Skip to main content

Ik kijk niet bijzonder veel TV maar als ik hem wel aan heb staan zou ik toch graag 4K willen kunnen kijken 😃 Wanneer ik Love Nature 4K of Inultra inschakel dan werkt het perfect voor zo’n15 á 30 seconden maar daarna bevriest/hapert het beeld en begint het geluid ook te haperen. Na een aantal minuten herstelt het beeld en geluid zich maar wederom na 15 tot 30 seconden is het probleem terug. Het probleem manifesteert zich niet bij ESPN UHD vreemd genoeg. Ik kan op de online monitor van mijn fritzbox zien dat de er zo’n 50mbit aan bandbreedte door de settop box gebruikt wordt wat volgens mij klopt en voldoende zou moeten zijn. Wat me wel opvalt is dat als ik de terugkijken functionaliteit gebruik dat 4K televisie kijken prima werkt.

Mijn situatie is als volgt:

  • Settopbox: Arris VIP5202
  • Aansluiting: glasvezel 200/200
  • Direct bekabeld aangesloten met CAT5e

Wat heb ik al geprobeerd?

  • Settopbox uit en aanzetten
  • Settopbox van de stroom halen en weer aanzetten
  • Settopbox terugzetten naar fabrieksinstellingen
  • Settopbox software opnieuw installeren

Het heeft allemaal helaas geen resultaat. Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Dat is inderdaad vreemd en ook behoorlijk specifiek, wat raar dat het dan precies op deze zenders concentreert. Met die doorvoersnelheid verdenk ik ook niet meteen de bekabeling. Met reguliere kanalen ervaar je dus geen problemen? Speelt dit al langer of is dat iets van de laatste tijd. Even voor de algemene info en de meelezers in dit topic op de pagina staan staan instructies om de problemen bij langs te lopen: Oplossen van slecht of haperend beeld


Dat is inderdaad vreemd en ook behoorlijk specifiek, wat raar dat het dan precies op deze zenders concentreert. Met die doorvoersnelheid verdenk ik ook niet meteen de bekabeling. Met reguliere kanalen ervaar je dus geen problemen? Speelt dit al langer of is dat iets van de laatste tijd. Even voor de algemene info en de meelezers in dit topic op de pagina staan staan instructies om de problemen bij langs te lopen: Oplossen van slecht of haperend beeld

Het zijn inderdaad alleen de genoemde 4K kanalen. Normale HD zenders functioneren prima. Hoe lang het probleem al speelt kan ik niet precies zeggen aangezien ik soms de televisie weken niet aan heb staan. Ik heb het ongeveer een week geleden geconstateerd en sindsdien bijna dagelijks even gekeken of het probleem onverhoopt vanzelf weg gegaan is, maar helaas is het nog steeds aanwezig 😞 Ik herinner me dat er wel een periode geweest is dat de 4K zenders wel goed gewerkt hebben, maar mijn geheugen is flaky at best 😄

Als toevoeging op wat ik al geprobeerd heb is bijvoorbeeld ook de AI features van de LG tv uitzetten om te kijken of dit verschil maakt, maar dat maakt niet uit.

Kan ik misschien bijvoorbeeld een andere HDMI kabel of ingang op de televisie proberen om te kijken of het probleem dan weg gaat?


@blxx Sorry ik was even afwezig. Dat lijkt een prima testmethode. Beschik je over een alternatieve HDMI-kabel die geschikt is voor 4K op dit moment? 


De kabel wisselen en een andere ingang op de televisie proberen werkt allemaal niet. Beide kabels die ik heb geprobeerd horen high speed HDMI kabels te zijn volgens de aanduiding op de kabel zelf. De ingangen op de televisie zijn allemaal geschikt voor 4K 120Hz.

Tot overmaat van ramp werkt de universele afstandsbediening functionaliteit van de LG ook niet meer om de settopbox aan/uit te zetten of van zender te wisselen nadat ik een andere kabel geprobeerd heb.


De kabel wisselen en een andere ingang op de televisie proberen werkt allemaal niet. Beide kabels die ik heb geprobeerd horen high speed HDMI kabels te zijn volgens de aanduiding op de kabel zelf. De ingangen op de televisie zijn allemaal geschikt voor 4K 120Hz.

Tot overmaat van ramp werkt de universele afstandsbediening functionaliteit van de LG ook niet meer om de settopbox aan/uit te zetten of van zender te wisselen nadat ik een andere kabel geprobeerd heb.

Heb de afstandsbediening inmiddels weer aan de praat, dat was een gebruikersfout ;)