Skip to main content

Ik vraag mij af of 5G op mijn experia XZ2 telefoon, die nu op 4G draait binnenkort komt. En of mijn desktop pc met een Sataschijf en Windows 10 dat ook kan ontvangen.

 

Vriendelijke groeten,

Marja

Hallo @mPet 

5G ook voor jou? Ik denk het (nog) niet.

Jouw Sony Experia XZ2 ondersteunt het 5G netwerk niet. Ook een desktop pc doet dat in de regel niet. Mogelijk heeft die wel een WiFi 5GHz interface voor je WiFi thuis, maar dat is wat anders dan 5G.


Hallo @mPet de 5.0 wifi-band op je pc is iets heel anders dan het mobiele 5G-netwerk, dat wordt nogal eens door elkaar gehaald.

 


5G op je huidige mobiel is uitgesloten. Daarvoor zul je t.z.t. een nieuwe aan moeten schaffen. Er is ook een stukje hardware voor nodig namelijk. Dat zit niet in toestellen die tot 4G gaan.

En tja, wifi is 5 Gigahertz. (Of 2.4)

Mobiel is 5G wat simpelweg staat voor 5de Generatie (5th Generation).


Overigens hoef je er nog niet rouwig om te zijn als je geen 5G hebt. Met de huidige netwerken is het nauwelijks sneller dan 4G. Echte snelheidsverbeteringen komen niet eerder dan 2022, als nieuwe frequentiebanden (die nu nog door Defensie worden gebruikt) beschikbaar komen. Nederland loopt daar (een beetje(!)) in 8er. Tegen die tijd heb je wellicht ook een toestel dat geschikt is voor 5G. 


Dank jullie wel allemaal voor deze lawine van antwoorden. Inderdaad Henk2304, ik zal misschien een nieuw mobieltje hebben tegen de tijd dat alles écht gaat draaien!

 

fijne avond en een goed weekend allemaal,

Marja (mPet)


Hi @mPet, ik zie dat je al helemaal bijgespijkerd bent over 5G, top dat nu duidelijk is hoe het zit!