Skip to main content

In het kader voor mijn werk waar ik 4 g routers verkoop en adviseeer  is mijn de laatste paar weken iets bijzondeders  opgevallen .
klanten kopen een lte router   waar een sim in kan  . Vertellen dat bij aanvraag bij kpn dat ze hun pakket willen uitbreiden om te stramen ook in het Buitenland .
met koopt een 097 sim   plaats daar 75 gig op vanaf je umlimmeted  abbonenment .
dit werkt in Nederland zeer goed maar zodra men de grens over is begint de ellende . 
klanten bellen KPN , antwoord door medewerker moet gewoon kunnen niks aan de hand .
men belt mij  Hoop ellende  wat ik ook zeg Kpn zegt dat het kan .
Vreemde is als ik dan op de app naar 097 kijk dan staat er niks over eu of over roaming. 
ik heb dan ook het idee dat dit prima werkt in Nederland maar dat je voor die 5 euro niet kan verwachten  . dat ik er met mijn andere abbo's  Een partij data opzet  .Dus 75 gig op de 097   en dan nog de 75 van mij zelf . Dus 150 zou hebben in het buitenland  ,Dit lijkt me niet de bedoelng 

plaats ik er een 06 kaart in probleem opgelost .

kan iemand mij dit uitleggen of dit klopt wat ik schrijf  
1 dat je voor die 5 euro geen data in het buitenland hebt.
2 dat de medewerkers niet voldoende zijn geinformeerd en dit wel zo verkopen .
 

kan iemand mij dit uitleggen of dit klopt wat ik schrijf

Nou... grammaticaal is er in ieder geval nogal wat op aan te merken...


Zo beter .dit is speciaal voor uw niveau .
mocht u dit niet begrijpen dan wellicht toch maar even het stukje lezen voor de gewone mens .
 

De onvoorziene uitdagingen van 4G-routers en dataroaming

In mijn professionele hoedanigheid als verkoper en adviseur van 4G-routers heb ik recentelijk een opmerkelijk fenomeen waargenomen. Dit verschijnsel verdient nadere analyse en explicatie, gezien de potentiële implicaties voor zowel consumenten als providers.

De illusie van grenzeloze connectiviteit

Het scenario ontvouwt zich als volgt: cliënten verwerven een LTE-router, geschikt voor het plaatsen van een simkaart. Vervolgens benaderen zij KPN met het verzoek hun abonnement uit te breiden, teneinde streaming-diensten in het buitenland te faciliteren. De ogenschijnlijk simpele oplossing die wordt geboden, is de aanschaf van een 097-simkaart, waarop men 75 gigabyte data alloceert vanuit het ongelimiteerde abonnement.

De realiteit: een digitale Berlijnse Muur

Hoewel deze configuratie binnen de Nederlandse landsgrenzen voortreffelijk functioneert, manifesteert zich een significante problematiek zodra men zich over de grens begeeft. De discrepantie tussen verwachting en realiteit leidt tot een cascade van frustraties en misverstanden.

De bureaucratische impasse

Bij het contacteren van KPN worden cliënten geconfronteerd met een muur van onbegrip. Klantenservicemedewerkers persisteren in hun overtuiging dat de dienst probleemloos zou moeten functioneren, hetgeen een schril contrast vormt met de werkelijkheid. Deze dichotomie tussen theorie en praktijk resulteert in een vicieuze cirkel van onopgeloste kwesties.

De digitale anomalie

Een nadere inspectie van de KPN-applicatie brengt een curieuze omissie aan het licht: bij de 097-simkaart ontbreekt elke referentie aan EU-roaming of internationale dataservices. Dit doet vermoeden dat de functionaliteit inderdaad gelimiteerd is tot het Nederlandse grondgebied.

De economische realiteit

Het is mijn hypothese dat de verwachting van volledige internationale functionaliteit voor een bescheiden bedrag van vijf euro per maand onrealistisch is. De implicatie dat men, naast de reeds toegewezen 75 gigabyte op de persoonlijke simkaart, nog eens 75 gigabyte zou kunnen benutten via de 097-simkaart in het buitenland, lijkt een flagrante misinterpretatie van de dienstverlening.

