Skip to main content
Vraag

5G standalone: meermaals beloofd, waar blijft het?

• February 9, 2026
  • 42 reacties
  • 810 keer bekeken

Toon eerste bericht

42 reacties

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • March 25, 2026

Beste Jan,

ik vind dit niet kunnen. Ik wacht 42 dagen op een antwoord, om vervolgens een reactie te krijgen die geen antwoord is maar wél direct als antwoord betiteld wordt in dit topic. Daarbij komt dat dit ook niet de eerste keer is dat ik een dergelijk topic open wegens het uitblijven van enig signaal van KPN. Zoals ik in originele bericht al aangaf is er de vorige keer niet eens de moeite genomen door iemand vanuit KPN om te reageren. Volgens mij ga ik als OP tot in redelijkheid over of iets een antwoord is. En dit bericht is dat niet. Graag het ‘antwoord’ stempel verwijderen en dit topic niet sluiten. Ik zie gaarne alsnog een echt antwoord tegemoet. Een fijne dag verder.

Hopelijk vat je mijn reactie niet verkeerd op maar hier zul je het voor nu wel mee moeten doen ​@balken07

Beste Jan,

En dit bericht is dat niet. Graag het ‘antwoord’ stempel verwijderen en dit topic niet sluiten. Ik zie gaarne alsnog een echt antwoord tegemoet. Een fijne dag verder.

Op dit moment is dat het wel het antwoord op je vraag, ik kan daar helaas niet meer of minder van maken. Ik begrijp dat je teleurgesteld bent en een uitgebreider antwoord had verwacht maar dit is voor nu wel even wat het is. En nogmaals, zodra hier meer bekend over is zal dit (uiteraard) worden gecommuniceerd via de bekende kanalen!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 25, 2026

Beste Jan,

ik vind dit niet kunnen. Ik wacht 42 dagen op een antwoord, om vervolgens een reactie te krijgen die geen antwoord is maar wél direct als antwoord betiteld wordt in dit topic. Daarbij komt dat dit ook niet de eerste keer is dat ik een dergelijk topic open wegens het uitblijven van enig signaal van KPN. Zoals ik in originele bericht al aangaf is er de vorige keer niet eens de moeite genomen door iemand vanuit KPN om te reageren. Volgens mij ga ik als OP tot in redelijkheid over of iets een antwoord is. En dit bericht is dat niet. Graag het ‘antwoord’ stempel verwijderen en dit topic niet sluiten. Ik zie gaarne alsnog een echt antwoord tegemoet. Een fijne dag verder.

Hopelijk vat je mijn reactie niet verkeerd op maar hier zul je het voor nu wel mee moeten doen ​@balken07

Beste Jan,

En dit bericht is dat niet. Graag het ‘antwoord’ stempel verwijderen en dit topic niet sluiten. Ik zie gaarne alsnog een echt antwoord tegemoet. Een fijne dag verder.

Op dit moment is dat het wel het antwoord op je vraag, ik kan daar helaas niet meer of minder van maken. Ik begrijp dat je teleurgesteld bent en een uitgebreider antwoord had verwacht maar dit is voor nu wel even wat het is. En nogmaals, zodra hier meer bekend over is zal dit (uiteraard) worden gecommuniceerd via de bekende kanalen!

Beste Jan,

Iemand bij KPN regelt maar dat er wel een antwoord komt welke jij of een collega hier kan melden. Ik zet vraagtekens bij het bestaansrecht van het KPN forum als klanten oeverloos wachten op reacties die geen antwoord zijn. Als er überhaupt de moeite genomen is om dat te doen, zo leert het verleden. Het is niet dat ik gis naar iets, ik stel deze vraag omdat KPN in het verleden zelf naar buiten bracht dat 5G SA realiteit zou worden. Nu dat maar uitblijft zonder nadere berichtgeving is de vraag dan ook legitiem om te stellen. Dit topic dus niet sluiten.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • March 25, 2026

Beste Jan,

Iemand bij KPN regelt maar dat er wel een antwoord komt welke jij of een collega hier kan melden. Ik zet vraagtekens bij het bestaansrecht van het KPN forum als klanten oeverloos wachten op reacties die geen antwoord zijn. Als er überhaupt de moeite genomen is om dat te doen, zo leert het verleden. Het is niet dat ik gis naar iets, ik stel deze vraag omdat KPN in het verleden zelf naar buiten bracht dat 5G SA realiteit zou worden. Nu dat maar uitblijft zonder nadere berichtgeving is de vraag dan ook legitiem om te stellen. Dit topic dus niet sluiten.

