Skip to main content
Beantwoord

Gaat KPN samenwerking met NordVPN?

• May 4, 2025
  • 42 reacties
  • 610 keer bekeken

Beste lezers,

Ik zag op de site van NordVPN het volgende artikel:

https://nordvpn.com/nl/blog/nordvpn-samenwerking-met-kpn/

Maar ik kan hierover (nog) niets op de KPN site of in de mijnKPN app terugvinden. Is hierover iets bekend?

Beste antwoord door Remco van KPN

Goedemiddag allen! We hebben navraag gedaan en inmiddels duidelijkheid verkregen.

Er was sprake van wat miscommunicatie. Het gaat niet direct om een samenwerking maar er bestaat wel sinds kort de mogelijkheid om NordVPN af te rekenen met KPN Pay, net als bij sommige andere apps. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

42 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • May 4, 2025

Ik moet zeggen dat ik deze ook wel bijzonder vind. Misschien heb je een primeur of mogelijk is het helemaal niks. KPN heeft in ieder geval nog niks aangekondigd.

JanD
Superuser
  • May 5, 2025

Beste ​@Gerco_ en ​@Ik_Combineer , waarschijnlijk gaat het om KPN zakelijk.

Voor consumenten is de noodzaak voor een VPN minder.

• May 5, 2025

Zakelijke klanten hebben net zo goed niets aan NordVPN. Wel aan een VPN verbinding naar hun eigen bedrijf/servers. Maar zo'n dienst biedt NordVPN niet aan dacht ik.

Ik zou zeggen dat dit dan juist voor de consumentenmarkt is. Er zullen 1000en particuliere klanten zo stom zijn om dit via KPN af te nemen voor 10 euro per maand.

Zakelijke klanten zullen grotendeels wel wijzer wezen. 

Ik heb overigens afgelopen weken topics gezien waarin men melde dat NordVPN niet goed functioneert op het mobiele netwerk van KPN. Dus misschien moeten ze dat eerst maar eens oplossen.

https://community.kpn.com/mobiel%2D15/nordvpn%2Dwerkt%2Dniet%2Dmobiel%2Dinternet%2D633010?tid=633010

• May 5, 2025

Nog vreemder worden dergelijke VPN services niet actief geblokkeerd door de providers? Anders kan nu elke klant die dit via KPN zou afnemen gaan klagen waarom de KPN TV app niet werkt.

• May 5, 2025

Nog vreemder worden dergelijke VPN services niet actief geblokkeerd door de providers? Anders kan nu elke klant die dit via KPN zou afnemen gaan klagen waarom de KPN TV app niet werkt.

Misschien dat NordVPN in hun app een aanpassing maakt zodat alle diensten van KPN buiten de VPN om gaan.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • May 5, 2025

Dat lijkt me een beetje stug want zakelijk bieden we ons eigen vpn aan.

https://www.kpn.com/zakelijk/grootzakelijk/secure-networking/vpn

• May 5, 2025

Misschien dat NordVPN in hun app een aanpassing maakt zodat alle diensten van KPN buiten de VPN om gaan.

Dus heeft het nog geen nut. Met Eset en F secure (🤮) lijkt KPN al genoeg opties te bieden. Nu mag daar natuurlijk best anoniem surfen bij komen. 

• May 5, 2025

Dus heeft het nog geen nut. 

Welk nut zou het überhaupt moeten hebben dan? 🙈

JanD
Superuser
  • May 5, 2025

Ik zou zeggen dat dit dan juist voor de consumentenmarkt is. Er zullen 1000en particuliere klanten zo stom zijn om dit via KPN af te nemen voor 10 euro per maand.

Is dat bedrag uit de lucht gegrepen of ergens op gebaseerd ​@Marlon92 ???

JanD
Superuser
  • May 5, 2025

Dat lijkt me een beetje stug want zakelijk bieden we ons eigen vpn aan.

https://www.kpn.com/zakelijk/grootzakelijk/secure-networking/vpn

Dat dacht ik ook ​@Ik_Combineer , maar het zou kunnen dat KPN op een andere toeleverancier overstapt of er een leverancier bijneemt om niet van 1 partij afhankelijk te zijn.

P.S. even off topic, de glasvezelkast staat nog steeds scheef, maar heb gelukkig nog wel internet.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 5, 2025

Voor de duidelijkheid, ik hoef geen VPN opties om van buitenaf naar mijn eigen netwerk te verbinden, dit ondersteunt mijn eigen router al, en hier maak ik regelmatig gebruik van als consument.

Ik was op zoek naar een VPN dienst die het mogelijk maakt om lokaal gebonden content te kunnen kijken buiten Nederland. Dit werkt op zich al gratis met Tunnelbear maar de gratis versie heeft een datalimiet. Als je er dan toch voor gaat betalen, dan is NordVPN denk ik een betere optie en als je er dan via KPN nog eens combivoordeel op zou kunnen krijgen is dat als Hollander natuurlijk nog mooier meegenomen. 

