Skip to main content

Dag van de Digitale Weerbaarheid: Kom je langs?

• September 30, 2025
  • 10 reacties
  • 297 keer bekeken
Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Op woensdag 8 oktober is het de Dag van de Digitale Weerbaarheid. Een onderwerp dat steeds belangrijker wordt. Zeker voor onze ouderen en senioren. Daarom organiseren we iets leuks én nuttigs, in samenwerking met SeniorWeb: een ‘Hulp Momentje’. We vertellen je hier meer!

Dag van de Digitale Weerbaarheid

Digitale weerbaarheid is een steeds belangrijker thema in de tijd waarin we leven. Met veel technologische mogelijkheden die heel snel veranderen. En dit geldt extra voor senioren en ouderen.

We werken samen met het SeniorWeb om senioren te helpen digitaal weerbaarder te worden. Senioren zijn vaak extra kwetsbaar voor online criminaliteit. Het tempo waarin AI en technologische vernieuwingen mensen om de tuin proberen te leiden gaat zó snel. Dan komt (extra) betrouwbare hulp heel goed van pas.

Hulp momentje. Voor Jou.

Op 8 oktober 2025, de Dag van de Digitale Weerbaarheid, helpen wij een handje mee! Ben jij of ken jij iemand die wel een steuntje in de digitale rug kan gebruiken?

Dan hebben we wat leuks:

Kom langs op 8 oktober!

Op de Dag van de Digitale Weerbaarheid organiseren we een speciaal ‘Hulp Momentje. Voor Jou.' op een aantal SeniorWeb-leslocaties én in zes KPN Experience Stores!

Op meer dan 15 locaties staan vrijwilligers voor je klaar om jou te helpen met vragen over digitale vaardigheden en online veiligheid. Loop gerust binnen voor hulp, koffie en iets lekkers. Kom jij langs?

Aanmelden is niet nodig! Alle locaties vind je hier.

Wil je meer weten over SeniorWeb en de samenwerking met KPN? Lees dan hieronder verder!

Kom je bij ons langs op 8 oktober? We horen graag wat je ervan vindt!

Heb je andere ideeën, tips of suggesties voor ons? We lezen ze graag, laat ze hieronder achter in de reacties.

10 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • October 2, 2025

Prachtig om te zien dat KPN verantwoordelijkheid neemt om mensen en met name ouderen een steuntje te geven in de complexe digitale maatschappij. In het topic over de vacaturefraude zien we dat iedereen tips heeft en zo leren we van elkaar.

Dat KPN actief de deuren opent op de KPN locaties om zo onder het genot van een kopje koffie de helpende hand te bieden is geweldig. Ook daarom ben ik graag klant bij KPN.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • October 9, 2025

Gister was dan de Dag van de Digitale Weerbaarheid en wat was het een leuke en leerzame dag!

Als KPN’er kon je je opgeven om mee te helpen, en say no more… dat leek me hartstikke leuk! Ik koos voor één van de twee locaties in Groningen.

In Forum Groningen organiseert SeniorWeb elke week een inloopspreekuur: “Eerste hulp bij smartphone, tablet, laptop en computer”. Aanmelden is niet nodig: iedereen kan kosteloos binnenlopen zonder afspraak. 
De vrijwilligers van SeniorWeb proberen bezoekers te helpen met hun digitale vragen en laten tegelijk zien hoe ze het de volgende keer zelf kunnen doen. Iets met: “Geef mij niet een vis, maar leer mij vissen.” 😉 En gisteren mochten wij van KPN daar een handje bij helpen.

Ik vroeg me af of er veel mensen op af zouden komen, en dat deden ze! Het was gezellig druk. De één kwam met een laptop, de ander met een smartphone en er was zelfs iemand met een handgeschreven briefje waarop precies de foutmelding van Windows 10 stond. Zelf hielp ik een dame met haar iPad en het instellen van een iCloud-account, inclusief e-mailadressen. Toevallig ook KPN-mailadressen, dus helemaal leuk! Ze schreef driftig in haar notitieboekje alle stappen op! 

