Skip to main content

Een kijkje achter de schermen: Onze monteurs gaan voor groen!

• January 29, 2026
  • 5 reacties
  • 65 keer bekeken
Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

We nemen je mee in een kijkje achter de schermen, bij collega's van verschillende afdelingen binnen KPN. Je hebt vast al vaker gelezen over dat duurzaamheid bij KPN zeer belangrijk én onderdeel van onze missie is. Deze ronde nemen we je mee in hoe we ervoor zorgen dat onze monteurs voor groen gaan!

Achter de schermen: Monteurs duurzaam op pad

Het kijkje achter de schermen komt deze keer van Maxime. Zij helpt mee om onze monteurs zo duurzaam mogelijk op pad te sturen:

Wat houdt jouw baan in?

“Samen met het team Activatie ben ik verantwoordelijk voor de communicatie en implementatie van veranderingen voor onze ruim 1000 monteurs. Eén van de grote veranderingen van deze tijd is verduurzaming. We hebben grote ambities, en monteurs spelen een belangrijke rol.”

Waarom?

“Voornamelijk omdat ze heel veel kilometers afleggen, van en naar klanten. We stappen over op elektrische busjes en auto’s. Al 60 procent van het wagenpark stoot geen CO2 meer uit.

Recyclen van oude apparaten

Ook via onze monteurs zorgen we dat we bewust met energie én grondstoffen om gaan. Monteurs kunnen bijvoorbeeld helpen om te zorgen dat zo veel mogelijk apparaten worden hergebruikt of gerecycled:

Monteurs kunnen daarmee echt een verschil maken. Een goed voorbeeld is het recyclen van oude apparaten. Veel klanten weten niet dat er in oude elektrische apparaten, zoals modems, huistelefoons en afstandsbedieningen, waardevolle materialen zitten. Als ze deze oude apparaten aan monteurs meegeven en niet weggooien, helpen we klanten van hun oude apparaten af én maken we recycling mogelijk. Mijn werk is onder meer monteurs ervan bewust te maken dat ze hun adviesrol ook echt pakken.”

De tip van Maxime voor jou

En Maxime heeft ook een tip voor jou, om groen bezig te zijn:

Welke tips heb je voor klanten om te verduurzamen?

“Het belangrijkste is dat je elektrische apparaten niet weggooit maar inlevert. Soms kunnen ze refurbished worden: geschikt gemaakt worden voor hergebruik. Lukt dit niet, dan zitten er kostbare materialen in die gerecycled kunnen worden.”

Het hele artikel vind je hier: Onze monteurs gaan voor groen

En jij: ben jij ook bewust bezig met recyclen? Wat doe jij met jouw oude apparaten?

5 reacties

JanD
Superuser
  • January 29, 2026

Interessant artikel.

Ik mis de opmerking dat bruikleenapparatuur van KPN ingeleverd moet worden bij KPN en dat niet niet naar de recylcing of kringloop mag.

Het inleveren van de KPN-spullen staat er iets te vrijblijvend.

JanD
Superuser
  • January 29, 2026

Als ik elektronica heb, die nog goed werkt, maar zelf niet meer nodig heb, schenk ik het aan een lokale kringloopwinkel.

Is het defect spul en mijn eigendom, dus niet van KPN, lever ik het in bij het recyclepunt van mijn woonplaats.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 29, 2026

Defecte apparatuur lever ik uiteraard in waar dat hoort. Oude apparaten vinden meestal wel een weg naar iemand anders maar in principe doe ik lang met mijn spullen.

Mijn mening is dat recycling eigenlijk al begint bij de aanschaf van apparatuur. Namelijk door de kiezen voor kwaliteit zodat de kans dat een apparaat lang mee gaat zo groot mogelijk is. Ook probeer ik spullen aan te schaffen die ook qua functionaliteit nog een te verwachten lange horizon hebben.
Daarnaast ben ik zuinig op mijn apparatuur en dat helpt ook om ze een lange cyclus te geven.

Toch mooi dat KPN een duurzame missie heeft. In de jaren 90 leek het afdanken van spullen de norm te zijn en van repareren was geen sprake. Gelukkig begint het besef te komen dat we niet zo door kunnen gaan. En dat besef begint bij jezelf, bijvoorbeeld ook met welk bedrijf je zaken doet.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • January 30, 2026

Mooie aanvullingen, dank daarvoor 👍
Goede nuance ook over bruikleenapparatuur: KPN-apparaten die in bruikleen zijn, horen inderdaad weer terug naar KPN en niet naar de kringloop of het recyclepunt. 

Tegelijk herkenbaar wat jullie zeggen over verduurzaming die verder gaat dan alleen recyclen: langer met spullen doen, kwaliteit kiezen en repareren waar mogelijk (ik vind Repair cafés zo’n goed en waardevol concept!) Het sluit eigenlijk heel mooi aan bij waar we als KPN naartoe willen.

En dat besef begint bij jezelf, bijvoorbeeld ook met welk bedrijf je zaken doet.

Een vriendin van mij maakt hier echt een sport van! Ze kiest er heel bewust voor om haar kleding bij duurzame winkels te kopen en regelt haar bankzaken bijvoorbeeld bij een bank die dezelfde waarden heeft. Zo probeert ze met kleine, dagelijkse keuzes toch een verschil te maken.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 30, 2026

Repair cafés zijn zeker van toegevoegde waarde ​@Shyrin van KPN Pap is altijd heel handig geweest met de handjes en dus zag ik regelmatig een wasmachine of stofzuiger uit elkaar liggen 😂. In de jaren 80 was er ook geen overdaad en was reparatie vaak ook noodzaak.

Wat ik momenteel nog wel eens tegenkom is dat mensen IT apparatuur afdanken omdat ze het niet meer doen. Dan blijkt na een korte analyse dat de configuratie niet juist is en het simpel te verhelpen is met wat instellingen. Handige IT-ers dragen daarmee ook bij aan het duurzaam gebruik van apparatuur.

Vorig jaar was het artikel wat je publiceerde over de recycling van KPN apparatuur ook mooi om te zien. Dan is het gelijk helder dat je gewoon netjes ook spullen moet retourneren aan KPN en dat spullen op verantwoorde manier worden hergebruikt.

Ik let zelf ook steeds vaker op of een bedrijf een beetje duurzaam is. De consument heeft wat dat betreft meer macht dan ze denken.