Skip to main content
Beantwoord

TV+ box wordt na installatie op mijn Samsung TV als Ziggo box herkend

• August 19, 2025
  • 7 reacties
  • 169 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+6

Gisteren overgestapt van Hussel 50 naar Snel 100 (xDSL) dus ipv de oude TV box VIP5202 naar de nieuwe TV+ box.
Na de vandaag uitgevoerde installatie van de KPN TV+ box (DIW7202) wordt in de Smart Hub van mijn aangesloten Samsung TV de KPN box als Ziggo box herkend.

Vreemd, ik zou toch verwachten dat die dan de naam KPN box zou moeten krijgen.

Niet dat het mij echt boeit want ik veronderstel niet dat dit problemen gaat opleveren maar vind het toch wel vreemd.

Iemand een idee wat daar de oorzaak van zou kunnen zijn?

Beste antwoord door PeterG

Hoi. Het lijkt of de tv de box herkent als Ziggo. Maar dat is gewoon de eerste in de lijst zoals Samsung dat erin heeft gezet.

KPN is, in mijn Samsung, de vierde in die lijst. 

Maar die instelling moet je helemaal overslaan. Die provider instelling op de Samsung is voor de oude infrarood ontvangers.

De nieuwe werkt niet met infrarood. Maar kan via de Samsung afstandsbediening met HDMI CEC worden bediend. Voordeel, daar hoeft niks voor ingesteld. Zeker de provider niet. Juist niet. 

7 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • August 21, 2025

Hi ​@srna513006, dit lijkt mij ook verwarrend en herken het ook bij mezelf toen ik van apparaten ben gewisseld. 

Ik verwacht dat dit een instelling van de televisie zelf is, je kunt de naam van de invoerkanalen zelf instellen en gok dat dit in het verleden als Ziggo box is ingesteld. Zou je dit willen nakijken in de instellingen van de televisie? Per model kan dit verschillen, kijk dus even in instellingen of in de handleiding hoe je dit doet. 

Hou je me op de hoogte, ik benieuwd of dit de oplossing is. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 21, 2025

'Bij de meeste tv's kun je de HDMI-poorten een eigen naam geven, zoals ​@Alex van KPN denkt is het inderdaad heel goed mogelijk dat de oude naam nog bij de betreffende HDMI-poort staat en is zelf eenvoudig aan te passen ​@srna513006 

Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 21, 2025

Bedankt voor de adviezen maar het wijzigen van de naam is niet gelukt, de Samsung TV houd de nieuwe ingevoerde naam niet vast. Wellicht heb ik iets verkeerd gedaan.

Ik vind het prima zo want ik ondervind er geen directe hinder van.

Blijf het wel vreemd vinden temeer omdat ik nog nooit een Ziggo box op mijn TV had aangesloten.

Hiervoor gebruikte ik een KPN VIP5202 maar ik heb toen niet opgelet wat er toen stond. Ik denk dat de naam toen goed stond want anders was het mij wellicht ook opgevallen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 21, 2025

De keuze voor de provider, die je zelf maakt, moet je zelfs helemaal niet doen. Dus bij 'instellen universele afstandsbediening' even helemaal uitzetten. Ook niet voor kpn kiezen. 

Want de TV+ DIW7022 kan met de Samsung afstandsbediening alleen via HDMI CEC bedient worden. Een provider instelling, voor IR, zit dat alleen maar in de weg.

HDMI CEC doen apparaten onderling. Onafhankelijk van merk of provider. 

Ik heb zelf ook een Samsung televisie. 

Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 22, 2025

@PeterG, eerlijk gezegd begrijp ik even helemaal niets van de reactie maar dat zal vast wel aan mij liggen, leeftijd…😉

Ik veronderstel dat de reactie linkt naar de installatieprocedure van de TV+ box, correct? Tijdens de installatieprocedure heb ik schijnbaar een provider gekozen maar ben mij daarvan niet bewust.

In elk geval wil ik de DIW7022 niet met de Samsung AB bedienen maar met de KPN AB zoals dat nu gebeurt en dat functioneert prima.

Eventueel kan ik de TV+ box resetten en opnieuw installeren maar heeft dat enige toegevoegde waarde?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • August 22, 2025

Hoi. Het lijkt of de tv de box herkent als Ziggo. Maar dat is gewoon de eerste in de lijst zoals Samsung dat erin heeft gezet.

KPN is, in mijn Samsung, de vierde in die lijst. 

Maar die instelling moet je helemaal overslaan. Die provider instelling op de Samsung is voor de oude infrarood ontvangers.

De nieuwe werkt niet met infrarood. Maar kan via de Samsung afstandsbediening met HDMI CEC worden bediend. Voordeel, daar hoeft niks voor ingesteld. Zeker de provider niet. Juist niet. 

Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 22, 2025

Aha, op die fiets…👍

Dan ga ik van de week de TV+ box toch opnieuw installeren maar dan volgens jouw aanwijzingen.