Skip to main content

[GESLOTEN] Vier het einde van het jaar met ons en win een Bricks bus!

• December 30, 2025
  • 41 reacties
  • 613 keer bekeken
Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Het bijna laatste vakje van de Attentkalender is iets bijzonders! En daar hoort natuurlijk een feestelijke winactie bij. Doe mee met deze winactie en maak kans op zo'n leuke Bricks bus!

Deel jouw eindejaarstraditie en doe mee!

Het einde van het jaar is de tijd voor gezelligheid, herinneringen en mooie momenten met familie en vrienden. Vaak horen daar bepaalde vaste traditionele momenten bij.

Zelf bak ik op oudejaarsdag bijvoorbeeld altijd oliebollen, in de schuur, samen met mijn schoonvader en mijn vriend. We luisteren naar de Top2000 en komen er zelf ruikend als een oliebol weer uit in de middag: mét een enorme schaal oliebollen en appelflapjes, zo lekker!

Daarom zijn wij benieuwd: Wat is jouw favoriete eindejaarsritueel? 

• Sluit je het jaar af met een wandeling of traditie waarbij iedereen meedoet?
  • Is er een grappig of bijzonder moment dat elk jaar terugkomt? 
  • Ga je elke nieuwjaarsdag de familie langs om ze de beste wensen te wensen?

Vertel ons in een reactie wat jouw speciale eindejaarsmoment is!
Het meest originele, hartverwarmende of leuke verhaal wint een Bricks bus als eindejaarsverrassing! 

Onze spelregels

• Je kunt meedoen van 30 december 2025 t/m 04 januari 2026
  • De winactie sluit op 04 januari 2026 om 17:00 uur
  • Eén deelname per huishouden
  • Uit alle inzendingen kiezen wij op 05 januari 2026 een winnaar 
  • Zorg dat je naam en adresgegevens in je profiel staan, zo kunnen wij de prijs zo snel mogelijk opsturen

Hoe sluit jij het jaar af? Wij kunnen niet wachten om het te lezen! 

41 reacties

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • December 30, 2025

Mijn vriendin en ik sluiten het jaar af met haar en mijn katten en haar honden en een lekker glas port met een stuk kaas en hopen op een vredig 2026 ook in Ukraine en in Gaza en natuurlijk overal op de wereld.

Simba en Pretzel zijn al een een voorproefje begonnen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 30, 2025

Haha, de schaal met oliebollen komt nog wel de garage uit ​@Alexandra van KPN?

In mijn jeugd was het een traditie om rond 18:00 een tape te starten om de Ben Liebrand Grandmix van dat jaar op te nemen. Dat deed iedere tiener 😁. De kunst was om precies op tijd op record te drukken. Dat waren toen nog fysieke knoppen. Na 45 minuten was het de kunst om zo snel als mogelijk de tape om te draaien om zo weinig mogelijk te missen 🤩

Verder waren de traditionele oliebollen van moeders natuurlijk in trek. Met ieder jaar de discussie waarom het zelfrijzende deeg weer eens niet voldoende deed wat het moest doen. En dan natuurlijk nog de schaal met zelfgebakken waffels door moeders. Het bezoek van Oma was natuurlijk ook traditie evenals de silvesterloop in het dorp.

Tegenwoordig zijn alleen de zelfgebakken waffels nog over. Oliebollen haal ik wel vers in een kraam. Ik kreeg al de mededeling dat er waffels werden gebakken vandaag en met wat geluk liggen ze dit jaar op een echte KPN plank (als de post meewerkt). Daar kan best een groene KPN bus naast staan toch 😁.

En ja, natuurlijk is een rondje familie op nieuwjaarsdag een traditie 😬

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 30, 2025

Als pessimist reken ik alvast als loser uit deze winactie. Dus AI gevraagd voor een vergelijkbare bus. Nu nog uitzoeken, hoe ik aan de stenen zal komen.

Mijn speciale moment zal al veel eerder op 31 dec, ik ga zelfs oliebollen bakken en de andere maken de hapjes. Dus lekker gezellig en op elkaar tenen staan in de keuken.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Dat zijn mooie voornemens mensen, erg leuk om te lezen!

