Skip to main content

Gisteren de updates  KPN TV+ firmware 0.17.4 & KPN TV+ app 1.97.1 geïnstalleerd. De volgende zaken vallen mij op:

  • “Passthrough”: Dit lijkt nu zonder problemen te werken, alleen wordt Dolby Atmos niet goed doorgegeven als “Passthrough” actief is. (Waarschijnlijk omdat Dolby TrueHD niet goed wordt gesignaleerd in “Passthrough”). Terug naar “Automatisch” dus.
  • De netwerkverbinding is aangepast van 1Gb/s naar 100Mb/s
  • Bij mij werkt de 4k2k-50Hz weergavemodus niet goed. Dit geeft continue haperingen in beeld en geluid.

Ik heb eerder aangegeven dat “Schermresolutie / Automatisch beste resolutie: Aan” niet goed werkt. Dit is waarschijnlijk niet juist. Het probleem is “Weergavemodus: 4k2k-50hz”.
Het vreemde hieraan is dat “Weergavemodus: 4k2k-59.94hz” zonder problemen werkt.

Ik heb voor de zekerheid nu HDMI 2.1 (8k) kabels besteld. De huidige HDMI kabels zijn HDMI 2.0x (4k) en zouden dus in principe moeten voldoen.

Het probleem met Dolby Atmos bij de 'Passtrough' optie heb ik ook vermeld in de topic waar je deze problemen kan melden:

https://forum.kpn.com/product-updates/tv-box-update-naar-kpn-tv-firmware-0-17-4-kpn-tv-app-1-97-1-588137/index7.html

Hier hetzelfde probleem dus.


Het vreemde hieraan is dat “Weergavemodus: 4k2k-59.94hz” zonder problemen werkt.

Wat is het merk en type van jouw televisie?


Hoi @wjb 
Mijn televisie is een LG OLED77C8LLA.


Als ik tweakers mag geloven dan heeft die televisie een refreshrate van 120Hz.

Bron

Dat zou inderdaad betekenen dat deze televisie beter op 59.94 (60) Hz ingesteld kan worden omdat 120Hz een veelvoud van 60Hz is.


 

  • “Passthrough”: Dit lijkt nu zonder problemen te werken, alleen wordt Dolby Atmos niet goed doorgegeven als “Passthrough” actief is. (Waarschijnlijk omdat Dolby TrueHD niet goed wordt gesignaleerd in “Passthrough”). Terug naar “Automatisch” dus.

Dolby atmos kun je op 2 manieren ontvangen 

1: via Dolby Digital plus 

2: via Dolby TrueHd

Voor optie 1 heeft je tv een arc aansluiting nodig en voor optie 2 een earc aansluiting en een speciale hdmi kabel. 

Als ik de specs van je tv bekijk heeft die alleen een hdmi arc aansluiting en kun je dus alleen Dolby Atmos krijgen op basis van Dolby Digital plus. 

Nu weet ik niet wat je via de tv+ kijkt maar alle streaming diensten hebben sowieso alleen maar Dolby Atmos op basis van Dolby Digital Plus ivm bandbreedte.

 


Dat zou inderdaad betekenen dat deze televisie beter op 59.94 (60) Hz ingesteld kan worden omdat 120Hz een veelvoud van 60Hz is.

Alleen geeft 42k4-50Hz een veel vloeiender beeld (iig bij TV kijken). Op 42k4-59.94Hz schokt het beeld.


Nu weet ik niet wat je via de tv+ kijkt maar alle streaming diensten hebben sowieso alleen maar Dolby Atmos op basis van Dolby Digital Plus ivm bandbreedte.

@Eric89 , jouw uiteenzetting klopt helemaal, volgens mij. Alleen de KPN TV+ Box is aangesloten op mijn receiver (Yamaha CX-A5100, deze ondersteunt Dolby TrueHD).
Zodra ik de KPN TV+ Box instel op “Passthrough” is geen enkele streaming dienst meer in staat gebruik te maken van Dolby Atmos/Dolby Digital plus. Bij de instelling “Automatisch” doet dit probleem zich niet voor.
Ik vermoed dat dit met de firmware te maken heeft. Ongeveer twee weken geleden heb ik een nieuwe firmware voor de Nokia Streaming Box 8010 ontvangen die exact dit probleem verhelpt.


