De KPN app voor Smart tv werkt alleen je Smart tv thuis op je eigen KPN netwerk.
Â
Je kan wel de KPN app op je mobiel of tablet zetten en dan naar b.v. een Chromecast casten.
Ook dan heb je niet alle zenders en opnames, dat heeft met rechten te maken.
Â
Waarom mag ik niet over rechten beginnen?
NLZiet en Canal Digitaal betalen die rechten namelijk wel.
Abonnement gaat dan wel omhoog per maand en o.a. ik heb dat er niet voor over.
Hoi ​@Inloggen email, je zegt dat je het niet over rechten wilt hebben, maar dat is wel het antwoord op je vraag. Wij mogen dat simpelweg niet doen met de overeenkomsten die we hebben. Dat anderen het wel kunnen betekent dat zij een andere overeenkomst hebben.
Je wilt de redenen weten zeg je, en dit is het. Daar kunnen we op dit punt niets anders van maken. De overeenkomsten kunnen op een gegeven moment veranderen, waarmee het mogelijk wel mogelijk wordt. Maar er is niets bekend of dat gaat gebeuren.
Over rechten gesproken: voor een deel is het domweg geen keuze van providers. Ik vind de uitleg van ​@PeterG over portabiliteitsafspraken altijd verhelderend. Bijvoorbeeld:
Binnen de EU, eigenlijk EER, is een afspraak gemaakt rond de rechten. Deze gelden wel voor mobiele apparaten met eigen scherm en geluid.
Maar niet voor apparaten die niet mobiel zijn danwel geen eigen scherm/geluid hebben.
Bij casten vanaf een mobiel naar de chromecast gebruik je dat mobiele apparaat en valt het derhalve onder de afspraak.
Dat is de content portabiliteit wetgeving.
…
Chromecast heeft geen eigen scherm en geluid.
En een televisie is niet bepaald mobiel te noemen. Veel te groot en stopcontact nodig. Dat laatste geldt eigenlijk ook voor de chromecast.
…
Met de portabiliteit mag je kijken in 30 landen. Maar dus wel alleen via een smartphone, tablet of laptop.
Casten naar groot scherm mag omdat je dan nog steeds het mobiele apparaat gebruikt. Laptop met een tv verbinden met hdmi dus ook.
Deze regels gelden voor alle providers in die 30 landen.
Â
Maar voor de rest is het wél een keuze van een provider. En dan gaat het dus wel degelijk over contracten voor extra rechten.
Je kan de app op de smarttv niet eens buitenshuis gebruiken. Niet in het buitenland. Maar ook niet binnen Nederland. De app op de smarttv mag je alleen thuis gebruiken.Â
Dan zou het KPN sieren om de rechten te kopen, zodat de klant wel kan streamen via de TV. Zou wel eens willen weten wat de rechten kosten. De kosten bij bv. Canaal digitaal en Nl Ziet zijn een stuk goedkoper dan bij KPN. Waar het bij mij om draaid is een provider alles in een pakket dus ook TV op een Smart Tv in het buitenland. En gelet op de winst die KPN maakt volgens de jaarcijfers zou dit anno 2024/2025 toch makelijk moeten kunnen.
Er is voor zover ik weet geen 1 provider waarbij je buitenshuis tv kunt kijken met een app op de smarttv.
En dat heeft een reden. Want je zou zo gemakkelijk 1 tv abonnement met meerdere huishoudens kunnen delen. Dat zou providers geld kosten.
Het is net als met netflix, disney+ of viaplay. Die hebben ook allerlei maatregelen om te voorkomen dat mensen een account delen. Providers doen dat zo ook.
Je betaald voor tv kijken thuis. Buitenshuis kan je op mobiele apparaten kijken. En dat is het. Het heeft deels met rechten te maken. Maar los daarvan willen providers het sowieso ook niet uitbreiden. Allemaal veel te moeilijke gedoe wat voor hun niets extra's oplevert.
