Skip to main content

Hallo KPN techies! Alvast een goed nieuw jaar!

Kunnen jullie mij vertellen waarom ik geen connectie krijg op 5G met een Samsung S21 op de volgende 5G installaties?

 

https://antennekaart.nl/kaart/5g?lat=52.38607756&lng=4.88239288&zoom=12&providers=kpn&carrier-combinations=298

 

Volgens het antenneregister zou je een Band 1 DSS connectie op 5G moeten kunnen maken.

Getest met mijn prive sim en zakelijke sim op meerdere van dit soort indoor lokaties in Amsterdam en Zaanstad.

 

Bedankt!
5Guru

Hallo @5Guru! Heb je al op onze dekkingskaart gekeken? Hier kun je precies zien waar je 5G verbinding zou moeten hebben en waar je beter 4G kunt gebruiken.


@Denise_ dat is mijn vraag niet.

Maar goed ik zal je vraag volledig beantwoorden. Ja er is volledig 5G dekking in het ZMC (Zaans Medisch Centrum). Echter als je binnen bent en connect met de small cell, geen 5G.

Dit was al maanden zo, normaal, waren we gewend. Maar nu staat er in het antenneregister ( https://antenneregister.nl/Html5Viewer/Index.html?viewer=Antenneregister_extern ) dat 5G op Band 1 - 2100 MHz zou moeten werken. En zo komen we weer bij mijn eerste vraag, gericht aan de techies.

 

Bedankt!


Ik weet niet of de informatie van jouw antennekaart overeenkomt met de informatie van onze dekkingskaart, maar deze laatste is in ieder geval leidend. Als hier staat dat er ergens geen 5G verbinding is, dan is dit er ook niet. Of in ieder geval niet bij KPN. Kan natuurlijk zijn dat het bij een andere provider wel werkt.


Deze informatie, zoals gezegd, komt uit het antenneregister. De informatie die KPN daar zelf heen stuurt.

 

1: open https://antenneregister.nl/Html5Viewer/Index.html?viewer=Antenneregister_extern

2: zoek op: 1502DV

3: klik op de circels in het ziekenhuis

4: klik op 5G NR -  5G NR

5: Zie daar de 5G frequenties van Band 1 “2100MHz”, om precies te zijn:

Details

Samenvatting 15 m / 0-359,9 gr / 2160 MHz / -15 dBW

Hoogte 15 m

Hoofdstraalrichting 0-359,9 gr

Frequentie 2160 MHz

Vermogen -15 dBW

 

Deze Band 1 ook wel N1 genoemd, zou de Samsung S21 aan moeten kunnen.

Heb je geen idee waar ik het over heb? Vraag aub iemand die dieper in deze materie zit.

 

Het kan zijn dat Samsung deze config niet support in Nederland en/of KPN.

Dit zouden we dan graag willen weten.

 

Anders @Erik_ eens vragen, als die nog actief is. Die heeft ons altijd zeer goed geholpen met informatie!

 

Bedank!


Ik vermoed dat je vooruit loopt op de planning 🙂 (en is de data op antenneregister nog niet helemaal compleet) De N1 band (2100) is tot eind 2021 nog volledig in gebruik door het 3G netwerk voor zover ik weet.

Bij mij in de buurt zie ik dezelfde situatie. Antenneregister en KPN dekkingskaart geven aan dat er hier 5G dekking is  met de N1 band als dichtbijzijnde antenne maar mijn S21 5G komt niet verder dan 4G+ (enhanced LTE tot 300mbps) wat ook snel is… maar geen 5G. 

Volgens de KPN website gaat het 3G netwerk vanaf 21 maart 2022 echt uit en kunnen de frequenties dan hergebruikt worden voor 4g en 5g. Het zal geen big bang zijn ga ik vanuit dus het zal in de loop van 2022 worden

 


@Vulpen niet correct. KPN gebruikt B1 al volledig voor 4G. (en mix 5G, DSS techniek op N1 dus op small cells.)

 

B8 900 MHz 3G gaat in maart 2022 off air.

 

En nogmaals: N1 is alleen op SMALL CELLS. INDOOR DEKKING. Maar werkt dus (nog) niet.

Vandaar de vraag aan iemand die het wel weet!


@Vulpen niet correct. KPN gebruikt B1 al volledig voor 4G. (en mix 5G, DSS techniek op N1 dus op small cells.)

 

B8 900 MHz 3G gaat in maart 2022 off air.

 

En nogmaals: N1 is alleen op SMALL CELLS. INDOOR DEKKING. Maar werkt dus (nog) niet.

Vandaar de vraag aan iemand die het wel weet!

Er zullen wel mensen zijn die het wel weten, maar niet van plan zijn om het ten behoeve van jouw ene Smartphone dat hier op dit openbare forum te melden (of helemaal geen Nederlands lezen b.v.). Er is in ieder geval geen groot probleem in de zin van dat je last hebt van haperingen of belabberde performance neem ik aan.

Zoals je zelf al aangeeft, kan goed zijn dat de App- en/of modem firmware in jouw S21 ergens op faalt in geval van DSS, firmware issues ten aanzien van de vele protocollen/banden/regios/vendors zijn geen zeldzaamheid meer tegenwoordig. Daarnaast was er oorspronkelijk verschil in DSS implementaties/benadering van verschillende networkvendors, details daarvan heb ik verder niet.

Ook kun je aan de hand van jouw spectrum analyzer niet zien of het vermogen/energie die je meet in de 2100MHz band, 4G of 5G DSS is. Dat KPN een bepaalde administratie aan het antennebureau heeft overgedragen wil nog niet zeggen dat het ook actief is. Volgens mij is die eis er in ieder geval niet. En misschien is het wel voor andere abo’s of apparaten dan S21’s van Samsung als eerste, heb geen inzicht in prioriteiten of volgorde van activatie het 1 en ander etc van KPN.


Eindelijk een update.

De S23 heeft vandaag een update gehad die eindelijk Band 1 DSS 4G en 5G doet bij KPN.
Op een KPN small cell nu B3 + N1 + B7 gezien. Alleen met de laatste grote augustus 2023 update.

 

De S21 en S22, ook met de laatste updates, doen (nog) geen N1 bij KPN.
Hopelijk gaat dat nog komen, maar de kans is klein.

Al is er bij de S22 wel een bug (lijkt het nu op) gekomen die met 5G modus geen B32 meer doet;
 


We gaan hopen dat toekomstige updates dit beter maken!
 


Nog een update:

De Samsung S22 (Ultra) doet nu ook 5G N1 DSS bij KPN.

Alle bugs/settings met de S22 en S23 zijn ook gefixt. Het wordt steeds beter!


Reageer