Skip to main content
Beantwoord

Wat is de snelheid van gedeelde MB's?

  • 6 July 2024
  • 9 reacties
  • 126 keer bekeken

Mijn vrouw heeft een kleine bundel en ik mag 50gb uitdelen elke maand. Als ik haar mijn internet deel met welke snelheid mag ze er gebruik van maken?

Waarom ... probeert u dat niet gewoon uit?


Hallo @Yzord ,

Bepalend is haar eigen abonnement. De snelheid is dan waarschijnlijk maximaal 300 Mbit/s. 
 

Hieronder een overzicht: 

Mobiele abonnementen met verschillende databundels

Je kunt kiezen uit drie nieuwe mobiele abonnementen met een verschil in hoeveel data je hebt per maand.

0 GB data

Het instapabonnement voor wie geen of weinig internet gebruikt.

  • Unlimited bellen/smsen
  • MB's delen mogelijk
  • Maximale snelheid 300 Mbit/s*

Let op: *Deze snelheid geldt voor gedeelde MB's en gekochte bundels

 

6 GB data

De volgende stap is een abonnement met 6 GB internet.

  • Unlimited bellen/smsen
  • Heb jij CombiVoordeel? Dan worden de MB's in je abonnement gratis verdubbeld naar 12 GB
  • MB's delen mogelijk
  • Maximale snelheid 300 Mbit/s
     

12 GB data

De hoogste stap van deze abonnementen: 12 GB data.

  • Unlimited bellen/smsen
  • Heb jij CombiVoordeel? Dan worden de MB's in je abonnement gratis verdubbeld naar 24 GB
  • MB's delen mogelijk
  • Maximale snelheid 300 Mbit/s

 

Overige opties

  • Liever een abonnement met 150 belminuten/sms? Dit blijft mogelijk voor -€1,-
  • Looptijd van de contracten: 1, 12 of 24 maanden
  • Je kunt maandelijks het abonnement wijzigen

 

Unlimited abonnementen

Niet één maar drie nieuwe Unlimited abonnementen! 
Nieuw is het verschil in snelheid, het aantal MB's wat je kunt delen en het aantal GB beschikbaar in de EU.

Unlimited50

Ervaar het gevoel van Unlimited

  • Maximale snelheid: 50 Mbit/s 
  • Unlimited bellen/smsen
  • Dagbundel 20 GB
  • 40 GB roamen in de EU
  • 40 GB MB's delen per maand

 

Unlimited300

Zorgeloos online en niet nadenken over de snelheid

  • Maximale snelheid: 300 Mbit/s.
  • Unlimited bellen/smsen
  • Dagbundel 20 GB
  • 50 GB roamen in de EU
  • 50 GB MB's delen per maand

 

SuperUnlimited

Het beste van het beste, Unlimited data met de hoogst mogelijke snelheid

  • Maximale snelheid: 600 Mbit/s
  • Unlimited bellen/smsen
  • Dagbundel 20 GB
  • 75 GB roamen in de EU
  • 75 GB MB's delen per maand

 

Behaalde snelheid is afhankelijk van een aantal factoren 

Met deze nieuwe abonnementen onderscheiden we de abonnementen naast de databundel ook met snelheid. De benoemde snelheden hierboven zijn maximaal haalbare snelheden. De haalbare snelheid is afhankelijk van veel verschillende factoren, waaronder:  

  • Het type mobiele apparaat dat je gebruikt  
  • De drukte op het internet of de internetpagina 
  • Het aantal gebruikers dat gelijktijdig gebruik maakt van het mobiele netwerk
  • De afstand tussen je mobiele apparaat en de zendmast 
  • Weersomstandigheden, zoals onweer. 
  • Als je je bevindt in een snel voortbewegend voertuig 

 

Disclaimer

Bij de dekkingskaart staan twee type snelheden; de maximum snelheid en gemiddelde snelheid. De maximum snelheid is de snelheid die ons netwerk kan halen als alle omstandigheden ideaal zijn. Verschillende factoren zorgen ervoor dat de daadwerkelijke snelheid lager ligt. De snelheid die je in de praktijk ervaart kan lager liggen. Dit noemen we dan de gemiddelde snelheid.

 

bron: 

 


De kans dat 300 mbit ook daadwerkelijk gehaald word is klein denk ik... 


Hi @Yzord,

Ik zie dat anderen je hier al uitleg over hebben gegeven, top! In feite mogen jullie er van uit gaan dat ze geen verschil gaat merken tussen het gebruiken van de data die bij haar eigen bundel hoort, en de data die ze van jou ontvangt. Het zal dus niet sneller of minder snel gaan worden 🙂


Ik heb nog de voorgaande unlimited abonnement. Welke snelheid is daar aan verbonden?


OK @Yzord ,

Het antwoord op die vraag heb ik een tijdje terug al eens voor iemand uitgezocht: 

Gelet op de prijs en de voorwaarden, wordt voor de "oude" unlimited-abonnementen ook 300 mb/s gehanteerd. (Dit is dan het maximum voor dat abonnement!, zie hieronder) Wat betreft de snelheid als je iets deelt met iemand: Die snelheid is dan afhankelijk van het abonnement en het gebruik van de telefoon van de persoon met wie jij data deelt.

