Skip to main content

Ik ben recent van Ziggo overgestapt naar KPN glas en heb dat aaangepakt om vanalles te vernieuwen; kabels, router, TV etc. Maar ben helaas niet erg enthousiast. Het internet is prima daarover geen commentaar tot nu toe. Maar met de TV is het anders.

Ik heb nu ruim een week uitgebreid getest met de volgende setup, alles nieuw en geupdate:

  • KPN glasvezel, Fritz!Box 7590; prima internetverbinding ~900down, 900 up.
  • A: KPN TV+: DIW7022, bedraad aan 4k TV (samsung QN95B) aangesloten op HDMI eArC en CEC
  • B: KPN TV+: DIW7022, WiFi aan HD TV (nog niet vaak gebruikt)

 

Issues:

  1. Google spraakassistent op beide boxen niet te activeren: als je het wilt aanzetten krijg ik alleen een ronddraaiende cursor en dat blijft zo.
  2. Regelmatig lijkt de box in A niet goed op te starten of te communiceren. Soms hoor ik alleen geluid en krijg ik geen beeld (ook niet de interface), reageert wel op kanaal wisselen. Andere keren geeft de TV aan dat de box ‘geen voeding’ heeft. Dan moet je diverse keren opstarten, HDMI kabel loskoppelen en weer opnieuw verbinden.
  3. Netflix app van de box werkt slecht (op beide); veel content is in slow-motion en zonder geluid. Netflix verbindingsnelheid is goed (A: 90 Mb/s, B 95Mb/s). Het andere deel van de content speelt vlekkeloos in 4k en HDR af met alle toeters en bellen: het kan dus wel.
  4. Streamen naar de interne chromecast gaat slecht. Verbinding maken lukt, maar content versturen duurt heel lang en hapert als het al start. Naar een parallel geinstalleerde cromecast direct op de TV geen enkel probleem.
  5. Interface: als je TV aan het kijken bent en je wil even de gids raadplegen lijkt er geen manier om de gids weer te cancellen. Je moet zelf je huidige programma weer opzoeken en dat aanklikken. Logischerwijs zou je met ‘terug’ weer willen terugkeren naar je huidige selectie.

 

Het komt op mij over dat de DIW7022 niet echt volwassen is. Hopelijk is het de software, al heb ik ook mijn twijfels of de hardware het wel altijd kan bijbenen. Het terugzetten van de NIC snelheid van Gbit naar 100 Mbit onderstreept dat gevoel.

 

Mochten mensen hier tips hebben voor de genoemde issues dan hoor ik ze graag. Daarnaast hoop ik dat KPN hier ook serieus mee bezig is, want het zorgt -bij alle familieleden- voor flinke frustratie dat je soms een half uur aan het klungelen moet voordat je iets goed kan kijken. Ook moeten we nu allerlei overlappende functionaliteit aanhouden (zoals een extra chromecast) wat ook heel omslachtig is.

 

  • A: KPN TV+: DIW7022, bedraad aan 4k TV (samsung QN95B) aangesloten op HDMI eArC en CEC
  •  

 

De HDMI eARC is speciaal voor een soundbar.

Je kan hem beter aansluiten op HDMI 1 (wel een 4K HDMI kabel gebruiken).

 

Wat zit er tussen de Fritzbox en de DIW7022?

Alleen UTP kabel?


 

  • A: KPN TV+: DIW7022, bedraad aan 4k TV (samsung QN95B) aangesloten op HDMI eArC en CEC
  •  

 

De HDMI eARC is speciaal voor een soundbar.

Je kan hem beter aansluiten op HDMI 1 (wel een 4K HDMI kabel gebruiken).

 

Wat zit er tussen de Fritzbox en de DIW7022?

Alleen UTP kabel?

Als ik de optische geluid uit wil gebruiken van mijn TV box naar de versterker geeft hij aan dat hij juist op eARc moet zitten. HDMI kabel is prima. HDMI 2.1 8k@60 Hz en 4k@120Hz. Ik kan het omgooien en HDMI tussen de eARC poorten van TV-versterker, maar ik wil niet dat de TV altijd automatisch de versterker aandoet als ik TV kijk, vandaar de keus voor optisch.

 

Tussen router en DIW7022 zit nog een switch (GS108E incl IGMP snooping).


