Skip to main content
Vraag

Update KPN TV+ zorgt voor inschakelen soundbar

• July 4, 2025
  • 54 reacties
  • 686 keer bekeken

Gisteren heb ik deze update gekregen. 

Wat ik al eens eerder heb gemeld: dat zie ik als 's morgens m'n soundbar aanstaat ondanks dat ik hem de avond tevoren heb afgesloten; ontvanger en tv staan uit (stand-by).

Ik heb m'n tv+-Box via HDMI aangesloten op m'n LG TV (uit 2017). De TV is via HDMI-ARC aangesloten op m'n LG-soundbar (ook 2017). Tenslotte is de soundbar ook optisch nog aangesloten op de ontvanger (voor alleen radio luisteren). Dat werkt verder prima. Met de ZXV8001 ging de soundbar aan als ik de ontvanger 's morgens aanzette, prima om op die manier via éénknopsbediening direct naar de radio te luisteren (je kon zelfs op mooi het display nog zien of je de juiste zender wel op had staan). Dat verdween allemaal met de komst van de VIP5202. 

Maar nu met de tv+-Box, die ik dus precies zo heb aangesloten als de vorige ontvangers is de soundbar 's morgens aan als er een update (launcher of firmware, dat maakt niet uit) is geweest; de tv is wel gewoon uit. Verder heb ik de ontvanger zo ingesteld dat m'n tv en soundbar uitgaan als de ontvanger uitgaat. Als ik alleen de ontvanger aanzet blijven tv en soundbar uit, als ik de tv aanzet gaan zowel ontvanger als soundbar aan en als ik de tv uitzet gaan ontvanger en soundbar ook uit. Dit alles om ervoor te zorgen dat de tv niet aangaat als ik alleen naar de radio wil luisteren. 

Het lijkt er dus op dat de ontvanger, bij updates, via de optische aansluiting kans ziet om de soundbar in te schakelen (wat ik niet wil), terwijl dat niet lukt als ik zelf handmatig de ontvanger aanzet (wat ik juiste wel zou willen). Dit fenomeen doet zich al voor sinds ik tv+ heb (enkele maanden).

54 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 4, 2025

Beste ​@Henk2304 dat gebeurt mij ook bij een update van de TV+ decoder, gewoon de soundbar weer even uitzetten.

Zal wel bij het systeem horen omdat de soundbar via S/PDIF is aangesloten.

Als dit niet zo hoort, zit er een fout in het systeem.

Wacht s.v.p. de reactie van een moderator af.

Ik ben ook benieuwd.

• Auteur
  • July 4, 2025

Beste ​@Henk2304 dat gebeurt mij ook bij een update van de TV+ decoder, gewoon de soundbar weer even uitzetten.

Nou, dat hoeft dan niet omdat ik 's morgens toch alleen de radio wil aanzetten. Ik zou juist willen dat de soundbar via S/PDIF standaard aangaat als ik de ontvanger aanzet, net als destijds met de ZXV8001 (imho nog steeds de beste ontvanger die kpn ooit heeft gehad). 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • July 8, 2025

Hoi ​@Henk2304. goed dat je hier een nieuw topic voor hebt aangemaakt 👌🏻

Deze herken ik niet direct dus goed dat je hier melding van maakt. Waar ik in eerste instantie benieuwd naar ben, is hoe je de HDMI CEC hebt ingesteld (op zwel de tv+ box als op je eigen apparaten). Hoor het heel graag van je!

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 8, 2025

Hallo ​@Jan van KPN om hier (weer) even op in te haken, als ik zo vrij mag zijn, ik gebruik geen HDMI-CEC, geen verstand van en heb ik ook niet nodig.

Ik heb gewoon een HDMI-kabel in HDMI-poort 1 van de TV en die poort is een standaard poort zonder toeters en bellen.

• Auteur
  • July 8, 2025

De ontvanger is via HDMI aangesloten op de LG tv en optisch op de LG soundbar. De soundbar is op de HDMI-ARC uitgang van de tv aangesloten. 

De geluidsuitgang van de LG tv staat ingesteld op HDMI ARC. Zodra de tv aangaat verschijnt op het display van de LG-soundbar de tekst ARC. Als de tv uitstaat (en de soundbar aan) verschijnt de tekst OPTICAL. Dat is allemaal niet veranderd sinds ik van 8001 via 5202 naar tv+ ben overgestapt.

