Skip to main content
Vraag

5G dekking in garage van appartementencomplex voor alle bewoners mogelijk?

• April 2, 2025
  • 30 reacties
  • 245 keer bekeken

Beste KPN Forum,

Ik ben opzoek naar een 5G oplossing voor onze garage voor ons appartementen complex. Ik probeer KPN groot zakelijk te bereiken, alleen die gebruiken een e-mail adres die niet meer bestaat (info-grootzakelijk@kpn.com).

Heeft iemand hier ervaring mee?

Thanks!

David

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

30 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 2, 2025

Ik weet alleen KPN Netwerk, maar die werken alleen voor glasvezel. Voor het mobiele netwerk zou ik geen ingang weten. Groot Zakelijk is ook alleen maar voor abonnementen, maar dan voor grote bedrijven en kantoren. Die doen niets met het mobiele of vaste netwerk.

Er worden geen binnen antenne's meer geplaatst voor 4G / 5G. Beter bereik krijg je alleen met een mast (buiten) dichter bij het pand. Maar de norm is “ontvangst buiten”. Binnen bovengronds.

Voor verbeterde binnen ontvangst hebben KPN, Ziggo en Odido “bellen via wifi” uitgevonden. Maar ja, dat is wat lastig in een parkeergarage onder het gebouw. Althans, ik neem aan onder...

En je bent ook geen u-u-uren in die garage. Auto pakken en naar buiten rijden v.v.

Mogelijk dat ​@Ik_Combineer hier ietsje meer van weet. Of @michel

• April 2, 2025

Zie dit onderwerp :

Er zijn (waren ?) nog veel meer vragen over dit onderwerp maar die zie ik niet  (meer ?)

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 2, 2025

Dit vereist een professionele oplossing en geen DHZ oplossing ​@David2971y921 

Even met een bedrijf contact opnemen die zoiets kan aanleggen en onderhouden.

Even contact opnemen met KPN zakelijk via 0800 0403.

Of een telecommunicatie bedrijf die dit soort installaties aanlegt en met bekende providers samenwerkt zoals KPN

• April 2, 2025

Volgens mij is daar gewoon geen oplossing voor. Wat moet je daar überhaupt met 5G? In de garage heb je gewoon even geen verbinding. Nou jammer dan toch? Is dat echt zo'n probleem? 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9

Waarom niet een Wifi netwerkje uitrollen. Scheelt je een berg maandelijkste kosten. 

• April 2, 2025

In auto tunnels wordt het signaal met (lekkende) stralende coax in de tunnel verspreid, radio maar ook telefoon (=2 richtingen).

( Er was een tijdje terug een vraag over hier hoe zoiets werkt in een tunnel, maar dat onderwerp lijkt verdwenen )

• April 2, 2025

Waarom niet een Wifi netwerkje uitrollen. Scheelt je een berg maandelijkste kosten. 

Welke maandelijkse kosten?

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9

Ik neem aan als kpn zn interne 5G aanlegd dat daar kosten aan verbonden zijn 

• April 2, 2025

Ik neem aan als kpn zn interne 5G aanlegd dat daar kosten aan verbonden zijn 

Dat zal vast. Maar Peter schreef al dat KPN dat niet meer doet.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9

Er zijn blijkbaar 5g repeaters 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 2, 2025

Ik ben opzoek naar een 5G oplossing voor onze garage voor ons appartementen complex. Ik probeer KPN groot zakelijk te bereiken,

https://www.kpn.com/zakelijk/grootzakelijk/kpn-campus

Een private 5G netwerk is een privaat mobiel netwerk op jouw locatie

alleen die gebruiken een e-mail adres die niet meer bestaat (info-grootzakelijk@kpn.com).

https://communicatie.marketing-zm.kpn.com/product_contact?Area_of_Interest=Networking&Product=KPN%20Campus

Die zijn verboden te gebruiken zonder expliciete toestemming van de providers. Deze gebruiken de frequenties, de worden geveild en gewonnen door providers, dus eigenlijk eigendom van providers, vreemde mogen niet zomaar deze frequenties gebruiken. Bovendien kunnen deze repeaters storing veroorzaken, zodat de hele buurt geen 5G-ontvang meer zou hebben.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9

Ik ben opzoek naar een 5G oplossing voor onze garage voor ons appartementen complex. Ik probeer KPN groot zakelijk te bereiken,

https://www.kpn.com/zakelijk/grootzakelijk/kpn-campus

Een private 5G netwerk is een privaat mobiel netwerk op jouw locatie

alleen die gebruiken een e-mail adres die niet meer bestaat (info-grootzakelijk@kpn.com).

https://communicatie.marketing-zm.kpn.com/product_contact?Area_of_Interest=Networking&Product=KPN%20Campus

Die zijn verboden te gebruiken zonder expliciete toestemming van de providers. Deze gebruiken de frequenties, de worden geveild en gewonnen door providers, dus eigenlijk eigendom van providers, vreemde mogen niet zomaar deze frequenties gebruiken.

