Skip to main content

Eerdere drama:
 

 

Het is weer zo ver.

Na weken testen en deze week vermoedelijke landelijk live: 5G band N1 wordt nu gebruikt.

Technische testen:

Samsung S21:
5G: B3 + N1 + N28 (!!)
4G: B3 + B20 + B32 + B7

Samsung S22 S23 S24:
5G: B3 + N1 + B20 + B7 (geen B32 !)
4G: B3 + B38 + B20 (jawel B38 wordt ineens gebruikt)
4G: B3 + B20 + B32 + B7

Update: Na Mei update google, S23 lijkt wel B32 erbij te koppelen. S24 niet. 

Lang verhaal kort: B32 is weer kapot in 5G.
4G werkt hier binnen dus veel sneller.

Einde test.

 

Wat betekent dit in de praktijk?
Een dramatisch langzame download en nu ook upload binnen op een Samsung S24 ultra en KPN.

Download band B32 ontbreekt en 5G band N28 dus ook.

 

Normaal had je een upload op B3 + N28.
1800 MHz en 700 MHz.

Nu krijg je B3 + N1 dat is 1800 en 2100 MHz.
Hoge frequenties die zeer slecht binnen komen binnen een apartement.

 

B32 1400 MHz helpt enorm met de download.

En zoals het maanden was: N28 700 MHz helpt enorm met uploaden (en downloaden.)

Van 150-200 Mbps download tot 75-110 Mbps upload halen we nu zo'n 50 Mbps download en 12 Mbps upload.

 

Het verschil tussen 4G B1 2100 MHz of 5G N1 2100 MHz is in de praktijk, zeker met een minder signaal, maar enkele Mbps.
Maar dus met het wegvallen van wederom B32 15 MHz bandbreedte die enorm helpt met download.

Én N28 700 MHz download/upload gaat alles een stuk trager.

 

Het bizarre is dus dat een S21 B1 + N1 + N28 wel twee 5G banden koppelt, zogenaamd NRCA.

Die gaat al een stuk beter dan. Maar die doet weer geen B32 en B7 erbij dan.

 

Echt bizar dat na al die jaren, KPN totaal geen idee heeft wat ze doen met radio banden en/of telefoons testen.


Vodafone 5G werkt ook niet met B32.

Vodafone doet ook al jaren maar wat, maar wordt langzaam iets beter.

 

Odido lijkt de enige te zijn die het snapt.

Odido doet ALTIJD B3 + N28 + B32 + B7 + B1 (indien aanwezig)
En daar heb ik gisteren ook mijn persoonlijke record gehaald. 850 Mbps / 130 Mbps .

@5Guru, hmm.. Goed dat je het wederom meldt! Ik ga het uitzetten bij de juiste collega's en zal je laten weten wanneer ik een terugkoppeling heb ontvangen. 


En ja hoor, hier wederom hetzelfde probleem! Ik heb een S24 plus, maar internet is op het moment drama. Koppelt wel de N1 band maar geen B32 meer. 

 


Ik heb met S24 Ultra ook geen B32 meer als ik verbonden ben met N1. Mijn S23+ heeft wel B32 als ik N1 heb.


Is er al meer bekend? Internet is drama, vooral in huis. Geen data, wel data of erg traag. Lijkt bij iPhone ook problemen te geven. Waarom test KPN niet eerst? 

 


Is er al meer bekend? Internet is drama, vooral in huis. Geen data, wel data of erg traag. Lijkt bij iPhone ook problemen te geven. Waarom test KPN niet eerst? 

 

iPhone probleem staat los van het probleem waarover deze topic is gaat.


Beste @Patrick8319, het klopt wat Joeri zegt: het probleem waar dit topic over gaat, heeft niets te maken met het topic waar jij naar linkt. Ik heb helaas nog geen terugkoppeling mogen ontvangen, dus ik ga opnieuw navraag doen. 


Ter info, de laatste Mei updates en de Juni update van vandaag, leveren geen verschil op.

B32 werkt niet in 5G modus met KPN.


