Skip to main content
Vraag

5G plotseling traag in mijn omgeving

  • 10 September 2024
  • 19 reacties
  • 161 keer bekeken

Hallo,

sinds gisteren (9 sept) ervaar ik dat de internetverbinding via 5g erg traag is. Wij hebben meerdere abonnementen op ons adres en ik ben de enige die hiervan last lijkt te hebben.

Vandaag ben ik voor mijn werk vanuit mijn woonplaats in de Zaanstreek circa 30 km in zowel zuidelijke richting als noordelijke richting gereisd. De 5g snelheid bleef erg laag. Buienradar laadde bijvoorbeeld niet en via Google Maps had ik geen live verkeersinformatie.

Ik heb mijn toestel al meerdere keren opnieuw opgestart, zonder succes. Via speedtest (Ookla) kom ik op een snelheid van 0,07 Mbps……..

(De speedtest mogelijkheid in Google Chrome kan niet eens meten, die geeft aan “probleem met netwerk”)

De enige oorzaak die ik zou kunnen verzinnen is een fout bij KPN na een recente aanpassing in mijn databundel, hoewel de KPN app keurig aangeeft dat mijn huidige bundel nog (lang) niet op is.

Overigens zie ik bovenin het scherm van mijn toestel wel keurig het 5g symbool staan, incl. bereik.

Heb je de netwerkinstellingen binnen je mobiel al eens gereset @Ruudsopper ???

Dan worden, mobiel, wifi en Bluetooth weer in de uitgangspositie gezet als ware het nieuw uit de doos.

 


Heb je de netwerkinstellingen binnen je mobiel al eens gereset @Ruudsopper ???

Dan worden, mobiel, wifi en Bluetooth weer in de uitgangspositie gezet als ware het nieuw uit de doos.

 

Dag Jan, je voorstel klinkt goed. Meteen uitgevoerd. Helaas.…..geen verbetering. Zie ook de 2 screenshots die ik heb gemaakt van 2 verschillende speedtests.

 

Ik zal nu al mijn bekende wifi netwerken en bluetooth koppelingen herstellen 🫠.

Sta open voor nieuwe voorstellen 😄

 


Ik zie in uw onderschrift dat u een mobiel abonnement bij Simyo heeft. Klopt dat? Gaat het hier om een Simyo abonnement? 


Hallo,

Nee. Het betreft hier een KPN abonnement. Afgelopen zomer omgezet van 12gb+150minuten naar unlimited ivm vakantie. Recent gewijzigd naar 20gb+150 min. Die bundel is gisteren ingegaan. Ik kan me vergissen, maar gezien het moment krijg ik het idee dat het daarmee te maken kan hebben...... administratief dingetje fout gegaan? (indien dat mogelijk is)

Ik heb op naam en adres van mijn bedrijf 6 mobiele kpn aansluitingen en kpn glasvezel.

Prive heb ik kpn glasvezel, en mijn kinderen een simyo sim only abonnementje.

Ik snap de verwarring 


Aanvulling: ik heb mijn simkaart even overgezet in een ander toestel. Dit toestel is een van de toestellen waar normaalgesproken ook een kpn simkaart inzit.

Het probleem van trage 5g verhuisde mee. Daarmee is de conclusie wel te trekken, dat het probleem in de simkaart en/of bij kpn zit. 

Daarna alles weer in de toestellen geplaatst waar het hoort. Probleem is er nog. 

Leest klantenservice mee? Of moet ik zelf contact opnemen?

 


Even langs een lokale KPN winkel gaan en sim wisselen en je gaat bellend de winkel uit @Ruudsopper 

Succes 

 


Als je toestel e-Sim ondersteunt kun je 'm volgens mij zo, in een paar minuutjes, zelf via de KPN app omzetten naar e-Sim en is het probleem direct opgelost. Anders inderdaad even naar een winkel. Die lossen het direct op, met een fysiek nieuw simkaartje.


Dank voor de reacties.

Helaas geen succes.

Ik heb mijn simkaart omgezet naar esim. Dat ging redelijk snel.

Ik had goede hoop dat het daarmee zou zijn opgelost. Maar niets is minder waar. Ook nu is de 5g snelheid rond de 0,08 Mbps.....…

Ik vermoed dat de systemen van KPN "denken" dat mijn bundel op is of zo.

Heb nu een afspraak gemaakt om me te laten terugbellen door een KPN medewerker....... wordt vervolgd


Update: vanochtend keurig teruggebeld door een KPN medewerker.

Maar helaas. Geen oplossing. Men kwam niet verder dan het doornemen van de stappen die ik zelf al had genomen. Er is vervolgens een “ticket” aangemaakt en ik wordt wederom teruggebeld. Nu binnen 5 dagen. Zucht……...


Hoi @Ruudsopper, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt! Was je ook al langs een winkel geweest?


Hoi @Ruudsopper, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt! Was je ook al langs een winkel geweest?

