Skip to main content

@Bart_Z jij vroeg mij een een eigen topic te maken nav de vraag die ik hier stelde: 

 

We trokken daar een voorzichtige conclusie dat KPN webcare hier op het forum mogelijk gedateerde informatie heeft vanuit KPN. Zoals in het andere topic ook te lezen is meten diverse klanten op zowel de TV+ kanaal 1-10 14,5Mbit/s echter de Hussel klanten op 661-670 meten ook deze 14,5Mbit/s.

 

Vandaar dat ik de vraag nogmaals stel in de hoop dat jij intern bij de TV afdeling navraag kunt doen. WJB merkte terecht op dat het waarschijnlijk een h.264 stream is, omdat de bandbreedte bij een h.265 stream fors zou zakken. Wat nog een raadsel is voor ons/mij: of dit dan het ongecodeerde/uncompressed videoformaat vanuit Hilversum is? Waar KPN over sprak eerder dit jaar in de TV+ t topics? Daar werd de 14Mbit/s bij vernoemd namelijk.

 

Goedemorgen Bart, ik zie dat de HD+ zenders (14Mbit/s) actief zijn in de laatste firmware release van TV+, fijn! Ook neem ik waar dat de glas-HD zenders voorzien zijn van een hogere bandbreedte op de Arris5202 van 14Mbit/s. 

 

Beide zijn nu dezelfde bandbreedte en dat roept wat vragen bij mij op n.a.v. jouw bovenstaande post.

 

Nu vraag ik mij het volgende af:

  • Zijn dit nu al de ongecodeerde streams, ofwel het 1:1 materiaal waar KPN over schreef in dit topic? (krijg ik helaas niet meer gevonden door de matige search functie?)
  • Is dit nu een h.264 of een h.265 stream?
  • Gelden al jouw vragen/antwoorden voor zowel de Arris5202 en TV+?

 

Goede vragen.

Op mijn VIP5202 zie ik inderdaad ook 14mbps op 661, 662, etc.

Op mijn TV+ box zie ik nog altijd 7mbps streams op 1, 2, 3, etc.


 

Op mijn TV+ box zie ik nog altijd 7mbps streams op 1, 2, 3, etc.

Dan heb jij bovenstaande optie waarschijnlijk nog niet aan gezet


 Nu vraag ik mij het volgende af:

  • Zijn dit nu al de ongecodeerde streams, ofwel het 1:1 materiaal waar KPN over schreef in dit topic? (krijg ik helaas niet meer gevonden door de matige search functie?)
  • Is dit nu een h.264 of een h.265 stream?
  • Gelden al jouw vragen/antwoorden voor zowel de Arris5202 en TV+?

Of het bronsignaal door KPN 1:1 doorgezet wordt weet ik niet maar het is wel wat door KPN aangegeven wordt. De live streams op kanaal 661 t/m 670 van de "oude" TV ontvangers zijn precies hetzelfde als de live streams op kanaal 1 t/m 10 van de TV+ Box. Deze zijn allemaal 14,2Mbps en gebaseerd op h.264 want anders zouden de streams niet beschikbaar kunnen zijn op de 2260 en 2952.


Op mijn TV+ box zie ik nog altijd 7mbps streams op 1, 2, 3, etc.

Is jouw TV+ Box met een netwerkkabel op de Experia/KPN Box aangesloten en niet op een achterliggende tweede router?

Of is de TV+ Box via wifi aangesloten en zo ja, op wat voor een wifi toegangspunt?


 


 

Op mijn TV+ box zie ik nog altijd 7mbps streams op 1, 2, 3, etc.

Dan heb jij bovenstaande optie waarschijnlijk nog niet aan gezet

 

Check! Die had ik inderdaad nog uit staan. Bedankt voor de tip. Nu heb ik wel de 14mpbs streams!


Hallo @Bart_Z  heb jij mogelijk al een update te delen naar ons?

Fijn weekend toegewenst!

 

PS: ik heb per ongeluk met een dikke vinger op “beste antwoord” geklikt dat was niet de bedoeling. Kan jij dat ongedaan maken totdat KPN haar antwoorden hier deelt?


Hallo @Bart_Z  heb jij mogelijk al een update te delen naar ons?

Heb jij dan nog geen antwoorden op jouw vragen?


Heb jij dan nog geen antwoorden op jouw vragen?

 

  • Zijn dit nu al de ongecodeerde streams, ofwel het 1:1 materiaal waar KPN over schreef in dit topic? (krijg ik helaas niet meer gevonden door de matige search functie?)

Nope, tenzij het in een ander topic is gedeeld wat ik niet gelezen heb?


Heb jij dan nog geen antwoorden op jouw vragen?

 

  • Zijn dit nu al de ongecodeerde streams, ofwel het 1:1 materiaal waar KPN over schreef in dit topic? (krijg ik helaas niet meer gevonden door de matige search functie?)

Nope, tenzij het in een ander topic is gedeeld wat ik niet gelezen heb?

