Skip to main content

[GESLOTEN] Vier het einde van het jaar met ons en win een Bricks bus!

• December 30, 2025
  • 41 reacties
  • 587 keer bekeken
Toon eerste bericht

41 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 3, 2026

“In Drenthe werd er turf gestoken hè. Dat is natuurlijk allemaal voor mijn tijd”.

Niet voor mijn tijd ​@Roy74 . Mijn vader had samen met anderen een eigen stukje ‘hoogveen’ net buiten ons dorp. Hier werd in het voorjaar voor eigen gebruik turf gestoken. Mijn vader ‘stak’ de turf en wij kinderen kruiden de gestoken turf op een platte kruiwagen naar het naastgelegen veld. Hier werd de turf zodanig gestapeld dat zon en wind vrij spel had. Zo droogde de turf om in het najaar binnengehaald te worden. Jij sprak over milieudelict, ik zou dit, en ander werk op de boerderij bijna kinderarbeid willen noemen. Maar ik ben er, ook al ging het soms met tegenzin, niet minder van geworden!!

Jouw generatie moest al eerder en op jonge leeftijd aan de slag. Mijn ouders moesten ook al jong hun bijdrage leveren. En nog steeds is die generatie plichtsgetrouw zie ik om me heen.

Alleen al daarom gruwelijk ik bij het lezen van commentaren rondom pensioen. Maar dat is een andere discussie haha.

Overigens werd er in Noord Limburg ook turf gestoken. Zo kan het dat er een dorp Helenaveen is en dat verwacht je niet in die contreien.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 3, 2026

“In Drenthe werd er turf gestoken hè. Dat is natuurlijk allemaal voor mijn tijd”.

Niet voor mijn tijd ​@Roy74 . Mijn vader had samen met anderen een eigen stukje ‘hoogveen’ net buiten ons dorp. Hier werd in het voorjaar voor eigen gebruik turf gestoken. Mijn vader ‘stak’ de turf en wij kinderen kruiden de gestoken turf op een platte kruiwagen naar het naastgelegen veld. Hier werd de turf zodanig gestapeld dat zon en wind vrij spel had. Zo droogde de turf om in het najaar binnengehaald te worden. Jij sprak over milieudelict, ik zou dit, en ander werk op de boerderij bijna kinderarbeid willen noemen. Maar ik ben er, ook al ging het soms met tegenzin, niet minder van geworden!!

Jouw generatie moest al eerder en op jonge leeftijd aan de slag. Mijn ouders moesten ook al jong hun bijdrage leveren. En nog steeds is die generatie plichtsgetrouw zie ik om me heen.

Alleen al daarom gruwelijk ik bij het lezen van commentaren rondom pensioen. Maar dat is een andere discussie haha.

Overigens werd er in Noord Limburg ook turf gestoken. Zo kan het dat er een dorp Helenaveen is en dat verwacht je niet in die contreien.

Toch wel ​@Roy74 , Noord-Limburg en Oost-Brabant staan bekend op hun grote veen- en heidegebieden. De boeken van Toon Kortooms, wo, Mijn kinderen eten turf,  Beekman en Beekman, Help de dokter verzuipt en de Zwarte Plak spelen in contreien als Mariaveen en Helenaveen, in de Peel dus. Heb ze allemaal meerdere keren gelezen, prachtige boeken!

Exusses ​@Alexandra van KPN , we gaan een beetje off-topic 😔.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 3, 2026

Ik dacht altijd dat in Noord-Limburg en Oost-Brabant asperges gestoken werden, maar het blijkt dus turf te zijn, of aten die kinderen toch geen turf maar asperges? Vragen, vragen …….

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 3, 2026

Ik dacht altijd dat in Noord-Limburg en Oost-Brabant asperges gestoken werden, maar het blijkt dus turf te zijn, of aten die kinderen toch geen turf maar asperges? Vragen, vragen …….