Nu weet ik niet wat je via de tv+ kijkt maar alle streaming diensten hebben sowieso alleen maar Dolby Atmos op basis van Dolby Digital Plus ivm bandbreedte.

@Eric89 , jouw uiteenzetting klopt helemaal, volgens mij. Alleen de KPN TV+ Box is aangesloten op mijn receiver (Yamaha CX-A5100, deze ondersteunt Dolby TrueHD).
Zodra ik de KPN TV+ Box instel op “Passthrough” is geen enkele streaming dienst meer in staat gebruik te maken van Dolby Atmos/Dolby Digital plus. Bij de instelling “Automatisch” doet dit probleem zich niet voor.
Ik vermoed dat dit met de firmware te maken heeft. Ongeveer twee weken geleden heb ik een nieuwe firmware voor de Nokia Streaming Box 8010 ontvangen die exact dit probleem verhelpt.

Wel vreemd dan... bij mij komt op passthrough gewoon Dolby Digital Plus en dolby atmos door. 

Alleen mijn situatie is iets anders nl:

KpnTv+ > SonyBraviaTv > SonosArc soundbar incl. Sub en surround speakers

Edit: wat geeft jou receiver dan wel aan bij instelling passthrough?


Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb als @Sebas14 


Nu weet ik niet wat je via de tv+ kijkt maar alle streaming diensten hebben sowieso alleen maar Dolby Atmos op basis van Dolby Digital Plus ivm bandbreedte.

@Eric89 

 

Edit: wat geeft jou receiver dan wel aan bij instelling passthrough?

 


Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb als @Sebas14 

Ik heb net nog even wat andere aansluitmogelijkheden geprobeerd. Waaronder TV+ box rechtstreeks op audiosysteem en weer terug rechtstreeks op de TV. Blijft hetzelfde verhaal.

Mijn Sony Bravia TV ondersteund eARC en Sony audiosysteem ook met daarbij HDMI 2.1 kabels.

@dmutsaers kan jij ook zien of jouw audiosysteem bij 'Automatisch' ook LPCM 5.1 aangeeft ipv Dolby Digital 5.1?
Bij ‘Passthrough' geeft hij hier 'Dolby Digital Plus 5.1' aan bij films die Dolby Atmos hebben.


Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb als @Sebas14 

 

@dmutsaers kan jij ook zien of jouw audiosysteem bij 'Automatisch' ook LPCM 5.1 aangeeft ipv Dolby Digital 5.1?
Bij ‘Passthrough' geeft hij hier 'Dolby Digital Plus 5.1' aan bij films die Dolby Atmos hebben.

Ik weet niet of je het weet maar LPCM 5.1 is ongecomprimeerd. Dolby Digital 5.1 is de gecomprimeerde versie daar van. 

In theorie is LPCM 5.1 dus beter dan Dolby Digital 5.1 omdat de ruwe versie doorgegeven wordt zonder de data eerst in te pakken en daarna aan de andere kant.   ( receiver) weer uit te pakken. 


Ik weet niet of je het weet maar LPCM 5.1 is ongecomprimeerd. Dolby Digital 5.1 is de gecomprimeerde versie daar van. 

In theorie is LPCM 5.1 dus beter dan Dolby Digital 5.1 omdat de ruwe versie doorgegeven wordt zonder de data eerst in te pakken en daarna aan de andere kant.   ( receiver) weer uit te pakken. 

Ja klopt, dat weet ik, Maar de TV zenders sturen naar mijn weten Dolby Digital 5.1 geluid mee. Ook beter i.v.m de bandbreedte. Waarom de TV+ box hier dan LCPM 5.1 weergeeft is mij een raadsel. Net als bij de streamingdiensten. En dit dus alleen in de ‘Automatisch' optie,


Mij valt op geluid nog zachter dan het al was.

