Skip to main content

Hierbij een poll hoeveel mensen er geïnteresseerd zijn in een app voor de Apple TV.

Heel graag ja. En dan bij voorkeur ook dezelfde streams (qua bitrate) als op het TV+ kastje dat KPN verkoopt.


Dat zou helemaal top zijn


Heel graag...


Heel graag ja. En dan bij voorkeur ook dezelfde streams (qua bitrate) als op het TV+ kastje dat KPN verkoopt.

Momenteel gebruik ik de Smart TV app voor Android, met die streams zou ik ook al tevreden zijn. Maar wellicht zijn dat wel dezelfde.

 

Maar ik zou graag van die Android app af kunnen stappen, dan kan ik alles weer vanaf hetzelfde kastje starten.


Heel graag ja. 

Ik ga er trouwens vanuit de nee-stemmers niet in het bezit zijn van een Apple TV, maar die optie ontbreekt in de poll. 


Een extra KPN tv plus maar dan voor Apple zou wat mij betreft ook mogen. In ruil daarvoor de oude kastjes terug sturen en een tv abonnement op basis van tv plus Apple.

Ik zie hier zelfs nog wel een verdienmodel in net als de fritzbox.. de klant keuze geven tussen het huren van een Apple TV box voor laten we zeggen 7,50 per maand of zelf 1 aanschaffen.


Heel graag! En als we dan toch bezig zijn graag KPN TV aanbieden met alleen apps! Ik hoef geen KPN Kastje. Mijn Apple TV draait op dit moment al NLZiet, voorheen zelfs Ziggo TV, F1 TV en ga zo maar door. Hoe handig zou het zijn om NLZiet te kunnen vervangen door KPN iTV?!


Ik heb beide kastjes en KPN op de Apple TV zou mij zeker aanspreken :)


Deze uitslag lijkt mij vrij duidelijk dat er veel animo is voor een app voor Apple TV 


Deze uitslag lijkt mij vrij duidelijk dat er veel animo is voor een app voor Apple TV 

Die conclusie kan je op basis van deze poll echt nog niet trekken.

Uiteraard zal (vrijwel) elke Apple TV bezitter voor de eerste optie kiezen en zullen abonnees die geen Apple TV hebben dit topic veelal links laten liggen.

Wat mensen zich niet lijken te realiseren is dat de beeldkwaliteit van het online TV platform nog altijd sterk achterblijft t.o.v. het TV platform wat op de TV ontvangers van KPN gebruikt wordt. Deze kwaliteit wordt door KPN bewust lager gehouden om zo overbelasting van het online TV platform te voorkomen.

En aangezien de apps op alle platforms (Tizen, Webos, Android, iOS, iPadOS en Android TV) allemaal gebruik maken van hetzelfde online platform met dezelfde TV streams zal dat met 100% zekerheid ook voor een eventuele app op de Apple TV gelden.

Persoonlijk kies ik dan toch echt voor kwaliteit in beeld en geluid en niet voor het device.


Wat doet de TV-box anders waardoor die stream niet belastend werkt?


Wat doet de TV-box anders waardoor die stream niet belastend werkt?

Realiseer je dat nog altijd heel veel live televisie gekeken wordt en daar zit hem de crux.

Bron (pdf)

Bij het gewone TV platform wordt bij live televisie kijken gebruik gemaaakt van multicasts en dat betekent dat een TV stream voor een zender maar één keer verzonden hoeft te worden om op alle TV ontvangers die op die zender zijn afgestemd aan te komen. Dus stel dat er 100.000 abonnees live naar NPO 1 in de hoogste beeldkwaliteit kijken dan zal er op elke lijn nog altijd maar één keer 14,2Mbps verzonden hoeven te worden. Het online TV platform kan echter geen gebruik maken van multicasts want dat kan alleen via een apart vlan gedistribueerd worden en niet over het "gewone" internet. Het online TV platform maakt dus gebruik van unicasts en dat betekent dat naar elk aangesloten apparaat een aparte TV stream verstuurd moet worden. Dat zou op de lijnen vanaf het centrale TV platform dan dus 100.000 keer 14,2Mbps is 1,42Tbps (terrabits per seconde) zijn.

Het online TV platform kent daarom ook een veel lagere bitrate van zo'n 7Mbps en daarmee wil KPN het gebruik van de TV ontvanger stimuleren.


@wjb maar is tv kijken via de tv plus box niet ook een soort app ? En waarom zou deze  manier van tv kijken niet op een Apple TV gezet kunnen worden met maximale beeldkwaliteit? T-mobile heeft ook een tv app voor de Apple TV met maximale beeldkwaliteit.