Francois
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+14
  • Wijsgeer
  • December 30, 2025

ik sluit me jaar af met 

eerst werken tot 18:00 mijn vriendin bakt de oliebollen overdag 

we starten met een met lekker eten voor een goede bodem 

dan met Familie een Film kijken  en daar naar maar borrelen en aftellen

natuurlijk is een rondje familie op nieuwjaarsdag een traditie

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Dat klinkt als een prima plan ​@Francois!

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • December 30, 2025

Mijn vriendin en ik sluiten het jaar af met haar en mijn katten en haar honden en een lekker glas port met een stuk kaas en hopen op een vredig 2026 ook in Ukraine en in Gaza en natuurlijk overal op de wereld.

Simba en Pretzel zijn al een een voorproefje begonnen.

Veel sterkte met alle huisdieren van iedereen hier op de community morgenavond. Helaas is bij een vuurverbod, zoals in onze gemeente, toch het knalgehalte hoog. 

Uiteraard wens ik ieder een gezellige en veilige jaarwisseling en laten vooral niet vergeten dat we open moeten staan voor verbinding in welke vorm dan ook! 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 30, 2025

Inderdaad is het voor veel (huis)dieren een drama morgenavond. Maar niet alleen morgenavond. In de dagen vooraf zijn er ook altijd trieste figuren die het nodig vinden om vuurwerk naar dieren of mensen te gooien.

Laten we hopen op het gezonde verstand van de meerderheid en hopelijk blijft de hulpverlening ook gespaard van enige vorm van mishandeling.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 30, 2025

Inderdaad is het voor veel (huis)dieren een drama morgenavond. Maar niet alleen morgenavond.

Niet alleen voor huisdieren maar ook KPN bussen. Dus morgen niet buiten parkeren

Voor 1 jaar in Tilburg

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 30, 2025

Dat bedoelde ik generiek met het gezonde verstand gebruiken. Maar met name dieren kunnen vaak geen kant op als hersenlozen ze bedreigen.

En natuurlijk blijf je ook af van andermans eigendommen, particulier of zoals hier van KPN.

Het vuurwerkverbod is helaas nodig.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 31, 2025

De traditionele waffels liggen klaar 🙃

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • December 31, 2025

Ook hier gaan allerlei dingen ‘rammelen’ als er KPN wordt geroepen… ziet er smakelijk uit! Kijk wel uit voor vetvlekjes op de plank, ‘t zou zonde zijn.

Eet smakelijk! 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 31, 2025

Ook hier gaan allerlei dingen ‘rammelen’ als er KPN wordt geroepen… ziet er smakelijk uit! Kijk wel uit voor vetvlekjes op de plank, ‘t zou zonde zijn.

Eet smakelijk! 

Volgens ​@Shyrin van KPN moeten we er gewoon roomkaas op smeren en dan dippen 😋

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 31, 2025

Ook hier gaan allerlei dingen ‘rammelen’ als er KPN wordt geroepen…

Bij mij wordt Kipnuk Airport, Alaska USA als KPN geroepen, gaan de vliegtuigen daar rammelen? Zou heel gevaarlijk zijn.🛬

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • December 31, 2025

@TDN Oeps! Dan zal ik wat zachter roepen… 🫢

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 31, 2025

Oudejaarsavond blijven we fijn thuis, lekker TV kijken en ondertussen genieten van oliebollen en natuurlijk dit jaar ook van de lekkernijen op het borrelplankje.

Op nieuwjaarsdag vieren we het nieuwe jaar traditioneel met de hele familie bij opa en oma. 

Ik wens alle lezers van dit bericht een fijne jaarwisseling! En verder een gezond 2026. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • December 31, 2025

Sluiten hem jaarlijks af met mijn moeder voor de tv met hapjes met het laatste uur top2000 meestal. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 1, 2026

Elk jaar is het een traditie dat ik met mijn vader naar het verjaardagsfeest van mijn neef ga, die op Oudejaarsdag jarig is. En wat we dan daar de jaarwisseling doorbrengen, om vervolgens in de nacht weer naar huis te rijden.

Vervolgens is het een traditie geworden, zodra we terug rijden, dat we dan eerst Abba - Happy New Year in de auto afspelen, gevolgd door Katy Perry - Fireworks. 

