Skip to main content

Al zolang als wij bij KPN klant zijn hebben wij een zeer slecht radio geluid.

Het gaat vanzelf harder en en soms helemaal niks.

Klantenservice al diverse malen gebeld maar deze weten het ook niet.

Dan ligt het aan de versterker dan weer aan de kabel, het blijft slecht.

Mijn audio instalatie is van NAD, geen rommel dus.

wie o wie weet de oplossing.

Hallo @MarJobina , met wat voor soort kabel heb je de verbinding gemaakt van de tv-decoder naar je radio-installatie?

 


Met 2 tulp stekkers,is trouwens door de kpn monteur zo aangesloten. 


Als je al lang klant bent.… heb je dan nog een Motorola ontvanger? En zo ja, welke (1903, 1960, 1853)


Nee ,wij hebben een Artis ontvanger. 


Arris


Hallo @MarJobina 

Welk model en typenummer?

 


Ik denk maar zo de Arris vip2952, JanD.

Sluit de ontvanger eens aan op een andere ingang van de NAD. Zo'n set heeft er over het algemeen genoeg.

Welke radiozenders luister je zoal waar het probleem zich voordoet.


Hallo @PeterG de 2952 heeft geen TULP-aansluitingen, alleen een S/PDIF- en een 3,5 mm analoge audio uitgang.


Hij zal op de tulp van de NAD zitten. Aan de kant van de Arris zit dan de 3,5 mm jack, @JanD .

Dit kabeltje dus.

Gebruik ik hier ook voor radio. Is toch stereo.

Voor TV geluid: via HDMI naar TV en optisch van TV weer naar versterker. (optisch v.d. ontvanger dus niet in gebruik). Verder ook nog een HDMI tussen versterker en TV ivm CEC. ARC heeft de versterker uit 2009 niet vandaar de extra optical van TV naar versterker.

Versterker schakelt zelf automatisch tussen opt. in en analoog in. Zodra er geen opt. wordt gedetecteerd (TV uit) gaat ie naar analoog in.


Bedankt,ga er morgen mee aan de slag.


Bij mij ook een slechte geluidskwaliteit. Mijn tv is aangesloten op een goed geluidssysteem en tv geluid, YouTube,Spotify klinkt allemaal mooi en vol. Het signaal komt via glasvezel binnen via Expedia 10 naar HMB2260. 

Nogmaals, bijvoorbeeld RTL 4 klinkt prachtig maar als ik luister naar Stingray of NPO 4 of 5 dan lijkt het plat en stemmen klinken krakerig. Opvallend dat 1 a 2 radiozenders best goed klinken, zoals Arrow classic rock.

De aansluitingen van speakers, versterker is allemaal prima, ik heb echt alleen slecht radiogeluid. Komt dit bekend voor?


@Zimon . Welkom op het forum.:tulip:

Jammer dat het bij jouw niet mooi klinkt. Ik heb de hele dag afwisselend NPO Soul & Jazz (806) en Sky Radio (808) aan.

Hoe is de ontvanger met de versterker verbonden? Direct v.a. ontvanger met optische of analoge (RCA rood en wit) kabeltje?


Blijkbaar zijn er meer KPN klanten met hetzelfde probleem. Wat opvalt is dat KPN zich hierin niet reageert. Bij ander soort vragen doen ze dit wel. Bellen heeft ook geen zin,het antwoord welke ik kreeg "het ligt aan uw installatie "lekker makkeljk. Ziggo schijnt er een oplossing voor te hebben naar het schijnt. KPN doe eens wat. Het luisteren naar de radio is niet prettig op deze manier.


@Zimon. Welkom op het forum.:tulip:

 

Hoe is de ontvanger met de versterker verbonden? Direct v.a. ontvanger met optische of analoge (RCA rood en wit) kabeltje?

Ontvanger via HDMI naar mijn Samsung tv en vandaar met een HDMI naar mijn Sonos amp. Ik heb in het verleden een optische kabel direct naar de versterker geprobeerd, ook gewoon tulppluggen. Nu heb ik moderne kabels en een betere versterker maar het blijft knudde. De aansluiting moet ook wel okee zijn want elke bron klinkt goed, behalve de meeste radiozenders.

 


Hoe is het stereogeluid van TV zenders als bv Fox? Dat is ook 'gewoon’ pcm stereo, net als de radiokanalen.

Ontvanger via HDMI naar mijn Samsung tv en vandaar met een HDMI naar mijn Sonos amp.

Beetje onlogisch want dan is radio luisteren niet mogelijk zonder dat de tv ook aan moet.