Weer wat geleerd 😀

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 3, 2025

Tenzij je van plan bent om tienduizenden euro's uit te geven maandelijks, of illegale dingen wilt doen zou ik iets kijken naar 4g of 5g maar naar wifi zoals hier al eerder is gesuggereerd 😅 

• April 3, 2025

Ik ben opzoek naar een 5G oplossing voor onze garage voor ons appartementen complex.

Om de auto’s te laten communiceren met . . . (?)
Een of meerdere auto’s ?

Kunnen die evt. ook via wifi verbinden ? ws niet .

Afhankelijk van de omstandigheden zou een passieve oplossing mogelijk zijn.
Antenne op het dak, kabel naar antenne in de garage.
Dan moet je wel weten wat je doet of iemand zoeken.
Een goede ingang zou de lokale afdeling van zendamateurs zijn : https://www.veron.nl/afdelingen/

Ik probeer KPN groot zakelijk te bereiken, alleen die gebruiken een e-mail adres die niet meer bestaat

Het communicatie bedrijf kpn heeft in alle wijsheid (!) besloten om niet meer rechtstreeks bereikbaar te zijn middels tekst. Dan zal je je eerst moeten verlagen tot een aanmelding bij een van die bedrijven in den verre waar ik altijd al met een grote boog omheen loop.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 11, 2025

Zo wat een reacties!

De wens voor deze oplossing is niet voor consumenten gebruik, het is voor een appartementen complex boven de 100 appartementen. En het 4G/5G heeft niks te maken met regulier internet. Er zijn apparaten die nodig zijn voor nutsvoorzieningen (ik hou liever prive wat dat is) die geen WiFi mogelijkheid hebben. En die beheert worden via een 4G/5G uplink.

Daarom is mijn verzoek ook naar zakelijk, en niet een huis keuken tuin oplossing.

• April 11, 2025

Een passieve “tunnel” zoals ik voorstelde kan goed werken, weet ik uit ervaring.
Zeker als :

Er zijn apparaten die nodig zijn voor nutsvoorzieningen

Die op een vaste plek hangen

die geen WiFi mogelijkheid hebben.

Tsja, en waarom niet, ook geen netwerk aansluiting zeker ?

En die beheert worden via een 4G/5G uplink.

En downlink  :->

Daarom is mijn verzoek ook naar zakelijk, en niet een huis keuken tuin oplossing.

Wat bedoel je daar mee, als het werkt dan is het goed toch.
Maar ja, er zijn bedrijven die zoiets wel willen doen, maar die vragen zakelijke tarieven :-/

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 11, 2025

Een passieve “tunnel” zoals ik voorstelde kan goed werken, weet ik uit ervaring.
Zeker als :

Er zijn apparaten die nodig zijn voor nutsvoorzieningen

Die op een vaste plek hangen

die geen WiFi mogelijkheid hebben.

Tsja, en waarom niet, ook geen netwerk aansluiting zeker ?

En die beheert worden via een 4G/5G uplink.

En downlink  :->

Wat bedoel je daar mee, als het werkt dan is het goed toch.
Maar ja, er zijn bedrijven die zoiets wel willen doen, maar die vragen zakelijke tarieven :-/

En waar bied KPN die passieve tunnel aan?

Er is zeker netwerk aansluiting, maar er is gewoon nutsapparatuur die geen Wifi heeft. Ik heb dat ook niet verzonnen, maar dat is gewoon situatie.

Ik snap dat men heel snel naar makkelijke oplossingen zoekt, maar het kan gewoon niet. 
Het gaat niet om zakelijke tarieven, het gaat om een speciale oplossing. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 11, 2025

Heb je al gebeld met 0800-0403? Onze zakelijke afdeling? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 11, 2025

Heb je al gebeld met 0800-0403? Onze zakelijke afdeling? 

Yes, en die verwezen maar door naar dit e-mail adres info-grootzakelijk@kpn.com

• April 11, 2025

Ik probeer aan te geven dat het niet ingewikkeld hoeft te zijn, en toch professioneel dan wel zakelijk  :-)
Een antenne op dak met een kabel en een kleine antenne bij het apparaat..
En dan zonder actieve elektronica, passief dus.
Zou ik eerst met een experimentele opstelling doen, alvorens de kabel netjes weg te werken.