Ik wist vooraf natuurlijk ook niet alles, maar het was mooi om te zien hoe je samen al puzzelend tot oplossingen komt. Het voelde echt als een leerzaam én gezellig samenzijn. Tussendoor genoten we van een kopje koffie en een petit four, en konden we bezoekers een leuke goodybag meegeven: hoe leuk is dat!

Ik vond het een ontzettend waardevolle ervaring. Het is zó leuk én zinvol om mensen face to face te helpen en hun digitale wereld een stukje makkelijker te maken. Dankzij de samenwerking met SeniorWeb helpen we niet alleen mensen verder, maar dragen we ook bij aan digitale zelfredzaamheid in Nederland.

Meer weten over SeniorWeb of de inloopspreekuren? Kijk op www.seniorweb.nl 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • October 9, 2025

Prachtig ​@Shyrin van KPN om zo iets voor de medemens te doen. Zonder digitale vaardigheden ben je tegenwoordig nergens. En vooral ook een stimulans om buiten deze dagen om af en toe een stapje zetten om iemand te helpen. Het kan het verschil zijn tussen meedoen of achterblijven voor iemand.

Ik zelf heb naast mijn werk niet veel behoefte meer om iedereen te helpen maar ik maak af en toe een uitzondering als ik het gevoel heb dat iemand de hulp echt hard nodig heeft. De waardering is dan goud.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • October 13, 2025

Helemaal mee eens! Digitale vaardigheden zijn tegenwoordig echt cruciaal. Een medewerker van SeniorWeb vertelde inderdaad dat er vooral na landelijke campagnes weer veel hulpvragen binnenkomen. Zo fijn dat er dan zo’n laagdrempelig inloopspreekuur is.

Over helpen gesproken: ik heb één cadeaubon van SeniorWeb voor een jaar gratis lidmaatschap gekregen.

Als iemand daar echt mee geholpen is en er gebruik van gaat maken, geef ik het graag cadeau!

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • October 13, 2025

Zeker mooi dat er laagdrempelige hulp is. Ik merk toch ook vaak dat ouderen niet snel hulp durven te vragen.

En het lijkt mij niet leuk om je hele digitale wereld te moeten bespreken. Zo hielp ik een oudere dame met een nieuwe telefoon en overzetten van foto’s. Dan kom je wat mij betreft in iemands privé leven.

Dat ouderen na een campagne hulp zoeken zegt toch wel wat over de drempel voor mensen. Juist daarom is het ook fijn dat KPN als betrouwbare partner hulp biedt.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 13, 2025

Bij ons in Apeldoorn hebben we een bibliotheek die valt onder CODA en CODA organiseert regelmatig voor (oudere) digibeten gratis bijeenkomsten om bijgespijkerd te worden omtrent diverse digitale vaardigheden zoals DgID, sociale media etc etc en is gratis.

Je moet alleen de moeite nemen om er naar toe te gaan.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • October 13, 2025

Ik meende gisteren een reclame gezien te hebben, dat iedere bibliotheek zoiets aanbiedt, ​@JanD.

Klopt, hoor!
Ik begrijp tegelijkertijd ook dat dit een drempel kan zijn. Juist om hulp te moeten vragen, niet naar een locatie te kunnen komen, al je hebben en houden meenemen èn, zoals Roy terecht benoemd, dat te moeten bespreken met een vreemde… 

Hopelijk helpen initiatieven zoals deze mensen stap voor stap om zich meer vertrouwd te voelen: om die drempel over te gaan en te komen en vertrouwd te voelen met digitale vaardigheden! 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • October 13, 2025

Bij ons in Apeldoorn hebben we een bibliotheek die valt onder CODA en CODA organiseert regelmatig voor (oudere) digibeten gratis bijeenkomsten om bijgespijkerd te worden omtrent diverse digitale vaardigheden zoals DgID, sociale media etc etc en is gratis.

