Skip to main content

Een poll voor jou: Kijk jij nog 'gewoon' tv?

• August 11, 2026
  • 10 reacties
  • 165 keer bekeken
Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

We horen graag hoe jij over dingen denkt! Daarom maken we polls over verschillende onderwerpen. Zo kunnen we ze samen bespreken en tips met elkaar delen. In deze poll zijn we benieuwd of jij nog gewoon tv kijkt, of dat je meer gebruik maakt van terugkijken en programma's kijken via apps.

De poll van de week: Gewoon tv kijken of via terugkijken en apps?

Ouderwets tv kijken, dus kijken naar wat er nu op tv is, doe jij dat nog? We zijn tegenwoordig gewend dat we programma's kunnen starten wanneer wij dat willen, of dat we altijd programma's kunnen terugkijken. Super mooie en handige uitvindingen natuurlijk! Gemak dient de mens. Vinden we kijken wat er op tv is dan nog wel wat aan?

Daarom zijn wij nieuwsgierig: Kijk jij nog wel eens gewoon ‘ouderwets’ naar wat er nu op tv is?

We stellen deze vragen vooral om met elkaar in gesprek te gaan en ervaringen uit te wisselen. Jullie input helpt niet alleen andere community leden, maar kan ons ook inspireren om dingen te verbeteren. Dus voel je vrij om te stemmen en te reageren: we lezen graag mee! 

Kijk jij nog gewoon tv?

10 reacties

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 11, 2026

Ondanks dat wij ‘boomers’ zijn, kijken we veel ‘on demand’. Dankzij combivoordeel hebben we Netflix, kijken we o.a. veel crime series. Ook veel op HBO Max. Programma’s op ‘lineair’ worden opgenomen en we kunnen dan de reclame doorspoelen. Dankzij de supertip van ​@PeterG, met het aantal seconden ‘doorspoelen’ precies op het startpunt weer aan te komen…

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 11, 2026

Mijn keuze zit niet in de poll.

Ik en ook mijn moeder nemen alles op wat we willen zien. Series, alsook bijvoorbeeld Oranje zomer en Vandaag Inside. Minimaal half uurtje later starten om de reclames te kunnen skippen met de tijdsprong. 

Sport kijken we live. Voetbal, Formule 1 en tennis. Nieuws ook live, maar vaak met groene knop.

Series voornamelijk van BBC NL. Opgenomen dus! gebruik ik BBC NL+. M'n moeder heeft die niet met de VIP5202. 

Verder films via Netflix en Pathé. 

Videoland heb ik ook nog, maar gebruik ik weinig. Stond net op het punt van opzeggen toen het nieuws kwam dat F1 naar Videoland gaat. 

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 12, 2026

Die keuze heb ik ook wat ​@PeterG ook heeft, waarom staat die er niet bij?
Ik kijk meestal de opnames, alleen het journaal en sport kijk ik direct.

LuToLu
Slimmerik
  • Slimmerik
  • August 12, 2026

Hier precies hetzelfde, wij nemen alles op. Kijken nooit live. In de ochtend kijken we nieuws terug, met een lekker bakkie koffie op de bank, zodat we meerdere 'nieuwsjes' op verschillende zenders kunnen kijken. Of we kijken via NPO Start, waar wij ook een abonnement hebben. Dit ook omdat daar Engelse series, zoals Midsomer Murders, Grantchester, vaak een nieuwe seizoen eerder aanbieden dan BBC NL. Heeeel soms een film via Pathé maar dat is verwaarloosbaar. Sport kijken we nooit. Vroeger veel F1 gekeken maar nu alles achter een betaalmuur zit doe ik het met de korte samenvatting op YouTube. 

Jasper van KPN
Moderator

Ik kijk heel weinig tv. Tijdens de Olympische Spelen, de Indy500 en de 24 uur van Le Mans staat de tv veel aan. Verder is het veel On Demand, zoals F1 TV en streamingdiensten. En de tv staat ook veel aan voor de PS5 🙃 

Ha-ns W
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • August 12, 2026

Kijk hoofdzakelijk BBCNL en BBCNL+, History channel, Discovery channel en HGTV. Van deze zenders nemen we vaak op of kijken we terug het is maar net hoe het uit komt. Nederlandse zenders boeien me niet op een na SBS 6 Droomhuis op het platteland, De grote verhuizing en De grote verbouwing. 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Ja, de maker van deze poll *kuch* heeft opnemen vergeten er als optie tussen te zetten 😁 Goed dat jullie 'm noemen, dat is natuurlijk óók nog een ideale en dus veel gebruikte oplossing!

Zelf ben ik ook zo eentje die bijna geen tv kijkt, tenzij er écht iets bijzonders op zou zijn. Verder kijk ik vooral dingen op demand (films en series op Netflix) en ik vind wat rondkijken en rondklikken op YouTube op de tv ook wel leuk soms! Verder ga ik liever lezen 😊

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 13, 2026

Jazeker, al missen we de teletekst functie bij de regionale omroepen enorm.
Het gaat rap achteruit, maar streamingsdiensten of kijken op mobiele apparaten is niks voor ons.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 13, 2026

Ik kijk alleen live-TV en dan voornamelijk sport. Veel wielrennen, in de winter schaatsen en soms een wedstrijd van mijn favoriete voetbalclub. 

Daarnaast het NOS-journaal en een enkele serie zoals Hunted! of Wie is de Mol? Maar momenteel volg ik geen enkele serie. Opnemen doe ik al zeker 25 jaar niet meer. Terugkijken is natuurlijk mogelijk, maar dat gebeurt zelden of nooit. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 13, 2026

Teletekst regionale omroep, ​@leannejh ?

Dat heeft 'onze' regionale TV Noord-holland al zeker 12 jaar niet meer. Ik mis het niet. Daar is de app voor.