Op naar de Bieb ​@Dicksooo, en ga daar op zoek naar de boeken van Kortooms. Al je vragen worden beantwoordt, vast en zeker 😉

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 3, 2026

Asperges is inderdaad typisch iets voor Noord Limburg ​@Dicksooo maar ​@Berrie_Kaas is zeer goed geïnformeerd over de dorpjes waar vroeger turf werd gestoken in Noord Limburg. Ik ben regelmatig in Noord Limburg te vinden (toch nog een uur rijden) maar wist tot voor 5 jaar geleden ook niet dat die dorpjes met die on Limburgse namen daar lagen als soort van nederzetting waar turf werd gestoken. Er zijn ook van die kanalen waarover de turf werd vervoerd. Klein Giethoorn.

In het hotel/restaurant van Helenaveen staan gerechten op het menu met verwijzing naar de boeken van Kortooms. Als je in de buurt bent is het eten daar een aanrader.

En zo is Drenthe en Limburg ook weer verbonden en gaan wij weer langzaam naar die mooie Bricks bus die er te winnen is. Ik las een paar mooie tradities en verhalen rondom de jaarwisseling. ​@Alexandra van KPN zal in het nieuwe jaar vast mild zijn dat we iets off-topic zijn gegaan 😃.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Ik hoop dat iedereen goede feestdagen gehad heeft! En aan mij ook gelijk de eer om de winnaar van deze winactie bekend te maken. Trommelgeroffel….. jij bent de gelukkige geworden ​@AriënC! Van harte gefeliciteerd 🎉 Je prijs komt zo gauw mogelijk jouw kant op! En we zien natuurlijk graag nog een fotootje verschijnen 😁

Haha, de schaal met oliebollen komt nog wel de garage uit ​@Alexandra van KPN?

Hihi, ook dát is nog gelukt! 😁 Ik heb geen foto van de schaal die we uiteindelijk vol hadden (of schalen, in meervoud, als ik de appelbeignets die we ook gemaakt hebben meereken), maar ze waren super goed gelukt. Jouw knieperties zijn ook prachtig mooi gelukt zo te zien, ​@Berrie_Kaas

En vooruit, ik ga het nieuwe jaar niet gelijk streng beginnen hoor ​@Berrie_Kaas en ​@Roy74 😉 Mooi inkijkje in hoe het turfsteken vroeger ging: doet me denken aan het Veenpark waar ik jaren geleden eens geweest ben. In Barger-Compascuum als ik me niet vergis, waar ze nog een stukje turfafgraving hebben waar je kunt kijken. Super interessant!

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 5, 2026

Proficiat ​@AriënC met deze mooie KPN bus 😁

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 5, 2026

Gefeliciteerd ​@AriënC !

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 5, 2026

Gefeliciteerd ​@AriënC !

Hier sluit ik mij van harte bij aan ​@AriënC ! 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 5, 2026

Leuk om te horen! Dankjewel! 😀🎉

Dit voelt als een mooi begin van het nieuwe jaar! 😁

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 5, 2026

Leuk om te horen! Dankjewel! 😀🎉

Dit voelt als een mooi begin van het nieuwe jaar! 😁

Sterker, het is een mooi (en groen) begin van het jaar.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Sterker, het is een mooi (en groen) begin van het jaar.

Nou, dat hadden wij niet mooier kunnen zeggen! 💚

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Lekker bouwen ​@AriënC 

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • January 6, 2026

Leuke tagline heb je ​@Berrie_Kaas  😀

En ​​​​@AriënC gefeliciteerd! ook van de huistijgers, alhoewel zij graag de doos wilden hebben. 😺

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 6, 2026

En ​​​​@AriënC gefeliciteerd! ook van de huistijgers, alhoewel zij graag de doos wilden hebben. 😺

Ik denk dat meerderen wel zo’n doos wilden scoren. Helaas en wel prijs voor ​@AriënC dit keer. Echt KPN collector item.

Inderdaad heeft ​@Berrie_Kaas altijd leuke tags 😂

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 6, 2026

Dank ​@huistijger en ​@Roy74 😉, tags zijn vandaag de dag met de diverse zoekmachines eenvoudig te vinden, te selecteren en te koppelen het stukje tekst in je bijdrage in deze community. Je moet echter wel de juiste kernwoorden gebruiken om te vinden wat je zoekt, maar dat (her)kennen we allemaal.