Skip to main content
Sticky

KPN Community op pad deel 4: Wat gebeurt er met apparatuur die je naar ons terugstuurt?

• August 12, 2026
  • 3 reacties
  • 77 keer bekeken
Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Het is tijd voor deel vier van onze ‘op pad’ reeks! De vorige keer namen we je mee in onderhoud in ons netwerk, en wat als het anders loopt dan gepland. Deze keer geven we je een inkijkje in wat er allemaal bij komt kijken als onze klanten apparatuur naar ons terugsturen. En waarom het terugkrijgen van eigen opgestuurde apparatuur niet makkelijk is. Lees je mee?

KPN Community op pad: een inkijkje in het terugsturen van apparatuur

In onze reeks ‘KPN Community op pad’ geven we je een kijkje achter de schermen bij verschillende onderwerpen en afdelingen binnen KPN. We gaan zelf op pad om informatie op te halen, en uit te zoeken hoe het zit. 

Deze keer zijn we op pad geweest om te bekijken hoe het zit met terugsturen van je KPN apparatuur en wat daarbij komt kijken. We zien nog wel eens vragen in de Community over terugsturen van apparatuur, wat dit onderwerp des te interessanter maakt. 

Apparatuur terugsturen: waarom is dat belangrijk?

Zoals je vast weet wordt veel KPN apparatuur, zoals onze modems en tv-ontvangers, in bruikleen bij je abonnement uitgegeven. Dat betekent dat als je je abonnement wijzigt of opzegt, je deze apparatuur naar ons terugstuurt. 

Je ontvangt daarvan bericht van en vervolgens ontvang je een retourdoos of een e-mail met een streepjescode. Meer daarover lees je in dit artikel:

Wat gebeurt er met de teruggestuurde apparatuur?

Apparatuur die je naar ons terugstuurt, komt binnen bij onze partner Logicall. Zij zorgen ervoor dat de apparatuur op een milieubewuste manier gecontroleerd, gerepareerd en/of gerecycled wordt.

Pakketten komen binnen in rolcontainers, in grote getale tegelijk. De binnengekomen pakketjes worden eerst uitgepakt en gesorteerd. Karton en plastic wordt verzameld om te recyclen. De apparatuur wordt ook direct gesorteerd per type apparaat en verdeeld over verzamelbakken.

Teststations

Voor elk type apparaat is er een eigen teststation. Er worden vaak tientallen tegelijk aangesloten. De eerste stap is digitaal opschonen van de apparatuur, oftewel, er wordt voor gezorgd dat er geen informatie meer in staat. Daarna kan het testen beginnen.

Modems worden aangesloten en getest, net als Digitenne ontvangers, glasvezelkastjes, tv-ontvangers, enzovoorts. Je moet je dus voorstellen dat er tafels/bureau’s vol met dezelfde apparaten staan. Alle apparaten worden allemaal aangesloten en getest via computers of beeldschermen. 

Schoonmaakstation

Als ze goed bevonden worden, dan worden de apparaten langs een ‘schoonmaakstation’ gehaald: alle apparaten worden met de hand schoongemaakt en gecontroleerd. Defecte onderdelen worden vervangen.

Defecte apparatuur of onderdelen worden wederom gesorteerd om gerecycled of hergebruikt te worden.

Leuk om te weten: Veiligheid staat voorop! Voordat wij de vloer op mochten om een kijkje te nemen, werden we eerst voorzien van makeshift-veiligheidsschoenen (zie onder) en veiligheidsvesten. 

Veiligheids-instappers

Een collega die mee ging noemde het ook wel de pipo schoenen 😂

Ik heb eigen apparatuur teruggestuurd, kan ik dit nog terugkrijgen?

We zien de vraag wel eens voorbijkomen: Ik heb per ongeluk iets van mezelf teruggestuurd met de KPN apparatuur. Kan ik dit terugkrijgen?

Door de hoeveelheid pakketten en apparatuur die bij onze logistieke partner binnenkomt, is het bijna onmogelijk om te sorteren en bewaren wat onterecht naar ons opgestuurd is. We hopen dat dit artikel helpt om hier een idee bij te hebben.

Ik moet zeggen, ik wist tot voor kort zelf ook niet hoe groot dit proces werkelijk is en hoeveel er binnen komt. Na ons kijkje in dit proces begrijp ik waarom 't zo lastig is om onterecht teruggestuurde spullen er uit te filteren.

Waarom krijg ik apparatuur die niet werkt of niet schoon is?

Zoals je hier leest, wordt alle apparatuur stuk voor stuk gecontroleerd en schoongemaakt. Toch kan er gezien de grote hoeveelheid apparatuur die wordt verwerkt, iets doorheen glippen.

Ook gebeurt het soms dat mensen zelf apparatuur via andere kanalen kopen of verkopen, denk aan bijvoorbeeld marktplaats. Dit is zoals je al gelezen hebt niet de bedoeling, omdat de apparatuur eigendom blijft van KPN. Daarnaast hebben we de kwaliteit niet in de hand, als apparatuur buiten KPN om wordt aangeschaft.

Heb je problemen met apparatuur? Maak gerust een belafspraak of maak een eigen topic aan. We helpen je graag!

Leuk om te weten II: de gecontroleerde en schoongemaakte apparatuur wordt ook gebruikt om de voorraad in de bussen van onze monteurs aan te vullen. Zo hebben de monteurs altijd apparatuur (modems, bekabeling, tv-ontvangers) bij zich, en worden apparaten die goed werken opnieuw ingezet. Zo gaan we samen voor groen 😊

Conclusie

Het was wat ons betreft een verhelderend bezoek en een mooie inkijk in hoe dit proces in zijn werk gaat! 

• Het proces is betrouwbaar en goed ingericht
  • We doen veel om verspilling te voorkomen
  • Apparatuur wordt opnieuw gebruikt in plaats van weggegooid
  • Dit past bij ons duurzame (groene) beleid

Wij hopen dat 't voor jou ook meer een idee geeft over hoe dit werkt. Heb je vragen of opmerkingen? Deel ze vooral met ons hieronder. En heb jij vragen over bepaalde dingen bij KPN, deel ze dan ook, mogelijk kunnen we erin duiken.

3 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 12, 2026

Leuk ​@Alexandra van KPN 👍🏼,

Pakketten komen binnen in rolcontainers, in grote getale tegelijk. De binnengekomen pakketjes worden eerst uitgepakt en gesorteerd.

Modems worden aangesloten en getest, net als Digitenne ontvangers, glasvezelkastjes, tv-ontvangers, enzovoorts. Je moet je dus voorstellen dat er tafels/bureau’s vol met dezelfde apparaten staan. Alle apparaten worden allemaal aangesloten en getest via computers of beeldschermen. 

Ik ben nu speciaal geïnteresseerd in de Digitenne-ontvangers. Ik neem aan dat ze daar de ZXV7200 en RBX2800 apart gesorteerd hebben. Tenslotte zijn dat twee verschillende apparaten. 

Dan zou het toch ook veel makkelijker moeten zijn om een keuze te moeten kunnen maken als een klant een specifieke ontvanger wil ontvangen? 

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6

Jammer dat de plaatjes een beetje klein zijn, zo mis je net een stukje besef van hoe vol die karren staan en eventueel die tafels hoe dat er uit ziet.

Verder wel heel interresant om te lezen😀

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

We hebben helaas geen grotere afbeelding maar er wordt inderdaad aardig wat verwerkt!