Hallo allemaal, volgende kan ik met jullie delen: Band 32 wordt in alle drie de Samsung Galaxy S24 5G modellen ondersteund, dit hebben we nogmaals geverifieerd in de meest recente softwareversie: S926BXXS2AXD6, Uitgiftedatum: 2024-05-10

 

De Galaxy S24-lijn is in technisch opzicht een ander toestel dan de Galaxy S23-lijn. Zo maakt de Galaxy S24-lijn gebruik van andere processoren dan de Galaxy S23-lijn. Hierdoor kan een toestel zich (iets) anders gedragen in ons netwerk en/of kunnen er andere bandcombinaties ondersteund worden. Tijdens het testen van bandcombinaties kan het ook zijn dat een toestel gebruik maakte van bijvoorbeeld een ander opstelpunt en/of cel waardoor de resultaten onderling kunnen afwijken.

Wij blijven altijd streven naar de optimale performance van een toestel in ons netwerk waarbij we nauw samenwerken met onze leveranciers. Sommige nieuwe (netwerk) functionaliteiten vereisen dat bepaalde testprocedures moeten worden doorlopen voordat deze nieuwe functionaliteit in één van de volgende software releases van een toestel kan worden opgenomen. Hierdoor kan het zijn dat sommige toestellen eerder een nieuwe functionaliteit ontvangen omdat deze eerder de testprocedures doorlopen hebben.


Odido:
B3 20 MHz +

N28 10 MHz +

B1 20 MHz +
B7 20 MHz +
B32 10 MHz +

B3 10 MHz

Vodafone:
B20 10 MHz +
N3 20 MHz +
B1 20 MHz +
B7 20 MHz +
B32 15 MHz

KPN
B3 20 MHz +
N1 20 MHz +
B7 10 MHz +
B20 10 MHz
 

B32 15 MHz wordt bij KPN nog steeds niet gebruikt op een high end toestel die deze gewoon kan gebruiken. Hopelijk gaan de komende juli/augustus update(s) deze issue fixen.
Deze post ter info dat het op deze dag nog niet gefixt is en de snelheid binnen nog steeds verre van optimaal is. Odido binnen 500+ Mbps, Vodafone binnen 200+ Mbps en KPN binnen 20-70 Mbps.
Buiten mist deze 15 MHz natuurlijk ook. Geen vraag, alleen ter info voor later.


Ik herken het probleem.

Mijn S23 doet alle banden netjes pakken, sinds gisteren echter band 8 en band 7 ipv band 20 op 5G.

Mijn flip pakt ook band 32 amper meer, band 38 zie ik nu helemaal niet meer.

Scheelt aanzienlijk in snelheid Flip4 is meestal 300 mbit (400 indien rustig op site) S23 is gewoon nagenoeg 600mbit (mast op 30 meter afstand).

KPN is bezig op de achtergrond vermoed ik. Zie het nog wel gebeuren dat ze N1 weer uitzetten en B1 weer aanzetten voor deze issues.


Vanaf vandaag is b32 dan ook verdwenen hier bij 5g CA, sowieso 1 a 2 banden worden nog maar gekoppeld bij 5G sinds vandaag, band 7 en band 3, soms band 8 erbij. Max snelheid nu rond de 300, 4g blaast er flink overheen met 450mbit en B32 in ca. Wat is men toch aan het doen?

 

Oh dit icm een S23.

 

Nog een edit, ik heb opeens hier N78, waarschijnlijk is dat de reden dat ik niet meer op B32 kom. Ik houd dit in de gaten.


Hoe kan ik testen welke bandbreedtes mijn s24 pakt? Ook drama hier.. Terwijl 5g, in de randstad.. 


Hoe kan ik testen welke bandbreedtes mijn s24 pakt? Ook drama hier.. Terwijl 5g, in de randstad.. 

Bellen naar: *#0011# en dan de juiste sim kiezen. Dan krijg je het ServiceMode menu.

Zorg wel dat je dit checkt tijdens een data sessie, beste is een youtube video ofzo open.
Of een audio stream. Dan zie je alle banden. In idle modus is het meestal alleen B3 (4G icoontje).


KPN doet vooral (op een S24):
B3 + N1 + B7 + B20.
Sinds een maand ongeveer werkt ook N78, 3500 MHz. Deze geeft een enorme download snelheid boost.
Maar als een site deze niet heeft, dan blijft het minder, vooral binnen.
Dan krijg je:
B3 + N78 + N1 + B7 + B20.

