Skip to main content

Bij mijn vorige provider had ik een SIM waarmee ik voor 5 euro per maand de databundel van het hoofdabo kon gebruiken. Bij KPN is dat omgezet in een los data-abo waar ik voor 5 euro per maand gebruik van maakte en waarbij ik MB's kon delen. Dit is zo aangeraden door een KPN-medewerker toen.

Door de constante inflatiecorrecties betaalde ik uiteindelijk 7 euro per maand bij. Dacht dat even naar 6 euro per maand te kunnen resetten door te switchen naar een nieuw maandelijks abo, maar nee hoor. De combivoordelen vervallen omdat ze nu anders zijn, ondanks dat ze bij het afrekenen wel nog genoemd worden.

Dan heb ik het nog niet over het feit dat er geen inflatiecorrectie over de korting is uitgevoerd waardoor de inflatiecorrectie bij mij meerdere procenten hoger netto uitkomt dan de CBS Consumentenprijsindex. Dit zal bij veel KPN-abonnees het geval zijn.

Het blijkt dat de voorwaarden van KPN Compleet/Combivoordeel/Hussel zijn veranderd. KPN Compleet is veranderd in Hussel en dat is veranderd in Combivoordeel. Hoewel de data-only abo's wel nog steeds Hussel zijn blijkbaar. Soms wordt "Hussel" genoemd als abonnementsvorm, soms wordt ernaar verwezen als kortingsvorm. Het abo heet hussel en heeft z'n eigen voorwaarden, maar er blijken ook "Hussel" voorwaarden te zijn voor enkel alleen de korting. Wie verzint dit?

Bij het afrekenen klik ik aan dat ik nog een ander abo heb en de prijs wordt met 5 euro verlaagd. Nu krijg ik een mailtje dat het abo toch bijna 2x zo duur is als bij het afrekenen werd aangegeven. Kunnen jullie hem even annuleren voor me aangezien ik op dag 1 van 14 zit van mijn herroepingsrecht? De hele SIM annuleren dus, niet alleen de verlenging.

Hallo @EenRuud ,

Annuleren gaat niet via het forum. Wel via wederom 0800-0402 bellen. 
 

Overigens staat het Combivoordeel nooit in de overeenkomst omdat dit een voordeel is onder voorwaarden. (Aanwezigheid van een thuisabonnement) Je gaat de kortingen wel terugvinden in de facturen. 


Okee, bij allerlei problemen worden er privéberichten gestuurd maar bij annuleren niet, dus ik zal wederom(?) het 0800-nummer bellen.

De onduidelijke voorwaarden alsmede het aangeven van een dus niet-kloppende opsomming van een abonnementstarief dat uiteindelijk hoger is vind ik wel kwalijk. Op de website waar je het abo afsluit en in de bevestigingsmail staat de korting wel genoemd, maar blijkbaar wordt pas bij facturatie gecheckt of er een korting geldt.

Door de veranderingen in de drie verschillende combinatie-voordeel-structuren die KPN nu naast elkaar hanteert (Compleet, Hussel, Combivoordeel) is het niet altijd duidelijk wat er nou geldt. Voordat ik het abo verlengde gold de korting wel omdat er toen Compleet gold.

Uit de voorwaarden die ik voor het afsluiten las maakte ik op dat de korting wel gold, maar die voorwaarden golden maar voor één abo, voor het andere abo golden andere kortingsvoorwaarden. Dat ik niet de enige ben die tegen deze jungle van regels aanloopt blijkt wel uit andere topics.

Iets wat positief voor de klant zou moeten zijn leidt vaak tot een prijsopgaaf waar aannames worden gemaakt door personeel, geautomatiseerde systemen én de klant, en uiteindelijk klopt het niet en wordt het juist negatief met een uitvoering die op punten zelfs in strijd kan zijn met consumentenrecht.

Erg zonde, doet afbreuk aan het merk KPN, en is voorkombaar als er goed beleid op wordt gevoerd.


Compleet en Hussel zijn inderdaad oude abonnementsvormen. Er zijn ook nog oudere abonnementsvormen in omloop zoals de oude alles-in-één-abonnementen. 
 

Mijn ervaring is dat de huidige abonnementsvorm vaak voordeliger is omdat er over die oude abonnementen al een hele rij aan jaarlijkse prijsstijgingen zijn heengegaan. Verlengen is dus vaak een besparing, maar je zit wel weer vast aan een langere contractstermijn. Het blijft een kwestie van goed vergelijken en zelf bepalen wat voor jou het gunstigst is. 
 

Tip: Bij de thuisabonnementen zijn de prijsverschillen nog veel groter. Zelf ben ik rond 1 juli 2023 overgestapt naar het huidige abonnement en dat scheelt maandelijks aardig wat euro’s. 


Klopt trouwens niet helemaal, Hussel is nog steeds het huidige data-abonnement. Dus de Hussel-voorwaarden gelden voor mij 😂

Oude abo switchen is verder geen optie voor mij ivm buitenland-voordelen die in de nieuwe abo's niet meer beschikbaar zijn. Dus dan maar inflatiecorrectie betalen, heb ik me al bij neergelegd. Alleen had ik als ik dit wist niet mijn huidige data-abo verlengd, en ik heb nota bene de voorwaarden gelezen maar blijkbaar begreep ik ze niet goed of heb ik de verkeerde kortingsvoorwaarden gelezen.