Skip to main content

Overstappen van koper naar glasvezel? Lees eerst de ervaring van anderen.
Er zijn twee bedrijven nodig om een glasaansluiting te krijgen. In mijn geval KPNNetwerkNL en KPN. Dat zijn dus twee verschillende bedrijven. KPNNetwerkNL zorgt voor de draad tot in je meterkast en KPN sluit daarop het verdere spul aan en levert het signaal. Er komen dus twee monteurs aan huis. Je moet niet boos worden op de eerste monteur (van KPNNetwerkNL) als je denkt dat hij zijn werk niet afgemaakt heeft, die stakker kan er ook niets aan doen.


Wat kost het? Niks. KPNNetwerkNL is erg filantropisch en vraagt geen geld.  KPN wil natuurlijk geld zien voor het abonnement maar dat abonnement had je al en overzetten van de telefoonkabel (thans "koper" geheten) van KPN naar een glasaansluiting van KPN is gratis. Dat kun je nalezen op https://www.kpn.com/service/internet/over-naar-glasvezel.htm .


Wanneer is de overstap? Klik in https://www.kpn.com/service/internet/over-naar-glasvezel.htm op "Er wordt momenteel glasvezel aangelegd. Wat betekent dit voor mij?"  Daar staat "Zodra jouw woning netjes is aangesloten, wordt je huidige abonnement omgezet naar een Glasvezelabonnement van KPN."

Zodra - dat betekent direct en meteen. Nou, daar moet je je niet te veel van voorstellen. Mijn ervaring is dat het na vertrek van de monteur van KPNNetwerkNL een half jaar duurt voor de monteur van KPN komt. Misschien had ik moeten letten op het woord "netjes": De monteur van KPNNetwerkNL deed zijn werk, maar toen was de woning misschien nog niet "netjes" aangesloten.


Welke apparatuur is nodig? Kijk je op de websites van diverse providers, dan kom je een boel tegen, maar dat is gedeeltelijk te verklaren doordat er verschillende namen worden gebruikt voor hetzelfde apparaat. In mijn geval:
1. Glasvezelaansluitpunt (die naam staat erop), geleverd door KPNNetwerkNL. Door sommigen Grondplaat genoemd. 10 bij 10 centimter
2. FTU cover voor GPON Optical Network Terminal (die naam staat op het installatierapport). Wordt over (1) geschoven. Ergens hoorde ik "een grote kap ongeveer de grootte van een melkpak" maar dat valt erg mee, het ding is niet veel groter dan (1): 10 bij 13 cemtimeter
3. Wit glasdraadje van (2) naar (4)
4. ONT voor PON (benaming volgens installatierapport). 9x9 centimeter. Er branden lampjes op.
5. Netvoeding voor (4). Wordt volgens https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/modem-aansluiten-op-glasvezel.htm geleverd door de monteur van KPNNetwerkNL, maar volgens KPNNetwerkNL is dat niet waar. Volgens mij ook niet, de monteur van KPN had hem bij zich. KPNNetwerkNL heeft me gezegd dat ze bezig zijn om die onzin van de website van KPN verwijderd te krijgen.
6. Rode kabel tussen (4) en (7). Wordt volgens dezelfde website door KPNNetwerk geleverd, maar in werkelijkheid door KPN per post opgestuurd. Bovendien staat er dat je een mail ontvangt waarmee je zo nodig een langere kabel kunt bestellen, maar die mail heb ik nooit ontvangen.  Ik begrijp niet waarom de monteur de kabel niet bij zich heeft, dat zou veel handiger zijn.
7 Experiabox - maar die had je al.
Je moet zelf voor een stopcontact zorgen voor (5). Denk eraan dat de Experiabox een dikke stekker heeft die de andere gaten in het stopcontact afdekt. De stekker van (5) is veel kleiner.


Ben ik erop vooruitgegaan?
De providers ronken dat glasvezel erg snel is.
---Koper: 189 Mb/s download, 61,5 Mb/s upload.
---Glas: 117 Mb/s download, 144 Mb/s upload.
Wat een teleurstelling.


Energieverbruik. de ONT voor PON heeft voeding nodig, het energieverbruik is dus hoger.


Opnames van televisieprogramma's. Ik vreesde dat de gemaakte opnames verloren zouden gaan, maar dat viel erg mee. Ze blijven behouden.

 

 

Heb je een 100/100 abonnement?

De getoonde snelheden passen niet bij 200/200 waar je boven de 200 zou moeten uitkomen