Hoi. Ik ben vandaag langs de winkel in Zaandam geweest. Ook daar heeft men geen idee wat de oorzaak kan zijn. Daar is de door mij ingestelde esim weer teruggezet naar een fysieke simkaart, in de hoop dat het nu wel zou helpen. Zonder succes. Alle  andere instellingen zijn in orde en ik heb nog maar enkele MB van mijn databundel gebruikt. Maar dat wist ik allemaal al.

Twee dingen zijn wel vreemd;

  1. Na opnieuw opstarten van de telefoon is de eerste speedtest in orde (ca 120 tot 150 Mbps). Aan het einde van de test zakt de snelheid al in. Een 2e test komt dan niet meer boven de 0,08 Mbps.
  2. Helaas heeft de klantenservice medewerker geen ticket aangemaakt (aldus de medewerker in de winkel). Dat is nu alsnog gedaan vanuit de winkel als het goed is. Maar kan dus vanaf nu wederom max 5 dagen wachten, wat ik toch wel vervelend vind.

Ik blijf het vermoeden hebben, dat “onder de motorkap” de KPN systemen denken dat ik geen databundel meer heb, of dat deze geheel verbruikt is. Het is namelijk begonnen op de dag dat de nieuwe databundels ingingen.

Ik hoop wel dat er snel aan gewerkt kan worden. Ben voor mijn werk veel onderweg, en krijg dan regelmatig werkopdrachten etc binnen. Die kan ik nu niet (of heel lastig) openen. Van mijn kant heb ik al het mogelijke gedaan intussen.


Aanvulling voor wie meeleest:

Ik kom er net achter, dat er ook iets vreemd aan de hand is met het datagebruik. De KPN app zegt dat ik ca 3 gb gebruikt heb sinds ingaan van de huidige periode. Mijn telefoon geeft een verbruik aan van va 500 mb.

Een verschil is normaal, maar dit is extreem.......


Update m.b.t. gegevensgebruik.

Nu is aldus de KPN app het gebruik van mobiele data intussen gestegen tot ruim 7 GB......volgens mijn telefoon is het nog steeds ongeveer 530 mb. De 7 GB klopt absoluut niet met een nauwelijks werkende verbinding.


Nieuwe update, terwijl ik wacht om door KPN terug gebeld te worden, merk ik dat ik nu ook geen 4g of 5g symbool meer zie...…

Ik heb nu dus helemaal geen internetverbinding meer via een 4g of 5g netwerk.

Ben benieuwd of mijn gegevensgebruik nog wel doorloopt 😆


Nieuwe update, terwijl ik wacht om door KPN terug gebeld te worden, merk ik dat ik nu ook geen 4g of 5g symbool meer zie...…

Ik heb nu dus helemaal geen internetverbinding meer via een 4g of 5g netwerk.

Ben benieuwd of mijn gegevensgebruik nog wel doorloopt 😆

Herstel; dit was mijn fout. Mobiele gegevens uitgezet per abuis.

Deze staat nu weer aan, dus ik heb weer 4g/5g, maar nog steeds erg.traag met 0,08 Mbps


Hoi @Ruudsopper, heel merkwaardig wat er bij jou aan de hand is, ik kan dit ook niet zo verklaren. Wel heel erg benieuwd naar de uitkomst van het ticket! Je hebt zelf in ieder geval alles geprobeerd wat binnen je mogelijkheden ligt en ik ga er vanuit dat de technische dienst hier een oplossing voor heeft. Houd je ons op de hoogte?


Hoi @Ruudsopper, heel merkwaardig wat er bij jou aan de hand is, ik kan dit ook niet zo verklaren. Wel heel erg benieuwd naar de uitkomst van het ticket! Je hebt zelf in ieder geval alles geprobeerd wat binnen je mogelijkheden ligt en ik ga er vanuit dat de technische dienst hier een oplossing voor heeft. Houd je ons op de hoogte?

Dag @Jan van KPN . Dat doe ik met alle plezier, maar dan moet ik wel benaderd worden....... vanaf nu hebben ze nog 16 uur 😉. Dan zijn de 5 werkdagen om die het maximaal zou duren om mij te benaderen en het ticket te behandelen.

Ik heb een gevoel dat ik straks gewoon weer zelf naar KPN kan stappen. Wat erg teleurstellend zou zijn.

Ik heb vandaag nog een keer geprobeerd de simkaarten om te wisselen. Nog steeds verhuisd het probleem dan mee, waarmee nogmaals is uitgesloten dat het een probleem is met mijn toestel.

De simkaart is dus ook vervangen. Dus dat zou het ook niet kunnen zijn.

Resteert een technisch probleem bij KPN in de systemen...... waar ik nu al bijna 2 weken last van heb.

 


Ik vrees eerlijk gezegd dat jouw ticket ergens onderop de stapel ligt. Zoals KPN op het moment bezig is, zullen het eerder 50 werkdagen worden.


Ik vrees eerlijk gezegd dat jouw ticket ergens onderop de stapel ligt. Zoals KPN op het moment bezig is, zullen het eerder 50 werkdagen worden.

Ik wacht het nog heel even af. Als er vertraging is, kan ik daar begrip voor hebben. Maar dan moeten ze het wel melden vind ik. Zeker een bedrijf wat leeft van "communicatie" zou dit op orde moeten hebben.


Reageer