Skip to main content

KPN+TV [DIW7022] ziet Wifi-netwerken (SSID-namen), het presenteert signaalsterktes en beide netwerken zijn opgeslagen, echter er kan NIET mee worden verbonden.

 

Het KNP+TV Box DIW7022] menu vertelt mij:

Instellingen > Apparaat > Netwerk en internet (Ehternet verbonden) > Tabblad Netwerk en Internet:

  1. Wifi: schuifje is blauw / balletje rechts (dus AAN)
  1. a) Beschikbare netwerken:
  • <!MIJN-SSID-NAAM!>_2G (opgeslagen) met signaalsterkte icoon 100%
  • <!MIJN-SSID-NAAM!>_5G (opgeslagen) met signaalsterkte icoon 50%

 

Telefoon en LT, beide verbonden met hetzelfde draadloze netwerk (Wifi met <!MIJN-SSID-NAAM!> maakt niet uit welke van de twee, beide werken. Echter vanaf beide devices kan NIET worden gecast. Beide devices vertellen bij pogen te casten: Geen apparaten gevonden! Dit is logisch omdat de TV Box op de een of andere wijze niet kan verbinden met hetzelfde netwerk die het wel ziet!

Vraag:

Waarom kan de TV Box niet verbinden een netwerk wat het wel ziet? 

Voor mij geldt dit voor twee netwerken:

*_2G) <!MIJN-SSID-NAAM!>_2G (100% signaalsterkte), en

*_5G) <!MIJN-SSID-NAAM!>_5G (lage signaalsterkte)

Een tegenvraag stellen  of alle devices gelijktijdig wel met hetzelfde netwerk verbondenzijn is overbodig. Beide kanalen zijn getest en de KNP+TV Box eDIW7022] kan met GEEN van twee kanalen verbinding maken die het wel ziet. Ra, ra, hoe kan dat?

Situatieschets: 

MeterKast tKPN 12b-router waarvan Wifi is uitgeschakeld]

> Lijn 1 naar prive netwerk Router (dit is de Wifi zender) 

> Lijn 2 naar KNP+TV Box LDIW7022] 

 

@GrijzePruik 

Zet WIFI op de Box12 weer aan.

De DIW7022 kan je alleen met de KPN router / modem verbinden. 


☝️

En

 Lijn 2 naar KNP+TV Box oDIW7022]

Dan hoef je de wifi toch ook helemaal niet in te stellen / te gebruiken?

Bovendien: als er een actieve netwerkkabel in zit pakt ie wifi ook niet.

Bij mij is er ook een kabel van modem naar box en heb de wifi helemaal niet eens ingesteld (geen ssid enzo ingevoerd).

 

Ook ik vraag me af of de wifi van je router wel geschikt is: minimaal wifi 5, IGMP Snooping en Multicast ondersteuning.

 

NB. de wifi in de Box12 kan niet eens permanent uit. Dit is een bug. Daarvoor moet een patch nog komen.


Heren, @joop2011 en @PeterG, jullie beiden begrijpen de beschreven situatie niet (of slecht gelezen).

=================================================================

De vraag is waarom een KPN+TV box bDIW7022] wifi signalen wél ziet maar er niet mee kan verbinden.

=================================================================

De woonsituatie is dusdanig dat ik van een tweede (privé-router) gelijnd aan de eerste router, KPN Box 12b, gesitueerd in de meterkast op straatniveau, gebruik moet maken. 

Wifi is express uitgeschakeld omdat het is niet de bedoeling is de hele wijde wereld (tussenliggende woonlagen) te bedienen/storen met wifi. Ook als ik een repeater zou begruiken in het trapportaal is a) Wifi van de KPN router zwaar onvoldoende en zou ik nog steeds andere woonlagen storen. Het gebruik van een tweede privé router aangelijnd via een aparte lijn door de muren naar mijn woonlagen naar de 4de verdieping (daar staat mijn privé-router) is noodzakelijk. Deze router is de zender, deze router zorgt voor de Wifi-wolk waar ik het moet hebben. Hier geen vragen over want dit werkt (goed)! 