Ik snap dat je het graag wilt, maar dat is op dit moment gewoon niet mogelijk. Het is niet zo simpel als je denkt. Er komt veel meer bij kijken dan alleen maar het kopen. Hoeveel het kost weet ik niet en dat is voor ons ook niet interessant voor ons.Â
https://eur-lex.europa.eu/NL/legal-content/glossary/content-portability.html#:~:text=Portabiliteit%20van%20inhoud%20heeft%20betrekking,eengemaakte%20markt%20van%20de%20EU.
https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/internet-telecoms/access-online-content-abroad/index_nl.htm
Â
https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/internet-telecoms/access-online-content-abroad/faq/index_nl.htm
Â
Even inhaken, deels is het allemaal best simpel en voor de distributie rechten wordt al betaald. Of we nu direct op een smart tv smarfoon of laptop kijken of de cast methode maakt weinig verschil. Het zijn de providers zelf die deze app variant en de operating systemen gelijkstellen aan de ontvanger voor thuis.
Â
Waar het omgaat is dat het TV product van de providers in de basis geen online-inhoudsdienst betreft. Inderdaad is het wel zo dat de afspraken in eerste instantie voor draagbare apparaten zijn gemaakt. Wat is er niet draagbaar aan de huidige Chomecast modellen? Het hebben van wel of geen scherm lees ik nergens in de regelgevingen.
Â
Het makkelijk delen van een abonnement is ook een onzin argument want dat gebeurt nu ook wel, alleen kijkt men dan via een laptop of de Chromecast methode.
Â
Zoveel naar na de introductie van deze regeling wordt het tijd voor herziening, zeker omdat het via een Starlink verbinding ook niet altijd goed werkt omdat dan de locatie niet goed kan worden vastgesteld.
Wat is er niet draagbaar aan de huidige Chomecast modellen? Het hebben van wel of geen scherm lees ik nergens in de regelgevingen.
Met alleen een Chromecast kan je niet kijken. Je hebt ook nog een tv nodig. Dus je met Chromecast + tv rekenen. Die kan je niet meenemen en in de trein mee kijken bijvoorbeeld.Â
Het is niet zo dat KPN of andere provider het gebruik van Chromecast beperken in buitenland, maar het gebruiken van SmartTV buitenhuis te verbieden. Anders is het makkelijk om abonnementen te delen. B.v. ik heb een Abo bij KPN en deel met mijn ouders en schoonouders. Dan hoeven we 1/3 van de prijs voor een TV-abo te betalen dus kan makkelijk nog andere extra pakketten toevoegen. De SmartTV App heeft naast gebruiksgemak ook vaak betere beeld kwaliteit. Als b.v. KPN SmartTV App de check doet, of het apparaat een Chromecast of dergelijke is en alleen lagere bitrates toelaat, dan kan best de Chromecast ook toegelaten worden voor buitenhuis kijken. In buitenlans kom nog een kostenfactor bij (de roamingskosten). Dus het is voor provider zelfs te beslissen, of ze het toelaten of niet (afweging tegen illegale account delen, licentie kosten en roaming kosten). Geen overheidsinstantie kan ze dwingen, gebruikers al helemaal niet behalve ze stemmen met hun portemonnee en overstappen naar Canal Digitaal of NLZiet. Dan zijn we ook van het gezeur hier vanaf.
Wat is er niet draagbaar aan de huidige Chomecast modellen? Het hebben van wel of geen scherm lees ik nergens in de regelgevingen.
Met alleen een Chromecast kan je niet kijken. Je hebt ook nog een tv nodig. Dus je met Chromecast + tv rekenen.
Waarom? Ik gebruik een televisie die al in een vakantiehuis staat of in een hotel. Het gaat mij erom waar staat in de regelgevingen iets over schermen genoemd?
Zoals hier gesteld:
"Maar niet voor apparaten die niet mobiel zijn danwel geen eigen scherm/geluid hebben."
Als iemand een artikel nr uit de regelgeving heeft waar dit letterlijk zo wordt geformuleerd dan hoor je mij niet. Het enige valide punt wat providers kunnen en mogen gebruiken is dat het TV product geen Online-inhoudsdienst betreft.Â
Er is een eenvoudige mogelijkheid om buitenshuis de smart-TV app te gebruiken namelijk met een VPN verbinding via het thuisnetwerk.
