Skip to main content

Achter de schermen bij KPN: mobiel bereik bij evenementen

• July 8, 2026
  • 0 reacties
  • 22 keer bekeken
Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

In onze Achter de schermen artikelen nemen we je mee langs collega's van verschillende afdelingen binnen KPN. Deze keer krijg je een sneak peek van Dennis, hij is projectleider bouw mobiele netwerken. Hij vertelt wat erbij komt kijken om te zorgen dat je goed bereikbaar bent bij grote evenementen!

Achter de schermen: Mobiel bereikbaar zijn bij evenementen

Als je er even bij stilstaat, is het nog niet zo lang geleden dat we het sturen van een tekstbericht al best bijzonder vonden. Inmiddels vinden we het heel normaal om altijd en overal bereikbaar te zijn, ook bij grote evenementen! We versturen foto's en video's of streamen het live. Achter de schermen komt daar best wat bij kijken.

Wat doe jij bij KPN?

“Ik ben projectleider bouw mobiele netwerken. Met ons team zorgen wij ervoor dat ons mobiele netwerk blijft draaien tijdens de vele drukke evenementen die er in Nederland worden gehouden. In de zomer zijn dat er een stuk of honderd, waaronder Defqon.1, Lowlands en Pinkpop Festival.”

Wat is er uitdagend aan de verbinding bij grote evenementen?

Dennis vertelt meer over hoe het werkt, met de verbinding bij grote drukte. Wist jij dat je dat vergelijken kunt met file op de snelweg? Lees maar mee.

“Het mobiele netwerk kun je vergelijken met snelwegen. Buiten de spits kun je vaak lekker doorrijden. Maar bij grote drukte raken de wegen verstopt en sta je in de file. Zo is het ook met mobiele netwerken. Komen er tienduizenden mensen bij elkaar die allemaal de digitale snelweg willen gebruiken dan krijg je ook een soort file. Met een ontzettend trage verbinding of zelfs uitval tot gevolg.”

Hoe los je deze files op het netwerk op?

“Als het op de snelweg te druk is, zou je snel even een paar extra rijstroken willen aanleggen. Dat gaat natuurlijk niet. Maar op het mobiele netwerk kan dat wel. Bij een druk evenement leggen we een tijdelijke tienbaanssnelweg neer, waar dat normaal gesproken bijvoorbeeld slechts een tweebaansweg is.”

Wat merk jij van het werk dat Dennis doet?

Dennis houdt zich bezig met overleg en ondersteunen van de organisatie van evenementen. Ze plannen vooraf en bekijken bijvoorbeeld hoeveel bezoekers er worden verwacht. Vervolgens worden er waar nodig extra (tijdelijke) zendmasten bij geplaatst. 

“Ze merken het wel, maar ze beseffen het niet! Daar bedoel ik mee: als klanten vinden dat het internet tijdens evenementen traag is, zijn ze daar natuurlijk niet blij mee. Dat komt omdat mensen ervan uitgaan dat mobiel internet er altijd en overal is. Terwijl er tijdens grote drukte veel voor nodig is om überhaupt het mobiele netwerk in de lucht te houden. Als klanten ‘niks’ merken en dus gewoon kunnen blijven internetten, heb ik mijn werk goed gedaan.”

De tip van Dennis voor jou

Er is altijd een tip, en dit is de tip van Dennis. Ik heb hier nooit bij stil gestaan, ik ben benieuwd of jij dit al wist!

Welke tips heb je voor lezers van dit artikel?

“Als je foto’s maakt met je telefoon worden deze vaak automatisch geüpload naar het internet. Veel mensen weten dit niet, die functie staat standaard aan. Maar dit automatisch uploaden betekent tijdens evenementen een enorme belasting van het netwerk. Als iedere bezoeker deze functie even uit zet, dan neemt de snelheid van het netwerk toe. Mijn tip aan organisatoren van evenementen is om vitale bedrijfsprocessen, zoals het betalingsverkeer, niet via het mobiele netwerk te laten lopen. Als er dan een storing is, kunnen bezoekers nog wel gewoon hun drankje afrekenen.”

Verder lezen? Het hele artikel lees je hier: Dennis: ‘zo blijf je mobiel bereikbaar bij een groot evenement’ | KPN

Ga jij wel eens naar grote evenementen toe? Denk bijvoorbeeld aan festivals of racen op Zandvoort. En zo ja, hoe is jouw ervaring met je verbinding daar? We lezen het graag!