Hier is de ontvanger direct met de versterker verbonden. Om praktische reden met analoog kabeltje. Op alle zenders hier prima geluid. Heb nu veelal 806 en 808 aan. Had wel genoeg van dat geklets overdag. Toen ik nog veel 802 en 805 luisterde waren die ook prima.
Zelfs nooit slecht radiogeluid gehad. En heb KPN ITV al sinds maart 2011….

Ook, eerst, via optische kabel van ontvanger naar versterker was prima. Gebruik alle speakers voor radio, dus 4 x 100 Watt. Hard of zacht: spatzuiver hier.

Echter gezien het aantal klachten hier is er dus helaas een klein deel (v.d. 2,3 miljoen ITV klanten) die slecht radiogeluid op bijna alle zenders ervaren. Dat valt niet te ontkennen.

Radiogeluid via HDMI is verder de kraan een beetje openzetten via een 10 cm doorsnee leiding.

Al eens geprobeerd met audiokabeltje (optisch of RCA/minijack) rechtstreeks van ontvanger naar versterker?


Beste Peter G.Zoals je beschrijft heb ik het nu aangesloten rechtstreeks van de ontvanger naar de versterker. Het resultaat blijft belabberd. Kan het ook de zenders zelf liggen?luister veel naar 805. Maar tv beluisteren via de versterker geeft hetzelfde slechte geluid,hard,zacht,hard  om gek van te worden. 

Ben klant van KPN geworden vanwege ESPN  het voetbal dus. Maar had de radio ook heel graag goed gehad.


NPO radio 5 net aangehad. Klinkt wat vlak en dof. Maar via Ziggo (ook digitaal) precies zo. Geen verschil als ik heen en weer switch. Niet heel mooi. Maar ja, radio is vaak overcompressed.

Kwam je van Ziggo?


@PeterG , ik kan mij nog van vroeger herinneren dat het geluid van de radiosignalen wel beter was, ik had toen inderdaad de ontvanger direct op mijn oude versterker. Ik luister soms radio via de tv, dat klinkt misschien wat onlogisch maar nu ik een Sonos amp heb luister ik van diverse bronnen, ook naar radiozenders via apps. De Sonos is super en zeer gebruiksvriendelijk, schakelt moeiteloos van tv geluid naar de Spotify app op mijn mobiel of de apps op de televisie. 

Daarom valt het mij zo op dat eigenlijk alles goed klinkt behalve mijn radiozenders uit de tv ontvanger. Het zal dan waarschijnlijk komen dat de ontvanger niet direct op de versterker zit, maar ik vind het toch typisch dat ik super geluid heb bij bijvoorbeeld tvsignalen en minder goed bij radiosignalen. Wat je zegt over Fox, eigenlijk klinkt elke tv zender zuiver en mooi. Misschien zijn er niet genoeg klachten voor KPN om hierop te reageren zoals Marjobina ook zegt?

 

PS ik kwam niet van Ziggo, van Telfort vanaf 2012 tot overname kpn.


@MarJobina , heb je wel een goede internetverbinding? Bekabeld is je tv  ( en dus radio) voorzien van een storingsvrije en continue verbinding. Met tv adapters voor draadloos kijken/ luisteren  is je signaal misschien wat verstoord waardoor het geluid harder, zachter of gewoon slecht wordt.


Ja ik heb een goede verbinding .Alles is bedraad en door KPN aangesloten.en ja ik kwam van Ziggo .


Dat is dan vreemd, elke stap van modem tot speaker is dus foutloos. Ik kan dan alleen maar bedenken dat veel radiosignalen misschien teveel gecomprimeerd worden, maar alleen KPN kan hier op antwoorden.


Bedankt voor de reactie,ga KPN nog eens bellen. 


Het komt al gecomprimeerd binnen. Zoals ik al opmerkte: qua geluid is er bij bv NPO radio 5 geen enkel verschil tussen de digitale doorgifte van ZIGGO (FM niet naar geluisterd; gaat ook uit dit jaar) en van KPN. Volkomen gelijk.

NPO radio 5 (805) is niet echt mooi geluid.


Toevallig zap ik nu over van tv naar radio en ik krijg een storingmelding binnen, of ik even tussen 2 zenders wil zappen of modem resetten. Totaal geen geluid en soms alleen beeld van de klok en een logo. Ga ik terug naar tv dan is er weer niets aan de hand. Gelukkig heb ik nog andere bronnen voor radio.


Zet je dan “toevallig” een Stingray zender (900-950) aan, @Zimon ? Die zijn uitgevallen momenteel.

(geplaatst 19-2 om 10:41)