Met het gevaar iets stoms te zeggen (ik ben developer, geen netwerk-expert): je kunt toch prima multicasten met IGMP-snooping? Dan hoeft die Apple TV toch helemaal niet op een aparte VLAN?


@wjb maar is tv kijken via de tv plus box niet ook een soort app ? 

Klopt en die maakt dus wel gebruik van het multicast TV platform.

 

En waarom zou deze  manier van tv kijken niet op een Apple TV gezet kunnen worden met maximale beeldkwaliteit? 

Omdat er nogal wat komt kijken bij Multicast. De vraag is zelfs of tvOS wel IGMP multicasts ondersteunt.

 

T-mobile heeft ook een tv app voor de Apple TV met maximale beeldkwaliteit.

Dat bedoel ik, je neemt toch zeker geen genoegen met die mindere beeldkwaliteit van die TV streams met een bitrate van zo'n 6Mbps. Dat is zelfs nog minder dan de unicast TV streams van KPN. Er wordt niet voor niets veel geklaagd bij T-Mobile over een mindere beeldkwaliteit en hoge compressie.


Met het gevaar iets stoms te zeggen (ik ben developer, geen netwerk-expert): je kunt toch prima multicasten met IGMP-snooping? Dan hoeft die Apple TV toch helemaal niet op een aparte VLAN?

Op een LAN kan je prima IGMP multicasts gebruiken maar op Internet (het WAN) ligt dat echt anders. Je hoeft me niet te geloven maar IGMP multicasting is echt niet mogelijk op Internet, daarvoor zal dan toch echt een apart vlan gebruikt moeten worden. 


Oh ik geloof je prima hoor 😉 ik wil het alleen wel begrijpen.

Ik weet dat het mogelijk is om direct je NT-kastje aan te sluiten op een router (in mijn geval bijvoorbeeld een USG) en toch de TV Box te gebruiken met alleen IGMP snooping aan. Dus zonder aparte VLAN.

Kun je mij uitleggen waarom dát wel kan en multicasten naar de Apple TV niet (er voor het gemak even van uitgaande dat tvOS inderdaad IGMP ondersteunt, dat weet ik eerlijk gezegd niet 100% zeker)?


Ik weet dat het mogelijk is om direct je NT-kastje aan te sluiten op een router (in mijn geval bijvoorbeeld een USG) en toch de TV Box te gebruiken met alleen IGMP snooping aan. Dus zonder aparte VLAN.

Op de router draait een IGMP proxy server en die zorgt ervoor dat de TV streams via vlan 4 verkregen worden. Lees anders ook eens het onderstaande topic.

 

Kun je mij uitleggen waarom dát wel kan en multicasten naar de Apple TV niet (er voor het gemak even van uitgaande dat tvOS inderdaad IGMP ondersteunt, dat weet ik eerlijk gezegd niet 100% zeker)?

De vraag is of tvOS van Apple überhaupt IGMP multicasting ondersteunt anders dan voor mDNS. IGMP multicasting is immers alleen interessant voor live (lineair) televisiekijken en dat is nu net niet het terrein van de Apple TV's en Android TV's. Weet dat de multicasting functionaliteit standaard ook niet op de TV+ Box (Android TV) aanwezig was maar apart voor KPN op de TV+ Box geïmplementeerd is. Een "gewone" Android TV zoals bijvoorbeeld een Sony televisie of een Chromecast Google TV ondersteunt ook geen IGMP multicasting.


Ik weet dat het mogelijk is om direct je NT-kastje aan te sluiten op een router (in mijn geval bijvoorbeeld een USG) en toch de TV Box te gebruiken met alleen IGMP snooping aan. Dus zonder aparte VLAN.

Op de router draait een IGMP proxy server en die zorgt ervoor dat de TV streams via vlan 4 verkregen worden. Lees anders ook eens het onderstaande topic.

 

Kun je mij uitleggen waarom dát wel kan en multicasten naar de Apple TV niet (er voor het gemak even van uitgaande dat tvOS inderdaad IGMP ondersteunt, dat weet ik eerlijk gezegd niet 100% zeker)?

De vraag is of tvOS van Apple überhaupt IGMP multicasting ondersteunt. IGMP multicasting is immers alleen interessant voor live (lineair) televisiekijken en dat is nu net niet het terrein van de Apple TV's en Android TV's. Weet dat de multicasting functionaliteit standaard ook niet op de TV+ Box (Android TV) aanwezig was maar apart voor KPN op de TV+ Box geïmplementeerd is. Een "gewone" Android TV zoals bijvoorbeeld een Sony televisie of een Chromecast Google TV ondersteunt ook geen IGMP multicasting.

Dank voor je uitgebreide reacties!