Beeld vlekkerig.

Nog steeds issues tijdens aanzetten geen beeld waardoor stekker er uit moet.

Traag laden van gids

Geluid nog erger niet synchroon

Kortom mijn inziens is de STB nog slechter geworden dan dat hij al was helaas

mvg


Hoi @Eric89 en @Sebas14 ,

“Automatisch” → Dolby Atmos / PCM
“Passthrough” → Dolby Surround / Dolby Digital Plus

De nieuwe HDMI kabels lijken weinig effect te hebben. 😢
(Niet dat ik verwacht had dat andere HDMI kabels het probleem met 4k2k-50Hz zouden oplossen.) 


Hoi @Eric89 en @Sebas14 ,

“Automatisch” → Dolby Atmos / PCM
“Passthrough” → Dolby Surround / Dolby Digital Plus

De nieuwe HDMI kabels lijken weinig effect te hebben. 😢
(Niet dat ik verwacht had dat andere HDMI kabels het probleem met 4k2k-50Hz zouden oplossen.) 

Dan is het wachten met een update dat dit verholpen kan worden met het geluid. Net als de aanpassing met de beste resolutie optie. Hier geeft hij ook daarmee 4k2k-50Hz aan terwijl de TV 120Hz HDMI aankan net als die van jou.

Wachten maar...


Ja ik had ook de hoop dat een beter HDMI kabel ea zou oplossen echter niet totaal geen resultaat.

Bye the way het beeld is slechter geworden na laatste update vlekkerig.


Hoi allen, 

Leuk om te lezen dat jullie zo aan het testen zijn geweest met instellingen en aansluitopties. Ik zal jullie bevindingen meenemen als feedback. Bedankt. 


Sinds de meest recente firmware update 0.25.0 is mijn probleem van 9 maanden geleden helaas weer terug. Als “Automatisch beste resolutie” is aangevinkt verliest de KPN TV+ Box meerdere malen per 30 min. de hdmi handshake, met wegvallend beeld en geluid als gevolg. Dit probleem doet zich niet voor als “Automatisch beste resolutie” is uitgeschakeld, óf met de voorgaande firmwares. Een nadeel van “HDR instelling - HDR - automatisch”?
Ik heb het idee dat mijn probleem was opgelost toen dit uit de firmware is verwijderd.


@dmutsaers 

HDR automatisch is geen nadeel, maar juist een super groot voordeel.

 

Wat je als eerste kan proberen is:

Reset de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Houd de kpn toets rechtsboven op de ab ingedrukt totdat je een popup scherm ziet.

Kies daarna voor opnieuw opstarten.

En laat hem rustig opnieuw opstarten.

 

Handshake kan ook aan de HDMI kabel of aan de tv liggen.


joop2011 schreef:
HDR automatisch is geen nadeel, maar juist een super groot voordeel.


Niet als daarmee het beeld en geluid iedere 10 min. wegvalt.

Probleem verdwijnt ook als ik HDR automatisch uitschakel. (Automatisch beste resolutie kan dan ingeschakeld blijven)

En ja, ik was in eerste instantie ook blij met de introductie van HDR automatisch, een functie die nooit had mogen ontbreken. Maar dan moet dat geen andere problemen veroorzaken.

Ik heb het vermoeden dat HDR Automatisch weer is toegevoegd, zonder de issues op te lossen waarvoor deze in eerste instantie is verwijderd.


Handshake kan ook aan de HDMI kabel of aan de tv liggen.

Dat is allemaal aan het begin van deze thread al getest en uitgesloten. De KPN TV+ Box is ook de enige android TV streamer die dit probleem vertoont (in mijn setup).


Ik heb geen idee zo. Ik zal de feedback weer meenemen. 


Even nog voor de duidelijkheid: Het probleem doet zich niet meer voor als “Automatisch beste resolutie“ óf “HDR - automatisch” is uitgeschakeld.


Ik heb de Nokia Streaming Box 8010 toch maar weer teruggeplaatst. Dat levert een stuk minder ergernis op dan de KPN TV+ Box. 


Reageer