B32 komt er in alle gevallen niet meer bij.
Hopelijk in de augustus update, maar die kans is niet erg groot.

In de buurt van deze sites:
https://antennekaart.nl/kaart/5g?lat=52.3617639&lng=4.86694335&zoom=10&providers=kpn&carrier-combinations=532,533

Met 3500 MHz, zal download dus heel snel gaan.
KPN is maandelijks bezig met de uitbreiding hier van.

 

 

Update:
Let wel, dat KPN intersite NR (5G) doet.
Het kan dus zijn dat je met een site connect zonder N78, maar dat deze er toch bijgekoppeld wordt. Buiten zullen de snelheden behoorlijk meevallen.
Vooral binnen is B32 een gemis en daarom is binnen ook de beste test lokatie hiervoor.


Hoe kan ik testen welke bandbreedtes mijn s24 pakt? Ook drama hier.. Terwijl 5g, in de randstad.. 

Bellen naar: *#0011# en dan de juiste sim kiezen. Dan krijg je het ServiceMode menu.

Zorg wel dat je dit checkt tijdens een data sessie, beste is een youtube video ofzo open.
Of een audio stream. Dan zie je alle banden. In idle modus is het meestal alleen B3 (4G icoontje).


KPN doet vooral (op een S24):
B3 + N1 + B7 + B20.
Sinds een maand ongeveer werkt ook N78, 3500 MHz. Deze geeft een enorme download snelheid boost.
Maar als een site deze niet heeft, dan blijft het minder, vooral binnen.
Dan krijg je:
B3 + N78 + N1 + B7 + B20.

B32 komt er in alle gevallen niet meer bij.
Hopelijk in de augustus update, maar die kans is niet erg groot.

In de buurt van deze sites:
https://antennekaart.nl/kaart/5g?lat=52.3617639&lng=4.86694335&zoom=10&providers=kpn&carrier-combinations=532,533

Met 3500 MHz, zal download dus heel snel gaan.
KPN is maandelijks bezig met de uitbreiding hier van.

 

 

Update:
Let wel, dat KPN intersite NR (5G) doet.
Het kan dus zijn dat je met een site connect zonder N78, maar dat deze er toch bijgekoppeld wordt. Buiten zullen de snelheden behoorlijk meevallen.
Vooral binnen is B32 een gemis en daarom is binnen ook de beste test lokatie hiervoor.

 

 


….

 

 

Ja en dan tijdens een data sessie verder naar beneden scrollen voor de resterende banden.


Ja ik wacht ook op de nieuwe update van de antennekaart met KPN sites, ik heb dus ‘last’ van dat interconnect sa-5g, hierdoor komt b32 er iid niet meer bij maar blijft de snelheid erg achter en is deze instabiel. 

 

Ik heb ook nog steeds het vermoeden dat er een groot verschil is tussen antennes die echt vervangen zijn voor de 3,5ghz band met 64x64 rru’s, de site waar ik thuis mee verbind met die interconnect 3,5 ghz heeft dat duidelijk niet, ik kom amper boven de 500mbit uit buiten, niet zoals bij nieuwere sites dat die doorvliegt naar de 800 om vervolgens rond de 600 te stabiliseren 

Ik vermoed dat ze hier in de buurt enkel de rru’s hebben vervangen voor een 8x8 3,5ghz variant, dat zet blijkbaar geen zoden aan de dijk of het netwerk van KPN is een beetje aan het verstoppen  wat uiteraard ook zou kunnen.


Ja ik wacht ook op de nieuwe update van de antennekaart met KPN sites, ik heb dus ‘last’ van dat interconnect sa-5g, hierdoor komt b32 er iid niet meer bij maar blijft de snelheid erg achter en is deze instabiel. 

 

Ik heb ook nog steeds het vermoeden dat er een groot verschil is tussen antennes die echt vervangen zijn voor de 3,5ghz band met 64x64 rru’s, de site waar ik thuis mee verbind met die interconnect 3,5 ghz heeft dat duidelijk niet, ik kom amper boven de 500mbit uit buiten, niet zoals bij nieuwere sites dat die doorvliegt naar de 800 om vervolgens rond de 600 te stabiliseren 

Ik vermoed dat ze hier in de buurt enkel de rru’s hebben vervangen voor een 8x8 3,5ghz variant, dat zet blijkbaar geen zoden aan de dijk of het netwerk van KPN is een beetje aan het verstoppen  wat uiteraard ook zou kunnen.

