Skip to main content

Als ik een tv-programma opneem blijkt de opname vaak te laat te starten waardoor de eerste minuten van het programma kwijt zijn. Daarentegen blijkt er aan het einde van het programma nog minutenlang opgenomen te zijn. Ik heb zelf geen invloed op het precieze moment van start en einde opname. Bij de klantenservice van KPN wordt mij verteld dat dit de schuld is van de omroepen. En dat ik daar maar moet aankloppen. Wie herkent dit en wat valt er aan te doen?

 

Hoi @McHil, welkom op het forum! Elke opname gaat uit van de tijd die in de gids staat. Daar tellen we dan van te voren ongeveer 5 minuten bij op, en aan het eind ongeveer 10-15 minuten om zo voor- en uitloop op te vangen. Op het moment dat je een opname gaat kijken wordt automatisch die eerste 5 minuten vooruit gespoeld. Dit omdat dit meestal nog het restant van het vorige programma of reclame is. Als je een opname hebt waarbij dit niet zo is, en je zit bij het starten al in het programma zelf, dan kun je met de terugspoelknop terug naar het echte begin. 

Als ook met het terugspoelen van die eerste vijf minuten je een deel van het programma mist, dan is de uitzending te vroeg gestart. Het komt dan niet meer overeen met de gids, en dan gaat de opname dus ook niet goed. Het kan incidenteel voorkomen als een zender op het laatste moment aanpassingen heeft gedaan in hun uitzendschema. We hebben dan niet meer de tijd om de gids aan te passen. Als je dit structureel merkt met specifieke programma's of zenders, laat het weten. Dan kunnen we dit laten nakijken. 


Thx voor deze heldere reactie Erik! Het probleem is hiermee opgelost. Wat jammer dat ze me dit bij de KPN klantenservice niet konden vertellen. Dat had een hoop irritatie gescheeld :wink: .


Het is toch jammer dat er niet meer en signaal gestuurd wordt als een programma begint. Want bij die belachelijke voetbaluitzendingen komen opnames die daar na zijn gepland helemaal in de knel, zeker als er nog strafschoppen moeten worden genomen, zijn we een uur verder. Kunnen we voetbal kijken als opname.

Kan dat niet anders?