Iedereen die thuis een FRITZ!Box of Synology NAS heeft staan kan dat zeer eenvoudig realiseren.
Er zijn overigens vele andere apparaten waarop een VPN server geïnstalleerd kan worden.
Zelf heb ik een EdgeRouter waarop ik een WireGuard VPN server draai en op mijn Chromecast Google TV staat een WireGuard VPN cliënt die automatisch een VPN verbinding opzet met mijn EdgeRouter thuis zodra de smart-TV app gestart wordt. Overigens doe ik precies hetzelfde met Netflix.
Maar WJB dat veranderd niets aan de regelgevingen. Zo kijk je zelfs over de hele wereld en is KPN of een streamdienst gerechtigd op basis van de gps locatie van een toestel de dienst niet te leveren.Â
Nu deed Netflix in het verleden nooit zo moeilijk alleen kon je buiten Nederland alleen de content zien van het land waar je op dat moment was.
Â
De muziek industrie is al globaal bezig nu de film en serie industrie nog, wat veel lastiger zal zijn. En daarmee veranderd niks aan het punt dat TV van of via KPN in de basis geen online-inhoudsdienst is.
Maar WJB dat veranderd niets aan de regelgevingen. Zo kijk je zelfs over de hele wereld en is KPN gerechtigd op basis van de gps locatie de dienst niet te leveren.
Ik kijk op SmartTV met locatie dienst uit. Hoe kan KPN weten, vanwaar ik via VPN kijk?
Maar WJB dat veranderd niets aan de regelgevingen. Zo kijk je zelfs over de hele wereld en is KPN gerechtigd op basis van de gps locatie de dienst niet te leveren.
Ik kijk op SmartTV met locatie dienst uit. Hoe kan KPN weten, vanwaar ik via VPN kijk?
Dan stellen ze toch de eis dat de app of website enkel werkt als de gps locatie service van het apparaat aanstaat, niet aan geen beeld. Nu lijkt met name het publieke IP adres voor deze specifieke app varianten bepalend te zijn in tegenstelling tot de app voor smartphone's waarbij een registratie binnen de EU/EER voldoende is.
Maar WJB dat veranderd niets aan de regelgevingen.Â
Ik heb het toch ook helemaal niet over "regelgevingen", ik noem enkel een mogelijke oplossing voor het buitenshuis kunnen gebruiken van de smart-TV app.
Â
Nu deed Netflix in het verleden nooit zo moeilijk alleen kon je buiten Nederland alleen de content zien van het land waar je op dat moment was.
Maar tegenwoordig wel en dat is waarom onze jongste dochter, die in België woont, een VPN naar ons thuisnetwerk gebruikt als ze met ons Netflix account een film kijkt.
Rowi. schreef:
Dan stellen ze toch de eis dat de app of website enkel werkt als de gps locatie service van het apparaat aanstaat, niet aan geen beeld.
Maar het meerendeel van de televisies (en Android TV boxen) heeft helemaal geen GPS locatie service en kan enkel o.b.v. IP adres een "locatie" bepalen. Dat IP adres is dan echter gewoon het IP adres van mijn aansluiting thuis.
Dan stellen ze toch de eis dat de app of website enkel werkt als de gps locatie service van het apparaat aanstaat, niet aan geen beeld.
De locatie dienst staat uit, omdat de gebruiker wil niet dat Google en andere instanties weet, waar zijn huis staat. Het is bovendien geen probleem, een nepslocatie te creëren (b.v. via ontwikkelaar modus in Android). Als KPN of een TV provider het verplicht, wil ik de reactie van hun zien, als een belangrijke persoon geliquideerd is van een drone wegens het lekken van zijn locatie bij het TV kijken.
Maar WJB dat veranderd niets aan de regelgevingen.Â
Ik heb het toch ook helemaal niet over "regelgevingen", ik noem enkel een mogelijke oplossing voor het buitenshuis kunnen gebruiken van de smart-TV app.