Natuurlijk moeten mensen zelf ook wat moeite doen. Je hebt helemaal gelijk. Een andere factor hierbij is dat ik merk dat onze senioren graag geholpen worden door generatiegenoten. Dat verklaart denk ik ook het relaas van ​@Shyrin van KPN dat de campagne van SeniorWeb (en ook een beetje het initiatief van KPN) zo’n succes is.

Hulp bieden in de digitale wereld betekent ook echt dat mensen hun privacy even aan de kant moeten zetten. Dat is een behoorlijke drempel. Ik zou persoonlijk mijn telefoon ook niet af willen geven bij de plaatselijke mediamarkt. No way.

Ik doe altijd vooraf de mededeling dat ik om te kunnen helpen wat zaken moet weten die eigenlijk niet geschikt zijn om te delen (zoals wachtwoorden) en dat ze dat feitelijk ook niet moeten delen met een vreemde. Vaak zijn het ouderen die uit de kennissenkring van mijn ouders komen en dat voelt vertrouwt voor die mensen. Zo ben je ineens ingelogd bij een bank omdat dat simpelweg voor activatie noodzakelijk is. Of je ziet foto’s van overleden partners wat wellicht pijnlijk en privé is. Je kent de wachtwoorden van de e-mail accounts. Kort uitleggen waarom je iets nodig hebt of waarom een handeling nodig is geeft ook vertrouwen. Senioren begrijpen heel goed hoe kwetsbaar ze op dat moment zijn maar zijn vaak ook niet zo mobiel om effe snel bij de bank langs te gaan. Je ziet de opluchting als alles weer werkt en ik als afsluiter zeg dat ik spontaan alles ben vergeten wat ik zag 😅

Wat ook fijn is voor senioren is dat ze wat kunnen terug doen. Ik weiger een geldelijke vergoeding en zeg dan altijd met een glimlach dat ik me graag laat betalen door mijn baas 😀. Maar dat er een paar dagen later een gebakken cake klaar staat bij mijn ouders is mooi opgelost. Ze durven dan nog eens hulp te vragen.

Juist omdat je zonder de digitale wereld nergens meer bent en officiële routes voor hulp toch niet altijd benaderbaar zijn moet je soms eens over je hart strijken en de helpende hand bieden denk ik. Voor mij levert het altijd een leuke avond op en heel veel dankbaarheid.

Zoals ik in mijn eerste reactie al schreef prijs ik KPN omdat ze niet alleen zich verantwoordelijk voelen voor de techniek maar ook aandacht hebben voor de menselijke aspecten van de diensten. Het is voor mij in ieder geval een signaal om toch eens wat vaker te polsen of er hulp nodig is. Onze ouderen verdienen dat.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 14, 2025

@Roy74 Zeer mooi gesproken. Inderdaad is een glimlach en pret oogjes de mooiste beloning in deze. Zelf heb ik ooit voor een Bejaarden Omroep gewerkt als vrijwilliger (ik zeg liever voor oudere mensen of inderdaad senioren) en de waardering, voor wat je allemaal doet, die ze uitten is goud waard! 

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • October 28, 2025

Op woensdag 8 oktober is het de Dag van de Digitale Weerbaarheid. Een onderwerp dat steeds belangrijker wordt. Zeker voor onze ouderen en senioren. Daarom organiseren we iets leuks én nuttigs, in samenwerking met SeniorWeb: een ‘Hulp Momentje’. We vertellen je hier meer!

-----knipperdeknip----

Kom je bij ons langs op 8 oktober? We horen graag wat je ervan vindt!

Heb je andere ideeën, tips of suggesties voor ons? We lezen ze graag, laat ze hieronder achter in de reacties.

Wauw!
Wat ontzettend leuk. Helaas heb ik deze gemist. 

Wellicht de volgende keer.