkt mij niet logisch. (Maar ik durf het bijna niet meer te zeggen: niet my cup of tea. Als het wél helpt dan leer ik graag wat het toevoegt! 🙏)

 


Nou, @srna513006, ik hoop dat er nog iemand anders bijspringt die weet hoe je het aan moet sluiten. Ik blijf erbij dat het niet logisch is om tussen de TV+ Box en de versterker zowel HDMI als Toslink te gebruiken.

Ik zal toch nog even toelichten waarom ik deze optie noemde en dat is gebaseerd op mijn eigen ervaring met mijn configuratie thuis.

Thuis gebruik ik ook een recente bestelde nieuwe Samsung Smart TV en een KPN TV box VIP 5202.

Voor het verbeteren van het TV geluid bestelde ik een BlueSound PowerNode N300, een van de beste Stereo versterkers / streamers.

Voor de Radio gebruik ik niet de KPN Radio kanalen maar stream ik deze via TuneIn op de BlueSound app op mijn iPhone, werkt uitstekend.

Hoe heb ik alles aangesloten..

Vanaf de KPN TV box loopt een HDMI kabel naar HDMI 1 van de TV.

Vanaf de TV loopt een HDMI kabel van HDMI(ARC) of eARC naar de HDMI(ARC) van de BlueSound.

Dit zou het dan moeten zijn, maar nee hoor.

Het was de bedoeling dat ik in deze configuratie met de KPN afstandsbediening zowel de TV en de BlueSound kon aan en uitzetten en eveneens het geluid van de TV kon regelen maar dat lukte niet want de BlueSound reageerde niet op het TV geluid.

Pas toen ik de Toslink kabel tussen de KPN TV box en de BlueSound had aangesloten functioneerde alles perfect.

De oorzaak schijnt te zijn dat de verschillende apparaten niet met protocollen overweg kunnen.

Ik hoop dat e.e.a. duidelijker wordt.


En die ARC (audio return channel) van de TV: waar zou de televisie dat geluid vandaan moeten halen als die zelf niet eens is aangesloten op de TV+ Box?

Ah, maar die ARC heb je natuurlijk wel nodig als je ooit iets anders direct op de televisie aansluit, en dan ook geluid via de versterker wilt horen. Dus dat stuk van je plan klopt, @srna513006.

(En als er geen geluid van televisie naar versterker gaat dan natuurlijk ook geen probleem om de ARC-aansluiting van de televisie te gebruiken, hoewel een niet-ARC HDMI-aansluiting dan misschien hetzelfde werkt.)

Plaatje uit de gebruiksaanwijzing van de Marantz NR1510:

 

TV aansluiten op  Marantz NR1510.

En de TV+ Box inderdaad naar HDMI 1 volgens diezelfde gebruiksaanwijzing. Dan ben je volgens mij wel klaar, tenzij Toslink nog iets toevoegt (zoals je eerder ervaren hebt). Trouwens, ik begrijp dat die Marantz ook nog FM-radio ontvangt. 🤓


Pas toen ik de Toslink kabel tussen de KPN TV box en de BlueSound had aangesloten functioneerde alles perfect.

De oorzaak schijnt te zijn dat de verschillende apparaten niet met protocollen overweg kunnen.

Trouwens, de TV+ Box heeft gedeelde geluidsinstellingen die voor zowel Toslink als HDMI gelden. In de feature requests staat het volgende op nummer 38:

  1. Apart kunnen instellen van het geluid voor S/PDIF en HDMI. Bijvoorbeeld Dolby voor HDMI en Stereo voor S/PDIF. Hierdoor kunnen mensen met een gehoor-ondersteunend apparaat deze op de S/PDIF aansluiting aansluiten terwijl de overige kijkers gewoon van Dolby kunnen blijven genieten via HDMI.

Geen idee of dat bij de VIP 5202 anders is.

 

Hoe heb ik alles aangesloten..

Vanaf de KPN TV box loopt een HDMI kabel naar HDMI 1 van de TV.

