Skip to main content

Wifi Mysteries én tips voor goede wifi van onze monteur Barbara!

• October 20, 2025
  • 15 reacties
  • 275 keer bekeken
Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Goed én snel internet, niemand kan en wil meer zonder. Dat begrijpen wij bij KPN maar al te goed! Daarom deelt onze monteur Barbara haar beste tips voor supergoed wifi. 

Tips voor supergoed wifi

Als iemand weet wat goede tips zijn om je wifi te verbeteren, dan zijn het wel onze monteurs. Zij komen bij veel klanten thuis en hebben daarom veel ervaring met het oplossen van (onder andere) wifiproblemen. Daarom geeft monteur Barbara tips! 

Wist jij dat wifi vaak belemmerd wordt door stoorzenders?

1. Plaats je modem zo hoog mogelijk

“Als er mensen door het huis lopen, houden zij het wifisignaal tegen. Plaats daarom het modem zo hoog mogelijk. Zo kan het wifisignaal zich ongehinderd boven de hoofden van mensen verplaatsen.”

En ik vis er nog een interessante tip voor je uit:

4. Geen spiegel of hoogglansverf op de deur van de meterkast

“Als je een spiegel hebt bevestigd op de deur van de meterkast, dan kaatst deze het wifisignaal terug. Dat gebeurt ook als de deur van de meterkast met hoogglansverf is beschildert. Plaats het modem ook niet achter een boekenkast of buffetkast met hoogglansverf.”

Het hele artikel met alle tips van Barbara lees je hier: Monteur Barbara geeft wifitips | KPN

Heb jij onze Wifi Mysteries al gezien?

Een leuke en leerzame serie waarin we laten zien waarom wifitips als die van Barbara écht werken. Ze geven mij een Cluedo gevoel: wie heeft het gedaan? 😉 Pauzeer de video voor het einde en raad de boosdoener!

Nog een extra tip: verbeter je wifi met de MijnKPN app

En we vullen 'm aan met een tip van onszelf! Gebruik de MijnKPN app om je wifi eenvoudig te verbeteren of je SuperWifi punten in te richten.

En jij? Hoe zorg jij voor goede wifi thuis?
Deel je beste tips of ervaringen hieronder: wie weet help je er een ander mee!

15 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 20, 2025

Ik ken Barbara! Super aardige monteur. 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 22, 2025

Marketingteam van KPN komt met een sterk antwoord op de wifi garantie van de oranje concurrent. 😉

Moet wel zeggen dat ik die filmpjes bovenverwachting geinig in elkaar vind zitten. Hopelijk volgen er nog meer en hoop vooral wat meer onbekende weetjes die je minder snel verwacht. Bijvoorbeeld dat spiegels en hoogglansverf signaal tegenhoudt, had ik nooit bij stilgestaan. Super interessant.

In het artikel wordt gesproken over “wifiversterker”, maar ik zou zelf wel “wifi repeater” afraden. Deze verstoren meer dan dat het goed doet. Het allerbeste blijft om gewoon meerdere wifi punten (bijvoorbeeld SuperWifi, of een TP-Link Deco-set) bekabeld aan te sluiten in huis. 

Wij hebben ook binnenhuis drie wifipunten bekabeld, omdat er één muur midden in huis erg veel verstoord. Nu heeft die muur ook een grote spiegel, dus wellicht kan dat het ook wel zijn geweest. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 22, 2025

1. Plaats je modem zo hoog mogelijk

Maar houd ongeveer 30cm afstand van het plafond. Hetzelfde afstand van de muur of vloer. Deze afstanden zijn vooral belangrijk bij plafond/vloer/muren van beton.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Ik ken Barbara! Super aardige monteur. 

Wat leuk ​@Ik_Combineer! Dat is toevallig 😁 Oh en als je nog meer tips hebt, deel ze dan vooral hier.

Leuk zijn de filmpjes he ​@ikheetjeff? De spiegel wist ik wel, maar hoogglansverf was voor mij ook nieuw. Zo veel ogenschijnlijk kleine dingen die je wifi dus toch kunnen verstoren. 

De wifipunten zijn voor jou dus een goede oplossing! Dat is super. En inderdaad, misschien is die spiegel op die muur dan (ook) wel een boosdoener. 

Goede aanvulling ​@TDN

JoCoLa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • October 22, 2025

Recht tegenover onze meterkast in de hal hangt op 1,5 meter afstand aan de wand een flinke spiegel (0,6m2).  Ik verneem niet echt dat dit invloed heeft op mijn WiFi signaal door deze spiegel. De gehele benedenverdieping meet ik keurig rond de 200/200 mb/s en op de bovenverdieping dankzij een bedrade SW2 het zelfde resultaat. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@JoCoLa, fijn dat het dan geen directe invloed heeft en dat de Wifi stabiel is!