Van de KPN router (meterkast) lopen drie aparte UTPs (vanaf poortje 1,2 en 3) naar de woonvertrekken. Lijn 1 naar de tweede router (privé), lijn 2 naar KPN vDIW7022] nr 1 (3de verd) en lijn 3 naar KPN dDIW7022] nr 2 (4de verd). Tussen de derde en de vierde woonlaag heb ik te maken met een hele vette betonnen laag waar 5G nagenoeg niet doorheen komt. Het Wifi signaal wordt van de 4de verd naar de 3de via een repeater doorgegeven. ALLES WERKT GOED, Onze LTs, DT, tablet en andere kletsijzers haken er allemaal op aan en krijgen allemaal meer dan voldoende signaal om tevreden een ding te kunnen. Ook tegelijkertijd (de een zomen met iets en de ander teamen met wat anders) thuiswerken allemaal geen probleem. Ons thuisnetwerk  is gewoon goed en heeft niets te maken met het merken van deze of gene apparaat.

Ik herhaal de vraag: waarom een KPN+TV box  DIW7022] wifi signalen wel ziet maar er niet mee kan verbinden.

Ik ben een nieuwe klant, sinds gisteren de boel geinstalleerd, maar was me niet bewust dat de KPN+TV boxen nDIW7022] wifi signalen wel ziet maar er niet mee kan verbinden. Dit betekent dat er niet naar toe kan worden gecast/gestreamd. Volgens KPN hebben die dingen 'Chromecast Built In'. Allemaal prachtig, allemaalt terug te vinden in de instellingen, alleen heb je er geen fluit aan. 

 

NB: Wifi in de KPN Box 12b staat gewoon uit, blijft uit, niks geen bug, gewoon tien tellen vasthouden, lampje wifi gaat vanzelf uit en alles werkt gewoon (wired) zoals het hoort. Signalen (wired) van minstens drie poortjes worden doorgegeven als ook nog een vaste telefonielijn.

 

 

 

 


@GrijzePruik 

Ik had zo te lezen je vraag goed begrepen.

En ook beantwoord.😉😊


Aanpassing titel: KPN+TV box DIW7022] ziet wél wifi signalen maar kan er NIET mee verbinden!

@joop2011 helaas, je begrijpt het nog steeds niet! De 'built in Chromecast rDIW7022] zou precies zo moeten werken als een externe (aan je TV hangende) Chromecast. Het ding hangt rechtstreeks aan de KPN Box 12b (gedraad) en heeft niets te maken met het Wifi. Anders gezegd, de 'Chromecast built in' bDIW7022] heeft niets te maken het het draadje waar het aan hangt, het moet Wifi signalen zien (wat het óók doet) en er mee verbinden (precies zo als ik daarnet heb aangegeven de ouderwetse aan de TV hangende chromecasts).


Ik heb wifi ook uitgezet op de KPN router en een aantal Asus Access Points in huis staan waarmee ik gewoon tv via de STB kan kijken.

Het enige wat ik kan bedenken waar het casten misgaat is dat wellicht op de prive router DHCP nog aanstaat? Als deze ook op de KPN router aanstaat, dan kan je conflicten met de IP adressen hebben.


Prima begrepen; goed gelezen. Uitgelegd. Gaat het toch niet doen met je set up. Ik laat het er hier dus verder bij…

Succes met zoeken nog.


[Aanpassing] @joop2011 helaas, je begrijpt het niet! De 'built in Chromecast tDIW7022] zou precies zo moeten werken als een externe (aan je TV hangende) Chromecast 3/4. De DDIW7022] hangt rechtstreeks aan de KPN Box 12b (gedraad) en voordat de Wifi op dat ding is uitgezet zag het, het wifi van de KPN box 12b router niet eens (wel alle andere omliggende wifi wolken).

Nogmaals, alles werkt behalve, ik zeg het nu anders, de KPN+TV box VDIW7022] de connectie niet toestaat met SSID-netwerken het wel ziet (scant). 