De post waar je naar refereert kende ik al, had de link met jou nog niet gelegd 😊

Als ik wat jij zegt goed begrijp zou het dus wel moeten kunnen zonder de AppleTV hard aan vlan 6 te hangen maar dan moet tvOS dus wel IGMP multicast ondersteunen (waarbij jij het sterke vermoeden hebt dat dit niet het geval is) én eventuele switches die tussen de AppleTV en de router zitten (hetzij de Experiabox, hetzij een andere router) moeten dat uiteraard ook ondersteunen.

 

klopt deze (kort door de bocht) samenvatting?


posttoast schreef:

Als ik wat jij zegt goed begrijp zou het dus wel moeten kunnen zonder de AppleTV hard aan vlan 6 te hangen maar dan moet tvOS dus wel IGMP multicast ondersteunen (waarbij jij het sterke vermoeden hebt dat dit niet het geval is) én eventuele switches die tussen de AppleTV en de router zitten (hetzij de Experiabox, hetzij een andere router) moeten dat uiteraard ook ondersteunen.

En daar hangt een stevig prijskaartje aan om dat te ontwikkelen. Ik zie het dan ook niet gebeuren dat tvOS IGMP multicasting gaat ondersteunen anders dan voor mDNS, de basis voor bonjour en daarmee Airplay. Dat betekent dus dat de beste beeldkwaliteit (helaas) niet beschikbaar zal komen op de Apple TV, net zoals dat dat ook niet het geval is op enig ander platform anders dan de TV ontvangers van KPN zelf.


OK, dat is dan een gevalletje jammer maar helaas. Laat wat mij betreft echter niet onverlet dat er wel een use case is voor een AppleTV app. Als ik naar mijn eigen gezin kijk (en bij generatiegenoten): lineair TV kijken doen we vrijwel nooit, enige uitzonderingen zijn een paar keer per week het Jeugdjournaal en een paar keer per jaar het Sinterklaasjournaal 😉

Ik heb hier een prachtig mooie OLED TV hangen, maar voor dit soort programma’s kan ik best leven met een wat lagere bitrate in ruil voor een heleboel gebruiksgemak (voor mij althans). Scheelt ook weer een kastje dat wat stroom verbruikt, hoe minimaal dat ook is.


In de toekomst zal bitrate ook iets minder belangrijk worden voor een goede beeldkwaliteit aangezien de codecs steeds beter worden. Op dit moment gebruikt men nog de h264 codec. In de toekomst wordt dat vast nog wel av1 codec  waarmee je 75 procent bandbreedte bespaart tov h264.


In de toekomst zal bitrate ook iets minder belangrijk worden voor een goede beeldkwaliteit aangezien de codecs steeds beter worden. Op dit moment gebruikt men nog de h264 codec. In de toekomst wordt dat vast nog wel av1 codec  waarmee je 75 procent bandbreedte bespaart tov h264.

Ik ben bang dat daar nog wel enige tijd overheen zal gaan. Er zijn nog legio televisies die geen h.265 of av1 ondersteunen. Maar goed, het zal er inderdaad zeker gaan komen maar de vraag is of dat enig soelaas biedt. Ja met h.265 en av1 is een dubbel zo grote compressie mogelijk en dus kan met de helft aan data volstaan worden maar zelfs dan. Kijk nog even naar dat rekensommetje en realiseer je dan dat ik het had over 100.000 abonnees. Vermenigvuldig dat getal dus rustig nog met 25 om de werkelijk omvang van de communicatie te bepalen voor het totaal aan abonnees van (alleen nog maar) KPN. Je zou dan dus aan zo'n 35,5Tbps zitten en weet dat het record van het grootste internet knooppunt van Nederland (Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX)) op ruim 11Tbps ligt. Om je even een idee te geven van waar we het feitelijk over hebben. En wat te denken van de elektriciteitsrekening om al die bitjes rond te pompen. Nee, multicasting is denk ik nog een lang leven beschoren en ik denk dat we daar eigenlijk ook heel blij mee moeten zijn.


@wjb oke maar je gaat er in je berekening nu vanuit dat opeens niemand meer multicast en dat iedereen tegelijk lineaire tv kijkt. Dat is natuurlijk niet zo. Via Netflix kan inmiddels ook een groot deel van de abonnees kijken met een bitrate van 18mb. En iedereen met een tv plus kastje (wat het merendeel van de abonnees zal blijven houden) kan gewoon blijven multicasten


Wat wel scheelt is dat Hilversum een stuk minder snel innoveert (in verband met de kosten die daaraan vast zitten) dan de landelijke netwerkcapaciteit groeit 😉 We zitten nu nog steeds met 1080i beeld. Dus in dit tempo lost het probleem zich uiteindelijk vanzelf op 😄


Reageer