 

Nee dat is niet waar.
Ik heb enkele 8x8 RRU sites getest, Deze gaan net zo hard als de nieuwe Maxwell sites of Massive Mimo sites. KPN biedt 600 Mbps aan en daar kom ik vaak ver boven, richting 700 Mbps.
Een site kan ook gewoon heel druk zijn, maar dan is 400+ Mbps nog steeds prima.

Het gedrag met N1 en N78 blijft heel gek.

Net testen gedaan op de Samsung S22 Ultra.
B3 + N78 + B7 + B20 + B32
B3 + N1 + B7 + B20 en geen B32.
Waarom? Geen idee.


Ja ik wacht ook op de nieuwe update van de antennekaart met KPN sites, ik heb dus ‘last’ van dat interconnect sa-5g, hierdoor komt b32 er iid niet meer bij maar blijft de snelheid erg achter en is deze instabiel. 

 

Ik heb ook nog steeds het vermoeden dat er een groot verschil is tussen antennes die echt vervangen zijn voor de 3,5ghz band met 64x64 rru’s, de site waar ik thuis mee verbind met die interconnect 3,5 ghz heeft dat duidelijk niet, ik kom amper boven de 500mbit uit buiten, niet zoals bij nieuwere sites dat die doorvliegt naar de 800 om vervolgens rond de 600 te stabiliseren 

Ik vermoed dat ze hier in de buurt enkel de rru’s hebben vervangen voor een 8x8 3,5ghz variant, dat zet blijkbaar geen zoden aan de dijk of het netwerk van KPN is een beetje aan het verstoppen  wat uiteraard ook zou kunnen.

 

Nee dat is niet waar.
Ik heb enkele 8x8 RRU sites getest, Deze gaan net zo hard als de nieuwe Maxwell sites of Massive Mimo sites. KPN biedt 600 Mbps aan en daar kom ik vaak ver boven, richting 700 Mbps.
Een site kan ook gewoon heel druk zijn, maar dan is 400+ Mbps nog steeds prima.

Het gedrag met N1 en N78 blijft heel gek.

Net testen gedaan op de Samsung S22 Ultra.
B3 + N78 + B7 + B20 + B32
B3 + N1 + B7 + B20 en geen B32.
Waarom? Geen idee.

Hmm ja mijn ervaring is helaas iets anders, hier een speedtest op kantoor locatie schiphol rijk,

 

Waar staan 4G zendmasten? | Antennekaart.nl Sinds enkele weken hier n78 maar hoger dan de 300mbit kom ik niet hier. Dus of mijn toestel S23 wil er niet lekker mee omgaan of er iets iets anders aan de hand. 

Dit is met KPN “internet” en niet “advancedinternet” die laatste wil nog wel eens wat sneller/stabieler zijn maar heeft geen ipv6

 

 

Thuis overigens in mindere mate hetzelfde probleem, van de +500mbit indoor naar 300mbit indoor en op het balkon met moeite (en N78) tegen de 500mbit als het rustig is


@netblade als je N78 als NRCA (2e 5G carrier) ziet, dan is het signaal mogelijk niet optimaal.
Als je zo'n 200-300 meter van de mast zou gaan staan en dan gaat testen, zou het wel sneller moeten gaan. Soms even wachten tot er geen data sessie meer is. Dan bij de volgende sessie zou N78 bovenaan moeten staan.
S23 zou dat prima moeten kunnen.

Nu heb je N1 als ‘hoofd 5g’ verbinding naast de LTE anchor, dat lijkt inderdaad minder snel te gaan.
Maar moet zeker sneller kunnen!


@netblade en weet je zeker dat die site N78 heeft?
En niet dat je N78 intersite van een buursite erbij krijgt?


@netblade als je N78 als NRCA (2e 5G carrier) ziet, dan is het signaal mogelijk niet optimaal.
Als je zo'n 200-300 meter van de mast zou gaan staan en dan gaat testen, zou het wel sneller moeten gaan. Soms even wachten tot er geen data sessie meer is. Dan bij de volgende sessie zou N78 bovenaan moeten staan.
S23 zou dat prima moeten kunnen.

