Skip to main content

Sinds een aantal dagen valt meerdere keren per avond de tv op storing “stb-nmc-400” en valt het internet weg. Modem restten, settopbox resetten, werkt het weer een tijdje en dan begint het weer opnieuw. KPN, ik betaal ruim 100 euro per maand voor deze glasvezelverbinding, niet om van de meterkast naar de tv kast te rennen de hele avond. Doe er wat aan….

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

 

Ha @SjorsvdZ, welkom! Dit klinkt inderdaad niet bepaald ideaal. Welke Experia Box heb je? En welke tv-ontvanger? Hoe is de ontvanger aangesloten op de Experia Box? Is dat met een kabel of met bijvoorbeeld een Draadloze verbindingsset? Heb je het stappenplan voor verbroken verbindingen op onze website al eens doorlopen?


Beste Marcia,

Experiabox 12 (sagecom)

Ontvanger: Arris VIP2952 V2

alle ontvangers in huis, dus ook deze zijn bedraad aangesloten. Heeft prima gefunctioneerd, tot de laatste weken.

 

Wifi op de Experiabox staat uit, alle WIFi via bedraad Unify Ubiquity Pro in het huis. Altijd prima echter tijdens de tv storing, ligt ook de internetverbinding er uit. Het lijkt er dus op dat er regelmatig iets aan de WAN zijde gebeurt, waardoor het complete internet op de gateway wegvalt.


 

Wifi op de Experiabox staat uit, alle WIFi via bedraad Unify Ubiquity Pro in het huis. Altijd prima echter tijdens de tv storing, ligt ook de internetverbinding er uit. Het lijkt er dus op dat er regelmatig iets aan de WAN zijde gebeurt, waardoor het complete internet op de gateway wegvalt.

Interessant om hier eens naar te kijken. Wil je je forumprofiel aanvullen met je adres en klantnummer? Heb je de bekabeling van de Box 12 naar het IS/RA-punt of het glasvezelkastje ook al eens gecontroleerd?


Al gecheckt, is maar een patchkabeltje van 40 cm


Ik zie niet meteen iets vreemds. Nog twee extra vragen: 1. heb je het glasvezelkastje al eens minimaal 2 minuten stroomloos gemaakt? 2. ik zie dat je twee tv-ontvangers hebt. Heb je die ook allebei aangesloten? En merk je dan op beide ontvangers deze foutmelding?


Antwoord 1, ja 

antwoord 2, geen idee, kijk meestal maar naar tv gelijktijdig 


Dat snap ik! Heb je de mogelijkheid om de ontvangers dan eens om te ruilen van plaats? En valt je dit op bepaalde momenten op? Of gebeurt het op verschillende momenten op de dag? Loop je er nu nog dagelijks tegenaan?


Beste Marcia,

Het is zeker zo dat we na pauzeren van een programma deze melding krijgen. Het pauzeren heeft dan geen zin gehad want het programma wordt daarna hervat.

Wat me bevreemd is dat de huidige configuratie altijd gewerkt heeft en zodra de problemen optreden ik met decoders moet gaan slepen van kamer naar kamer. Ik snap enerzijds je verhaal, echter dat ik mijn installatie moet gaan aanpassen/wijzigen lijkt me niet de bedoeling. Dit gaat overigens voorbij aan het feit dat regelmatig (als de tv spontaan de melding geeft) ook het internet hapert. Dit heeft dan niets met de tv decoders te maken. Het zou logischer zijn dat jullie de verbinding/aansluiting/wijkkast eens monitoren of daar hick-ups in voorkomen. Het lijkt er op dat een switch of andere netwerkapparaat vol loopt (buffer) waardoor even alles er uit klapt en daarna weer opstart.


Beste Marcia,

Het is zeker zo dat we na pauzeren van een programma deze melding krijgen. Het pauzeren heeft dan geen zin gehad want het programma wordt daarna hervat.

Wat me bevreemd is dat de huidige configuratie altijd gewerkt heeft en zodra de problemen optreden ik met decoders moet gaan slepen van kamer naar kamer.

Gelukkig zijn die niet zo zwaar, dus van slepen zal niet echt sprake zijn 😉.

Ik snap enerzijds je verhaal, echter dat ik mijn installatie moet gaan aanpassen/wijzigen lijkt me niet de bedoeling. Dit gaat overigens voorbij aan het feit dat regelmatig (als de tv spontaan de melding geeft) ook het internet hapert. Dit heeft dan niets met de tv decoders te maken. Het zou logischer zijn dat jullie de verbinding/aansluiting/wijkkast eens monitoren of daar hick-ups in voorkomen. Het lijkt er op dat een switch of andere netwerkapparaat vol loopt (buffer) waardoor even alles er uit klapt en daarna weer opstart.