Als je na een week zoveel problemen nog ondervindt zou je jezelf moeten afvragen hoelang gaat het duren voordat kpn dit heeft opgelost..
Niemand heeft zin om een half uur te klungelen om tv te kijken,je krijgt hier zoveel informatie om met je Instellingen te klooien met de goede bedoelingen maar de meeste mensen willen gewoon tv kijken zonder gedoe en niet iedereen heeft de kennis om dat te doen.
Volgens mij moet je puur geluk hebben, de ene heeft geen problemen met DIW7022 en andere kan geen tv kijken, heb je pech dan kan je zomaar vier kastjes in huis hebben met zoveel problemen dat het niet te doen is om normaal tv te kijken.


 

  • A: KPN TV+: DIW7022, bedraad aan 4k TV (samsung QN95B) aangesloten op HDMI eArC en CEC
  •  

 

Als ik de optische geluid uit wil gebruiken van mijn TV box naar de versterker geeft hij aan dat hij juist op eARc moet zitten. HDMI kabel is prima. HDMI 2.1 8k@60 Hz en 4k@120Hz. Ik kan het omgooien en HDMI tussen de eARC poorten van TV-versterker, maar ik wil niet dat de TV altijd automatisch de versterker aandoet als ik TV kijk, vandaar de keus voor optisch.

 

Tussen router en DIW7022 zit nog een switch (GS108E incl IGMP snooping).

 

Nee dat is niet juist.

De optische kabel en HDMI eARC zijn 2 compleet verschillende dingen.

KPN tv decoder HDMI kabel naar HDMI 1 tv.

Heb je een soundbar met HDMI, dan adviseer ik deze op HDMI 2 eARC te verbinden, anders deze vrij laten.

 

Optische kabel van KPN tv decoder kan dan naar de versterker of soundbar, vergeet hem in de DIW7022 niet om hem daar aan te zetten (standaard staat hij op uit).

 

Zelf heb ik op de LG tv woonkamer:

DIW7022 met 8K HDMI kabel naar HDMI ingang 1 op de tv.

En vanaf HDMI 2 eARC met HDMI kabel naar de soundbar.

Optische kabel gebruik ik niet.


 

  • A: KPN TV+: DIW7022, bedraad aan 4k TV (samsung QN95B) aangesloten op HDMI eArC en CEC
  •  

 

Als ik de optische geluid uit wil gebruiken van mijn TV box naar de versterker geeft hij aan dat hij juist op eARc moet zitten. HDMI kabel is prima. HDMI 2.1 8k@60 Hz en 4k@120Hz. Ik kan het omgooien en HDMI tussen de eARC poorten van TV-versterker, maar ik wil niet dat de TV altijd automatisch de versterker aandoet als ik TV kijk, vandaar de keus voor optisch.

 

Tussen router en DIW7022 zit nog een switch (GS108E incl IGMP snooping).

 

Nee dat is niet juist.

De optische kabel en HDMI eARC zijn 2 compleet verschillende dingen.

KPN tv decoder HDMI kabel naar HDMI 1 tv.

Heb je een soundbar met HDMI, dan adviseer ik deze op HDMI 2 eARC te verbinden, anders deze vrij laten.

 

Optische kabel van KPN tv decoder kan dan naar de versterker of soundbar, vergeet hem in de DIW7022 niet om hem daar aan te zetten (standaard staat hij op uit).

 

Zelf heb ik op de LG tv woonkamer:

DIW7022 met 8K HDMI kabel naar HDMI ingang 1 op de tv.

En vanaf HDMI 2 eARC met HDMI kabel naar de soundbar.

Optische kabel gebruik ik niet.

Ah, ik heb de optische kabel in de TV zitten (omdat je dan ook als je naar de chromecaset streamt je geluid oppikt). Als hij in de TV box gaat pak je alles maar wil hij dus in de HDMI 3 poort. lastig hoor.

 

Maar anyway, dit los ik dan wel op. De rest van de uitdagingen blijft dan echt nog wel bestaan.

 


@Superduper335 

KPN tv box gewoon in HDMI 1.

Vreemd dat je een melding krijgt voor een andere HDMI ingang.

 

Zet ook CEC op de DIW7022 aan en indien nodig ook op de tv.

Dan gaat er heel veel vanzelf.