Op de ontvanger staat bij HDMI CEC alles aan behalve Automatisch starten, dit om te voorkomen dat de tv aangaat als ik alleen radio wil luisteren via de optische uitgang. Bij Geavanceerde geluidsinstellingen staat bij Optische uitgang S/PDIF ingeschakeld. 

Als ik de ontvanger aanzet blijven tv en soundbar uit (behalve dus als er een update van de ontvanger is, dan gaat de soundbar aan en blijft ook aan); voor de radio moet ik naast de ontvanger ook de soundbar handmatig aanzetten (bij de 8001 ging de soundbar nog automatisch aan als ik de ontvanger startte) . Als ik de tv aanzet gaan zowel de soundbar als de ontvanger aan. Als ik de ontvanger óf de tv uitzet gaat de rest ook uit. 

• Auteur
  • July 31, 2025

@Jan van KPN Vannacht launcher versie 1.195.2 gekregen en je raadt 't al: m'n soundbar was weer ingeschakeld. Ik had vorige week de aankondiging al gelezen, maar zat dit keer eens niet in de preselectiegroep (sinds de overgang naar tv+ zat ik stevast in de tweede preselectiegroep maar deze keer was er maar één). Ik was er dus op voorbereid en heb de afgelopen dagen extra secuur 's avonds de tv en soundbar uitgeschakeld en de ontvanger in stand-by gezet, zoals altijd dus. 

Nogmaals: dit had ik bij voorgaande iTV ontvangers (en ik heb er een aantal gehad) nooit, dat is pas sinds de DIW7022. Voor de volledigheid: op jouw verzoek de vorige keer al hierboven m'n configuratie beschreven, afgezien van de vervanging van de VIP5202 door de DIW7022 is daar verder niets aan gewijzigd. 

• Auteur
  • August 28, 2025

En ja hoor, vanmorgen stond de soundbar weer aan en heb ik 1.199.1 ontvangen. Bij 1.197.1 is het me niet opgevallen maar dat kan ook komen omdat mijn vrouw in de betreffende nacht niet kon slapen en een poosje tv gekeken heeft.

Hoe dan ook vanmorgen was het dus weer raak.

En nogmaals, dit ligt écht aan de 7022, want noch bij de 2952, de 8001 of de 5202 heb ik er ooit last van gehad. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • August 29, 2025

Als je TV+ Box een update krijgt, dan wordt hij uit stand-by gehaald, krijgt de update en gaat weer uit. Met soms een herstart er nog achteraan. Als jij uit hebt staan dat de Soundbar automatisch aangaat bij het aanzetten van de TV+ Box, is het inderdaad wel gek dat dit wel gebeurt bij het aangaan voor een update. Nemen we mee. 

• Auteur
  • August 29, 2025

Ja precies. De soundbar gaat alleen automatisch aan (en weer uit) als de tv aan(of uit)gaat (HDMI-ARC). Maar de tv gaat niet automatisch aan als de ontvanger aangaat, juist om dat te voorkomen als we alleen radio willen luisteren; de betreffende HDMI-CEC instelling staat uit. In dat geval moeten we de soundbar handmatig aanzetten.

Destijds bij de 8001 ging de soundbar ook aan als we de 8001 (op radio) inschakelden, maar sinds de 5202 gebeurt dat helaas niet meer. Dat nu het update proces de soundbar wel inschakelt doet mij hopen dat dat ooit in de toekomst ook met opzet zo ingesteld kan worden als we radio willen luisteren, dus net zo als destijds bij de 8001.

• Auteur
  • September 4, 2025

Vanmorgen 0.35.18 ontvangen. Ik zat blijkbaar weer in preselectiegroep 2, zoals een tijdje geleden ook al. Ik was er niet op bedacht, omdat ik de laatste tijd weer in de 2de productiegroep zat, maar gelukkig (!) m'n soundbar liet me niet in de steek 🤔😇. 

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Ha ​@Henk2304, we krijgen de vraag of je HDMI CEC op de TV+ Box tijdelijk uit wilt schakelen om te kijken of daar het probleem in zit. Er komt snel weer een update, het zou mooi zijn dat jullie soundbar dan gewoon uitblijft. 

• Auteur
  • September 5, 2025

Dag ​@Marcia van KPN , ik heb 't uitgezet. 