De afgelopen jaarwisseling verliep wat anders om bepaalde redenen, en hebben we het met visite thuis gevierd. Maar normaal gaat het elk jaar zo. Maar vannacht was volgens mij denk ik de eerste keer in twintig jaar dat ik het weer in mijn dorp vierde om klokslag twaalf uur. 

En of ik aan vuurwerk doe? Daar ben ik een jaar of vijftien geleden wel mee gestopt. 😀

Ik ben deels doof, en ik wil mijn gehoor niet verder verpesten. En verder vind ik het zonde van het geld en je kleren stinken vervolgens naar kruit. 😉

En op Nieuwjaarsdag dan komen mijn zus zwager en neef langs om de beste wensen te doen.

Spike11
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • January 1, 2026

Wij blijven heerlijk thuis  in onze relaxstoel zittend met een lekker hapje en wijntje genietend van onze tv kijkend wat 2025 allemaal gebracht heeft.

Na de countdown klok kijken naar het vuurwerk vanaf 2 hoog zodat we niks missen.

Op nieuwsjaarsdag komen de kinderen en kleinkinderen hun belevenis vertellen van wat er allemaal is gebeurd is en hun wensen uitspreken.

Op 6 Januari gaan we weer naar onze broer die in Thailand woont voor 6 weken.

Vanaf achter mijn pc wens ik iedereen een voorspoedig en gezond 2026 toe in goed gezondheid en ga je dromen achterna zij weten de weg

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 2, 2026
Platte en opgerolde knieperties 

Onze eindejaarstraditie. 

Hoewel mijn vrouw en ik al vele jaren van Drees mogen trekken (van onze AOW mogen genieten) en niet meer in resp. Drenthe en Twente wonen, houden we tot op de dag van vandaag een aantal oud & nieuw gewoontes van onze geboorte streken in ere. Voor Drenthe is dat het bakken van 'knieperties'

Ik bak deze nog elk jaar op oudejaarsdag voor familie, vrienden. Ze worden plat of opgerold geserveerd. Plat symboliseert het oude jaar, alles is duidelijk en zichtbaar. Opgerold symboliseert het nieuwe jaar en geeft hierdoor zijn geheimen voor het nieuwe jaar nog niet prijs. Het recept dat ik gebruik is een handgeschreven briefje van mijn moeder, uit de tijd dat de keukenweegschaal nog uitgevonden moest worden. De hoeveelheid ingrediënten is vermeld in 'bekers', bv. één beker suiker, twee bekers bloem, samen met drie geklutste eieren en een half pakje margarine. De laatste heb ik in de loop der jaren vervangen door roomboter, toch nog weer lekkerder! Uit mijn omgeving weet ik dat sommigen een glaasje citroenbrandewijn of een scheutje likeur aan het beslag toevoegen. Ik hou het op het 'origineel'.

In Twente was het gebruikelijk om als avondmaaltijd op oudejaarsdag veel vlees te eten. Dit werd aangevuld met een schepje rode kool en een aardappeltje. Toafel’n heet dit gebruik. Mijn schoonvader werkte in de textiel en was daarnaast slagersknecht, dus vlees was, in tegenstelling tot in vele andere gezinnen, voldoende aanwezig. Ook dat doen we nog steeds, zo wordt er op oudejaarsavond voor iedereen die aan tafel zit (sorry voor de vegetariërs onder jullie) een karbonade, een speklap, rollade, een flink stuk verse worst en een gehaktbal geserveerd. Ook dit gebruik heeft zijn oorsprong nl.: straks breken de magere maanden weer aan dus nu is het de gelegenheid om je weer wat 'vet op de botten te eten'. Een tweede reden was dat Schraalhans in die jaren koning was. Eén keer per jaar ging men zich te buiten aan een zekere overdaad. 

Een aantal jaren zijn we van dit 'vlees eten' ritueel afgeweken nl. toen de kleinkinderen nog klein waren. Zij wilden graag hun eigen vlees klaarmaken en dus gingen we, hoe origineel, gourmetten. 'Mogen wij dan uit de kleine pannetjes eten'? was de vraag. Het woord 'gourmetten' paste nog niet in hun vocabulaire.