Overigens: 

Dit zijn de actuele snelheden op het KPN Mobiele Netwerk, die nu gelden.
Bron: KPN B.V.

https://www.kpn.com/netwerk/dekkingskaart.htm

Onder extra informatie 

 

De daadwerkelijk beschikbare snelheid kan afwijken van de geadverteerde snelheid door de dekking van het netwerk en de drukte op het netwerk.

Downloadsnelheden

Netwerk Maximaal Mbit/s Gemiddeld Mbit/s
5G 600 Mbit/s 200 Mbit/s
4G++ 500 Mbit/s 100 Mbit/s
4G+ 300 Mbit/s 50 Mbit/s
4G 100 Mbit/s 20 Mbit/s
2G 120 Kb/s 50 Kb/s


Uploadsnelheden

Netwerk Maximaal Mbit/s Gemiddeld Mbit/s
5G 100 Mbit/s 50 Mbit/s
4G++ 100 Mbit/s 15 Mbit/s
4G+ 65 Mbit/s 15 Mbit/s
4G 65 Mbit/s 15 Mbit/s
2G 60 Kb/s 5 Kb/s

@Yzord @Noordzee  Ik kom met gedeelde MB’s uit het oude unlimited abonnement gewoon op 600 Mbit, zelfs 660 Mbit (speedtest op 5G met vier streepjes) zoals super unlimited in de huidige voorwaarden. De andere mobiel met de gedeelde GB’s heeft overigens op dit moment ook nog de oude voorwaarden (misschien verandert er iets als die ook nieuwe voorwaarden krijgt op bijvoorbeeld 0GB) Het kan omwille de snelheid dus voordelig zijn bij het oude abonnement te blijven, als je die nog net voor de nieuwe voorwaarden had verlengd, daargelaten dat er elk jaar gecorrigeerd kan worden voor de inflatie waardoor je op een gegeven moment beter kunt kiezen voor super unlimited met een verlenging (bijvoorbeeld tijdens een actie, op moment van schrijven is Super Unlimited 32,50 net zoals de gewone Unlimited). Ik kreeg net een mail dat m’n oude unlimited ook meer GB’s mag delen, namelijk 75GB. Ook voor het gebruik in Europa 75GB, net zoals Super Unlimited. De oude Unlimited is eigenlijk een Unlimited zonder snelheidsregulatie en daarmee de maximale snelheid.  

 

Verder zal het ervaringsverschil tussen 300 en 600 Mbit nihil zijn. Voordat je 600 Mbit kwa snelheid opgebouwd is, duurt een paar seconden, en dan is je website ook allang geladen op 300 Mbit. Het kan iets schelen als je ‘on the road’ grote apps download, maar voor de meeste dingen maakt het weinig verschil. Doordat de nieuwe 5G frequenties live zijn is het allemaal sowieso substantieel sneller geworden van iets van 100Mbit naar dus minimaal 300 Mbit. Dus ook met de gewone Unlimited op de nieuwe voorwaarden heb je een betere ervaring dan eerst. Temeer omdat de latency (reactiesnelheid, iets anders dan downloadsnelheid) ook beter is geworden. Voor mij zou de belangrijkste overweging Super Unlimited op de nieuwe voorwaarden te kiezen zijn als je als meer data wilt kunnen delen op je huisadres met andere bewoners of meer in Europa wilt kunnen gebruiken.

 

Verder heb je die 600 Mbit alleen bij 3 a 4 streepjes sterkte signaal. Voor de gemiddelde ervaring is 300 Mbit realistischer, ongeacht 300Mbit of 600Mbit in je abonnement. Het is vooral fijn voor de gemiddelde ervaring dat de nieuwe 5G frequenties live zijn, waardoor je op stations (en andere drukke gebieden) een naadloze ervaring houdt.

 

Ik zelf ben benieuwd wat eigenlijk de snelheid is die je krijgt als je voor een GB bundel kiest zoals 12GB, krijg je dan ook de maximale snelheid of wordt er dan een limiet opgelegd op bijvoorbeeld 300Mbit snelheid. Want eigenlijk is Unlimited voor mij een beetje overkill maar een fijn idee, dat je in elke situatie ongelimiteerd internet hebt.


Voor de oudere abonnementen geldt dat er in je contract een maximale snelheid zou moeten staan. In de praktijk zit hier niet echt een limitering op, los van de standaard omgevingsfactoren. Dus het is mogelijk, in de goede omstandigheden, dat je boven die contractsnelheid uitkomt.

Voor de huidige niet-Unlimited abonnementen gelden de volgende maximale snelheden (terug te vinden op de kpn.com bestelpagina's als je klikt op de i bij de bundelkeuze)

  • Met 4G behaal je max. 100 Mbit/s down- en 10 Mbit/s uploadsnelheid
  • Met 4G+ behaal je max. 300 Mbit/s down- en 35 Mbit/s uploadsnelheid
  • Met 5G behaal je max. 600 Mbit/s down- en 200 Mbit/s uploadsnelheid

@Yzord Je vrouw heeft een kleine bundel en jij zelf een grote, waarvan je een deel aan haar overdraagt. Dat doen wij ook (automatisch elke maand).
Om kosten te besparen kun je de bundel van je vrouw op nul zetten, en misschien iets meer overdragen. Overdragen kan ook nog altijd handmatig als het niet voldoende bleek te zijn.


Reageer