Nu heb je N1 als ‘hoofd 5g’ verbinding naast de LTE anchor, dat lijkt inderdaad minder snel te gaan.
Maar moet zeker sneller kunnen!

Hmm ik heb op deze site vermoedelijk ook N78 Waar staan 4G zendmasten? | Antennekaart.nl

En als ik dan bij het station sta waar de 1 sector op gericht is haal ik echt niet hoger dan 500, ook niet met een uitschieter. Goed nu twijfel ik ook waar dat N78 signaal vandaan komt want die band klapt met enige regelmaat nog wel eens weg. Hopelijk komt er snel een nieuwe update mbt aangepaste sites op de antennekaart. Dan kan ik dat uitsluiten.

 

Grappig is wel als ik de azielaan afrijdt richting het industriegebied ik er weer B32 bij krijg icm met 5G

 

Edit en nu opeens B32 erbij op kantoor, ik snap er niks meer van, N78 is iid dan wel weg 

Edit nvm is 4g


Wanneer wordt dit opgelost door KPN? Ik heb ook nog steeds geen B32 met 5G. Zou ook fijn zijn als N28 met N1 werkt in CA wat nu niet gebeurd.

 

 


Ik vermoed dat dit geen telefoonsetting betreft maar een harde netwerksetting. Zonder enige update tussendoor zijn er in de regio geen sites meer waar ik 5g met B32 kan gebruiken, over 4G werkt het nog wel. Eerder had ik op die sites nog wel B32 icm 5g. De snelheden zijn nagenoeg gelijk, tussen de 300 en 500mbit soms wat hoger op rustige momenten.


B32 werkt nog steeds niet met de nieuwste One Ui update.

Waar mensen voorheen nog B32 hadden met een S23 bijvoorbeeld, lijkt deze ook verdwenen.
Wat inhoud dat het een netwerk setting is die KPN expres gebruikt.

 

Het lijkt dat B32 alleen voor 4G gebruikt wordt.

N1 (2100 MHz), N28 (700MHz) en N78 (3500 MHz) kunnen alleen gebruikt worden met moderne 5G telefoon.
 

Zo verdeelt KPN zijn 4G en 5G capaciteit.
5G:
B3 + N1 of N28 + N78(indien aanwezig) + B7 + B20 of B8
https://antennekaart.nl/kaart/5g?lat=52.45559096&lng=4.78935241&zoom=10&providers=kpn

N78 sites:
https://antennekaart.nl/kaart/5g?lat=52.39382996&lng=4.81613159&zoom=11&providers=kpn&carrier-combinations=532,533,537

4G:
B3 + B32 + B7 + B20 of B8.
https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=52.39382996&lng=4.81613159&zoom=11&providers=kpn

B3 = 1800 MHz met 20 MHz bandbreedte. (4G LTE FDD)
N28 = 700 MHz met 10 MHz bandbreedte (5G NR FDD)
N1 = 2100 MHz met 20 MHz  bandbreedte (5G NR FDD)
N78 = 3500 MHz met 100 MHz bandbreedte (5G NR TDD)
B7 = 2600 MHz met 10 MHz bandbreedte (4G LTE FDD)
B38 = 2600 MHz met 20 MHz bandbreedte (4G LTE TDD, wordt afgebouwd/weinig gebruikt.)

B32 = 1400 MHz met 15 MHz bandbreedte (4G LTE SDL)
B20 = 800 MHz met 10 MHz bandreedte (4G LTE FDD)
B8 = 900 MHz met 10 MHz bandreedte (4G LTE FDD)


Net overzicht en komt helemaal overeen met wat ik de afgelopen maand heb ervaren.

Overigens lijkt het indoor wel voor te komen dat je toestel in sommige gevallen toch 4G boven 5G verkiest en daardoor toch B32 krijgt.

In dagelijks gebruik merk ik dit gelukkig niet zo erg, het wordt wachten op de grote N78 uitrol, bereik daarvan valt enorm mee, indoor vaak ook nog wel wat bereik daarvan.


Reageer