De kinderen zijn getogen- en de kleinkinderen getogen én geboren in Noord-Holland alwaar men deze gebruiken niet kent. Daarom zal hetgeen hier beschreven is na ons wel stoppen. Uiteindelijk maakt de jeugd hierin haar eigen keuzes en zo hoort het ook.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Dat is een flinke vlees maaltijd! ​@Berrie_Kaas. Ondanks dat mijn vader uit Twente komt, ken ik die traditie niet. Zal bij hem eens navraag doen. 
Wel de kniepertjes want de gehele familie van mijn moeder komt het Drenthe. 

Geniet van jullie vakantie in Thailand ​@Spike11 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 2, 2026

Prachtige traditie ​@Berrie_Kaas en ik neem aan dat het briefje dat te zien is op de foto het handgeschreven recept van je moeder is? Dat maakt het verhaal helemaal bijzonder. Ik had er nog nooit van gehoord maar ik vind lokale tradities erg mooi en hopelijk worden ze doorgegeven.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 2, 2026

Prachtige traditie ​@Berrie_Kaas en ik neem aan dat het briefje dat te zien is op de foto het handgeschreven recept van je moeder is? Dat maakt het verhaal helemaal bijzonder. Ik had er nog nooit van gehoord maar ik vind lokale tradities erg mooi en hopelijk worden ze doorgegeven.

Inderdaad ​@Roy74 , ik heb dit briefje overigens zelf geschreven maar is gedicteerd door mijn moeder. Als je, nu ruim 55 jaar geleden het ouderlijk huis verlaat wil je deze 'wetenschap' immers zelf in praktijk brengen. Op de foto zie je een kopie, het origineel bewaar ik veilig in een envelop als ware het een kostbaar kleinood. Overigens bakte in mijn vroege jeugd mijn moeder de knieperties in de kachel. Het beslag werd op een 'kniepertiesiezer' aangebracht en werd dan door het geopende deurtje van de kachel gebakken door de hitte van turf en houtvuur. De kachel moest dan wel goed branden anders stond de kamer in een mum van tijd vol rook. Die tijd is voorbij, is maar beter ook.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 2, 2026

Inderdaad ​@Roy74 , ik heb dit briefje overigens zelf geschreven maar is gedicteerd door mijn moeder. Als je, nu ruim 55 jaar geleden het ouderlijk huis verlaat wil je deze 'wetenschap' immers zelf in praktijk brengen. Op de foto zie je een kopie, het origineel bewaar ik veilig in een envelop als ware het een kostbaar kleinood. Overigens bakte in mijn vroege jeugd mijn moeder de knieperties in de kachel. Het beslag werd op een 'kniepertiesiezer' aangebracht en werd dan door het geopende deurtje van de kachel gebakken door de hitte van turf en houtvuur. De kachel moest dan wel goed branden anders stond de kamer in een mum van tijd vol rook. Die tijd is voorbij, is maar beter ook.

In Drenthe werd er turf gestoken hè. Dat is natuurlijk allemaal voor mijn tijd. Maar bij mijn vader thuis werd er met kolen gestookt wat natuurlijk logisch was hier. Toen stond de hele buurt gewoon onder de rook. Dat heet tegenwoordig een milieudelict 😀

Je vertelt het wel weer heel mooi. Ik zie het deurtje van de kachel bijna open gaan.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 3, 2026

“In Drenthe werd er turf gestoken hè. Dat is natuurlijk allemaal voor mijn tijd”.

Niet voor mijn tijd ​@Roy74 . Mijn vader had samen met anderen een klein stukje ‘hoogveen’ net buiten ons dorp. Hier werd in het voorjaar voor eigen gebruik turf gestoken. Mijn vader ‘stak’ de turf en wij kinderen kruiden de gestoken turf op een platte kruiwagen naar het naastgelegen veld. Hier werd de turf zodanig gestapeld dat zon en wind vrij spel had. Zo droogde de turf om in het najaar binnengehaald te worden. Jij sprak over milieudelict, ik zou dit, en ander werk op de boerderij bijna kinderarbeid willen noemen. Maar ik ben er, ook al ging het soms met tegenzin, niet minder van geworden!!