Is dit een vraag of een bevel ​@balken07 😅 Nogmaals, ik begrijp dat je een uitgebreidere reactie had verwacht maar die kan ik je op dit moment simpelweg niet geven. Ik zit hier (o.a.) om je zo goed mogelijk verder te helpen en te woord te staan maar ben er niet van gediend dat je gaat lopen commanderen, dat is echt nergens voor nodig!

Ik heb hier uiteraard navraag naar gedaan en daar is uitgekomen dat we daar op dit moment niks over kunnen vertellen. Zodra er wel meer bekend is, wordt dat natuurlijk gedeeld via alle bekende kanalen. En wat betreft de vraag; die is zeer zeker legitiem om te stellen, ik (en KPN) kan je op dit moment alleen niet voorzien van een concreet antwoord. En ik weet en begrijp dat je hier niet blij mee bent maar voor nu zul je het daar toch echt even mee moeten doen. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 25, 2026

Beste Jan,

Het feit dat jij hier na 42 dagen met een reactie komt die geen antwoord is, is niet iets wat ik jou aanreken. Jij bent immers afhankelijk van input van de betreffende afdeling. Een situatie tussen wal en schip. Ik heb dat ook zo geformuleerd: “Iemand bij KPN”.  De betreffende afdeling die hierover input levert kan echter niet volstaan met de boot blijven afhouden. Daar zit naar mijn idee het probleem. Er is een groot grijs gebied tussen de huidige reactie die geen antwoord is, en een concreet antwoord. Ik beschouw je meest recente reactie als ietwat defensief, maar het is niet de KPN moderator die ik als het probleem zie. Integendeel. Ik vraag van jou begrip voor dat ik als klant al lang en herhaaldelijk bezig ben om iets te vernemen vanuit KPN wat meer is dan een reactie die geen antwoord is. Daarom dit topic niet sluiten. Dankjewel.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • March 25, 2026

Bedankt voor je toelichting ​@balken07 :)

Beste Jan,

Het feit dat jij hier na 42 dagen met een reactie komt die geen antwoord is, is niet iets wat ik jou aanreken. Jij bent immers afhankelijk van input van de betreffende afdeling. Een situatie tussen wal en schip. 

Klopt helemaal en dank voor jouw begrip! 

Ik beschouw je meest recente reactie als ietwat defensief, maar het is niet de KPN moderator die ik als het probleem zie. 

Dat was mijn reactie waarschijnlijk ook enigszins maar denk dat het voor jou ook duidelijk is waar dit vandaan komt. Nogmaals, ik begrijp jouw frustratie echt wel, ik vond het ook niet leuk om je na zo lang wachten een antwoord te moeten geven waar je niet zo heel veel aan hebt. Maar zoals ik al eerder aangaf, doe ik mijn uiterste best om mensen zo goed mogelijk verder te helpen en te woord te staan! En dan is het niet zo fijn om vervolgens gecommandeerd te worden. Waarschijnlijk heb je dat helemaal niet zo bedoeld maar het landde niet zo lekker. 

Ik vraag van jou begrip voor dat ik als klant al lang en herhaaldelijk bezig ben om iets te vernemen vanuit KPN wat meer is dan een reactie die geen antwoord is. Daarom dit topic niet sluiten. Dankjewel.

Ik sluit het topic ook niet hoor. Wel had ik mijn eigen reactie gemarkeerd als 'best answer' omdat dat op dit moment wel het antwoord is op je vraag. Ook al is dat natuurlijk niet het antwoord waar je op had gehoopt.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@balken07 en ​@Jan van KPN ,

Hierbij het officiële nieuwsbericht vanuit KPN, waarin duidelijk en helder wordt gecommuniceerd dat 5G Stand Alone (SA) al vanaf 2024 stapsgewijs wordt geïntroduceerd.
Waarmee ik wel degelijk kan concluderen dat de afdeling die daadwerkelijk over het mobiele netwerk gaat, er echt wel vanaf weet wat de huidige status is omtrent 5G Stand Alone (SA).

We leven nu ruim 1,5 jaar verder (gezien de datum van dit officieel nieuwsbericht vanuit KPN), dus dan komt het eerlijk gezegd ongeloofwaardig over dat de achterliggende afdeling er nu niets tegenover jouw kan zeggen ​@Jan van KPN .

Het bewijs staat tenslotte in het nieuwsbericht op de website van KPN.
In dat opzicht begrijp ik het standpunt van TS ​@balken07 goed.