Maar KPN schreef toch dat er geen extra coderingsslagen gedaan worden waardoor het beeld met nog minder vertraging in jouw huiskamer komt.


 

  • Zijn dit nu al de ongecodeerde streams, ofwel het 1:1 materiaal waar KPN over schreef in dit topic? (krijg ik helaas niet meer gevonden door de matige search functie?)

Nope, tenzij het in een ander topic is gedeeld wat ik niet gelezen heb?

Maar KPN schreef toch dat er geen extra coderingsslagen gedaan worden waardoor het beeld met nog minder vertraging in jouw huiskamer komt.

 

Ja dat zou in Mei uitgerold worden, als we over hetzelfde nieuwsbericht spreken. Vandaar dat ik nu op zoek ben waar we staan in dit project, is dit al de data zonder de extra codering? Of komt er in Mei nog een verbetering aan.

 

Kan het zelf wel speculatief invullen, maar gezien het feit dat Bart niet wist dat het ook al voor de oude ontvangers actief was. Denk ik dat het goed is als KPN dit intern ff checkt, en het dan hier deelt.


Wopper schreef:

Ja dat zou in Mei uitgerold worden, als we over hetzelfde nieuwsbericht spreken. Vandaar dat ik nu op zoek ben waar we staan in dit project, is dit al de data zonder de extra codering? Of komt er in Mei nog een verbetering aan.

 

Kan het zelf wel speculatief invullen, maar gezien het feit dat Bart niet wist dat het ook al voor de oude ontvangers actief was. Denk ik dat het goed is als KPN dit intern ff checkt, en het dan hier deelt.

Ik weet dat die verbeterde HD streams ookal op de "oude" TV ontvangers actief zijn vanaf kanaal 661 (meten is weten). De HD-"Glas" zenders zijn al vervangen door de verbeterde HD streams. Een nog hogere bitrate ga je niet krijgen.


Wopper schreef:

Ja dat zou in Mei uitgerold worden, als we over hetzelfde nieuwsbericht spreken. Vandaar dat ik nu op zoek ben waar we staan in dit project, is dit al de data zonder de extra codering? Of komt er in Mei nog een verbetering aan.

 

Kan het zelf wel speculatief invullen, maar gezien het feit dat Bart niet wist dat het ook al voor de oude ontvangers actief was. Denk ik dat het goed is als KPN dit intern ff checkt, en het dan hier deelt.

Ik weet dat die verbeterde HD streams ookal op de "oude" TV ontvangers actief zijn vanaf kanaal 661 (meten is weten). De HD-"Glas" zenders zijn al vervangen door de verbeterde HD streams. Een nog hogere bitrate ga je niet krijgen.

 

Ik ben van mening dat als KPN aankondigt dat ze het signaal ongecodeerd gaan doorgeven. Dat daar ook een communicatiemoment aan vast hangt als dat moment bereikt is. Net zoals ze actief communiceren over de behaalde mijlpaal over bijvoorbeeld de veranderde zender indeling HD+ → 1-10 etc.

En dat communicatie moment, over de ongecodeerde bitrate,  wil @Bart_Z best doen volgens mij? En vroeg mij een los topic te openen, zodat hij e.a. kon uitzoeken, dat is dit topic. 


Wopper schreef:

Ik ben van mening dat als KPN aankondigt dat ze het signaal ongecodeerd gaan doorgeven. Dat daar ook een communicatiemoment aan vast hangt als dat moment bereikt is. Net zoals ze actief communiceren over de behaalde mijlpaal over bijvoorbeeld de veranderde zender indeling HD+ → 1-10 etc.

Maar KPN heeft toch helemaal niet aangekondigd dat ze het signaal ongecodeerd door gaan zetten. Wat ze hebben gezegd is dat het gecodeerde bronsignaal 1:1 doorgezet wordt.

Of en zo ja wanneer, de HD+ streams op de "oude" TV ontvangers ook vanaf kanaal 1 zullen komen is nog niet door KPN gecommuniceerd. Ik ken ook geen nieuwsbericht waarin de maand mei genoemd zou zijn.


Wopper schreef:

Ik ben van mening dat als KPN aankondigt dat ze het signaal ongecodeerd gaan doorgeven. Dat daar ook een communicatiemoment aan vast hangt als dat moment bereikt is. Net zoals ze actief communiceren over de behaalde mijlpaal over bijvoorbeeld de veranderde zender indeling HD+ → 1-10 etc.

Maar KPN heeft toch helemaal niet aangekondigd dat ze het signaal ongecodeerd door gaan zetten. Wat ze hebben gezegd is dat het gecodeerde bronsignaal 1:1 doorgezet wordt.

Of en zo ja wanneer, de HD+ streams op de "oude" TV ontvangers ook vanaf kanaal 1 zullen komen is nog niet door KPN gecommuniceerd. Ik ken ook geen nieuwsbericht waarin de maand mei genoemd zou zijn.