Vanaf de TV loopt een HDMI kabel van HDMI(ARC) of eARC naar de HDMI(ARC) van de BlueSound.

Maar dat is anders dan je voorstelt voor je zoon: VIP 5202 naar de televisie en van daaruit verder (waardoor je televisie misschien wel aan moest blijven staan?), versus TV+ Box naar de versterker en van daaruit naar de televisie?


 

Het was de bedoeling dat ik in deze configuratie met de KPN afstandsbediening zowel de TV en de BlueSound kon aan en uitzetten en eveneens het geluid van de TV kon regelen maar dat lukte niet want de BlueSound reageerde niet op het TV geluid.

Voor deze functie moet je bij Elektronisch consumentcontrole (CEC) de optie HDMI-bediening activeren (voor alle apparaten, dus Bluesound, TV, TV+Ontvanger).

De opties Auto-On en Auto-Standby kunnen op OFF staan, ze staan bij me ook off om niet alle apparaten per abuis met een knop in een keer aan/uit schakelen. 


@Arjan van B ,

Mijn zoon zal bij de binnenkort plaatsvindende overstap naar KPN waarschijnlijk geen VIP 5202 meer ter beschikking krijgen maar wellicht de nieuwste KPN TV+ box en ik weet niet of er veel verschil zit tussen die beide TV boxen.


@TDN ,

Ja, dat is zeker een punt om bij stil te staan als straks de KPN aansluiting operationeel is.

 


Mijn zoon zal bij de binnenkort plaatsvindende overstap naar KPN waarschijnlijk geen VIP 5202 meer ter beschikking krijgen maar wellicht de nieuwste KPN TV+ box

Dat verschil bedoelde ik niet, @srna513006. Het ging me om de kabels. Ik begreep dat je voor je zoon HDMI én Toslink wilt aansluiten tussen de TV+ Box en de versterker? Maar dat je dat bij je eigen VIP 5202 anders gedaan hebt; daar loopt HDMI van de VIP 5202 naar de televisie, en Toslink van de VIP 5202 naar de versterker?

(HDMI van de TV+ Box naar de versterker, en van daaruit verder naar de televisie, lijkt inderdaad zoals KPN het aanraadt. En zoals dus ook Marantz het in hun gebruiksaanwijzing heeft staan. Daarover geen discussie hoor. Maar of er dan naast die HDMI óók nog een Toslink nodig is tussen diezelfde TV+ Box en de versterker, dat vraag ik me wel af. Ik zou denken van niet.)


Zoals ik al schreef, zonder de Toslink kabel tussen de KPN TV box en de BlueSound versterker kan ik het TV geluid niet met de KPN afstandsbediening hoog of laag zetten, met de Toslink kabel werkt het wel.

Maar nogmaals, zo werkt het bij MIJ thuis en dat staat niet ter discussie.

Of ik dergelijke kunstgrepen ook bij mijn zoon moet uitvoeren weet ik niet en dat hoop ik ook niet.

Daarvandaan mijn zoektocht naar de meest ideale configuratie.

Zo weinig mogelijk handelingen uit te voeren met zo min mogelijke afstandsbedieningen, dat is het streven.


… een HDMI-kabel van TV+ Box naar de versterker aansluiten, en vanaf de versterker een andere HDMI-kabel naar de televisie. Ik lees zelfs dat KPN dat aanraadt

Maar dan moet je televise waarschijnlijk wel aanstaan, vanwege de HDMI copyrightbeveiliging. Dat probleem omzeil je met optical/Toslink. Voor toekomstige lezers, zie de reacties van Peter en TDN in het andere topic.

En @srna513006, dat wordt ook genoemd in de gebruiksaanwijzing van de Marantz NR1510:

Om te genieten van inhoud die auteursrechtelijk is beschermd door HDCP 2.2 of HDCP 2.3, gebruikt u een weergaveapparaat en een tv die met HDCP 2.2 of HDCP 2.3 compatibel is.


Reageer