Klik op de link voor het nieuwsbericht:

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • March 26, 2026

Zeg je nou eigenlijk dat ​@Jan van KPN aan het liegen is hier boven ​@Michel.uit.Arnhem?? Blijkbaar heeft kpn besloten om daar om wat  voor rede (nog) niet te communiceren en daar hebben we dan gewoon mee te dealen toch?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 26, 2026

Beste ​@Joep1965 , ​@Michel.uit.Arnhem heeft wel de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt,

Het 5G artikel dat ​@Michel.uit.Arnhem aanhaalt een heel ander soort 5G dan ​@balken07 bedoelt. 

Zie de start van dit topic met mijn vragen daarover en de reactie van ​@balken07 daar over.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 26, 2026

Beste ​@Joep1965 , ​@Michel.uit.Arnhem heeft wel de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt,

Het 5G artikel dat ​@Michel.uit.Arnhem aanhaalt een heel ander soort 5G dan ​@balken07 bedoelt. 

Zie de start van dit topic met mijn vragen daarover en de reactie van ​@balken07 daar over.

@JanD het nieuwsbericht wat ​@Michel.uit.Arnhem aanhaalt is juist exact hetgeen waarvoor ik dit topic heb aangemaakt: 5G Standalone.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 26, 2026

Er zijn ongetwijfeld problemen gekomen uit het testen waardoor de introductie langer duurt. Zolang de problemen niet opgelost zijn, zal KPN geen verdere informatie geven over de planning. Want dan komen er steeds weer vragen als de planning niet gehaald wordt. 

Dit speelt bij veel meer ontwikkelingen zoals bv de KPN TV+-app op Apple TV en op Samsung TV’s. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 26, 2026

Beste ​@balken07 , nu krijgen we een Babylonische spraakverwarring, hebben we het nu wel of niet over N78???

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 26, 2026

Beste ​@balken07 , nu krijgen we een Babylonische spraakverwarring, hebben we het nu wel of niet over N78???

Beste ​@JanD , zie de titel van dit topic 😉 het gaat over 5G Standalone. Lees ook mijn eerdere reacties op jouw input terug in dit topic. Ik heb het je toen en ook in eerdere topics hierover pogen uit te leggen: N78 heeft hier niets mee van doen. 5G Standalone is andere materie 🙂

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Zeg je nou eigenlijk dat ​@Jan van KPN aan het liegen is hier boven ​@Michel.uit.Arnhem?? Blijkbaar heeft kpn besloten om daar om wat  voor rede (nog) niet te communiceren en daar hebben we dan gewoon mee te dealen toch?

Hoi ​@Joep1965 

Je leest mijn bericht niet goed!
Ik heb helemaal niet gezegd dat moderator ​@Jan van KPN zou liegen, dat maak jij er nu van.
Ik schrijf dat het ongeloofwaardig is dat de achterliggende afdeling er niets over kan zeggen, dat staat helemaal los van ​@Jan van KPN die alleen maar doorgeeft wat hij te horen krijgt.

Dus ik geloof wel degelijk wat moderator ​@Jan van KPN schrijft in zijn reactie’s, aangezien hij nu niets meer dan informatie doorgeeft van wat hij te horen krijgt.

En KPN kan wel degelijk een tussentijds update geven, maar doet dat waarschijnlijk (nog) niet om de concurrentie niet slimmer te maken, wat ik ook wel weer begrijp.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@JanD 

Ik weet wel degelijk waar de klepel hangt.
Mijn reactie pas exact in de vraagstelling van ​@balken07 , en daar gaat het ook over in het nieuwsbericht van KPN.

Ik vul het topic alleen maar aan, meer niet.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Er zijn ongetwijfeld problemen gekomen uit het testen waardoor de introductie langer duurt. Zolang de problemen niet opgelost zijn, zal KPN geen verdere informatie geven over de planning. Want dan komen er steeds weer vragen als de planning niet gehaald wordt. 

Dit speelt bij veel meer ontwikkelingen zoals bv de KPN TV+-app op Apple TV en op Samsung TV’s. 

Hoi ​@Noordzee 

In jouw reactie kan ik mij helemaal vinden!!
Je omschrijft precies zoals het momenteel is, had het niet beter kunnen verwoorden.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • March 26, 2026

Zo zie je maar weer dat tekst soms anders wordt geïnterpreteerd dan de bedoeld wordt.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Zo zie je maar weer dat tekst soms anders wordt geïnterpreteerd dan de bedoeld wordt.

Maakt niet uit ​@Joep1965 !
Kan iedereen (inclusief mijzelf) een keer gebeuren, moeten we niet te lang bij stil blijven staan.
Er zijn ergere zaken in de huidige wereld!