• May 5, 2025

Is dat bedrag uit de lucht gegrepen of ergens op gebaseerd ​@Marlon92 ???

Zomaar uit de lucht gegrepen. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 5, 2025

@Gerco_ Voor jouw doel kan je geen externe VPN diensten gebruiken, je moet een eigen VPN server bij jouw thuis installeren (op een eigen router b.v. Fritz!box of NAS of een PC of een geschikte apparaat)

• May 5, 2025

Ik was op zoek naar een VPN dienst die het mogelijk maakt om lokaal gebonden content te kunnen kijken buiten Nederland.

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat KPN zoiets zou gaan faciliteren. Al zou KPN gaan samenwerken met NordVPN, dan moet je niet vreemd opkijken als er alleen Nederlandse VPN servers beschikbaar zullen zijn...

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • May 5, 2025

Maar waarom zou de noodzaak voor de consument minder zijn, is dat niet aan de consument zelf om te bepalen ?

Ik gebruik NordVPN, en sinds deze week is op HBO Max een serie verwijderd wegens uitzendrechten. Via NordVPN met de Amerikaanse server kan ik deze serie bekijken omdat de rechten in Amerika nog actief zijn.

Tevens staat in het nieuwsbericht van NordVPN het volgende:

Quote:
KPN-klanten kunnen vanaf nu online veiligheid aan hun abonnement toevoegen en met een gerust hart streamen, surfen en gamen.

Ik denk niet dat bedrijven de behoefde hebben om eindeloos te streamen, surfen en gamen, bedrijven moeten geld verdienen, het is doorgaans geen speeltuin daar.

Quote:
Door NordVPN met KPN te bundelen, surf je niet alleen veiliger, maar komen beide diensten netjes en overzichtelijk op één factuur te staan. Ook financieel doen KPN-klanten hier hun voordeel mee: ze worden vrijgesteld van de 21% btw die normaal op het NordVPN-abonnement wordt geheven.

Bedrijven krijgen hun BTW altijd terug, dus dat zou ook niet kloppen dan in hun bericht.

Ik gok dat op kort termijn ​@Shyrin van KPN hier een aankondiging topic over zal plaatsen..

• May 5, 2025

Voor de duidelijkheid, ik hoef geen VPN opties om van buitenaf naar mijn eigen netwerk te verbinden, dit ondersteunt mijn eigen router al, en hier maak ik regelmatig gebruik van als consument.

Ik was op zoek naar een VPN dienst die het mogelijk maakt om lokaal gebonden content te kunnen kijken buiten Nederland. Dit werkt op zich al gratis met Tunnelbear maar de gratis versie heeft een datalimiet. Als je er dan toch voor gaat betalen, dan is NordVPN denk ik een betere optie en als je er dan via KPN nog eens combivoordeel op zou kunnen krijgen is dat als Hollander natuurlijk nog mooier meegenomen. 

Daarom worden deze diensten juist geblokkeerd. Anders kan bijvoorbeeld elke KPN klant op de Smart TV in de camper waar dan ook ter wereld de KPN tv app gebruiken. Binnen de EU en zelfs buitenshuis binnen Nederland zal je moeten casten. 

@Marlon92 de enige nut die een VPN service voor mij zou hebben is de betrekkelijke anonimiteit. Mijn publiek ip van KPN afschermen. Dan moet ik niet voor de emaildienst of de tv app allerlei instellingen moeten maken.

Bijzonder dat HBOMAX bij bnh NordVPN niet blokkeert.

• May 5, 2025

Dat is een kwestie van tijd. Dan word NordVPN geblokkeerd door HBO.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • May 5, 2025

De ip adressen veranderen best snel, lastig bijhouden.

Dit mogen providers niet blokkeren..

Netneutraliteit (EU-verordening 2015/2120)  

Netneutraliteit is het principe dat internetproviders al het internetverkeer gelijk moeten behandelen. Dit betekent onder andere dat zij specifieke diensten zoals VPN's niet mogen blokkeren, vertragen of discrimineren, tenzij dit door een rechter is opgelegd.

Daarom worden deze diensten juist geblokkeerd. Anders kan bijvoorbeeld elke KPN klant op de Smart TV in de camper waar dan ook ter wereld de KPN tv app gebruiken. Binnen de EU en zelfs buitenshuis binnen Nederland zal je moeten casten. 

De VPN wordt niet geblokkeerd, de app bepaald op basis van je GPS waar je zit en blokkeert op GPS data.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • May 5, 2025

Dat is een kwestie van tijd. Dan word NordVPN geblokkeerd door HBO.