De simpele, doch kostbare oplossing

Ironisch genoeg lost de implementatie van een reguliere 06-simkaart de problematiek instantaan op. Dit onderstreept de fundamentele discrepantie tussen de 097- en 06-diensten.

Cruciale vragen ter overweging

  1. Is het een correcte assumptie dat de vijf euro toeslag geen recht geeft op internationale data-toegang?
  2. Kan men spreken van een systematische desinformatie door klantenservicemedewerkers, die deze dienst presenteren als volledig functioneel in een internationale context?

Epiloog: een oproep tot transparantie

Deze situatie accentueert de noodzaak voor verhoogde transparantie en accuratesse in de telecommunicatie-industrie. Het is imperatief dat providers hun diensten niet alleen helder communiceren, maar ook hun personeel adequaat instrueren om misverstanden en teleurstellingen te voorkomen.

Als professional in dit domein zie ik het als mijn plicht om deze kwestie aan de kaak te stellen. Het is essentieel dat we streven naar een telecommunicatie-landschap waarin beloftes en realiteit congruent zijn, en waarin de consument met volledige kennis van zaken beslissingen kan nemen.

Deze problematiek is niet slechts een technische anomalie, maar een symptoom van een breder maatschappelijk vraagstuk: de toenemende complexiteit van onze gedigitaliseerde wereld en de uitdagingen die dit met zich meebrengt voor zowel providers als consumenten. Het is aan ons, als professionals en critici, om deze uitdagingen te adresseren en op te lossen, zodat we kunnen evolueren naar een meer transparant en betrouwbaar digitaal ecosysteem.


Hoi @Ralf12 

Met mobiel internet only abonnementen (097-nummers) kun je gewoon gebruik maken van roaming in het buitenland, en zou de tablet of iPad zich gewoon moeten kunnen aanmelden op het buitenlandse netwerk.

Dit geldt voor beide abonnementen, dus ook voor de goedkoopste.
Je zou kunnen controleren of binnen de instellingen (bij mobiel netwerk of netwerkinstellingen) van de tablet of iPad data-roaming wel aanstaat, omdat deze meestal standaard uitstaat.

Ook MB’s delen in het buitenland is gewoon mogelijk, dus de gedeelde MB’s kun je dus ook gewoon gebruiken in het buitenland.

Ook zou je een keer de netwerkinstellingen kunnen resetten.

Maar roaming met de KPN mobiel internet only bundels is gewoon mogelijk.


  • Michel.uit.Arnhem
    bedankt voor je antwoord .
    in dit geval gaat het om een lte router waar de kaart ingaat . Deze wijgert per direct zodra men de grenss over is . Kan het zo zijn dat men het ip adres van een router of van een telefoon herkent en daardoor er een verschil word gemaakt ?
    ik heb dit  namelijk binnen 2 weken met 3 klanten aan de hand gehad .
    zodra er een normale 06 kpn kaart ingaat werkt alles maar met d 097 niet  . Wel in Nederland overings . 
    of heeft deze kaart speciale apn setings die afwijken van het normale protocol .
    . Nu heeft de router wel automatisch apn maar wellicht dat daar het probleem zit .
    Dat de standaard APN settings niet de juiste zijn .
     


@Ralf12 APN moet "internet” zijn en Data Roaming moet ingeschakeld (dit moet je in jouw router instellen) zijn


TDN

oke dan gaan we daar eens mee aan de slag bedankt 

 


TDN

in Nederland werkt de router gewoon  . dus zu je zeggen apn is goed . Dataroaming staat aan .
of is er in het buitenland een andere apn nodig ?


@Ralf12 Ja, mijn ervaring is dat APN fastinternet en advancedinternet werken niet in buitenland, portalmmm.nl werkt bij sommige buitenlandse providers, bij sommige weer niet


Hoi Ralf. Ik hoop dat je met deze tips een werkende situatie kan creëren! Het soms even zoeken ook afhankelijk van het apparaat dat je in gebruik hebt.


Reageer