Ik heb gekeken naar verbroken verbindingen op de Experia Box: die zijn er niet. Vandaar dat ik dus graag wil weten of je dit op een andere tv-ontvanger ook ervaart. Daarnaast ben ik benieuwd of je ‘alleen’ merkt dat de wifi wegvalt of ook bekabeld internet? Én als laatste ben ik benieuwd of je nog eigen switches, routers of acces points etc. aangesloten hebt.


Wat tevens opvalt is dat het voorkomt op het hele uur, 21.00 uur of 22.00 uur of 23.00.

10-11-2021 om 22.00 uur (exact) melding stb-nmc-400, tv hangt en internet valt weg.

11-11-2021 om 21.00 uur (exact) melding stb-nmc-400, tv hangt en internet valt weg.

ik kan volgens mij wisselen van apparaten, nieuwe kabels trekken, mijn huis schilderen, maar vind het merkwaardig dat dit iets van de laatste tijd is terwijl er geen wijzingen in mijn netwerk of configuratie is geweest. Kunnen jullie vooral de tijdstippen verklaren? 


Even op pauze zetten geeft ook al problemen….beetje moe worden we er van KPN


Update 11-11-2021 23.00 uur:

Internetverbinding valt weer om exact 23.00 uur weg. (Foto geeft 23.01, was aan het wachten….)


Wifi op de Experiabox staat uit, alle WIFi via bedraad Unify Ubiquity Pro in het huis. 

Zitten de tv ontvangers ook achter de Unify Ubiquity Pro?

En ... niet om het 1 of ander, maar ... WiFi gaat niet over een kabel. WiFi gaat door de lucht.


Ik zou bijna gaan denken dat de DHCP server of parential control hier de veroorzaker is van deze problematiek.


Wifi op de Experiabox staat uit, alle WIFi via bedraad Unify Ubiquity Pro in het huis. 

Zitten de tv ontvangers ook achter de Unify Ubiquity Pro?

En ... niet om het 1 of ander, maar ... WiFi gaat niet over een kabel. WiFi gaat door de lucht.

Haha, wat ik bedoel, vanaf Experiabox een bedraad netwerk naar diverse Ubiquity Pro wifi acces points. En nee, de tv loopt met een kabel naar de meterkast. Heeft altijd gewerkt, alleen sinds 2 weken gezeik…


Ik zou bijna gaan denken dat de DHCP server of parential control hier de veroorzaker is van deze problematiek.

Ik denk het niet. DHCP gebruik ik op de experiabox en parentcontrol zou ik niet toewijzen aan een tv decoder en zeker niet ieder uur voor een aantal seconden 


Update 12-11-2021 00.00

 

 


Ik zou bijna gaan denken dat de DHCP server of parential control hier de veroorzaker is van deze problematiek.

Ik denk het niet. DHCP gebruik ik op de experiabox en parentcontrol zou ik niet toewijzen aan een tv decoder en zeker niet ieder uur voor een aantal seconden 

Klopt, maar bugs in de firmware zouden dit best kunnen veroorzaken. De tijdstippen waarop dit optreedt zijn immers wel heel frappant.


Wifi op de Experiabox staat uit, alle WIFi via bedraad Unify Ubiquity Pro in het huis. 

Zitten de tv ontvangers ook achter de Unify Ubiquity Pro?

En ... niet om het 1 of ander, maar ... WiFi gaat niet over een kabel. WiFi gaat door de lucht.

Haha, wat ik bedoel, vanaf Experiabox een bedraad netwerk naar diverse Ubiquity Pro wifi acces points. En nee, de tv loopt met een kabel naar de meterkast. Heeft altijd gewerkt, alleen sinds 2 weken gezeik…

En gebruikt u in de meterkast misschien nog een switch ofzo? Of zitten de kabels van de tv ontvangers rechtstreeks op de KPN Box aangesloten? 


Ik zou bijna gaan denken dat de DHCP server of parential control hier de veroorzaker is van deze problematiek.

Ik denk het niet. DHCP gebruik ik op de experiabox en parentcontrol zou ik niet toewijzen aan een tv decoder en zeker niet ieder uur voor een aantal seconden 

Klopt, maar bugs in de firmware zouden dit best kunnen veroorzaken. De tijdstippen waarop dit optreedt zijn immers wel heel frappant.

Voila, daar ik zelf geen applicatie beheerder ben van de modem en/of settooboxen zou het prettig zijn als KPN een FW update uitvoert…


Wifi op de Experiabox staat uit, alle WIFi via bedraad Unify Ubiquity Pro in het huis. 

Zitten de tv ontvangers ook achter de Unify Ubiquity Pro?

En ... niet om het 1 of ander, maar ... WiFi gaat niet over een kabel. WiFi gaat door de lucht.

