Skip to main content

Ik weet, dat het door de ACM verboden is om een 06 nummer te gebruiken in een toepassing,anders dan een mobiele telefoon,  bijv. in een router o.i.d.  Hier dient een 097 nummer voor gebruikt te worden.

Nu mijn vraag:  Nu het omgekeerde, mag een 097 nummer gebruikt worden in een device, wat alleen mobiele telefonie ondersteunt ?  Dus een 4G senioren telefoon bijvoorbeeld.  Of moet daar verplicht een 06 nummer voor gebruikt worden ?  Grtz, Ruben.

Bij mijn weten kun je met een 097 nummer alleen internetten en SMS'en en niet bellen @Xenomatrix2 .

Dus het wordt toch een 06 nummer.

Nee, dat mag niet. En kan ook niet. Bellen is geblokkeerd op 097. Toen het nog wel kon kon je alleen binnen het netwerk van de provider bellen. 

Waarom niet gewoon een 06 in die telefoon? En let je er wel op dat het er wel al eentje is die 4G ondersteunt. Want 2G / GSM bestaat nog maar een jaar. 

Wedervraag, waarom zou je dat willen ? Omdat je die nog hebt liggen ?
Voor dit soort toepassingen is nmi een simyo kaartje het beste, die sturen netjes een email als er bijna een half jaar niet meer is gebeld, om verlopen te voorkomen.

En let je er wel op dat het er wel al eentje is die 4G ondersteunt. Want 2G / GSM bestaat nog maar een jaar. 

Ik ben zachtjes op zoek naar een vervanger voor mijn alcatel 1035x, een uiterst handige en compacte klaptelefoon.
Alles wat ik zie aan 4G is groter ! En heeft toeters en bellen die ik niet hoef.

En je moet inderdaad heel goed opletten, er worden vele oude modellen aangeboden.

Er is via de kpn site een mogelijkheid om te controleren welke versie G een toestel doet, de link heb ik zo snel niet en dat werkt op basis van een IMEI nummer of zo, dus vanuit een webshop heb je daar niets aan.

Bij mijn weten kun je met een 097 nummer alleen internetten en SMS'en en niet bellen @Xenomatrix2 .

Dus het wordt toch een 06 nummer.

Dat gaat in mijn geval niet op. Destijds heb ik  de SIM met dat 097 nummer bij een T-Mobile winkel gekocht, op de eerste dag,  dat er 097 nummers beschikbaar kwamen.  Dus wisten de providers kennelijk  nog niet zo goed, hoe een en ander ingesteld moest worden met blokkeringen en  zo. Met dit nummer kan ik alles, wat met een gewoon 06 nummer ook kan, dus naar iedereen bellen,  sms’en,  enz.enz.  Waarom is dit handig ?  Ik wordt door onbekenden nagenoeg nooit terug gebeld,  dus geen  Microsoft helpdesk,  of  zoons of dochters, die hun telefoon in het water hebben laten vallen, energiebedrijven, die me een contract willen aansmeren, en ander gespuis.  Uiteraard ben ik heel zuinig op dit nummer.  😀  

Op dit moment  heb ik dit nummer  nu maar in een gewone smartphone gedaan, zodat ik er ook Internet toepassingen mee kan gebruiken,  dit om de ACM, als  zijnde de wetgever, niet nodeloos op de kast te jagen …..  😁

Hallo @Xenomatrix2 , kun je , technisch gezien, via die kaart, wel er mee bellen en gebeld worden dan ???

Hallo @Xenomatrix2 , kun je , technisch gezien, via die kaart, wel er mee bellen en gebeld worden dan ???

Ja hoor !  Zelfs de nummer weergave komt goed aan bij diegene die ik bel, ondanks dat het 12 cijfers zijn.

Het enige wat niet werkt, is 1233 ( voicemail ) maar dat gebruik ik toch niet, maar de rest doet het gewoon, zelfs naar en van het buitenland.

een uiterst handige en compacte klaptelefoon.
Alles wat ik zie aan 4G is groter ! 

De Nokia 2660 flip 4G is ingeklapt maar ietsjes meer dan 7 cm. En kan bellen, sms'en. Want hij heeft een toetsenbord met echte knoppen voor de cijfers. Dit is de groene maar er zijn ook andere kleuren.

Verder nog de Nokia 110 4G. Niet inklapbaar maar een klassieke telefoon. Alleen bellen en sms. Een ‘klassiek’ telefoontje, maar toch modern voor de verbinding.

Verder nog modellen en merken '’senioren'’ telefoons met alleen bellen en sms met echte knoppen.

Ik lees in een beleidsstuk van de ACM dat een 097-nummer ook gebruikt mag worden voor mobiel bellen, maar is in de praktijk onhandig omdat een 097-nummer 12 cijfers heeft en een 06 nummer ‘slechts’ 10.