 

Klopt ongecodeerd is een verkeerde uitspraak. Dit is de juiste uitspraak: het gecodeerde bronsignaal 1:1 doorgezet wordt. Iedereen snapt in een gekleurde wereld wat ik bedoel met mijn openingsvraag, in een zwart witte wereld heb je gelijk: er staat een tikfout.

Het enige wat ik wil weten of die bronsignaal streams vandaag 1:1 worden doorgegeven is en dat de 14Mbit/s stream zijn waar ik elke avond naar kijk. Thats all, dat had in 1 post beantwoord kunnen worden door KPN.


Wopper schreef:

Het enige wat ik wil weten of die bronsignaal streams vandaag 1:1 worden doorgegeven is en dat de 14Mbit/s stream zijn waar ik elke avond naar kijk. Thats all, …

Ja, dat zijn de streams die 1:1 doorgegeven worden.


Wopper schreef:

Het enige wat ik wil weten of die bronsignaal streams vandaag 1:1 worden doorgegeven is en dat de 14Mbit/s stream zijn waar ik elke avond naar kijk. Thats all, …

Ja, dat zijn de streams die 1:1 doorgegeven worden.

 

Ja dat denk ik ook, maar hoe weet jij dat 100% waar is dat beschreven door KPN? Of vul je het net als ik in op basis van de bandbreedte en wat fingerspitzengefühl?


Wopper schreef:

Ja dat denk ik ook, maar hoe weet jij dat 100% waar is dat beschreven door KPN?

Bron


Wopper schreef:

Het enige wat ik wil weten of die bronsignaal streams vandaag 1:1 worden doorgegeven is en dat de 14Mbit/s stream zijn waar ik elke avond naar kijk. Thats all, …

Ja, dat zijn de streams die 1:1 doorgegeven worden.

 

Ja dat denk ik ook, maar hoe weet jij dat 100% waar is dat beschreven door KPN? Of vul je het net als ik in op basis van de bandbreedte en wat fingerspitzengefühl?

Ja ze worden 1 op 1 doorgegeven. 


Wopper schreef:

Ja dat denk ik ook, maar hoe weet jij dat 100% waar is dat beschreven door KPN?

Bron

 

Check, dat is ook het bericht waar ik April/Mei uit gehaald heb qua tijdslijn waar je naar vroeg.

 

Wopper schreef:

Het enige wat ik wil weten of die bronsignaal streams vandaag 1:1 worden doorgegeven is en dat de 14Mbit/s stream zijn waar ik elke avond naar kijk. Thats all, …

Ja, dat zijn de streams die 1:1 doorgegeven worden.

 

Ja dat denk ik ook, maar hoe weet jij dat 100% waar is dat beschreven door KPN? Of vul je het net als ik in op basis van de bandbreedte en wat fingerspitzengefühl?

Ja ze worden 1 op 1 doorgegeven. 

 

Tnx voor het bevestigen!


Geldt het 1op1 doorgeven enkel voor de NPO streams of ook voor de andere 7 GlasHD streams? Ik herinner me hier geen bevestiging van; wel dat het werd aangenomen dat het ook hiervoor zou gelden.


Geldt het 1op1 doorgeven enkel voor de NPO streams of ook voor de andere 7 GlasHD streams? Ik herinner me hier geen bevestiging van; wel dat het werd aangenomen dat het ook hiervoor zou gelden.

De andere zeven zenders hebben precies dezelfde bitrate maar of dat een 1:1 doorgifte is ... Ik zou het niet weten. Wat ik wel weet is dat het niet meer zal gaan worden en daarmee rijst de vraag of het zinvol is om te weten of het een 1:1 doorgifte betreft.


Hi,

Zie de nieuwe Product Update voor meer info. Daar pakken we deze verandering mee:

Verder kan de discussie hierover hier verder gevoerd worden. We nemen het alleen daar mee zodat we de info centraal hebben.


 

Dat is exact de reden dat ik het graag uit de mond van een KPN medewerker vernam, het project was nog niet volledig afgrond. tnx Bart!


Geldt het 1op1 doorgeven enkel voor de NPO streams of ook voor de andere 7 GlasHD streams? Ik herinner me hier geen bevestiging van; wel dat het werd aangenomen dat het ook hiervoor zou gelden.

De andere zeven zenders hebben precies dezelfde bitrate maar of dat een 1:1 doorgifte is ... Ik zou het niet weten. Wat ik wel weet is dat het niet meer zal gaan worden en daarmee rijst de vraag of het zinvol is om te weten of het een 1:1 doorgifte betreft.

De reden van mijn vraag is de volgende. De korte versie. Er staat me iets voor de geest dat de TV aanbieders streams van 25 Mb/s aangeleverd krijgen en crunchen naar de voor hen gewenste bitrate.

 

Off topic. Lange versie. Ik ben laat ingestapt met iTV en daarmee HD. Ik ben 10 jaar geleden naar glasvezel gegaan bij XMS. Ik was tevreden met DVB-C maar ik heb in het XMS ervaringen topic op Tweakers de discussies over HD TV meegekregen. Uit die tijd komt de 25 Mb/s. Ik weet niet of dat getal (nog) accuraat is.