Als je dan de DIW7022 aanzet, gaat de tv automatisch aan (in het HDMI kanaal waar de kabel inzit).

En als je de tv uitzet, wordt ook de DIW7022 uitgezet.

 

Bij ons, omdat de soundbar op HDMI 2 eARC zit, zet de tv de soundbar aan of uit.😉

 

Wij gebruiken nu alleen de ab van de DIW7022, uitgezonderd als we de Blu-Ray gebruiken (die zit bij ons in HDMI 3.


@Superduper335

 

Dan gaat er heel veel vanzelf.

 

Dat wil ik dus liever niet 😉 Versterker hoeft niet altijd aan; en zoals beschreven start dan regelmatig de box niet goed door en zit alles vast.


@Superduper335 Welkom op het forum. 

Wat jammer om te lezen dat je nog problemen ervaart met het kijken van tv op de TV+ box. 

Voor wat betreft je punten: 

  1. Het niet werken van Google assistent is inderdaad een bekende bevinding voor TV+. In dit topic wordt ook een work around genoemd. 
  2. Vreemd dat het ontkoppelen van de HDMI kabel het probleem oplost. Heb je de HDMI kabel gebruikt die door KPN meegeleverd is? 
  3. Ook het Netflix issue dat je noemt is bekend en wordt aan gewerkt. Ook deze staat in het bekende bevindingen topic. 
  4. Deze situatie heb ik geprobeerd te reproduceren. Casten gaat hier wel goed. Heb je dit probleem ook op beide ontvangers? 
  5. Het klopt inderdaad dat je in de gids met de "terug" knop niet terug gaat. Als je nog een keer op de knop voor de gids drukt ga je terug naar de zender die je aan het kijken was. 

Uiteraard zijn we serieus bezig met het oplossen van de bekende bevindingen. Je kunt je ook abonneren op onze Product updates, daar word je het snelst op de hoogte gebracht van nieuwe updates. 


@Superduper335 Welkom op het forum. 

Wat jammer om te lezen dat je nog problemen ervaart met het kijken van tv op de TV+ box. 

Voor wat betreft je punten: 

  1. Het niet werken van Google assistent is inderdaad een bekende bevinding voor TV+. In dit topic wordt ook een work around genoemd. 
  2. Vreemd dat het ontkoppelen van de HDMI kabel het probleem oplost. Heb je de HDMI kabel gebruikt die door KPN meegeleverd is? 
  3. Ook het Netflix issue dat je noemt is bekend en wordt aan gewerkt. Ook deze staat in het bekende bevindingen topic. 
  4. Deze situatie heb ik geprobeerd te reproduceren. Casten gaat hier wel goed. Heb je dit probleem ook op beide ontvangers? 
  5. Het klopt inderdaad dat je in de gids met de "terug" knop niet terug gaat. Als je nog een keer op de knop voor de gids drukt ga je terug naar de zender die je aan het kijken was. 

Uiteraard zijn we serieus bezig met het oplossen van de bekende bevindingen. Je kunt je ook abonneren op onze Product updates, daar word je het snelst op de hoogte gebracht van nieuwe updates. 

 

Bedankt voor de opvolging. Inmiddels de box op engels gezet wat idd het google issue oplost; laat ik ook zo maar staan omdat ik dan in de F1TV app een andere commentaar stream kan volgen.

#2 Nu zit niet de ‘KPN’ HDMI kabel ertussen, maar dat is het echt niet. Heb al 2 8K rated kabels geprobeerd en het probleem blijft zich voordoen. Het blijkt dat overigens niet altijd de HDMI kabel erin/eruit het oplost. Ik moet hem eigenlijk hard van de stroom afhalen zodat hij echt helemaal opnieuw opstart. Moet helaas nu eigenlijk elke dag wel een keer.

#4, nee dit is met name op de draadloze box.

#5 dank voor de tip, ik zat blijkbaar nog vast in de logica van mijn vorige box.


@Superduper335 Excuus voor de late reactie. 

Hoe is de situatie met punt 2 op dit moment? Er is ondertussen weer een update van de TV+ ontvanger geweest namelijk. Is de situatie verbeterd? 

En voor wat betreft punt 4, is de situatie daarmee nog gelijk? En werkt het dan op de bekabelde box dan wel gewoon goed? 

Â