Voor inloggen met code via sms kan een 12 cijferige 097 ook niet gebruikt bij mijn weten. 

Hi @Xenomatrix2, welkom hier.

Wat een interessant gesprek. Het is ook zo dat uiteindelijk de 06-nummers op zullen raken en we toch aan de 097 nummer s zullen moeten geloven. Een interessant, weliswaar iets langere, read op de website van ACM

Ik lees in een beleidsstuk van de ACM dat een 097-nummer ook gebruikt mag worden voor mobiel bellen, maar is in de praktijk onhandig omdat een 097-nummer 12 cijfers heeft en een 06 nummer ‘slechts’ 10.

Wat ik begrijp, is dat de meeste ( zo niet, alle ) providers spraak-telefonie op 097 nummers hebben geblokkeerd.

Mag ik, mede gezien de inhoud van het door @JanD  en @Alex van KPN aangehaalde ACM beleidsstuk, concluderen, dat de betreffende providers bereid zijn om de blokkade voor spraak via 097 nummers op te heffen,  als de gebruiker van dat nummer daarom verzoekt  ?  NB. Hoe is dit geregeld bij de KPN 097 nummers ?  Kan ik daar wel mee bellen en gebeld worden  ?

Dit bestaat al. Bij gebruik van een telefoon in een lift bijvoorbeeld. We zijn verplicht alle M2M-aansluitingen om te zetten. Onder M2M wordt verstaan: alle elektronische communicatiediensten waarbij het nummer normaliter niet of automatisch wordt opgeroepen. Zie ook onze website voor meer informatie.  Dit betreft de volgende toepassingen:

Machine to Machine (M2M)
Zelfstandig werkende apparaten die automatisch met elkaar communiceren. Bijvoorbeeld: slimme energiemeters, navigatiesystemen, dongels voor mobiel internet op laptops, e-readers en bloeddrukmeters.
Machine to Human (M2H)
Zelfstandig werkende apparaten. Bijvoorbeeld: beveiligings- of alarmsystemen die het beveiligingsbedrijf bellen, auto’s die na een aanrijding het alarmnummer bellen.
Human to Machine (H2M)
Zelfstandig werkende apparaten die iemand op afstand instelt. Bijvoorbeeld: beveiligingscamera’s en thermostaten.
Human to Human (H2H)
Verbindingen waarbij mensen met 1 druk op de knop een geprogrammeerd nummer kiezen om met anderen te communiceren. Bijvoorbeeld: telefoons in liften voor automatische verbinding met een hulpdienst, tablets die alleen sms’jes, apps en e-mails versturen

En toch valt de gewone mobiel niet onder Human to Human. Daarbij is bellen naar één voorgeprogrammeerd nummer. Dat is met mobiele telefoon niet het geval.

Het gebruik van een mobiele telefoon valt onder geen van bovenstaande situaties. 

Uiterst nuttige aanvulling @Alex van KPN 

Wat is daar onhandig aan? Wie toetst nog nummers in?

Ik heb een tablet van het werk met een 4G verbinding daar kan ik ook mee bellen en sms'jes sturen. Voor spraak gebruiken we bel apps. Neem WhatsApp bijvoorbeeld. Dat is uiteraard net iets anders dan 'gewoon' bellen.

De ellende begint waarschijnlijk pas als je zo'n nummer voor 2fa wil gebruiken, waarschijnlijk worden dan de extra twee cijfers niet geaccepteerd.

Wat mij intrigeerd is dat ik al vrij lang lees over dat opraken van 06 nummers maar blijkbaar valt dat nog steeds mee. 

Ik lees in een beleidsstuk van de ACM dat een 097-nummer ook gebruikt mag worden voor mobiel bellen, ...

Klopt, er is alleen de richtlijn dat 06 nummers enkel in H2H (human to human) en H2M (human to machine) communicatie gebruikt mogen worden. De achterliggende reden is dat 06 nummers schaars werden waardoor eventuele heruitgifte van niet meer gebruikte nummers te snel moest gaan.

En als al die IoT apparaten ook 06 nummers zouden gaan gebruiken dan is het snel gebeurt. Denk bijvoorbeeld aan al die auto's voorzien zijn van communicatiedevices voor navigatie en besturing.

En toch valt de gewone mobiel niet onder Human to Human. Daarbij is bellen naar één voorgeprogrammeerd nummer. Dat is met mobiele telefoon niet het geval.

Het gebruik van een mobiele telefoon valt onder geen van bovenstaande situaties. 

Zou  het mobiele toestel hier onder wel of niet onder H2H vallen ? In plaats van één voor- geprogrammeerd nummer zijn het er vijf. Beetje grensgeval volgens mij ……

https://www.bellen.com/mobiele-telefoon/itt/easy5

NB. Even afgezien van het feit, dat bovenstaand toestel binnenkort niet meer werkt, want het zal wel alleen 2G zijn.   Maar dat is  een andere discussie.

