Skip to main content

Zo zorg je dat je als eerste juicht bij de penaltyreeks!

  • 2 July 2024
  • 8 reacties
  • 521 keer bekeken
Zo zorg je dat je als eerste juicht bij de penaltyreeks!

Tijdens de knock out fase van het EK wil je uiteraard maar een ding (naast dat Nederland wint): Voorkomen dat je buurman of buurvrouw eerder juicht tijdens die alles beslissende penalty. Wat kun je doen om te zorgen dat dit ook gebeurt? Daarover vertellen we je hier meer. 

 

Hoe zit het precies?

Daarvoor moeten we eerst kort de techniek in. Grofweg onderscheiden we twee typen videosignaal: multicast en unicast. Kwalitatief zijn deze streams vrijwel gelijkwaardig. Het belangrijkste verschil zit hem in de vertraging bij de aanlevering. Een unicast signaal loopt gemiddeld 6 tot 20 seconden achter ten opzichte van multicast.

Het multicast signaal van KPN loopt direct, en zonder vertraging, van de bron naar je tv. Alle KPN boxen (2260, 2952, 5202 en de TV+ Box (7022)) maken primair gebruik van een multicast stream. Een belangrijk voordeel van het multicast signaal voor providers is dat het minder belastend is voor het netwerk. 

Het unicast signaal daarentegen moet bewerkt worden. Het unicast signaal heeft namelijk een variabele bitrate die zich aanpast aan je internetverbinding. Daardoor kun je ook met een lagere internetsnelheid tv kijken.

Alle livestreams van streamingdiensten, en onze streams via apps en webbrowsers gaan via een unicast signaal. Houd er dus rekening mee dat dit een vertraging met zich mee brengt!

 


Oké! Maar wat moet ik doen?

Wil je geen vertraging? Kijk dan via een tv-ontvanger van KPN.

Heb je de KPN TV+ Box? Zorg er dan voor dat je instelling op multicast staat. Dit check je via ⚙️ Instellingen > Beeld > Videomodus. Zet ook de optie Automatische kwaliteit op Actief voor de hoogst mogelijke beeldkwaliteit.

Wij adviseren je om de box aan te sluiten met een internetkabel voor de beste verbinding.

Wil je lekker buiten kijken en een beamer in de tuin aansluiten? Dat kan met de TV+ Box! Deze kan namelijk ook via wifi aangesloten worden. Ook dan kun je gebruik maken van de multicast stream, via bovengenoemde instelling.

Let op: De TV+ Box aansluiten via wifi werkt het beste met een KPN Box 12 of 14, en in combinatie met een SuperWifi 2. 

 

Meer over het aansluiten van je TV+ Box via wifi lees je hier: 

 

 

En hoe zit het met het EK in UHD?

Voor het NPO 1 UHD signaal geldt precies hetzelfde. Als je instelling op multicast staat, en je box bekabeld is aangesloten dan zit er vrijwel geen vertraging in het UHD en het HD signaal. 

 

Meer over het EK in UHD lees je hier:

 

Dank, leerzaam en leuk om te weten! 

In de tijd dat er nog analoog signaal bij de concurrent op de coax stond, zag ik, bij edities in het verleden, inderdaad een doelpunt vallen en een seconde of 15 later enorm gejuich bij de buren, want die zaten op een digitaal signaal.

Ook nu nog zitten er verschillen tussen de streams bij de verschillende aanbieders https://www.nu.nl/tech/6318685/voorlopig-blijven-je-buren-eerder-voor-een-doelpunt-juichen-dan-jij.html

  


Ik denk dat je dat soort verschillen altijd houdt @driemaster en @Erik van KPN 

Als mijn vrouw in de keuken via DAB+ naar het nieuws luistert en ze loopt naar de huiskamer en daar luister ik naar de radio via de TV+ hoort ze de laatste zin nog een keer, m.a.w de DIW loopt iets achter t.o.v. de DAB+


@N.N.  Dat is zeker waar, ook bij internet radio: het is maar wanneer de stream binnen wandelt, op de laptop (of mobiel) een fractie eerder dan op een vast toestel. 


Het multicast signaal van KPN loopt direct, en zonder vertraging, van de bron naar je tv.

Dit klopt niet. Kan namelijk niet kloppen want via Digitenne is het nog drie seconden eerder! 

Als KPN TV gelijk is kan Digitenne nooit 3 seconden eerder zijn natuurlijk. 

Dus wie het eerst juicht is de Digitenne of DVB-T2 HEVC kijker! 😉 @Erik van KPN , @Noordzee 


Het multicast signaal van KPN loopt direct, en zonder vertraging, van de bron naar je tv.

Dit klopt niet. Kan namelijk niet kloppen want via Digitenne is het nog drie seconden eerder! 

Als KPN TV gelijk is kan Digitenne nooit 3 seconden eerder zijn natuurlijk. 

Dus wie het eerst juicht is de Digitenne of DVB-T2 HEVC kijker! 😉 @Erik van KPN , @Noordzee 

 

Yeah, Digitenne rules!

 

 


Ik denk dat je dat soort verschillen altijd houdt @driemaster en @Erik van KPN 

Als mijn vrouw in de keuken via DAB+ naar het nieuws luistert en ze loopt naar de huiskamer en daar luister ik naar de radio via de TV+ hoort ze de laatste zin nog een keer, m.a.w de DIW loopt iets achter t.o.v. de DAB+

Dit komt omdat de meeste radiozenders op de TV+ box nog steeds met een unicast stream wordt doorgegeven. Met de oudere ontvangers is het multicast en loopt die weer voor op DAB+ en de TV+ ontvanger. 

Als je dus meedoet met een spel op de radio zodra je een bepaald nummer hoort en gelijk moet bellen, ben je het slechtste af met de TV+ box.


Het multicast signaal van KPN loopt direct, en zonder vertraging, van de bron naar je tv.

Dit klopt niet. Kan namelijk niet kloppen want via Digitenne is het nog drie seconden eerder! 

Als KPN TV gelijk is kan Digitenne nooit 3 seconden eerder zijn natuurlijk. 

Dus wie het eerst juicht is de Digitenne of DVB-T2 HEVC kijker! 😉 @Erik van KPN , @Noordzee 

Dat is wel grappig want toen ik het vorig jaar (of twee jaar geleden) testte liep Digitenne vijf seconden achter 😇(tov de multicast stream bij TMob die vrijwel gelijk loopt aan Ziggo DVB-C). Wel met een usb-stick tuner op de pc (merk nu dat er zo 1 tot misschien 2 seconden vertraging optreed tov het DVB signaal direct op de tv maar met Digitenne kon ik makkelijk een live herhaling kijken)


Standaard is niks. 

Nu ligt npo 1 via Digitenne weer 3 seconden achter op npo 1 HD multicast via TV+ (@Noordzee )


Reageer