Haha, wat ik bedoel, vanaf Experiabox een bedraad netwerk naar diverse Ubiquity Pro wifi acces points. En nee, de tv loopt met een kabel naar de meterkast. Heeft altijd gewerkt, alleen sinds 2 weken gezeik…

En gebruikt u in de meterkast misschien nog een switch ofzo? Of zitten de kabels van de tv ontvangers rechtstreeks op de KPN Box aangesloten? 

Ja er hangt een switch in de patchkast in de meterkast. Één switch voor de tv’s en een separate switch voor het internetverkeer. Hangt er al jaren zinder problemen…


Wifi op de Experiabox staat uit, alle WIFi via bedraad Unify Ubiquity Pro in het huis. 

Zitten de tv ontvangers ook achter de Unify Ubiquity Pro?

En ... niet om het 1 of ander, maar ... WiFi gaat niet over een kabel. WiFi gaat door de lucht.

Haha, wat ik bedoel, vanaf Experiabox een bedraad netwerk naar diverse Ubiquity Pro wifi acces points. En nee, de tv loopt met een kabel naar de meterkast. Heeft altijd gewerkt, alleen sinds 2 weken gezeik…

En gebruikt u in de meterkast misschien nog een switch ofzo? Of zitten de kabels van de tv ontvangers rechtstreeks op de KPN Box aangesloten? 

Ja er hangt een switch in de patchkast in de meterkast. Één switch voor de tv’s en een separate switch voor het internetverkeer. Hangt er al jaren zinder problemen…

Welke switch gebruik je voor je tv ontvangers? Vast en zeker de juiste als het jaren heeft gewerkt.

Je settup thuis klinkt wel goed, tevreden over je Ubiquity? Zijn goede apparaten volgens mij.


Wifi op de Experiabox staat uit, alle WIFi via bedraad Unify Ubiquity Pro in het huis. 

Zitten de tv ontvangers ook achter de Unify Ubiquity Pro?

En ... niet om het 1 of ander, maar ... WiFi gaat niet over een kabel. WiFi gaat door de lucht.

Haha, wat ik bedoel, vanaf Experiabox een bedraad netwerk naar diverse Ubiquity Pro wifi acces points. En nee, de tv loopt met een kabel naar de meterkast. Heeft altijd gewerkt, alleen sinds 2 weken gezeik…

En gebruikt u in de meterkast misschien nog een switch ofzo? Of zitten de kabels van de tv ontvangers rechtstreeks op de KPN Box aangesloten? 

Ja er hangt een switch in de patchkast in de meterkast. Één switch voor de tv’s en een separate switch voor het internetverkeer. Hangt er al jaren zinder problemen…

Welke switch gebruik je voor je tv ontvangers? Vast en zeker de juiste als het jaren heeft gewerkt.

Je settup thuis klinkt wel goed, tevreden over je Ubiquity? Zijn goede apparaten volgens mij.

Erg tevreden over Ubiquity, niet goedkoop maar gaat als een malle. Verder gebruik unmanaged switches van Netgear.


En gebruikt u in de meterkast misschien nog een switch ofzo? Of zitten de kabels van de tv ontvangers rechtstreeks op de KPN Box aangesloten? 

Ja er hangt een switch in de patchkast in de meterkast. Één switch voor de tv’s en een separate switch voor het internetverkeer. Hangt er al jaren zinder problemen…

Welke switch gebruik je voor je tv ontvangers? Vast en zeker de juiste als het jaren heeft gewerkt.

Je settup thuis klinkt wel goed, tevreden over je Ubiquity? Zijn goede apparaten volgens mij.

Probeer de ontvangers dan toch maar eens rechtstreeks op de KPN Box zou kunnen zeggen. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst zeggen ze wel eens hé? 😉

En ik lees wel eens vaker vage problemen met Ubiquity en tv van KPN. 


En gebruikt u in de meterkast misschien nog een switch ofzo? Of zitten de kabels van de tv ontvangers rechtstreeks op de KPN Box aangesloten? 

Ja er hangt een switch in de patchkast in de meterkast. Één switch voor de tv’s en een separate switch voor het internetverkeer. Hangt er al jaren zinder problemen…

Welke switch gebruik je voor je tv ontvangers? Vast en zeker de juiste als het jaren heeft gewerkt.

Je settup thuis klinkt wel goed, tevreden over je Ubiquity? Zijn goede apparaten volgens mij.

Probeer de ontvangers dan toch maar eens rechtstreeks op de KPN Box zou kunnen zeggen. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst zeggen ze wel eens hé? 😉

En ik lees wel eens vaker vage problemen met Ubiquity en tv van KPN. 

Leg me dan even uit hoe ik 4 ontvangers op de Experiabox aansluit zonder switch? (Kroonsteentje? ;-)