Niet

Er is zeker netwerk aansluiting, maar er is gewoon nutsapparatuur die geen Wifi heeft. Ik heb dat ook niet verzonnen, maar dat is gewoon situatie.

Ja, ik weet het , stom gedoe, dat soort spul werkt vaak nog op 2G trouwens ( en dat blijft ook zo voorlopig )

Maar, een andere oplossing is er niet eigenlijk, hooguit dat een professioneel bedrijf er wel iets actiefs bij wil hebben wat dan aan strenge voorwaarden moet voldoen.
De bedrijven die het aanleggen in autotunnels en grote gebouwen kan de ingang zijn.

(NB het aanhalen van het hele bericht heeft geen zin)

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 11, 2025

Ik probeer aan te geven dat het niet ingewikkeld hoeft te zijn, en toch professioneel dan wel zakelijk  :-)
Een antenne op dak met een kabel en een kleine antenne bij het apparaat..
En dan zonder actieve elektronica, passief dus.
Zou ik eerst met een experimentele opstelling doen, alvorens de kabel netjes weg te werken.

Niet

Ja, ik weet het , stom gedoe, dat soort spul werkt vaak nog op 2G trouwens ( en dat blijft ook zo voorlopig )

Maar, een andere oplossing is er niet eigenlijk, hooguit dat een professioneel bedrijf er wel iets actiefs bij wil hebben wat dan aan strenge voorwaarden moet voldoen.
De bedrijven die het aanleggen in autotunnels en grote gebouwen kan de ingang zijn.

Sorry, maar je geeft advies waar ik niet zo veel aan heb.

Hoe denk je dat ze dit binnen kantoor panden hebben gedaan bij bedrijven? Zoek maar een experimentele oplossing met kabeltjes voor 40 verdiepingen? Wij zoeken als VvE gewoon een goeie oplossing zonder te veel houtje toutje oplossing.

Je gaat ervan uit dat mijn nutsvoorzieningen allemaal vast zitten, dat is niet het geval.

Jammer dat KPN zo hier op reageert, ik ga verder met Vodaphone. Die zijn gewoon bereikbaar en willen zelfs een afspraak maken om te kijken wat mogelijk is.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 11, 2025

Beste ​@David2971y921 , heb je ook geen reactie van KPN op je mail gehad die je hebt gestuurd naar het eerder genoemde mail-adres?

Of heb je geen mail gestuurd?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 11, 2025

ik ga verder met Vodaphone.

Tja, moet iedereen Vodafone gaan gebruiken. Want met een kpn simkaart in een auto werkt dat nog niet.

• April 11, 2025

Hoe denk je dat ze dit binnen kantoor panden hebben gedaan bij bedrijven?

Met kabels.

Zoek maar een experimentele oplossing met kabeltjes

Mijn goede intenties komen niet aan.

Wij zoeken als VvE gewoon een goeie oplossing zonder te veel houtje touwtje oplossing.

?

Je gaat ervan uit dat mijn nutsvoorzieningen allemaal vast zitten, dat is niet het geval.

Zonder de situatie te kennen . .

Jammer dat KPN zo hier op reageert,

Er is nog geen KPN-er actief geweest binnen dit onderwerp.

Het radio/ethersignaal moet van binnen naar buiten en vv, dat gaat met een kabel, het is niet anders, bepaald door wetten die boven elke andere wet staan, de natuurwetten.

Ik zou graag zien hoe dit uiteindelijk verder gaat.

ik ga verder met Vodaphone. Die zijn gewoon bereikbaar en willen zelfs een afspraak maken om te kijken wat mogelijk is.

Dat is mooi ! ( ja kpn blinkt niet uit in bereikbaarheid, daarom zoveel activiteit op dit forum )
Ik ben heel benieuwd.
Het zou nog kunnen zijn dat die een mast dichterbij hebben waardoor het signaal wel voldoende in de garage komt (?).

Dat is experimenteel :-) vast te stellen met een telefoon.

Sorry, toch nog even

Dat is echt mode aan het worden.
Hier een voorbeeld van een moderator die onnodig ingenomen ruimte beperkt :

Admin: afbeelding in spoiler gezet [..]

• April 11, 2025

Zoekterm : radiating coax, ik noem het altijd een lekkende kabel, zoals hier ook :
https://en.wikipedia.org/wiki/Leaky_feeder

In mijn archief gedoken : https://www.basecom.nl/

En /of het probleem terugleggen bij het bedrijf die het in de kelder installeerde.

ik ga verder met Vodaphone.

Tja, moet iedereen Vodafone gaan gebruiken. Want met een kpn simkaart in een auto werkt dat nog niet.

Het gaat niet om auto’s, maar wat dan wel dat is het geheim, wat het voor ons als meedenkers niet eenvoudiger maakt.