• Auteur
  • September 6, 2025

@Marcia van KPN ,

Oei, m'n vrouw kon vannacht de slaap niet vatten en keek een poosje tv, totdat ze een melding kreeg over een update. Ze zag niet of dat van de tv+box of van de tv zelf was maar ze heeft alles direct uit (standby) gezet. Vandaag waren we de hele dag weg en ik zie nu net dat 1.199.2​​​​​​ is geïnstalleerd. Maar of hiermee het probleem is opgelost durf ik dus niet te zeggen.

Je had wel gezegd dat er snel een nieuwe update zou volgen maar niet wanneer en meestal zijn er in het weekeinde geen updates dus ik was er ook niet op bedacht (ook al omdat ik geen Product Update had gezien), anders had ik wel "instructies gegeven".

De soundbar stond vanmorgen niet aan, voor wat het waard is in deze situatie. 

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Deze update kwam er even tussendoor! De volgende update komt er ook aan :-).

• Auteur
  • September 10, 2025

Nou nee, vanmorgen stond de soundbar weer aan maar geen 1.201.2 maar 1.999.3. En HDMI-CEC staat nog steeds uit. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 10, 2025

Bij mij gaat de soundbar ook nog steeds aan bij een update.

Dat merk ik 's morgens als ik naar de radio wil luisteren, dan zet ik de soundbar juist uit i.p.v. aan😎

• Auteur
  • September 12, 2025

Vann8 1.199.4 gekregen terwijl ik tv keek. Het zou handig zijn als ik van tevoren zou weten wanneer zo'n testupdate (?) komt, zodat ik de boel dan uit laat staan. Ik zit nu te w88 op 1.201.4 (?) en dan verw8 ik geen testupdates. Maar goed nieuwe ronde nieuwe kansen. 

• Auteur
  • September 12, 2025

Dat merk ik 's morgens als ik naar de radio wil luisteren, dan zet ik de soundbar juist uit i.p.v. aan😎

Heb jij de soundbar ook via S/PDIF aangesloten voor radio, net als ik? 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 12, 2025

Heb jij de soundbar ook via S/PDIF aangesloten voor radio, net als ik? 

Ja ​@Henk2304 

• Auteur
  • September 15, 2025

@Marcia van KPN , 

Vanmorgen, terwijl alles uit (standby) stond, trok ik onbedoeld de stekker van de ontvanger uit het stopcontact. Toen ik die weer aansloot ging ook de soundbar spontaan aan. Kortom, bij een powecycle (zoals bij een update?) wordt er een signaal op de S/PDIF uitgang gezet waardoor mijn soundbar (en b.v. die van ​@JanD?) wordt ingeschakeld.

De tv (HDMI) werd niet ingeschakeld! Kan ik  inmiddels HDMI-CEC dan ook weer inschakelen? 

• Auteur
  • September 16, 2025

Vanmorgen stond de soundbar weer aan: 1.201.4!

Maar ik kan het ook reproduceren. Ik zet alles aan en dan tv en soundbar uit (stand-by) zoals ik dat 's avond ook doe; maar de ontvanger laat ik nu wel aan staan. Nadat tv en soundbar enige tijd uit zijn druk ik lang (> 6s) op de kpn knop van de kpn ab en vervolgens op pijltje naar beneden en OK, zodat de ontvanger een herstart uitvoert. Ik zie het lampje van de ontvanger een paar keer rood en groen knipperen en ergens daartussendoor gaat de soundbar aan; de tv blijft wel gewoon uit. En nogmaals, de soundbar is alleen optisch (S/PDIF) direct aan de soundbar gekoppeld.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 16, 2025

Gebeurt dit ook als je de soundbar loskoppelt van de tv? (HDMI-ARC)

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 16, 2025

Gebeurt dit ook als je de soundbar loskoppelt van de tv? (HDMI-ARC)

Bij mij is de soundbaar alleen via S/PDIF met de tv-decoder verbonden en niet rechtstreeks met de tv

@Wartywolfs 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 16, 2025

Ok.  Het enige wat ik dan kan bedenken is dat de tv+ box bij op/herstarten een signaal op de toslink poort zet, waarop jouw soundbar dan reageert door aan te gaan. Misschien kun je dit gedrag instellen (uitzetten) op jouw soundbar?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 16, 2025

Beste ​@Wartywolfs op mijn Soundbar is alleen in te stellen aan/uit en BT aan/uit en via de AB uiteraard diverse geluidsinstellingen.

BT heb ik per definitie uit staan op de Soundbar, die functie gebruik ik daar niet op.