Skip to main content

Een poll voor jou: Gebruik jij open wifinetwerken?

• May 20, 2026
  • 20 reacties
  • 170 keer bekeken
Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

We horen graag hoe jij over dingen denkt! Daarom maken we polls over verschillende onderwerpen. Zo kunnen we ze samen bespreken en tips met elkaar delen. Deze keer bespreken we open wifinetwerken.

Een poll voor jou: Open wifinetwerk, ja of nee?

Stel, je zit bij de Mac en je wilt even gebruik maken van internet. Of je bent buiten Nederland en je bundel is op. Of je bent met de trein onderweg naar huis en wilt nog even wat werk afmaken. Er zijn allerlei situaties waar je gratis wifi kunt gebruiken. Hoe ga jij daarmee om?

Gebruik jij het gratis en openbare wifinetwerk dat er is, of maak je bijvoorbeeld een hotspot van je telefoon?

Een stukje achtergrondinformatie en tips van ons:

Open wifinetwerken zijn niet altijd even goed beveiligd. Dat maakt het voor criminelen gemakkelijker om via het wifi na te gaan wat jij via het wifinetwerk op internet doet. Zo kunnen ze mogelijk bijvoorbeeld wachtwoorden van je achterhalen. 

Denk dus altijd goed na voordat je een open wifinetwerk gebruikt en wat je hier vervolgens op doet. Een VPN-dienst kan ook een oplossing zijn omdat deze ervoor zorgt dat je een beveiligde verbinding over het open wifinetwerk krijgt.  
Lees meer over VPN oplossingen in onze blog: VPN: hoe werkt zo'n verbinding? | KPN 

We stellen deze vragen vooral om met elkaar in gesprek te gaan en ervaringen uit te wisselen. Jullie input helpt niet alleen andere community leden, maar kan ons ook inspireren om dingen te verbeteren. Dus voel je vrij om te stemmen en te reageren: we lezen graag mee! 

Maak jij gebruik van open wifinetwerken?

20 reacties

JanD
Superuser
  • May 20, 2026

Wij doen altijd boodschappen bij AH, die biedt gratis internet aan via KPN en die gebruik ik dan ook, want als ik de mobiel op 4G/5G laat staan is de verbinding binnen die AH bar slecht.

Verder gebruik ik nooit (meer) wifinetwerken buiten de deur, veel te gevaarlijk.

Misschien off topic: ik zet thuis nooit gastwifi aan, de meeste mensen hebben toch een mobiel tegenwoordig.

VPN komt ter sprake, idee om dit ook voor consumenten aan te bieden?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • May 20, 2026

Ik gebruik al 30 jaar lang openbare WiFi-netwerken. Dat kan geen kwaad zolang je maar niet online met jouw gegevens gaat strooien. 

En aangezien een mobiel-abonnement (met data) bij KPN voor één jaar begint bij maar liefst achttien (!) euro per maand blijf ik gewoon WiFi gebruiken. 

Vast Bellen is met ons belgedrag een veel goedkopere oplossing.  

JanD
Superuser
  • May 20, 2026

En aangezien een mobiel-abonnement (met data) bij KPN begint bij maar liefst zeventien (!) euro per maand blijf ik gewoon WiFi gebruiken. 

Daarom zijn wij bij Simyo, 100% KPN-dochter, veel meer data voor veel minder geld😎

Jasper van KPN
Moderator

Ik gebruik eigenlijk nooit een openbaar netwerk. Ik zit de laatste tijd in een fuik op YouTube met scambaiting, Scammer Paypack, Jim Browning, Agent G9, Nanobaiter en anderen die scamcallcenters aanpakken. Die noemen toevallig ook vaker dat openbare wifi netwerken vermijden aan te raden is.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • May 20, 2026

Daarom zijn wij bij Simyo, 100% KPN-dochter, veel meer data voor veel minder geld😎

Is nog steeds 9,50 per maand. En dan hebben wij dan ook twee abonnementen nodig. Totaal dus een kleine twintig euro. 

Met Vast Bellen hebben we gemiddeld ongeveer zeven euro per maand aan kosten. 

Daarnaast vind ik het niet prettig dat de mobiele abonnementen jaarlijks in oktober verhoogd worden. Om maar niet te spreken van de recente verplichte extra verhoging met één euro. 

Kortom : Ook zonder een mobiel abonnement kun je prima leven. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 20, 2026

Als het even kan geen openbare WiFi netwerken. We hebben genoeg GB’s om via 5G te werken. Even geen bereik? Dan maar even wachten voor die ene ‘belangrijke’ taak.

We hebben een nieuwe supermarkt in de buurt en daar werkt 5G moeilijk, vanwege de hoeveelheid beton en ijzer/staal in het gebouw.

Een goedkope tip: maak een foto/schermafbeelding van je (klanten)pas en scan die. Dat werkt voor ons perfect!! 

Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • May 20, 2026

Is nog steeds 9,50 per maand. En dan hebben wij dan ook twee abonnementen nodig. Totaal dus een kleine twintig euro. 

Met Vast Bellen hebben we gemiddeld ongeveer zeven euro per maand aan kosten. 

Daarnaast vind ik het niet prettig dat de mobiele abonnementen jaarlijks in oktober verhoogd worden. Om maar niet te spreken van de recente verplichte extra verhoging met één euro. 

Kortom : Ook zonder een mobiel abonnement kun je prima leven. 

Helemaal mee eens. Ik heb daarom ook een 0-GB data mobiel abonnement. En red mezelf daar prima mee. 🤗

Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • May 20, 2026

En ja, ik maak weleens gebruik van een open wifinetwerk. Zoals o.a. 2 weken geleden toen ik 8 dagen verbleef in hotel Van der Valk. 😍 En daar op het wifi-netwerk van het hotel mijn dingetjes deed. Ook een soort van open wifinetwerk, maar alleen toegankelijk voor hotelgasten. Was prima geregeld. 🤗

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

Ik doe het ook wel eens, de inderdaad iets als de boodschappen app, of de ikea app. Dat zijn vaak panden welke het wifi goed blokkeren. Dan is het handig om gebruik te maken van wifi.

Alternatief heb ik mijn gehele vakantie in Zuid Afrika gebruik gemaakt van openbare wifi netwerken. Erg prijzig om daar 4g en 5g te gebruiken.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • May 20, 2026

Ik gebruik al jaren geen open wi-fi netwerken meer. Je weet iemand maar nooit wie er mee luistert, al is die kans natuurlijk klein. Bovendien heb ik een prima internetbundel om gebruik van te maken, en dat past prima voor mijn mobiele internetverbruik. 

Er zijn hier en daar wel wat organisaties waar ik toegang heb tot hun wi-fi netwerk, maar ik zal niet zo snel inloggen op een publiek openstaand netwerk.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • May 20, 2026

Een goedkope tip: maak een foto/schermafbeelding van je (klanten)pas en scan die. Dat werkt voor ons perfect!! 

Die kan je ook vaak in Google Wallet laden. De tijd van de AH bonuskaartjes aan je sleutelbos, of die in jouw portemonnee zoeken, is verleden tijd. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • May 20, 2026

Volgende week heb ik een mini-vakantie geregeld in Rotterdam. En verblijf in Bastion Hotel. 🤗Ook daar in het hotel ga ik gebruikmaken van het wifinetwerk. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • May 20, 2026

Die kan je ook vaak in Google Wallet laden. De tijd van de AH bonuskaartjes aan je sleutelbos, of die in jouw portemonnee zoeken, is verleden tijd. 

Is verleden tijd? Misschien voor jou. Lang niet voor iedereen. 

JanD
Superuser
  • May 20, 2026

Ik gebruik mijn fysieke bonuskaart ook nog bijna dagelijks.

Via de mobiel vind ik onhandig.

Eerst mobiel pakken,

dan ontgrendelen,

dan kaart opzoeken

en dan scannen.

Dat heb ik met een fysieke kaart supersnel gedaan.

Admin: quotes verwijderd i.v.m. leesbaarheid 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 20, 2026

Gelukkig! Ik ben niet de enige die fysieke kaartjes gebruik, zowel bonus-, bank- en andere pasjes. Het ligt aan de situatie of ik de digitale variant inzet. Iets voor een volgende poll??

Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • May 20, 2026

Zelf weiger ik gebruik te maken van digitale pasjes. Het is niet nodig, en heb daar geen enkele behoefte aan. Heb gewoon fysieke pasjes en is voor mij handig genoeg. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 20, 2026

@Raspberry Wees welkom in de havenstad! Veel plezier en het weer gaat de goede kant op 🌞🌞

Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • May 20, 2026

@Raspberry Wees welkom in de havenstad! Veel plezier en het weer gaat de goede kant op 🌞🌞

Bedankt. Ben opgegroeid in Rotterdam. Gaat helemaal goedkomen! 😎

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • May 20, 2026

Alleen in een hotel tijdens vakantie of weekendje gebruiken we een open WiFi netwerk van het hotel en dan alleen op onze beide iPads. 
klantenkaarten zoals AH, Hema, Kruidvat, IKEA, ANWB etc. gebruik ik digitaal in de Wallet en enkele kaarten daarvan bezit ik ook fysiek maar heb ze niet bij me op de ANWB pas na die samen met het bankpasje, rijbewijs en ID card in het telefoonhoesje zit. Die andere klantenkaarten ga ik echt niet lopen meezeulen.

We hebben beiden een 400 min / 6+6 GB Symio abonnement 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 20, 2026

Tijdens reizen buiten EU gebruikt ik vaak open wifi, binnen EU is de geen noodzaak om open wifi te gebruiken. Op open wifi is VPN verplicht.