Â
Â
Inderdaad jij noemt een oplossing. Ik reageerde hier puur vanwege die uitspraak over apparatuur zonder scherm en andere uitspraken dat het allemaal niet zo eenvoudig is. Het is namelijk wel redelijk eenvoudig.
Het is gewoonweg onzin om de apps op een smart tv of bepaalde operating systeem gelijk te stellen aan het kijken via een provider kastje want daar komt het in de basis op neer.
Â
Waarom? Ik gebruik een televisie die al in een vakantiehuis staat of in een hotel.
En die is niet draagbaar. Je kunt er niet mee in de trein of auto kijken. Dat is het punt.
Met alleen een Chromecast kan je niet kijken. Je hebt ook nog een tv nodig. Dus je met Chromecast + tv rekenen.
Waarom? Ik gebruik een televisie die al in een vakantiehuis staat of in een hotel.
En die is niet draagbaar. Je kunt er niet mee in de trein of auto kijken. Dat is het punt.
Nogmaals dat punt is niet valide. Wordt er in de toekomst een draagbaar apparaat gemaakt met een beeldscherm met als besturingssysteem AndroidTV dan zal de KPN app ook alleen thuis werken niet ergens onderweg.
Het is al erg genoeg dat bij uitval van het vaste internet je ook niets hebt aan een hotspot via KPN want ook dan zal de mediabox en smart tv app dienstweigeren.
Wordt er in de toekomst een draagbaar apparaat gemaakt met een beeldscherm met als besturingssysteem AndroidTV dan zal de KPN app ook alleen thuis werken niet ergens onderweg.
Dat draagbare apparaat is er al: een tablet.
Het is al erg genoeg dat bij uitval van het vaste internet je ook niets hebt aan een hotspot via KPN want ook dan zal de mediabox en smart tv app dienstweigeren.
Dat is dan niet de grootste wereldramp. Casten vanaf mobiel kan dan wel gewoon.
Wordt er in de toekomst een draagbaar apparaat gemaakt met een beeldscherm met als besturingssysteem AndroidTV dan zal de KPN app ook alleen thuis werken niet ergens onderweg.
Dat draagbare apparaat is er al: een tablet.
Er bestaat naar mijn weten geen tablet waar Android TV op draait.
Even een concreter voorbeeld.
 Deze draagbare Mini TV in combinatie net een Firestick of Chromecast met GoogleTV gaat niet werken door de filtering op het besturingssysteem.
Want sleep ik mijn desktop computer mee kan ik via tv.kpn.com ook overal kijken. Open ik op de Chromecast met GoogleTV een browser en de website kan ik ook overal kijken.
En inderdaad bij uitval van vast internet werkt de cast methode wel echter je mist het punt het gaat om de idiootheid van de redenering die providers hanteren.
Â
Begrijp me niet verkeerd TV van KPN is hun dienst daar mogen ze eisen aanstellen maar kom dan met betere argumenten. En dan komen we bij het punt dat NLZiet en CanalDigitaal naast andere streamdiensten onder het predikaat online-inhoudsdienst vallen, en voor KPN is online kijken een extra service.Â
En inderdaad bij uitval van vast internet werkt de cast methode wel echter je mist het punt het gaat om de idiootheid van de redenering die providers hanteren.
Je kunt je smart TV ook gewoon op de hotspot van jouw telefoon aansluiten en de smart TV app blijven gebruiken mits je dat via een VPN verbinding met jouw thuisnetwerk laat lopen.
Overigens is de redenering die de providers hanteren helemaal niet zo idioot. Het gaat bij de smart TV app ook helemaal niet om het kunnen kijken in het buitenland (EU) maar om het überhaupt buitenshuis kunnen kijken. ​@TDN beeft daar al keurig van aangegeven wat de beweegredenen zijn van de providers en die zijn mijns inziens gewoon valide. De providers zijn echt niet verplicht om de smart-TV app buitenshuis toe te staan vanwege die content-portabiliteitswet. Ze voldoen gewoon aan die content-portabiliteitswet immers de online content is prima binnen de EU te bekijken op telefoon, tablet en computer.