Skip to main content

Hallo,

 

Ik ga vanaf augustus 3 jaar in Duitsland studeren dus ben ik er van maandag tot vrijdag, weekends thuis in Nederland. Is dat een probleem met mijn mobiel contract?

Ik vermoed van niet (persoonlijke mening). Op deze pagina zie je de spelregels voor het gebruiken van je mobiele abonnement in het buitenland. 

Als je in Nederland ingeschreven blijft met je woonadres dan is dat volgens wel een band met Nederland. Je hebt dus kans dat je een mail of brief van KPN krijgt als ze na een paar maanden merken dat je veel in Duitsland gebruikt. Maar dat lijkt me prima uit te leggen met jouw situatie.

 

 


Dacht ergens gelezen te hebben dat je elke 3 maanden een keer in NL moet zijn met het toestel.


Ik dacht ik had ergens gelezen dat het niet meer dan 90 dagen per jaar mag zijn?

Ik weet het ook niet maar daarom ook mijn vraag, iedereen zegd iets anders  :/

 


90 dagen = 3 maanden. Na 3 maanden moet je weer in NL zijn, daarna lan je weer naar het buitenland. Volgens mij. Weet het ook niet zeker.


Misschien helpt deze info:

 

https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/band-met-nederland.htm


Ja klopt maar ik verstond niet meer dan 90 dagen per jaar.

Omdat ik  5 dagen per week in DE ben en alléén 2 dagen in NL wordt het automatisch meer dan 90 dagen. Wel verspreid maar meer 


Met 5 dagen i.d. week wordt het dus 18 weken op de 52 v.h. jaar. Maar omdat je ook elke week in Nederland bent zal er m.i. echt niet moeilijk over gedaan gaan worden.


Die 90 dagen dateert uit de begintijd van "roam like home” dus in 2017. Inmiddels is dat aangepast naar “redelijk verbruik” en “band met het land”

 

Zie hier de pagina van de EU met meer informatie. Dat sluit dus precies aan bij wat KPN op haar pagina uitlegt.

https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/internet-telecoms/mobile-roaming-costs/index_nl.htm

 

Dus gewoon gaan studeren en na 4 maanden kijken hoe het gaat en wat KPN zegt (en of ze wat zeggen). Ik neem niet aan dat het antwoord hier op dit forum verandering brengt in de studieplannen. Die lijken me belangrijker.


Hi Nessa, welkom op het forum. 

Hieronder kun je zien wat daarmee wordt bedoeld. Dit is echter een indicatie omdat een duurzame band met Nederland niet alleen de periode is, zie 2e afbeelding hieronder. 

Ik verwacht niet dat dit een probleem zal worden. Ik kan je nu geen garanties geven omdat dit neer zal komen op wat er gemeten zal worden op jouw verbinding. Zo zul je waarschijnlijk in de vakanties weer vaker thuis zijn etc. Mocht je dus een waarschuwing krijgen, neem dan even contact met ons op om dit specifiek te bekijken. :relaxed: