Skip to main content
Sticky

Een kijkje achter de schermen: KPN Mooiste Contact Fonds

• January 5, 2026
  • 6 reacties
  • 71 keer bekeken
Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

We geven je graag een kijkje achter de schermen, bij collega's van verschillende afdelingen binnen KPN. Deze keer geven we je een kijkje in Mark zijn rol als directeur van het Mooiste Contact Fonds en sponsoring. Extra toepasselijk in deze tijd van het jaar, met de Zilverlijn en andere activiteiten voor ouderen in december!

Achter de schermen: het Mooiste Contact Fonds

Mark is directeur van het Mooiste Contact Fonds. Daarnaast is hij ook directeur sponsoring. Specifiek het stukje over het Mooiste Contact Fonds willen we graag uitlichten. In het bijzonder in deze maand. December is een mooie maand, maar kan ook donker en eenzaam zijn voor sommige mensen.

Wat Mark zegt over het Mooiste Contact Fonds:

“Het doel van het fonds, dat al meer dan 15 jaar bestaat, is om kwetsbare groepen in de samenleving te verbinden met de wereld om hen heen. Zieke kinderen, ouderen en nieuwe Nederlanders: voor hen ligt eenzaamheid op de loer. Het zijn groepen voor wie het hebben van sociaal contact niet altijd vanzelfsprekend is.” 

Voor sociaal contact, tegen eenzaamheid

Het Mooiste Contact Fonds onderneemt een hele boel, in het specifiek voor sociaal contact om te strijden tegen eenzaamheid. Het fonds werd in 2007 opgericht. Met als doel: sociaal contact voor mensen die dat nu missen. Dat doen ze voor jongeren én ouderen. Jaarlijks werken tussen de 1.500 en 2.000 KPN-vrijwilligers mee aan projecten van het fonds.

“Heel mooi vind ik ook de Zilverlijn. Dat is een belservice voor eenzame ouderen. Vrijwilligers van KPN bellen wekelijks op om een praatje te maken. Dat maakt echt een verschil voor die ouderen. We werken hierbij samen met het Ouderenfonds.

Samenwerken doen we trouwens vaker, bijvoorbeeld met de Hartstichting. We hebben een platform ontwikkeld voor jonge hartpatiënten. Ze kunnen zo samen ervaringen delen.

En als sponsor van de KNVB zijn we begonnen met FC Mooiste Contact. KPN collega’s gaan dan met kwetsbare groepen naar wedstrijden van Nederlands Elftal. Nieuw is Walking Football. Dat is voetbal waarbij je niet mag rennen, speciaal ontwikkeld voor ouderen.” 

Wist je dat het Mooiste Contact Fonds ook kerstdiners organiseert voor ouderen?

KPN MCF kerstdiners ook dit jaar weer een daverend succes - Mooiste Contact Fonds

Tip van Mark: Zet je in voor de samenleving

Wat kan je zelf doen om een handje mee te helpen, en te strijden tegen eenzaamheid? Mark sluit af met een tip:

Normaal geven de collega’s die we interviewen een technische tip. Wat is jouw tip?

“Zet je in voor de samenleving! Dat doe je niet alleen voor een ander, je zult merken dat je er zelf ook ontzettend veel energie van krijgt.

En mijn tweede tip is: zoek het dichtbij. Maak vaker een praatje met je buren, bel vaker op naar mensen die je al een tijdje niet gesproken hebt.” 

Het hele artikel lees je hier: Achter de schermen: ‘Verbinding maken zit in ons DNA’

We zijn benieuwd naar wat jij van het artikel vindt! Ken jij het Mooiste Contact Fonds al, en wat zij doen tegen eenzaamheid? 

Meer lezen over het Mooiste Contact Fonds? Lees ook hier verder:

6 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 6, 2026

Wat een zware onderwerpen aan het begin van het jaar.

Natuurlijk ken ik het Mooiste Contacten Fonds en de verschillende initiatieven. We zagen ze ook op het Sail event. Het artikel maakt duidelijk dat we ons moeten blijven realiseren dat menselijk contact niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Het is toch prachtig dat specifieke groepen een steuntje krijgen zodat iedereen kan blijven meedoen en zich welkom voelt. Ook mooi dat er vanuit KPN menselijk kapitaal (tijd van medewerkers) wordt ingezet om dit vorm te geven. Midden in de samenleving.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 6, 2026

Een collega van mij heeft als neventaak klassecontact monteur. Dat is een onderdeel van het KPN MCF. Echt ontzettende respect voor 'm. Dat lijkt me emotioneel gezien echt heel zwaar.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 7, 2026

Een collega van mij heeft als neventaak klassecontact monteur. Dat is een onderdeel van het KPN MCF. Echt ontzettende respect voor 'm. Dat lijkt me emotioneel gezien echt heel zwaar.

Ik ken iemand die samenwerk met KPN vanuit de andere kant. Weet dat er erg veel waardering is voor de monteurs die dit iedere keer technisch weten te realiseren.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Wat een zware onderwerpen aan het begin van het jaar.

Jij bedoelt ook met het oog op het #Beterinternet topic geloof ik, ​@Roy74 😊

Ik snap je: het zijn inderdaad niet de meest lichte onderwerpen, maar wel hele belangrijke en zoals hierboven, ook hele mooie. Ik vind het zo tof wat het Mooiste Contact Fonds doet voor ouderen en jongeren! Vooral de Zilverlijn vind ik zo mooi: vrijwilligers die bellen met ouderen, die behoefte hebben aan een praatje 💚

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 7, 2026

Daar doel ik inderdaad op ​@Alexandra van KPN . Na alle feestelijkheden in december is dit even schakelen natuurlijk.

De zilverlijn is natuurlijk mooi maar eigenlijk ook wel apart dat het nodig is. Kennelijk verliezen we in ons jachtige bestaan soms oog voor onze ouderen.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Ja, dat ben ik met je eens ​@Roy74, het is jammer dat het nodig is, en daarom mooi dat dit soort initiatieven er zijn voor wie er behoefte aan heeft :)