• October 22, 2025

Van de spiegels was mij bekend net als HR glas, maar een persoon? Een ruimte moet wel heel vol zijn met visite als dat een probleem kan opleveren. Nu valt het me wel vaker op dat de modemrouters vaak laag en uit het zicht staan. Op zich is dat natuurlijk geen probleem maar voor de interne wifi radio wel. Niemand wil natuurlijk zo'n ding in het volle zicht hebben hier hangt de box 12 ook achter een gordijn.

Terzijde het gaat om de metaalverf achter het glas van een spiegel als die spiegel op de wand met de buren hangt is de weerkaatsing juist gunstig,  bij de hoogglans verf ben ik wel benieuwd wat dan specifiek de signaal remmer is.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Rowi. Ik ben het met je eens dat plaatsing één van de belangrijkste factoren kan zijn voor de kwaliteit van de Wifi. Ik zit ook even te denken wat de factor kan zijn bij hoge glansverf. Ik vind als ik zoek alleen bepaalde artikelen terug over bepaalde materialen kan bevatten die het signaal kan blokkeren. Maar dan hebben ze het al vaak over specifieke anti-wifi verf. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • October 25, 2025

Mijn Box12 hangt niet in de meterkast maar in de kast onder de trap. Dat was de enige plek waar Reggefiber indertijd de glasvezel naar binnen wilde brengen. Nu heb ik daar de modem keurig met de meegeleverde beugel hoog opgehangen. En ik klaag niet over mijn Wifi in het huis.

Voor de bovenverdieping heb ik 1 Superwifi, met name voor de draadloze TV+ maar een prettige bijvangst is dat Musicast sinds Superwifi echt geweldig werk zonder enige hapering. En in de Wifi test die ik recent deed kwam naar boven dat ik al aardig optimaal draai. Alleen maar de bevestiging dat ik terecht tevreden kan zijn.

Ik vind overigens die Wifi garantie claims dubieus. Het is simpelweg heel erg lastig om achter de voordeur bij mensen in zo veel verschillende setups dit soort garanties te claimen. Wat natuurlijk wel goed is, dat KPN nu via de mijnKPN app mensen de mogelijkheid geeft om te meten. Het blijft uiteindelijk de verantwoordelijkheid van eenieder om de boel netjes in te richten en vooral ook een beetje realistisch te zijn over de draadloze snelheden.

Hoeveel verzoeken om deuren opnieuw te schilderen zou KPN inmiddels binnen hebben gekregen? 😀

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 25, 2025

Voor de bovenverdieping heb ik 1 Superwifi, met name voor de draadloze TV+

Beste ​@Roy74 als de superwifi een SW#2 is, dus de zwarte ronde, kun je zelfs voor meer stabiliteit de TV+ bekabeld verbinden met de extra LAN-poort op de SW#2.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • October 25, 2025

Ja, dat wist ik ​@JanD maar mijn Superwifi staat nu op een plek die veel handiger is en TV+ werkt gewoon erg goed draadloos. En ja, het is draadloos vanaf Box12 en draadloos vanaf Superwifi naar TV+
Het was zelfs de reden om Superwifi aan te schaffen en het stelt me zeker niet teleur.

Maar toch dank voor je bericht. Ik denk dat velen deze tip niet weten en hebben zo deze info alsnog.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • October 25, 2025

Bij mij loopt er een kabel door de muur van de meterkast naar de woonkamer. Dus ik heb mijn Box 12 op dat patchpoortje zitten. Zo heb ik op de open floor plan benedenverdieping prima wifi. Vanaf het modem loopt een kabel onder plint naar waar de tv staat. Daar heb ik een switch zodat ik tv en TV+ Box bekabeld aan kan sluiten. Aan het modem zit een bekabelde SW2, maar die voegt eigenlijk niets toe, die zit er meer voor testdoeleinden. 

De tweede SuperWifi zit boven aangesloten op een switch, en die switch zit weer op een homeplug in mijn werkkamer. In die werkkamer heb ik de Soundbox die ook op die switch zit. In de slaapkamer staat een TV+ Box die draadloos met de SW2 verbindt, kabel leggen is niet echt haalbaar daarvoor. Maar ook niet nodig want werkt als een zonnetje. 

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • October 28, 2025

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • October 29, 2025

Ze zijn gewoon erg leuk om te zien die filmpjes. 

Forum|alt.badge.img+2

Dan ga ik iets heel gemeens vragen, Kan de babyfoon van de buren mijn wifi verstoren?