Skip to main content
Vraag

5G standalone: meermaals beloofd, waar blijft het?

• February 9, 2026
  • 14 reacties
  • 162 keer bekeken

Nog altijd is 5G standalone niet beschikbaar op het KPN netwerk. Ik heb hier al meerdere forum vragen over geplaatst. De laatste keer is door niemand van KPN de moeite genomen om een reactie te plaatsen. De laatste reactie van KPN die ik wél heb ontvangen voeg ik bij. Mijn vraag: wanneer gaat dit live? Ik hoop dit keer wel een reactie van iemand bij KPN te ontvangen, dankjewel.

14 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 9, 2026

Beste ​@balken07 KPN is nog druk bezig met de uitrol daarvan, de mast waar ik bij hoor is ook nog niet aangepast.

Ik heb dus wel 5G, maar niet zoals jij het bedoelt, N78.

• Auteur
  • Topper
  • February 9, 2026

Beste ​@balken07 KPN is nog druk bezig met de uitrol daarvan, de mast waar ik bij hoor is ook nog niet aangepast.

Ik heb dus wel 5G, maar niet zoals jij het bedoelt, N78.

Hallo ​@JanD ,

5G standalone is iets anders dan de uitrol van de band n78. Zie de bijgevoegde link. 🙂

https://www.digi.com/resources/definitions/5g-standalone

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 9, 2026

Wat is het nut van standalone 5G voor consumenten ​@balken07 ?

• Auteur
  • Topper
  • February 9, 2026

Wat is het nut van standalone 5G voor consumenten ​@balken07 ?

Heb je de link gelezen ​@JanD ? Daarnaast: SA verbruikt veel minder van je accu dan NSA. Het benadert 4G daarin. Als ik nu 5G aan zet (NSA helaas dus nog) dan is de batterij merkbaar sneller aan opladen toe. Aangezien het wat mij betreft nep 5G is heb ik op dit moment alleen 4G actief. Ik heb 5G standalone in de VS meegemaakt: wezenlijk beter dan 5G NSA. Dus ik zit er met smart op te wachten.

• Auteur
  • Topper
  • February 9, 2026

Mijn edit ging niet helemaal lekker ​@JanD , opeens staat mijn reactie in Italic. Excuus.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 9, 2026

Dus ik zit er met smart op te wachten.

Dan ben jij de enigste denk ik, want ik heb er nog nooit iemand over gehoord, alleen over het ‘echte’ 5G N78.

Maar ik vind het prima zo.

Het ga je goed.

• Auteur
  • Topper
  • February 9, 2026

Dus ik zit er met smart op te wachten.

Dan ben jij de enigste denk ik, want ik heb er nog nooit iemand over gehoord, alleen over het ‘echte’ 5G N78.

Maar ik vind het prima zo.

Het ga je goed.

Dat zei men ooit over 4g. Ieder z’n ding👍🏻, maar ik wil graag gebruik maken van actuele technologie waar mijn smartphone ervaring beter door zal zijn. In meerdere landen is 5G SA allang normaal. Dat de gemiddelde burger er geen weet van heeft, doet voor mij niet af aan het feit dat ze er wel op vooruit gaan. Een betere accuduur is voor iedereen prettig. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 9, 2026

Ik heb mijn mobiel nu ook op 4G gezet, ben inderdaad benieuwd of de accu nu langer mee gaat.

Goeie tip ​@balken07 

• Auteur
  • Topper
  • February 9, 2026

Ik heb mijn mobiel nu ook op 4G gezet, ben inderdaad benieuwd of de accu nu langer mee gaat.

Goeie tip ​@balken07 

Graag gedaan ​@JanD 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 9, 2026

Ik geef een seintje als 5G N78 op ‘mijn’ mast beschikbaar is ​@balken07 

• Auteur
  • Topper
  • February 9, 2026

Ik geef een seintje als 5G N78 op ‘mijn’ mast beschikbaar is ​@balken07 

Beste ​@JanD , de uitrol van band N78 staat los van het wel of niet live gaan van 5G SA. Het zijn twee technisch totaal verschillende zaken 🙂 N78 is een 5g band op 3,5 GHz.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • February 9, 2026

@balken07 

Leuk om te lezen dat jij weet dat N78 band nog niet betekent dat 5G SA beschikbaar is. 

Er zijn mensen op het forum die denken met 5G op band N78 dat je dan 5G SA hebt. Ze begrijpen niet dat het kernnetwerk ook 5G SA moet ondersteunen.

Paar maanden geleden geprobeerd uit te leggen dat er nog geen 5G SA beschikbaar is, op het forum. Bij hoog en laag beweren dat er wel 5G SA beschikbaar is door de N78 band. Uiteindelijk maar gestopt met uitleggen, totaal geen zin om iets van mij aan te nemen. Ze begrijpen niet het verschil tussen 5G NSA en 5G SA. 🙂

Begrijp mij niet verkeerd. Ik bedoel niet jou ​@JanD, maar iemand anders op het kpn forum. 🙂

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 11, 2026

Goedemorgen ​@balken07 en bedankt voor je bericht, leuk om je hier weer te zien 💪🏻

Een concreet antwoord heb ik niet meteen voor je paraat dus ik zal intern navraag gaan doen om te kijken of hier meer over bekend is en over gedeeld mag worden. Ik moet ook heel eerlijk bekennen dat ik zelf (nog) niet heel erg thuis ben in deze materie maar ga me er zeker verder in verdiepen. Vooral dat gedeelte over een langere accuduur heeft mijn interesse zeker wel aangewakkerd! 

• Topper
  • March 1, 2026

Goedemorgen ​@balken07 en bedankt voor je bericht, leuk om je hier weer te zien 💪🏻

Een concreet antwoord heb ik niet meteen voor je paraat dus ik zal intern navraag gaan doen om te kijken of hier meer over bekend is en over gedeeld mag worden. Ik moet ook heel eerlijk bekennen dat ik zelf (nog) niet heel erg thuis ben in deze materie maar ga me er zeker verder in verdiepen. Vooral dat gedeelte over een langere accuduur heeft mijn interesse zeker wel aangewakkerd! 

Hoi Jan, weet je toevallig al iets meer? Elk jaar gaan ze het uitstellen. Zelfs Duitsland heeft 5G SA. Duitsland!

5G SA is niet meer afhankelijk van 4G, dus betere accuduur (omdat je telefoon dan niet met 4G en 5G tegelijk verbonden moet zijn), betere snelheid, lagere latency en misschien ook nog wel iets beter bereik (5G op 700 MHz ipv 4G op de iets hogere banden).