Skip to main content
Vraag

Heb gratis upgrade naar 200/200, maar zie in MijnKPN 20 Mbit staan en moet betalen voor 200

• February 19, 2026
  • 5 reacties
  • 66 keer bekeken

Ik had bij KPN een standaard glasvezel pakket alles in 1 100/100 Mbit/s download/upload. Nu is vorig jaar de downloadsnelheid gratis verhoogd naar 200/200 Mbit/s download/upload.

Nu wil ik mijn abonnement verlengen maar nu zie ik dat de upload naar 20 Mbit/s is teruggebracht en dat er € 8,99 extra betaald moet worden om de 200/200 Mbit/s download/upload weer terug te krijgen. Hoe is dit mogelijk KPN?

5 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 19, 2026

Je hebt gewoon. 200/200, het is,een weergavefout, doe maar eens een speedtest @Loebe1952 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 21, 2026

Hi ​@Loebe1952, welkom bij allereerst bij onze community. 

Dank aan JanD voor zijn uitleg. Ik verwacht ook dat wanneer je een speedtest doet je de volle snelheid krijgt. 

Wat krijg je dan te zien?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 21, 2026

Laatst ergens uitgelegd. Weer niet meer waar.

Abonnementen zijn 100/10 en 200/20. Zo staat het dan ook in de app.

Heb je het via glasvezel dan staat wel ergens in de systemen dat vinkje. Dan heb je technisch symmetrische snelheid. 

Het is alleen een weergave dingetje. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 21, 2026

Dit is wat ik tot nu toe heb gevonden:

Hoe dit precies zit:

• Gratis upgrade vs. nieuwe voorwaarden: De gratis upgrade naar 200 Mbit download die je vorig jaar ontving, was vaak een tijdelijk voordeel met behoud van je oude contract. Zodra je echter actief je abonnement wilt verlengen of wijzigen, word je overgezet naar de actuele tarieven en pakketstructuren van KPN.
  • De 20 Mbit upload-limiet: In de huidige basispakketten voor 200 Mbit download is de standaard upload inderdaad beperkt tot 20 Mbit/s.
  • Extra kosten: Om de upload weer gelijk te trekken aan de download (zogenaamde symmetrische snelheid van 200/200 Mbit/s), vraagt KPN een meerprijs. De genoemde € 8,99 komt overeen met eerdere prijsstellingen voor de upgrade naar een 200 Mbit-profiel ten opzichte van het lagere basispakket. 

KPN +3

Wat kun je doen?

1. Niet verlengen: Zolang je niet verlengt, behoud je doorgaans je huidige snelheid en prijs (mits de 'gratis' upgrade niet vervalt). Je abonnement loopt dan maandelijks door.
  2. MijnKPN checken: Kijk in de MijnKPN-omgeving of er andere snelheidsopties beschikbaar zijn die gunstiger uitvallen.
  3. Klantenservice benaderen: Gezien de verwarring op het KPN Forum over deze 'downgrade' van upload, kun je proberen te onderhandelen voor een verlengingsaanbod met behoud van symmetrische snelheid. 

KPN +2

AI-reacties kunnen fouten bevatten. Meer informatie

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 21, 2026

Met die € 8,99 voor symmetrische snelheid op glas van koper abonnementen is een heel oude. Wordt al jaren niet meer toegepast. 

In juni 2022 is mijn koper abonnement naar glasvezel gezet en gratis de upload gelijk getrokken aan de download. 

Echter. De administratieve upload snelheid van de 100 en 200 abonnementen is een tiende daarvan. Omdat dezelfde abonnementen ook via koper kunnen. 

Op glasvezel wordt het technisch aangepast naar gelijke snelheid. Maar administratief is het 10 %. In de praktijk via glasvezel WEL 100 %.