Skip to main content
Vraag

Stroom uitschakelen op USB-uitgang KPN TV+

• April 16, 2026
  • 9 reacties
  • 67 keer bekeken

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Ik heb de optische uitgang van de KPN TV+-box aangesloten op een digitaal/analoog-converter, zodat ik het geluid kan afspelen op mijn (analoge) geluidsinstallatie. De digitaal/analoog-converter wordt van stroom voorzien via de USB-uitgang op de KPN TV-box. Dat werkt prima.

Deze USB-uitgang levert echter continu stroom, dus ook als de KPN TV+-box op standby staat.

Is het mogelijk om de stroom op deze USB-uitgang uit te schakelen, zodat de digitaal/analoog-converter niet continu aan staat?

Piet.

9 reacties

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • April 16, 2026

Maakt ecostand aan of uit nog verschil?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 16, 2026

Hallo ​@Piet van der Vooren ,

Gewoon de stekker uit het stopcontact halen. Oftewel de stroomtoevoer afsnijden. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • April 16, 2026

Heeft het geholpen toen je de spanning eraf heeft gehaald? 

Dus de voedingsstekker voor minimaal 1 minuut eruit gehaald.

(Stroom is een gevolg van)😉

Normaal als de KPN tv decoder op standby staat, mag er geen 5,5 volt (spanning) meer op de USB staan.

Welke KPN tv ontvanger heeft u?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 16, 2026

Die omvormer zal er niet stuk van gaan. Het is heel weinig stroom. M'n telefoon ermee opladen duurt vele uren. Met de losse adapter hooguit 1½ uur. 

Ook in eco gaat de stroom op de usb door. Kan het alleen testen met de telefoon en die blijft aangeven dat ie wordt opgeladen. 

Eco is dus ook geen oplossing. 

Ik zou het lekker zo laten. 

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • April 16, 2026

In de ontwikkelaarsopties staat de USB poort standaard op 'Opladen' en met de andere opties kan je hem niet uitzetten als je de box in stand-by zet.

Je kan wel kiezen voor een USB koppelsnoertje met afstandsbediening.
Zoek maar naar 'DC 5V USB RF Afstandsbediening Schakelaar’ bij Google/Amazon dan krijg je dit mooie apparaatje.

Gebruik dan alleen de aan/uit knop om hem aan/uit te zetten. De + en - knopjes zijn om te dimmen voor evt. een led strip/lampje enz...

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • April 16, 2026

Je kunt bijvoorbeeld tv ontvanger en tv aansluiten op een stekkerdoos met schakelaar. Die kun je dan tezamen uitzetten als je langere tijd geen tv kijkt, bijv. ‘s nachts.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • April 16, 2026

Eigenlijk wel jammer dat je niet kan kiezen om de spanning van 5,5 volt uit te zetten op de USB poort.

Vooral bij Stand-by zou hij uit moten zijn.

Bij onze tv is dat zo wie zo wel het geval.

Bij de Desktop (PC) blijft hij ook altijd aan, maar die schakel ik 's nachts 100% uit.

Dit geld ook voor dat irritante rode lampje, dat je niet kan uitzetten.

Op mijn LG tv in de slaapkamer was die mogelijkheid er wel en die kon ik uitzetten.

Ik ga deze toevoegen aan “Feateres Request” 

Dus wie weet.

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Welke KPN tv ontvanger heeft u?

De KPN TV+-box.

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Eigenlijk wel jammer dat je niet kan kiezen om de spanning van 5,5 volt uit te zetten op de USB poort.

Vooral bij Stand-by zou hij uit moten zijn.

Bij onze tv is dat zo wie zo wel het geval.

Bij de Desktop (PC) blijft hij ook altijd aan, maar die schakel ik 's nachts 100% uit.

Dit geld ook voor dat irritante rode lampje, dat je niet kan uitzetten.

Op mijn LG tv in de slaapkamer was die mogelijkheid er wel en die kon ik uitzetten.

Ik ga deze toevoegen aan “Feateres Request” 

Dus wie weet.

Dat toevoegen aan Features Request lijkt me een prima idee, ​@joop2011. Niet geschoten is altijd mis, nietwaar?

Piet.