Skip to main content

KPN zegt dat MB’s delen in 3 stappen kan. Dat klopt. Je krijgt per sms keurig bericht van de MB’s die van je account afgaan. Maar KPN zegt er niet bij dat zij de MB’s onder zich houden, niet direct overmaken en zelf bepalen wanneer zij die MB’s overmaken. Dat is niet transparant naar de klant toe. Hierover wordt op geen enkele manier transparant gecommuniceerd. Als je niet controleert of en zo hoeveel MB’s zijn overgemaakt weet je het niet. Ik ben benieuwd wat de toezichthouder van deze wijze van communiceren vindt. 

admin: reactie afgesplitst en eigen topic voor jou vraag aangemaakt. Reacties mee verplaatst.

 

KPN zegt dat MB’s delen in 3 stappen kan. Dat klopt. Je krijgt per sms keurig bericht van de MB’s die van je account afgaan. Maar KPN zegt er niet bij dat zij de MB’s onder zich houden, niet direct overmaken en zelf bepalen wanneer zij die MB’s overmaken. Dat is niet transparant naar de klant toe. Hierover wordt op geen enkele manier transparant gecommuniceerd. Als je niet controleert of en zo hoeveel MB’s zijn overgemaakt weet je het niet. Ik ben benieuwd wat de toezichthouder van deze wijze van communiceren vindt. 

 

Hoe bedoel je dit? Ik deel maandelijks mijn mb's met me oma en dit wordt direct overgeschreven op het moment dat ik het verstuur. KPN heeft geen spaarpot of kluis waar het eerst heen gaat. Altijd direct van nummer A naar nummer B. 


Ik heb vandaag een half uur telefonisch gesproken met een medewerker van KPN die mij het systeem van de kluis (wachtrij) heeft uitgelegd. De KPN spaarpot of kluis bestaat wel degelijk. Wellicht is je oma een van de gelukkige, maar mijn 6 MB’s zijn wel afgeboekt maar nog niet op de plaats van bestemming gearriveerd. Ik zal zeker bijhouden wanneer de MB’s daadwerkelijk worden afgeleverd. 


Kijk dus niet alleen naar het afboeken op je eigen nummer, maar ook naar het tijdstip van binnenkomen bij je oma en kijk ook naar de hoogte van de MB’s! 


Als ik MB's naar mijn vrouw overmaak, krijg ik meteen een SMS dat er afgeboekt is.

Bij mijn vrouw is het er wel meteen bij, maar krijgt ze soms pas veel later een SMS dat het er bij is.

 


Hi @Lae en welkom op ons forum!

Ik hoop dat ik als KPN medewerker jou wat duidelijkheid kan verschaffen, wij hebben bij het MB's delen niet zoiets als een potje of kluis waar wij MB's tijdelijk in op slaan. Als een klant MB's gaat delen met iemand anders uit het gezin dan worden de MB's direct afgeschreven van het ene abonnement en op hetzelfde moment ook bijgeschreven bij het andere abonnement. Er kan soms een kleine vertraging in zitten, maar dat heeft meer te maken met de verwerking in de systemen. Maar dan moet je echt denken aan een minuutje, niet meer (tenzij er in uitzonderlijke gevallen een keer een storing is bij het MB's delen) Ook sturen wij zowel een SMS naar het nummer wat de MB's heeft verzonden als het nummer dat de MB's heeft ontvangen. Ook zullen wij hier zeer zeker geen MB's zomaar tussen uit halen. 6 MB overmaken is ook 6 MB ontvangen. Niet meer, maar ook absoluut niet minder.

Voor meer informatie over het MB's delen zie ook: MB's delen

Ik hoop dat ik zo wat onzekerheid heb kunnen wegnemen bij jou?

 


Beste Nico, hartelijk dank voor je uitleg. Die is nog steeds niet transparant. Kun je het fenomeen ‘mb’s in wachtrij’ uitleggen? Mijn overgemaakte mb’s zijn nog steeds niet zichtbaar in het totaal beschikbare aantal mb’s. Ze zitten in de wachtruimte van KPN. Kun je dat transparant uitleggen en verklaren? 


Hoi @Lae, daar kan ik heel transparant in zijn, er is niets zoals als een wachtruimte. Ik vermoed ook dat je wat anders bedoelt. Als je data gedeeld krijgt dan zijn die direct bijgeschreven, maar worden aangesproken/gebruikt zodra de eigen data van het abonnement zelf op is.

Stel je zou een abonnement hebben met 1 Gb aan data. Je krijgt van iemand uit jouw huishouden 500 Mb gedeeld. Zodra jouw eigen data op is  (die 1Gb) gaat jouw telefoon over op de data die je gedeeld hebt gekregen. Wellicht dat je dat principe bedoeld met "wachtruimte” ?