De DIW7022 heeft een 'Chromecast built in', echter deze is niet te gebruiken; box staat geen connectie toe terwijl wel SSID's worden gezien. Zie omschrijving op pagina (url): 

Simpele consumenten krijgen op ’Chromecast built in' module in een DIW7022 geen support, daarvoor moet een servicecontract worden afgesloten ofwel een duurder (zakelijk) abonnment. Wellicht zijn technici van KNP genegen om te vertellen hoe het precies werkt.

 

Admin: samengevoegd met je al bestaande topic


@GrijzePruik 

Ik begrijp het, helaas voor jou, heel erg goed.

Maar omdat het antwoord niet is wat je wilt horen, daar kan ik niets aan doen.

Hier laat ik het bij.😊😉


KPN TV+, DIW7022 kan draadloos netwerk niet vinden | KPN Community

 

Of bedoel je nu de Chromecast functie?

Die werkt goed, maar zie je eerdere bericht.

Hij moet dan of met WIFI of met UTP zijn verbonden.😉😊

 

P.S.

Op een forum helpen vooral klanten elkaar.


...'Chromecast built in'-functie (ik heb het niet over een aanhangende witte druppel) werkt mijn inziens niet goed! 

Het werkt mijn inziens niet goed, in de zin van streamen vanaf een device, zoals streamen via een standaard Google chromecast werkt.

Er kan niet worden gestreamd. De KNP+Box BDIW7022] ziet wel netwerken maar staat geen de verbinding toe, en dus de stream niet aankomt. Ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen.

Omgekeerd geldt ook dat via de Google Home app, de 'Chromecast built in' wel wordt gezien (via bluetooth) maar dat via wifi (naar mijn simpele idee de wijze is waarop 'standaard’ streamen werkt) geen verbinding met de 'Chromecast built in' tot stand gebracht kan worden (en dus streamen van bijv. een podcast van een willekeurige pagina niet werkt!).

Als ik wel een extra witte druppel aanhang, ja dan kan er wel gestreamd (Google Home ziet dan direct die extra externe Chromecast) worden. Dat werkt via wifi (geen BlueTooth), gewoon via privé-SSID-wolk en ook niet via de wifi van de basis KPN router (die staat gewoon uit, immers die wolk wordt niet gezien). 

KPN biedt in dat nieuwe doosje 'Chromecast built in' aan, waarvan ik, wellicht te simpel gedacht, dat het een overeenkomstige werking zou moeten hebben als een aan een TV hangende witte druppel.  

@joop2011 op een forum helpen klanten elkaar, helemaal mee eens!

Moderator, vriendelijk verzoek om deze thread te sluiten!

 

 

 


Bij mij werkt het gelukkig allemaal perfect.😉😊😊

Zie verder de eerder gegeven reacties.

Niets meer dan dat toe te voegen.😉


Hier is de box niet verbonden via wi-fi, dat is zelfs niet ingesteld. Maar gewoon via een kabel en dan de casten via de Chromecast werkt prima.

Bij jou niet?

Dit neemt verder niet weg dat verbinden via wi-fi natuurlijk wel moet kunnen. Zeker via de wi-fi van de box 12 en de super wi-fi.

Voor verbinden via wi-fi moet er geen kabel in de LAN poort zitten.

Een moderator wil je box mogelijk wel omruilen opdat we zeker weten dat het de box was en niet iets anders.


Ohja. Waarom steek je de netwerk kabel die nu van de Box12 naar je woning gaat niet rechtstreeks in de glaskast? En dan boven daarop de Box12 in je woning.

De woonsituatie is dusdanig dat ik van een tweede (privé-router) gelijnd aan de eerste router, KPN Box 12b, gesitueerd in de meterkast op straatniveau, gebruik moet maken. 

Wifi is express uitgeschakeld omdat het is niet de bedoeling is de hele wijde wereld (tussenliggende woonlagen) te bedienen/storen met wifi

Bij mij is op de glaskast een lange kabel aangesloten naar de woonkamer. Dáárop zit pas het modem van kpn. In de woonkamer. Er mag tot 100 meter utp kabel tussen glaskast en modem Box12 zitten. Dat moet toch wel lukken.


Op verzoek van TS account verwijderd. Verder kan ik er weinig aan toevoegen.  Bij gebruik van eigen apparatuur houdt mijn ondersteuning vrij snel op.