Skip to main content
Vraag

29 GB Wifi verbruik

• December 27, 2025
  • 17 reacties
  • 212 keer bekeken

van alles geprobeerd wie kan helpen om op te lossen hoog wifi verbruik van 29 GB op mobiel

17 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 27, 2025

Hallo ​@THH80 ,

Je verbruik alleen GB's als je niet op WiFi zit.

Mogelijk wil je het liefst WiFi gebruiken. Veel smartphones hebben de mogelijkheid/neiging om bij (te) zwakke WiFi zelfstandig en ongemerkt om te schakelen naar mobiele data. De term is “slimme netwerk wissel”. Dit staat ook vaak standaard aan. Kijk in de WiFi instellingen of dit bij jou ook het geval is. Zet die optie uit als je bij voorkeur WiFi wilt gebruiken. 

Bij de iPhone heet dat Wifi Assistentie zie https://www.iculture.nl/tips/wifi-assistentie/

Op Android heet dit Smart Network Switch. 

Je kunt natuurlijk ook Mobiel Netwerk helemaal uitzetten in het menu van jouw telefoon. Dan verbruik je sowieso geen GB's. 

• Auteur
  • December 27, 2025

krijg niet voor elkaar!

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 27, 2025

krijg niet voor elkaar!

Kijk eens in het menu van jouw telefoon en zoek "Mobiel Netwerk". Zet die optie uit en dan kun je alleen nog maar internetten via WiFi.  

• December 27, 2025

krijg niet voor elkaar!

Kijk eens in het menu van jouw telefoon en zoek "Mobiel Netwerk". Zet die optie uit en dan kun je alleen nog maar internetten via WiFi.  

Mogenlijk moet eerst worden vastgesteld wat het probleem is met de wifi bij de topic starter?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 27, 2025

@Rowi. 

Dat zal blijken nadat de topicstarter Mobiel Netwerk heeft uitgezet. Als ze dan geen internet meer heeft, dan werkt de WiFi niet. Maar goed, eerst maar de reactie van ​@THH80 afwachten.  

• Auteur
  • December 27, 2025

mobiel netwerk staat uit. er word gestreamd via mijn verbinding. werd net ook zonder pardon uitgelogd hier ineens. maar niet door mij. er zitten anderen op mijn verbinding lijkt mij

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 27, 2025

Als jouw mobiel netwerk uitstaat op jouw telefoon, dan kun je op jouw telefoon geen GB's meer verbruiken. Zorg dan wel dat jouw telefoon verbinding maakt met een WiFi-netwerk. 

• Auteur
  • December 27, 2025

heb verbinding met wifi netwerk. fritzbox las iets over pairbonding. lijkt net of ik bij iemand anders z'n abonnement inzit. want ook problemen met tv . 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 27, 2025

mobiel netwerk staat uit. 

heb verbinding met wifi netwerk. 

Dan zouden de problemen voorbij moeten zijn. 

Maar mogelijk heeft ​@Rowi. nog wat tips. 

• Auteur
  • December 27, 2025

kom er niet uit!!!!

• December 27, 2025

heb verbinding met wifi netwerk. fritzbox las iets over pairbonding. lijkt net of ik bij iemand anders z'n abonnement inzit. want ook problemen met tv . 

Mogelijk dat de verbinding van buitenaf niet goed is.

• December 28, 2025

kom er niet uit!!!!

Waaruit?
Als je geen informatie geeft kan niemand je met je probleem helpen.

Je kan in de telefoon ergens bij instellingen zien wat je dataverbruik per app is, je kan dat zowel voor wifi als de mobiele netwerkverbinding bekijken, dus welke app geeft dat hoge dataverbruik.
Is dat via wifi of toch via het mobiele netwerk.

Pairbonding heeft er niets mee te maken, dat is een manier waarop jouw internetverbinding via het modem tot stand is gebracht.

• Auteur
  • December 28, 2025

Samsung internet

JanD
Superuser
  • December 28, 2025

Beste ​@Noordzee 

Je verbruik alleen GB's als je niet op WiFi zit.

Uiteraard verbruik je GB's als je op Wifi zit, het wordt alleen niet berekend, is onderdeel van je internetpakket.

JanD
Superuser
  • December 28, 2025

van alles geprobeerd wie kan helpen om op te lossen hoog wifi verbruik van 29 GB op mobiel

Beste ​@THH80 Ik begrijp het probleem niet, dat je via wifi data verbruikt is logisch, maar dat kost niets, is immers onderdeel van je thuispakket en als het mobiele data zou zijn kost het ook niets, want als je door je bundel heen bent, zakt de snelheid dramatisch, zodat je alleen nog kunt mailen en SMS’en.

Op app-niveau kun je op je mobiel nazien welke app)s) zoveel data in korte tijd verbruiken en daar op inspelen.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • December 28, 2025

Samsung internet

Met alle respect,  maar hier kunnen we niks mee. Vertel zo duidelijk mogelijk wat er niet goed gaat. Dus: Wat je doet, wat je ziet,  wat er gebeurd etc.…

En dat in meer dan drie zinnen. 

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@THH80 . Welkom hier!

Ik snap dat dit heel frustrerend voor je is, en we willen je graag helpen. Alleen is nu nog niet helemaal duidelijk wat er precies misgaat.

Kun je iets uitgebreider beschrijven wat je probleem is? Bijvoorbeeld:

• Waar maak je je precies zorgen over, het dataverbruik op je mobiel, je wifi thuis, of allebei?

• Zie je die 29 GB terug als mobiel dataverbruik of als wifi verbruik per app?

• Gebeurt het vooral tijdens streamen, browsen met Samsung Internet, of ook bij andere apps?

• En wat bedoel je precies met dat je het gevoel hebt dat anderen op jouw verbinding zitten?

We helpen je graag maar dan hebben we dus iets meer informatie nodig.