Voor eenvoudig bellen en sms na de uitschakeling van 2G ( vh. GSM) heb ik al tips gegeven hier

Hoe is dit geregeld bij de KPN 097 nummers ?  Kan ik daar wel mee bellen en gebeld worden  ?

Hier was ik niet helemaal duidelijk over. Nee, niet zoals een regulier telefoonnummer wordt gebruikt. 

Dankjewel Peter voor deze toevoeging. 

Zou  het mobiele toestel hier onder wel of niet onder H2H vallen ? In plaats van één voor- geprogrammeerd nummer zijn het er vijf. Beetje grensgeval volgens mij ……

https://www.bellen.com/mobiele-telefoon/itt/easy5

NB. Even afgezien van het feit, dat bovenstaand toestel binnenkort niet meer werkt, want het zal wel alleen 2G zijn.   Maar dat is  een andere discussie.

Dit is een goede vraag, het gaat wel om voorgeprogrammeerde nummers. Dit kun je het beste overleggen met de collega's van de zakelijke markt, bereikbaar op 0800 0403, ik durf het namelijk niet met zekerheid te zeggen maar het lijkt mij wel dat het vaker voorkomt. 

Naar mijn mening mag er gewoon gebeld worden met 0970 nummers, ik lees nergens in die ACM richtlijnen dat dat niet zou mogen.

@Alex van KPN 

Het is alleen wel ontzettend jammer dat KPN in de winkel actief adviseert om voor een MiFi modem "gewoon" een unlimited 06 abonnement te nemen. Zodra je een oplossing wilt is KPN niet genegen meer mee te denken. 

Het is alleen wel ontzettend jammer dat KPN in de winkel actief adviseert om voor een MiFi modem "gewoon" een unlimited 06 abonnement te nemen. 

Dat is absoluut onjuist en KPN zou zelfs een flinke boete opgelegd kunnen krijgen als de ACM daar onderzoek naar zou gaan doen en tot de conclusie zou komen dat KPN zich niet aan de richtlijnen houdt.

Mijns inziens is het ook veel beter (en goedkoper) om een router te nemen die getetherd kan worden met een mobiele telefoon. Dan kan/mag je dus wel een 06 nummer gebruiken immers die telefoon is ook voor gewone telefonie.

Het is alleen wel ontzettend jammer dat KPN in de winkel actief adviseert om voor een MiFi modem "gewoon" een unlimited 06 abonnement te nemen. 

Dat is absoluut onjuist en KPN zou zelfs een flinke boete opgelegd kunnen krijgen als de ACM daar onderzoek naar zou gaan doen en tot de conclusie zou komen dat KPN zich niet aan de richtlijnen houdt.

Mijns inziens is het ook veel beter (en goedkoper) om een router te nemen die getetherd kan worden met een mobiele telefoon. Dan kan/mag je dus wel een 06 nummer gebruiken immers die telefoon is ook voor gewone telefonie.

Ik heb vandaag geprobeerd om tot een oplossing te komen, maar de medewerker van de klachten afdeling koos voor frontale aanval richting mij als klant i.p.v. de correcte oplossing. Ik heb ze vandaag een aangetekende brief gestuurd dat ik inderdaad voornemens ben om de klacht bij de Geschillencommissie Telecommunicatie neer te leggen en de ACM ook in te lichten. Blijkbaar is dit wat KPN wil, dan kunnen ze het ook krijgen. Wat ik vraag is echt niet onredelijk nl. het foutief verkochte abonnement per ingangsdatum beëindigen (loopt 2 maanden) met terugstorting van de abonnementsgelden en ik had voor mijn eigen nummer ook een abonnement aangevraagd met nummerbehoud (ingang eind december 2024) en deze te annuleren, maar KPN houdt halsstarrig vast aan het feit dat ze niet mee willen denken. Helaas dan ook maar de gevolgen accepteren. 

Het abonnement was bedoeld als kortdurende overbrugging i.v.m. aanleg glasvezel. Er is een andere aanbieder die wel deze tijdelijke oplossing kan bieden die geëigend is. 

Mijn voorstel was dus het bovenstaande en dan zodra het glasvezel actief was terug naar KPN met alles in 1 glasvezel en 2 mobiele abonnementen. 

Maar die mogelijkheid hebben ze vandaag vakkundig om zeep geholpen. 

Hallo @Javw heb je ook aan KPN gevraagd of ze dat 06-nummer om konden zetten naar een 097-nummer?

Dat is de simpelste manier om aan de voorwaarden voor mifigebruik te voldoen, jij behoudt je abo met een legitiem 097-nummer.

En zo ja, wat was daarop hun antwoord?

Reageer