IP adressen veranderen regelmatig, wat het lastig maakt om ze bij te houden voor de streaming diensten. Soms worden ze geblokkeerd, maar door een andere server te herladen werkt het weer.

We gebruiken het al dik een 1.5 jaar op de AppleTV en werkt nog steeds prima.

• May 5, 2025

IP adressen veranderen regelmatig...

Er zijn bedrijven die dit 24/7 bijhouden en blacklists van deze adressen aanbieden als dienst aan grote providers zoals KPN. 

• May 5, 2025

De VPN wordt niet geblokkeerd, de app bepaald op basis van je GPS waar je zit en blokkeert op GPS data.

Je kunt ook tv kijken via de website op een laptop die helemaal geen GPS heeft. Dat werkt buiten de EU ook niet.

• May 5, 2025

De IP locatie die een VPN service gebruikt is zover mijn kennis gaat ook bepalend je moet met je Smart TV binnen het KPN ip bereik zitten. Daarnaast kan en zal de gps locatie ook meespelen. Het hoe en wat exact weet ik niet. 

Maar goed, waarschijnlijk is NordVPN inderdaad sneller met dit naar buiten brengen dan KPN.

Voor gamers kan de anonimiteit helpen maar voor het streamen heeft een vpn service in mijn ogen nul meerwaarde behalve dan het omzeilen van de distributie regels.

Het grote issue is wat doet NordVPN of een andere VPN service met het surf gedrag daar gaat het namelijk om.  

Een ad blocker kan nog nuttig zijn. Dan is of Plus of Ultimate  nodig. De kosten die marlon noemde zijn behoorlijk realistisch uitgaande van maandabonnementen. Bij jaarabonnementen blijf je onder de € 10,00

https://nordvpn.com/nl/pricing/

Mijn ervaring met een paar van die services is dat het de boel trager maakt daarom gebruik ik Fsecure absoluut niet.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • May 5, 2025

Er zijn bedrijven die dit 24/7 bijhouden en blacklists van deze adressen aanbieden als dienst aan grote providers zoals KPN. 

Maar KPN mag geen VPN diensten blokkeren, streaming diensten wel maar dit veranderd zo snel dat het water naar de zee dragen is. Zelfs voor bedrijven die dit bijhouden.
Dat blijkt ook wel, want mijn Netflix en HBO werken al sinds ik die VPN dienst heb.

Je kunt ook tv kijken via de website op een laptop die helemaal geen GPS heeft. Dat werkt buiten de EU ook niet.

Zonder VPN wordt de locatie gedetecteerd via het IP adres, en sommige laptops delen de GPS locatie. Ik heb verder geen idee hoe het internet-tv-kijken wordt gedetecteerd of geblokkeerd omdat ik dit nooit getest heb.

• May 5, 2025

Maar KPN mag geen VPN diensten blokkeren...

Voor zijn eigen (TV) diensten wel. Net zo goed als de streamingsdiensten dit mogen.

En dat ip adressen veel veranderen is relatief. Ze veranderen veel, maar wel binnen dezelfde ip ranges. IP adressen hebben een eigenaar. Wie die eigenaar is kun je gewoon opvragen. Zo heeft KPN bepaalde ip ranges en ook NordVPN heeft bepaalde ranges. Willen ze andere ip adressen gebruiken? Dan zullen ze die toch echt eerst moeten kopen.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • May 5, 2025

De IP locatie die een VPN service gebruikt is zover mijn kennis gaat ook bepalend je moet met je Smart TV binnen het KPN ip bereik zitten. Daarnaast kan en zal de gps locatie ook meespelen. Het hoe en wat exact weet ik niet. 

Smart tv kijkt alleen naar het ip, ik heb een eigen WireGuard VPN verbinding naar huis en dan werkt het gewoon omdat het mijn eigen thuis ip is.

Voor gamers kan de anonimiteit helpen maar voor het streamen heeft een vpn service in mijn ogen nul meerwaarde behalve dan het omzeilen van de distributie regels.

NordVPN verwijst naar streamen als een middel om landelijke licentierechten te omzeilen, hoewel ze dit uiteraard niet expliciet vermelden, aangezien ze mensen niet mogen aanzetten om dit te doen.
Daarnaast willen sommige mensen gewoon anoniem blijven in wat ze doen om persoonlijke redenen. Een VPN is versleuteld, waardoor men niet kan zien wat ze doen.

Als voorbeeld kun je geblokkeerde websites door de overheid bezoeken, content downloaden of gewoon veilig bankieren in een hotel of restaurant.

Ik maak in hotels altijd gebruik van mijn eigen VPN (WireGuard) naar huis voor de veiligheid, vooral bij het bankieren is dat erg fijn.